***SYYSKUISET kohti loppuviikkoa***
Kommentit (26)
Kopsaan tähän viestini toisesta pinosta kun en huomannut että oli jo uusikin vaikka oli isoilla kirjaimilla, heh heh
Ja lisäkysymys Noppikselle että mistä ostit unipussin??? Mäkin haluisin tolle meidän peiton potkijalle sellaisen!!
Meillä huolittiin vihdoin tuttipullosta!!! Ja en tiedä oliko se siinä mutta kun laitettiin tyttö sitteriin ja siinä syötettiin niin johan äkkäs mitä pullolla pitää tehdä :) Aiemmin ollaan koitettu sylissä monta kertaa eikä siitä ikinä ole tullut mitään mutta nyt sitten onnistui! (oli muuten NUKin luonnonkuminen tuttiosa) Ja korviketta annettiin kun minä en ole kauheesti maitoa pakkaseen pumppaillut ja ajattelin että ihan hyvin voi yhtenä iltana korviketta syödä.. tai joskus muutenkin jos on pienen hetken hoidossa, ei se niin traagista ole. Pääsääntöisesti saa kuitenkin rintamaitoa.
Ja me olimme tänään ensimmäistä kertaa muskarissa. Olihan se mukavaa nähdä samanikäisiä vauvoja.. Aika jännä muuten miten siellä huomasi että kaikki vauvat oli (jotkut enemmän, jotkut vähemmän) äitinsä näköisiä.. No tietenkin niin, mutta kun minä en ole meidän tytöstä minun näköä osannut nähdä mutta taitaa siinä minuakin olla :)
Rokotteita saatiin tänään taasen pari kappaletta kun oltiin rokotetutkimuksessa. Tyttö ei onneksi enää itkenyt niin paljoa tai siis lopetti aika nopeasti kun piikitys oli ohi. Vielä ei ole kuumetta tullut ja toivottavasti yö menee yhtä levollisesti. Viimeksihän nousi kuumetta..
Mitäs täällä muuta oli puhetta... äidit lapsiensa taidoilla kehuneet muistaakseni :) Meillä myös hymyillään kovasti ja kaikille. ei osaa onneksi vielä vierastaa. Nauruakin tulee välillä, varsinkin isin lennätys ja heppaleikeille.
Selältä mahalleen tyttö kääntyi jo 7 viikkoisena mutta mahalta selälleen ei ole vielä kertaakaan. Ehtiihän tuon.. muistan kun oppi kääntymään niin öistä tuli heti levottomampia ja varmaan näin käy myös kun oppii kääntymään toisin päin. Että ei haittaa vaikka kestää..
Ja muistan että joku täällä puhui kiljumisesta..?? No meillä on myös opittu tämä jalo taito :) On kyllä melkoista huutoa välillä. Siinä on isin hyvä koittaa nukkua yövuoron jälkeen :))
No niin, palataan taas toisella kertaa.
Ai niin voisin esittää toivomuksena että se kuka pinon aina aloittaa niin voisiko laittaa sen ISOILLA kirjaimilla että tälläinen puolisokeakin sen erottaa, kiitos :) Joskus kun koittaa äkkiä tulla vilaisemaan niin näkee vain ne mitkä on isolla laitettu..
äiti ja tyttö (kohta 4kk)
Porissa pakkanen paukkuu, nyt mittari näyttää -21,4. Hrr... Koirakaan ei kauaa pihalla viihtynyt. Täällä rannikolla, kun on kosteaa, niin pakkanen tuntuu erilaiselta varmaan kuin sisämaassa. No kylmältä se pakkanen tuntuu varmaan jokapuolella. Onneks kuitenkin ei enempää ole pakkasta. Johonkin päin suomea luvattiin 35 astetta pakkasta, huh huh....
Talvilomaa vietän, ja soitinkin esikoisen vanhan hoitokaverin meille täksi päiväksi, kun mökkiintyy toi meidän 5v. Eetu tänne, jos ei ole ikäistä seuraa. Enpä silti ajatellut, että pojat meinaa pelata pleikkarilla koko päivän. Olivat sopineet kuulemma niin. No hetken annan pelata ja sitten täytyy kyllä leikkiä " jotain oikeitakin" leikkejä. Harmi ettei pihalle viitsi mennä.
