Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lingon & Blåbär vaatteiden tahranpoisto ?

Vierailija
18.01.2006 |

Hitto kun ottaa aivoon aivan älyttömästi, kun oli lapsen aivan uuteen L&B paitaan läikky kaakaota ja laitoin heti ohjeen mukaiseen pesuun 60 asteeseen mutta silti siihen jäi jälki.

Oon nyt pessy sen kolme kertaa tahranpoistoaineella ja ilman, silti se jälki ei lähe pois. Harmittaa kun yleensä esim. Hennesin yms. edullisempien vaatteiden kohdalla tahrat on lähteny parin pesun jälkeen, mutta tähän näky jäävän oikein kunnolla kiinni. Onko mitään ideoita miten sen sais pois, kun pesuohjeiden mukaan ei saa valkaista eikä liottaa yms? Onkohan näillä mitään takuuta? Vai korvaako se takuu, jos sellainen on, vaan esim. saumojen purkautumisen tms.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa, että kaakaosta jäi tahra.

Minä olen kokeillut sappisaippuaa, super10, sellaista vaaleanpunaisessa purkissa olevaa tököttiä (joku vanish tai vastaava). Parhaat on ollut sappisaippua ja super10.

Olen myös huomannut, että tahrat haalenevat myös käytössä.

Ymmärrän kyllä harmituksesi, L et B vaatteet eivät ihan halvemmasta päästä ole.

Tai hei, soita sille myyjälle ja kysy olisko hänellä neuvoja... Hän on kuitenkin saanut jotain koulutusta alalle.

Vierailija
2/3 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

l&b-paidalleen. kyseessä vielä orkesterin keikkapaita, sellanen sininen kauluspaita:(((

En saanut tahraa millään kokonaan pois, joten hommasin uuden paidan - kalliiksi tuli:(((((

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kaakao tahran saa pois oikealla käsittelyllä (aivan kuten muutkin ruokatahrat).

Tahra pitäisi aina käsitellä tuoreena. Jos kaakao ehtii kuivimaan vaatteeseen, imeytyy se puuvilla kudokseen ja on vaikeampi saada pois.

Mutta tässä olisi ohjeet. Toivottavasti tästä on apua:

Esikäsittely nestemäisellä pyykinpesuaineella. Tahran voi vielä käsitellä tahranpoistoaineella tai raskasbensiinillä. Tämän jälkeen pesu entsyymipitoisella pesuaineella.

Sama ohje pätee myös jäätelö tahrojen poistoon.

Vanhoja tahroja jotka on yritetty poistaa väärin on lähes mahdoton enää saada pois tuotteesta.

Vaatteiden pesuun kannattaa jokaisen perehtyä. Hyvää ja asiallista neuvoa saa pulmatilanteissa esim. Omo infosta johon olen itsekin soittanut useita kertoja. Sieltä olen saanut vastauksia todella vaikeisiin tahrapulmiin ja perheemme vaatteet ovatkin täysin tahrattomia.

Vaate valmistajat ei ole vastuussa siitä, jos kuluttaja ei osaa pestä tuotetta oikein. Peräänkuuluttaisinkin Marttakerhoja ja kunnollisia kotitaloustunteja kouluihin, joissa opetettaisiin mm. pyykinpesun aakkosen. Tuntuu olevan niin monella pallohukassa näissä pyykinpesu asioissa. Joskus myös itselläni.

Pyykkäys terveisin!