apua! mä en keksi mitään tekemistä 3-v:n kaa! aina tehdään samoja juttuja. mitä te muut puuhailette?
Kommentit (6)
ulkoillaan paljon,piirretään,maalataan vesiväreillä,katotaan videoita,askarrellaan ,pujotellaan helmiä sukkapuikkoon ja lankaan,luetaan,tehdään torneja, legoilla leikitään,
Joskus saatiin vaihtelua noitten tavallisten juttujen lisäksi esim. seuraavista:
- kylpyleikki keskellä päivää
- hevosia katsomaan ratsastustallin pihalle
- sormivärimaalausta
- kirjaston lukunurkkaan lukemaan
- ajettiin autolla naapurikaupunkiiin shoppailemaan (tää oli kyllä harvinaista ja shoppailu tapahtui lähinnä kirppiksellä ;-))
Mielikuvituskin siitä kehittyy.
Nojoo, epäilemättä teilläkin lapsi saa välillä leikkiä omiaan.
Tässä on jo kerrottu monia kivoja vaihtoehtoja. Tässä lisää:
- askarrelkaa. tehkää vaikkapa silkkipaperista pieniä palloja ja liimailkaa niistä luminen maisema tummalle paperille. Leikatkaa lumitähtiä ikkunaan.
- rakentakaa temppurata. Tämä on erityisen kivaa päivinä, joina ei säätilan vuoksi pääse ulkoilemaan. Penkin yli kontataan, tuolien ali tehdyssä tunnelissa ryömitään, esteiden yli kiivetään ja hypitään jne.
- leikkikää avaimenpiilotusta.
- osta tietsikkaan kehittäviä lasten pelejä. Netissäkin on paljon hyviä sivustoja kolmevuotiaalle, esim. ylen lastensivut, papunet.fi, lego.com
Pelatkaa yhdessä.
- leiki lapsen kanssa lastenleikkejä: kauppaa, lääkäriä, opettajaa.
- anna lapsen rakentaa maja keittiönpöydän alle tms.
- leikkikää roolileikkiä. Pue lapsi prinsessaksi ja järjestäkää teekutsut. Pukeutukaa molemmat palvelijattariksi, anna lapsellesi pölyliina ja siivotkaa leikisti linna (siis kotinne)
- leikkikää piilosta
- ostakaa muistipeli. Kolmevuotias pärjää siinä jo hyvin. Samoin moni lautapeli sopii jo kolmevuotiaallekin, esim. rotanloukku.
Varsinkin jos itse teen erilaisia juttuja niistä. Tänään tein hellan, jonka luuku aukesi. Ja jääkaapin, jonne ruokia, piniä pallosia. Lisäksi tein ukkeleita, joilla lapsi sitten leikki.
Luistelemaan ollaan myös alettu opettelemaan tänä talvena.
Opettajatuttavani toi eilen tuliaisiksi 3-vuotiaalle tytöllemme hienon kynttilän ja sanoi, että aina kun kynttilä sytytetään, tyttö saa keksiä itse sadun. Tarvitaan vain tyhjä vihko, johon jutut kirjoitetaan. Tyttö on ollut todella innostunut sadutuksesta. Olemme lukeneet kirjoja ja kertoneet paljon satuja tytöllemme, joten hän osaa keksiä sadut alusta loppuun asti itse, mutta toki lasta voi tarvittaessa auttaa pienillä kysymyksillä.
-käydään kerhoissa
-piirretään
-leikitään, esim:duploilla..
-vesiväreillä tykkää piirtää
-leivotaan/tehään ruokaa
-palapelejä kasataan
...hm, mitäs vielä...