Santtu nukkuu tyytyväisenä tossa vieressä, reppana nukahti sitteriin kesken leikkien... =) Se on kyllä niin mahdottoman helppohoitoinen vauva, kuin vaan olla saattaa. Eilen nukahti yöunille n. klo23 ja tossa n.klo 07 hän sitten jutteli iloisena sängyssään kirahvilleen. Aamutouhut ja aamupuuro ja taas nukutaan.
Mua hirvittää, kauhistuttaa ja jännittää. Multa otetaan huomenna 1 TERVE hammas pois ja sitten annetaan huilata 2 viikkoa ja sitten laitetaan hammasraudat. Että luultavasti tulee pakollinen laihdutuskuuri, niin isäntä sanoi, että siinä on suu kipeänä jonkin aikaa. Ei varmaan tee mieli napostella mitään... Onko jollain kokemusta hammasraudoista?
Tuntuu ihan hullulta, että tälläselle 28-v. laitetaan raudat, mutta saanpa yhden haaveen taas toteutettua. Tätä oon halunnut jo ihan pienestä asti.
Jos jois vielä aamukahvit, ennenkuin sydämen asialla alkaa.. =)
Kirpeää talvipäivää kaikille!!
- Tartsa ja Santtu 4,5 kk -
Puin lapselle päälle seuraavasti: potkuhaalari, ohut villapuku, äp:n vanupuku, villasukat, villatumput+toppatumput, RV villakypärä, pipo, huppu ja tämä kaikki äp makuupusiin ja vauvun pehmeään koppaan. Vaunun suuaukon eteen harso. Pakkasta -19.
Soitin lastenkliniikan neuvontaan ja sain ohjeita varovaisuuteen.
_noppis_ kyseli kiinteistä: Mä olen kans miettinyt josko voisi aloittaa löysällä maissipuurolla. Mieheni osti jo kaappiin Risentan maissijauhoja. Olimme lääkärineuvolassa eilen ja kiinteistä ei mainitta sanallakaan. Minusta vähän outoa. Noh, en viitsinyt itekkään mitään sanoa, mä oon täydellinen mami ja aloitellaan vasta 6 kk ikäisenä ;)
Toivottavasti vauva nukkuu ainakin tunnin. Esikoinen on kotona ja päikkärit sisällä aika mahdottomia. Täytynee mennä leikkimään pikkuautoilla.... BAiiiiiiiiiiiiiiiiii.
Kirjottelen kun nyt on aikaa, ei tiedä muuten milloin seuraavan kerran olisi aikaa :) ja samalla nostelen pinoa ettei huku..
Syksyntytölle kysymys muskarista?? Kuinka paljon sellainen maksaa? Ja kuinka vauvat viihtyivät, itkua joillakin?
Olen kiinnostunut itsekkin muskarista kun poika tykkää laulusta ja musiikista. Meillä päin olisi sellaine tanssimuskari...
Vauvauintikin olisi kiva, mutta minulla atooppinen iho ja pelkään että pojallakin. En viitsi kuivatella suotta omaani ja pojan ihoa :(
En viitsi nyt kovilla pakkasilla viedä poikaa parvekkeelle nukkumaan. Jotenkin tuntuu niin kauheen kylmältä. Ja poika nukkuu sisälläkin mainiosti :)
Nukkuuko muiden vauvat mahallaan, selällään??
Poika nukkuu mahallaan, kun selällään on kauheaa ähellystä, mahallaan ei niin kauheasti heilu. Tiedän kyllä riskit, mutta hienosti osaa pitää päätään oikeassa asennossa. Aluksi nukuttiin tietysti päikkärit mahallaan ja siitä sitten pikku hiljaa öisinkin.
Tein eilen ison satsin itse kasvissoseita. Käytin perunaa, bataattia, kukka- ja parsakaalia, massia ja porkkanaa. Saa tänään nähä kuinka äiskän pöperöt kelpaa.
On siinä kyllä oma puuhansa, soseutin ensin kaikki ja sitten sekoittelin purkkeihin ja pakkaseen jäähtymisen jälkeen. N. kahden viikon satsi tuli kerralla.
Kukkakaali oli 4.50kilohinta joten sen ostin pakkasaltaasta, ja tietysti maissin.
