Kuinka lapsesi kokee silmälasit?
Viisivuotiaamme on saamassa pikapuoliin silmälasit. Terveydenhoitajan mielestä ne olisi hyvä hankkia ja opetella käyttämään ennen kouluunmenoa. Siispä, onko sinulla kokemuksia pienestä lapsesta, jolla on lasit? Kuinka niiden käyttöön tottuu? Onko jotakin " konsteja" , joilla saa pitämään laseja paremmin? Kuten esimerkiksi, että katsopa Harry Potteria, silläkin on silmälasit...
Kommentit (3)
Tuntuu, että olen itse vähän ymmälläni tuosta silmälasitouhusta. Itsellänikin on lasit, mutta olen saanut vasta ne kouluikäisenä, ja kyllä likinäköisen maailma kirkastui.
Tuntuu vaan rasavillille kaverille haastavalle " pitää huolta" laseista, kun isänsäkin jättää lasinsa milloin minnekin.
Pitäisiköhän hankkia heti kahdet ;)
Ei vaan, kyllä se varmaankin onnistuu, kyllähän monella pienellä on silmälaseja ja aurinkolasit ovat meillä olleet kova juttu.
laseilla, ovat ihan alusta asti halunneet pitää laseja koko ajan päässä. Jos tarve ei niin ilmeinen, voi olla että eri juttu?
lasteni serkku sai silmälasit 3-4-vuotiaana ( en muista aivan tarkkaa ikää ). Heillä lasien käyttö on sujunut alusta asti todella hyvin, tyttö sai olla itse mukana valitsemassa laseja ja hyväksyi lasien käytön heti alusta alkaen mainiosti - huomasi kaiketi heti, että näkö kirkastui :)
Heillä ensimmäisissä laseissa oli sellaiset " kippurasangat" , siis menivät korvan taakse ja pysyivät siis hyvin päässä rajummissakin leikeissä. Tytölle oli myös tärkeää se, että sai itse valita ( rajatusta määrästä toki ) lasit itselleen. Ja alussa tytölle oli tosi tärkeää huomata, että muillakin on silmälaseja eikä vain hänellä. Ja usein toistunut lause tytön äidiltä oli, että " tule katsomaan tätä, mutta hae ensin lasit, niin näet paremmin" . Siis sivulauseessa aina puoli huomaamatta muistutti laseista, mutta ei tehnyt mitään numeroa siitä, jos lasit eivät aina kehotuksesta huolimatta päähän ilmestyneet. Aika nopeasti kuitenkin tyttö tosiaan lasit hyväksyi, kun tosiaan ilmeisesti huomasi, että näkee niillä paremmin kuin ilman laseja ja kun niin monella muullakin on silmälasit eikä vain hänellä.