Saako muualla isi kylvettää heti vasta syntyneen??
Meidän poika syntyi Naistenklinikalla ja heti synnyttyään annettiin rinnalleni ja sitten kätilö puki ja kapaloi. Ensimmäinen kylpy vasta muutaman päivän päästä.
Ihan ok, mutta olin aina kuvitellut ja kuullut, että isi pääsee heti kylvettämään.
Miten muualla?
Kommentit (18)
ja isille ei edes ehdotettu kylvetystä. Vasta osastolla ollessamme isi sitten kylvetti. Nuorimmainen syntyi joulukuussa -05 Kättärillä ja isi sai ensikylvetyksen tehdä
meillä myös vain putsailtiin suurimmat sotkut pois, sitten äitin paidan alle, myöhemmin kapalointi ja tissille.
Ensimmäinen varsinainen pesu (eipä sekään mikään KYLPY, vaan ihan lavuaarissa pesu) oli vasta muistaakseni toisena päivänä.
päijäthämeen keskussairaalassa ja siellä tosiaan" kylvetys " ennen lähtöä, mutta vain siis pikainen lavuaarissa.
Toinen syntyi kättärin hakaran pesässä. siellä vauva oli rinnalla ensin tunnin ja sitten kylvetys mutta ei tosiaankaan mikään pitkä... vähän käsituntumaa toiselle vanhemmalle... minä otinkin sitten kuvia siitä.
Eli Salossakin äidin ja vauvan ensikontakti on tärkeässä asemassa ja kesti meillä ainakin pari tuntia. Vauva oli jo salissa rinnalla, ja oli paidan alla myös esim. koko sen ajan kun äitiä tikattiin (vie kätevästi huomion muualle ikävästä toimenpiteestä). Salista lähdettiin koko perhe yhtäaikaa nopean kylvetyksen ja pienen lepohetken jälkeen osastolle.
kylvettää. ei mitään jynssäystä, kuhan enimmät " liat" pois. sitte kapaloon ja takas äitille.
Meidän esikoinen syntyi Hyvinkäällä 02/05 ja isukki olisi saanut kylvettää vastasyntyneen. Paha käsi-ihottuma kummiskin esti sen. Ehkä ensi kerralla sitten..
Tilli
Kyllä P-KKS:ssa on meidän molemmat pojat isi päässyt pesemään synnärin jälkeen. Eka rinnalle ja siitä pasulle, samaan aikaan ite suihkuun tai niinkuin tän toisen kohdalla 08/05 kätilö jäi irrottamaan istukkaa... (joka muuten oli 750g..) . Aika hassua ettei ole pesty...?
eli heti synnytyksen jälkeen vauva nostettiin rinnalle vähäksi aikaa (odoteltiin vissiin jotain napanuoravirtausjuttuja....) ja sitten napanuoraleikattiin poikki ja vauva pääsi pesulle kätilön toimesta, isillekin tarjottiin tuota pestiä mutta sanoi kätilölle ettei halua sitä tehdä! Sitten vauva mitattiin, punnittiin, pesastiin ja laitettiin vaatteet päälle ja tuotiin takaisin rinnalle muutamaksi tunniksi. Pesun/pukemisen aikana minut tikattiin lakanoita vähän vaihdeltiin ja ai niin se kaikkein kamalinkin homma hoideltiin eli istukka paineltiin ulos =(( Yöks!
Näin toimittiin molemmilla kerroillani kättärillä!
Lohjallakin saa jos iskä haluaa...tosiaan ei ensi kylvyn tarkoitus ole kuin pikainen pesu enimmät töhnät pois, ei lapsenkinaa ole edes tarkoitus hangata pois.
Sitten osastolla keskitytään itse kylvetysohjaukseen kun perhe haluaa paremmalla ajalla.
Aika jännä juttu, että kylpy vasta muutaman päivän päästä! Eikö lapsi ollut sitten verinen jne.?
vastasyntynyttä heti kylvetetä. Veret tietysti pyyhitään pois. Vastasyntyneen ihoa peittää usein vaalea lapsenkina, jota ei kannata pestä pois. Se imeytyy ihoon ja tekee hyvää vauvan iholle.
Itse olen saanut kaikki lapseni Espoon Jorvissa, eikä lapsia ole itse asiassa kylvetetty ollenkaan sairaalassa oloaikana.
lapsi oli tunnin rinnallani ja sitten isä ja kätilö lähtivät vauvan kanssa pesulle.Mies ei silloin vielä halunnut kylvettää syynä se,että halusi itse ottaa kuvia vauvasta.Kotiinlähdön edeltävänä iltana mennään kaikki kylvettää vauvaa(kätilö,isä,äiti)Niiden kuulemma pitää nähdä että sekin homma toimii.Se kuuluu myös ehtoihin kotiin pääsylle,ainakin kätilömme sanoi näin.Ja minunkin mielestä hyvä näin.Lapsen parastahan tässä ajatellaan.
johannu ja n.3kk neiti
vauva oli hetken rinnallani, sitten kätilö ja isi menivät vauvan kanssa pesulle, isi pesi lapsensa. Sillä aikaa minua tikattiin.
Meidän mielestä oli tosi hassua, että isille isketään vastasyntynyt lapsi käsittelyyn ennen äitiä. Minullahan lapsi lekotteli vain rinnan päällä, mutta isi joutui heti " kylmiltään" pesemään pientä lastaan :)
kun se lapsenkina on tosiaan vaan hyvaksi ja suojaa ihoa. kunhan pyyhkivat veret tms pois. meilla ei taidettu esikoista kylvettaa ennen kuin noin viikko syntyman jalkeen, kotona (synnytin saksassa ja siella katilot tekee kotikaynteja joka paiva noin viikon synnarilta paasyn jalkeen). paljon tarkeampaa jatkon kannalta on etta lapsi laitetaan heti rinnalle.
KSKS:ssä syntymän jälkeen vain " siistittiin" ja kylvetys oli parin päivän päästä. Ja minäkin olen kuullut ett näin tehdään juuri tuon lapsen kinan takia. Ja ei vauvaa veriseksi jätetä, kyllä pyyhittiin siistiksi vaaleaa kinaa vain ei pesty eikä hinkattu pois. Kivempi näin niin isän ei ihan synnytyksen perään tarvitse kylvettää kun muutenkin voi olla aika sekaisin ja silloin parin päivän päästä minäkin jaksoin olla mukana ja kuunnella ohjeet ja neuvot.
Ja ainakin meidän tytöllä kinaa oli reilusti jäljellä vielä kylvetyksen jälkeenkin. Oli siis lähinnä sellainen nopea huuhtaisu että suurimmat veret yms saatiin hyvin pois. Kinahan taitaa olla aika tiukassa enkä oikein jaksa uskoa että sitä alettaisiin oikein hinkkaamalla hinkkaamaan vauvan iholta.
SKS:ssä ainakin isät saa nopeasti pesaista/kylvettää vauvan kun se on ensin ollut äidin rinnalla. Ei siinä mitään kunnon kylpyä oteta kunhan enimmät kinat ja muut mömmöt pesaistaan pois.
samaan aikaan kun mua tikattiin ja jorvissa synnytin tänä kesänä.