Meillä vuotaa AINA vaippa öisin. Vaihdoin isompaan liberon 7-14, mutta ei siitäkään apua.. Enkö osaa laittaa vaippaa oikein, vai pissiikö poika vaan niiiin paljon öisin.. Höh..
Mutta nyt kotihommiin, plaah..
Iloista pakkaspäivää kaikille :)
Lume ja poitsu 4kk
Ompas ollut hiljaista meidän syyskuisten pinoissa. Tekeeköhän nämä kovat pakkaset meidät niin kohmeisiksi, ettemme kykene kirjoittamaan...tai taitaa vaan olla kaikilla asiat niin hyvin ettei ole mitä kirjoitella?! No joo...tämä äippä taitaa ainakin tulla mökkihöperöksi kun ei pääse ulos vauvan kanssa...nyt pakkasta täällä -26! Hui!!
Kiitos NEITI21 ja MINJA myös, ihanasta päiväkirja kirjoitelmasta minkä jaoitte meidän kanssa. Ihan kylmät väreet kulkivat kropan läpi, kun sitä luin! KIITOS ja toivotamme pikaista paranemista!!
Aloitin maanantaina salilla käynnin ja ajattelin käydä sellä 3 x viikossa, jotta saisin kesäksi kuntoon itseni. Mukavempi käydä kun tekivät nyt ohjelman mitä noudattaa, kun joskus aikaisemmin käydessäni ei ollut mitään sellaista niin ei oikein ollut inspistä!
Ja olen yrittänyt pysyä erossa herkuista, mutta miksi se on niin vaikeaa? Melkein joka päivä tapahtuu lipsumisia... = (
Arttu on nyt saanut kahtena aamuna ja iltana maissipuuroa. Iltaisin vetäsee puuroa hedelmäsoseen kera n. 1dl ja päälle vielä 150-200ml velliä! Hyvät ovat ruokahalut tuolla pojulla.
Yötkin ovat meillä olleet suht rauhallisia; Ennen nukahti 22-23, niin nyt kahtena iltana nukahtanut jo 21. Eka syöttö 5-6tunnin päästä jolloin kittaa 120ml maitoa . Ja toinen syöttö 6-7 aikaan ja silloin maitoa menee 100ml. Jatkaa siitä vielä unia 8-9.
Miten muuten teillä jotka olette aloittaneet soseet, mitä makuja olette jo maistelleet?
Meillä menee peruna, porkkana, maissi, parsakaali, kukkakaali, bataatti, kesäkurpitsa, mango, mustikka, aprikoosi, luumu, ja nyt uutena ananas.
Päiväunia meillä vedellään ulkona aamupäivällä tunti, iltapäivällä pari tuntia, ja sitten vielä alkuillasta tunti. Mutta nyt kun ei olla ulos päästy, niin eilenkin nukkui vain 2tuntia koko päivän aikana.
Nukahdetaanko teillä helposti pinnasänkyyn? Arttu meinaa protestoida sitä vastaan ,mutta olen nyt " kylmästi" jättänyt omaan sänkyyn ja ollut vieressä paijaamassa, kunnes nukahtaa. Paitti tänään aamupäivällä jäi ekan kerran sinne ilman itkua. Hetken aikaa kääntyili ja puhisi, kunnes nukahti masulleen! *taputtaa*
Nyt taidan lähteä nauttimaan tuoreista porkkanasämpylöistä ja teestä, ennen kuin tekstiä tulee monta sivullista...pitäisi vissiin tulla useammin kirjoittelemaan...?!
Jaksuja kaikille ja toivotaan, että niin monen yöt rauhoittuisivat!!
Suzanne ja Arttu ma 4kk
Meidän unipussi saatiin lainaksi sukulaiselta, mutta jos hakee Googlella hakusanalla unipussi, niin löytyy aika mukavasti valikoimaa =) Ja vauvatarvikkeiden erikoisliikkeistä niitä saa myös ostettua, mutta tietääkseni missään marketeissa tms. niitä ei ole myynnissä.
Poju nukahti just pitkille päikkäreille. Laitoin täällä sisällä vaunuihin nukkumaan, ulos ei ole nyt asiaa, pakkasta -20...
Uskomatonta muuten ajatella, että kohta tää mun 3 kk:n " yksinhuoltajuus" on ohi :-0 Mies tulee viikon päästä kotiin! Jee!
Poitsu on ny nukkunu sisällä puolituntia..jouduin hiukka huijaan Micoo,kun ei tahdo sisällä oikeen päikkäreitä nukkua,ku ehkä n.tunnin ja se ei riitä meitin pikku miehelle... (tulee niin pirun kiukkuseks ja rähjäseks,jos ei saa kunnolla nukuttua.. :( )
Ulkona on pakkasta -22 astetta (hyyyyyyrrrrr!!!) En viitsi tällä ilmalla poikaa ulos viedä,joten avasin makkarista ikkunan ja vein poitsun meitin sängylle nukkuun,semmoseen kekoon ettei pääse pyöriin.. ;)
Vaikka tuskin pääsis muutenkaan,kun on makuupussissa..Tiedä sit kuinka onnistuin pukeen Micon..onkohan liikaa vai liian vähän vaatetta päällä...? :/ Päällä nyt siis body,sukkikset,sukat,toppatumput-ja töppöset (jalat ja sormet palelee helposti..ei muuten..) ja äp-vanupuku ja sit laitoin viä makuupussiin.
Meen kohta hiplaan ja tunnusteleen pojan lämpöö..;)
Meillä syödään kiinteitä seuraavia lajeja; peruna,porkkana, kukkakaali, maissi, luumu, persikka, banaani,päärynä ja omena...
Ja kaikki tuntus uppoovan tosi hyvin! On siis ainakin toistaseksi kaikki ruokanen ja hyvin syövä poika! =) (isäänsä tullu.... ;) )
Meen nyt hiplaan poitsua ja sit rupeen tekeen jotain hyödyllistä..ja vaikka tiskaan! =)
Palaan myöhemmin! =)
Syysmami ja Mico-poika :)
Lume84:
meillä muskari maksaa 53 euroa lukukausi ja on seurakunnan järjestämä. Ja ensin ajattelin että onkohan paljon -öh- uskonnollisia lauluja mutta ei ollut kuin yksi. Tuolla viihtyivät vauvat todella hyvin, kukaan ei itkenyt mutta meidän tyttö alkoi hieman kiljahtelemaan loppuvaiheessa (kestää puoli tuntia). Kaikki tuntuivat tykkäävän ja toijottelivat ihmeissään toisiaan. Se oli oikeastaan aika huvittavan näköistä.. Minä ja tyttö ainakin tykättiin ja voin kyllä suositella lämpimästi, oppii samalla itsekin uusia lauluja :)
Kiitos Noppis vinkistä, täytyy googlettaa ja katsoa mitä sieltä löytyy!!
nyt täytyy mennä, moi!!
äiti ja tyttö (kohta 4 kk)
Esikoinen nukkuu päikkäreitä ja vauvaa laitoin ulos toisille päikkäreille. Aamulla nukkui ulkona ne normaalit 1.5 h. Heräsi hyväntuulisena varpaat ja nenä lämpiminä. Meillä nyt -17 astetta.
Ihanan näköistä ulkona, aurinko paistaa ja lumi kimaltelee. Toivottavasti on myös iltapäivällä kaunista, mennään esikoisen kanssa ulos laskettelemaan. Vauvan kummi tulee pitämään pikkuiselle seuraa.
Taidan hipsiä päikkäreille minäkin........
Meilläkin nyt esikoinen kuumeessa, toivon vaan ettei Aleksi sairastu kun vauvaa on kipeänä niin ikävä katsella, tosin en ole onnesta mykkyränä esikoisenkaan kohdalla tämän sairastaessa mutta huomattavasti helpompi käsitellä 2vuotiasta kun 4kuukautista sairaana. Terveenkin lapsen pitää joskus sairastaa!:)
Tartsa: Mullakin ollut raudat reilu 10v taaksepäin, revittiin 4 hammasta pois että saatiin aikaiseksi suora nätti hymy :D Omalla kohdalla raudat olivat vain n.2 vuotta eli oikeni tosi nopeasti ja olen erittäin kiitollinen lopputuloksesta :)
Piti mennä tänään huutamaan Tappara voittoon mutta ehämmää mihkää pääse kun tuo lapsonen on kipeä, ehtii sitä myöhemminkin :)
Jaksut kaikille!
JMMK
Palasin takasin...Sain tiskattua (hyvä,hyvä!;) )ja kävin myös hiplaamassa Micoo... Liikaahan sillä päällä oli..joten riisuin ja laitoin ikkunan kiinni, poika eka heräs,mutta nukahti takas..ja on nyt nukkunut kolmisen tuntia. =)
Saa ny nähdä kauanko viä nukkuu...mutta ihmeen hyvin on nukkunu sisällä. Kiva!! :)
Kaimaseni jaksuja sulle lapsosien kaa,nyt ku neitikin on viä kipeenä! :(
Pikaisia paranemisia täältä meiltä teitin neidille ja voimarutistus! =)
Toivotaan ettei poitsu sairastu.. Toivotaan,jotta Tappara voittaa,vaikka et oo sitä huutamassakaan voittoon!! ;D
Jaksuja myös muille!! =) ja pukekaa hyvin päällenne,ettette vilustu,kun nyt on oikein kunnon talvi! hyyyrrr!!! musta kyllä liian kylmä... tykkään enempi lämpösestä..:)
Lämpösiä hetkiä kaikille!!! =)
Meidän yöt on muuttunu paremmiksi reissumme jälkeen. Poika nukkui yks yö 9 tuntia putkeen :) No, nyt pisin unipätkä ollu reilu 5 tuntia, käy nukkuun 20-21 ja heräilee kaks kertaa yössä, aamulla heräillään 8-9.30 aikoihin.
Syksyn tyttö; meillä on unipussi käytössä kanssa, mollavauvan hihaton fleece pussi ja meidän yöt on rauhottunu sen hankinnan jälkeen, poika nukkunut siinä pari kuukautta ja eipähän tarvi miettiä onko vauvalla kylmä, varpaat paljaana yms. Me hankittiin pussi vauvatalo Johannasta, muistaakseni. Sveitsissä oli puuvillasia unipusseja H&M:llä, en tiedä löytyykö täältä Suomesta, saattaa olla hieman halvempi kuin vauva-tarvikeliikkeessä...
Joku kyseli kiinteistä, meillä kokeiltu iltavelliksi maissia, mutta ei maistunut joten mennään eteenpäin äm:llä, saa sitä varmasti tarpeeksi kun nukkuukin yli 5 tunnin pätkiä. Kokeillaan sitten lähempänä 5 tai 6 kuukautta :)
MM; mun tarvii kans kokeilla tuota sisällä nukutusta ikkuna auki ja ulkovaatteet päälle, kun poika ei nuku kun max 1 tunnin pätkän 2-3 x päivässä ja se ei riitä, on ihan väsy ja kitisee kokoajan :(
No tulipa taas omaa napaa :)
Pikaista paranemista kaikille nuhanenille ja jaksuja kaikille syysmammoile!
Outi ja Viljami 4,5 kk
eipä ole tullut kirjoiteltua. Vauva ja esikoinen pitänyt kiireisenä :) Meidän itkuisesta vauvasta on tullut päivänsäde :) Tai ainakin melkein. En olisi kuukausi sitten uskonut, että itku joskus loppuu. Niin toivottomilta ja pitkiltä päivät tuntui. Yli neljänkuukauden koliikki + päälle kaikki sairastelut :/ Vauva on pitkä ja hoikka poika 6020g ja 65cm. Kauhulla olen katsellut muiden saman ikäisten vauvojen painoja, meidän vauva on niidne rinnalla kirppu :) Onneksi nykyään syö paremmin.
Meillä ei vielä pyörähdellä, kovasti yritetään. Kyljellään äherretään, mutta ympäri ei päästä. Mahallaan viihdytään nykyään vähän kauemmin. Onko normaalia, että vauva yritää vaan toiselta puolelta ympäri? Todella kankeasti kääntyy oikealle kyljelle, vain avitettuna. Kovasti kiljuu ja toissapäivänä tuli kikatuskin, kun vähän pusuttelin vauvan masua.
Meillä menee kiinteitä. Maissia, perunaa, mangoa ja persikkaa. Porkkana aiheutti allergisen reaktion. Pitää varovaisesti kokeilla näitä kiinteitä, vauvalla on maitoallergia. Voisin kokeilla maissipuuron tekemistä. Onko kenelläkään kokemusta sen tekemisestä? Ohjetta kaivattaisiin :)
Nyt seuraamaan vaalitaistoa, jännää.
Vantus
Vantus: Meillä käännytään ainoostaan toisen kyljen kautta vatsalleen, eikä yritystä toista kautta pahemmin ole...
Meillä myös unipussi käytössä ja ollaan koettu myös hyväksi, ei tosin käytössä joka yö, kun pusseja vain yksi.
Meillä hiukan rauhoittuneet " yöriehumiset" , edelleen tyttö heiluu ja hilluu unissaan, mutta nyt saattaa mennä jo useempi tunti rauhallisemmin. Yleensä syö aamuyöstä 3-4 maissa sekä vähän ennen heräämistä 6 tienoilla...
Meillä myös kiljahdellaan, ärjytään ja päästellään mitä ihanempia ääniä suusta, selkeesti typy tykkää omasta äänestään :)) Niin ja kovasti kikatellaan ja se vasta ihanan kuulosta on :))
Vähän tuntuu haikealta, kun aika on mennyt niin nopeasti...toisaalta olen iloinen, koska meidän tyttö oli niin kovin niin itkuinen 3 ekaa kuukautta ja nyt on yleensä hymyileväinen...muttamutta haikea olo silti.
Minkä kokoisia vaatteita muilla syysvauvoilla on käytössä? Meillä menee 60-62cm, tosin hiukan alkaa olemaan nafteja, joten pikkuhiljaa siirrytään 68cm...sekin tuntuu haikelta, kun hetki sitten 50cm oli SUURIA.
Hyvät illanjatkot!!!
t.hope-a ja typy 4 1/2kk
Jaa, että minkäkokoisia vaatteita... 68 kokoset on JUST sopivia, ei mee enää kauan nekään, huoh... Tosin kaikissa vaatteissa on kyllä leveyssuunnassa tilaa, mutta pituudessa tekee tiukkaa. Oletteko muuten huomannu, että Napero-merkin vaatteissa on esim. pöksyissä hiukka pidemmät lahkeet? Tämä on meille hyvä, voidaan nimittäin käyttää " kokoa pienempiä" , niin ovat leveydeltäkin parempia :).
Vantus: elikkä meillä kans hoikkeliini. 4 kk neuvolassa 68 cm ja 6595 g, mutta rintamaidolla ollaan siihen asti kasvettu ja kuulemma riittävästi.
Kiinteitä ollaan syöty jo perunaa ja porkkanaa. Ja voi luoja et pierut haisee! Kuis muilla?
Taidoista: mitähän en oo muistanu kertoo... No siis, varpaat on löydetty (suussa :)), kiljutaan, nauretaan ääneen, käännytään kumminkin päin, möngitään parikymmentä senttiä eteenpäin, pungetaan istumaan (mutta ei kyllä vielä tosiaankaan anneta istua)...
Siinäpä pikaisia, taas unohdin mitä piti kirjoittaa :).
tuiskuneiti79 + poika jo melkeistä 4,5 kk
täätlä myös pitkästä aikaa! ja pakkaset jatkuu, joten tänääkään ei sitten päästä ulos nukkumaan. Enkä itse vilukissana myöskään tuohon ilmaan nenääni pistä... Eli mökkihöperöksi tullaan kovaa vauhtia..
Oli kyselyä muskarista. Me ollaan juuri aloitettu. Poika ihmetteli ja hymyili, joten taisi kuitenkin viihtyä niinkuin äiti. Onhan tämän ikäiset vielä aika pieniä sinne, mutta ei mee kauaa kun ne innoissaan jo odottaa laulun ja leikin alkua. Minä olen ainakin itse niin huono laulamaan ja enkä muista mitään lastenlauluja, etttä on kiva käydä. Ja lisäksi tapaa muita mammoja ja vaaveja. Eli suosittelen.
Poika on sellainen sylikissa ja seurallinen, että ei viihdy kauaa yksin lattialla tai lelumatolla. Kääntynyt ei ole pitkään aikaan eikä selällä maatessaan edes ole yritystä. Masulla viihtyy jo paremmin, mutta kun väsyy alkaa kauhea itku ja pakko päästä äitin syliin :-)
Meilläkin toinen puoli on vahvempi (taitaa olla aika yleistä, itselläkin edelleen) ja toisella kyljellä ei meinaa pysyä ollenkaan ja siltä puolelta ei yritetä ollenkaan ympäri.
Täysimetyksellä täällä vielä mennään ja jatkossa mennään päivä kerrallaan maidon riittävyyden mukaisesti. Tähän asti on ainakin hyvin riittänyt vaikka joskus iltaisin onkin maito aika vähissä syöntimaratoonien jälkeen. Muutenkin syödään edelleen suhteellisen usein, n. 1,5 h välein päivisin ja öisin 1-3 tunnin välein.
mukavia viikonloppuja kaikille
abebe ja poika 4 kk (jo!)
Nyt alkoi vissiin meilläkin ne levottomat yöt...ja eilen kun jo niin sanoin että meillä yöt menee hyvin...= ( Viime yönä heräsi viisi kertaa öhisemään ja kitisemään. Ei siis ollut nälkä mutta kääntyy puoli unissaan mahalleen ja eikä pääse siitä takaisin selälleen, se käy hermostuttamaan.
Onneksi riitti jokaisella kerralla vaan se että käänti selälleen tai toiselle kyljelle, niin oli jo unten mailla takaisin.
Mikähän meidän syysvauvoja vaivaa? Taitaa olla kaikilla noin 4kk ikäisillä tämä vaihe meneillään.
Meillä on käytössä 68 senttiset vaatteet. Tosin ovat jotkut jo aika piukkoja, joten kohta siirryttävä 74 kokoon. Miksi nämä pienet eivät ole enään niin pieniä!?
Vantus; Olen tehnyt aina aamulla maissipuuroa sekä aamun että illan satsin. Eli 2dl kylmää vettä ja 2rkl maissijauhoja. Sekoituksen jälkeen annetaan kiehua kolmisen minuttia. Lisään sitten antovaiheessa hiukan korviketta sekaan ja jotain hedelmäsosetta. Kannattaa tehdä puurosta vähän paksumpaa jos meinaat laittaa korviketta sekaan. Voit toki tehdä puuron maitoonki, mutta silloin sitä ei voi lämmittää enää myöhemmin uudestaan. Lyhyemmin 1dl nestettä ja 1rkl jauhoja.
Arttu ei myöskään kääyntynyt kuukauden ajan kuin oikean kyljen kautta mahalleen, mutta yhtäkkiä kääntyi myös vasemman kautta. JA luulen että se on juuri tuo taito mikä nyt häiritsee yöunia...?
Nyt taidan mennä laittamaan pyykit koneeseen.
Paukkupakkasten saattelemaa viikonloppua kaikille syysimmeisille!!
suzanne ja arttu
Täällä mittari näyttää jo yli kolmeakymmentä astetta. Ei tee mieli ulos, ei. Esikoinen välttämättä halusi äsken ulos, puin ja toppasin kunnolla ja ulos meni. Alle viiden minuutin päästä ovikello soi ja lasta pissatti. Ja sanoi sitten, että taidan jäädä samalla sisälle :)
Suzanne: kiitos maissipuuron ohjeesta. Testaan sitä nyt päivällä. Jos aiheuttaa jotain oireita, ei tarvitse yötä valvoa sen vuoksi. vielä lisäkysymys, voiko sitä tehdä mikrossa myös? (ei tulisi niin paljon tiskiä) :)
Vaatekoosta ollut puhetta. Meillä 62 bodyt on pieniä, 68 just hyviä. Jokunen kapeanmallinen 74 on myös käytössä. Puolipotkarit on vielä 60 tai 62. Ajattelinkin viikonloppuna lähteä ostamaan pienokaiselle lisää vaatetta. Voi että rakastan sitä hommaa! :)
Vauva nukkuu toppavaatteissa kylmässä eteisessä. Toivottavasti nyt nukkuu vähän pitemmän pätkän, eilen nukkuin puolentunnin/tunnin pätkiä. Nyt lähdetään esikoisen kanssa takkapuiden hakuun, vähän lisää lämpöä kaipaisin pirttiin.
Vantus kera lapsosten
Heips kaikille! Toivottavasti vielä mahtuu uusia syyskuisten porukoihin, minä kun vasta nyt törmäsin tänne....
Meillä hyvin syönyt poika 4kk (65,5 cm ja 7 750 g) eli 68 cm vaatteita tällä hetkellä käytetään. Pojalla on koko ajan ollut ruokahalu kohdallaan, joten maissivellillä ja peruna-porkkanavellillä aloitettiin jo 2,5 kk kohdalla, soseita kokeiltiin 3,5 kk paikkeilla. Nyt syödään aamulla ja illalla riisi-banaanapuuroa ja/tai velliä. Lounaaksi itse tehtyä perunasosetta (piti ottaa hiukan pakkia muiden kasvisten kanssa kun tuntui tulevan levottomuutta).
Maitoa menee vaihtelevasti, rinta ei enää kelpaa kuin yöllä. Olen yrittänyt tyrkyttää pitkin päivää, mutta ei. Olisko vinkkejä miten voisi imettää vauva pystyasennossa? Poika herää siis puurosta ja vellistä huolimatta yöllä kaksi kertaa syömään. Nyt on ollut hiukan levotonta aamuöisin, piehtaroidaan yms. Meillä myös unipussi käytössä, itsetehty pitkähihainen fleecepussi. Äiti ompeli pussin Käsityökerholehden kaavoilla. Tosi kätevä ainakin meillä kun peitto ei pysynyt päällä hetkeäkään eikä vanha puutalo ole kovin lämmin.
Meillä ei nimittäin enää olla missaan tapauksessa yhtään makuulla sylissä, ei edes puoli-istuvassa =) Poika on ikäisekseen jäntevä, istuu sylissä sujuvasti selkä suorana (myös neuvolasta saatiin lupa istuttaa sylissä) ja seisoo tuettuna eikä enää haluaisi edes istua kun vallan pitäisi seistä. Ikävä juttu sen puoleen, että on jo aika painava enkä jaksa enää kauaa pidellä pystyssä. Avuksi otettiin hyppykiikku, jossa kiljuu jalkojaan heilutellen =)
Tässä jotain meidän elosta, nyt poitsu heräsi aamupäivän nokosilta (n. puoli tuntia), jatkan myöhemmin kunhan ehdin...
Ja tippa linssissä luin Neiti21:n leikkaus-päiväkirjaa ;´) IHANAA, että kaikki meni niin hyvin!
Ja superihanaa oli lukea, että muidenkin vauvat on nyt tässä kohtaa levottomampia öisin!!! Viime yönä meidän poju heräsi tunnin välein, eikä rauhoittunut muuten kuin rinnalle...
Myös meillä tuttipullo ei kelpaa ja nyt tuttikin on aika out-juttu pojun mielestä ;) Ostin sellaisen nokkamukin, jossa on pehmeä, silikoninen juomanokka ja siitä pitää imeä, että mukista tulee jotakin ulos. Alan kohta opettaa pojua juomaan siitä, kunhan aloitellaan varmaan parin viikon päästä kiinteät. Odotan vielä seuraavaan neuvolaan (4 kk neuvola) ja aloitan sitten kiinteät. Ajattelin aloittaa perunalla, kuten esikoisellekin, mutta sitten aloin miettimään, että pitäisikö aloittaa sittenkin esim. itsetehdyllä maissivellillä (en viitsi korvikevelliä antaa, kun on täysimetyksellä tähänkin asti menty). Onko kukaan aloittanut maissivellillä tai -puurolla, kokemuksia?
Piti mennä välillä rauhoittelemaan poju takaisin unille, heräsi, kun oli nukkunut n. tunnin... Syötin vielä ja heijasin vaunuissa takaisin uneen, ei sänkyyn rauhoittunut. Poju nukkuu unipussissa, joka on tosi kätevä! Ei tartte yöllä miettiä peiton laittamista kun syöttää, eikä poju pysty potkimaan peittoa pois!
Pitää tästä kohta mennä itsekin unten maille, seuraava herätys on todennäköisesti jo taas aika pian...
Noppis + poju vajaa 4 kk ja tyttö 4 v.