Onko mielestänne hyvä idea antaa kunkin lapsen (3 lasta) päättää kaksi kesälomakohdetta
(tyyliin särkänniemi, puuhamaa, tropiclandia, kylpylä, sea life, särkänniemi, korkeasaari, linnanmäki, tykkimäki, jukujukumaa, ähtäri, laivamatka, muumimaailma jne)? Ja lasten toiveiden mukaan sitten suunnistellaan kesäloman ajan eri paikkoihin?
Lapset ovat iältään 5v, 7v ja 9v.
Kommentit (41)
mitä lomalla tehdään. Itse olen lomastressaaja ja olisi mieluiten kotona. Jonkun jutun mukaan lapsetkin haluaa olla himassa ja parasta on retki lähipuistoon ja eväät.
rahaa niin antaa mennä vaan. Kivahan niitä on sit kylminä talvi-iltoina muistella. Ja ikinähän ei huomisesta tiedä. ens vuonnahan voi olla raha tilanne tai aika tilanne ihan toinen.. Menkää mekin mentäisiin mikäli ois varaa. Lapset on pieniä vain kerran.
hiki päässä noissa kaikissa kohteissa, joista lapset ei varmaan muista jälkeenpäin yhtäkään kunnolla... Meillä 4 lasta saavat valita YHDEN kohteen mihin kesällä mennään, riittää ainakin kohteita useammalle kesälle.
Tämä on kyllä aika huvittava kommentti:
Kaksi vanhempaahan on jo koulussa, he tarvitsevat lomalla jo jotain joka kehittää älyä ja tukee koulutyötä, kuten taidemuseoita noiden eläintarhojen lisäksi.
"kehittää älyä ja tukee koulutyötä" :D
Omasta mielestäni noiden huvipuistojen ym. lisäksi tarvitaan ihan vain oleilua, ulkoilua ja rentoutumista koko perheen kesken. Mutta makuasia tietenkin. Ja jos loma on pitkä, niin toki sitä ehtii näitä kaikkia hyvinkin.
Lisäksi mennään vielä laivalle. Ei se nyt NIIN kallista ole hurauttaa vaikka Puuhamaahan tai Ähtäriin. Vietetään kotikesä nyt. Yleensä on käyty kesällä Välimerellä, joten tavallaan lomabudjetissa on nyt tilaa.
Itse en jaksaisi, eikä meidän lapsetkaan. Me käydään 5 viikon loman aikana kahdessa lasten kohteessa (eläintarha ja huvipuisto tms.), ollaan mökillä ja kotona + tehdään pari 2-3 yön reissua ystäville/sukulaisille. Siinäkin on mielestäni jo vähän liikaa aikatauluja lomalle.
Yksi, mikä ei ketjussa tainnut vielä tulla esille; jos yhtenä kesänä kiertää suuren osan lasten kohteista, niin mitä jää seuraaville kesille? Vai sittenkö aina kierretään samat paikat?
Jos Turkuun olette menossa niin miksipä ei yhdistää laivamatka, muumimaailma sekä kylpylä (caribia). Tuo muumimaailma taitaa jo olla vähän liian tylsä tuon ikäisille. Miksi poikkeatte Vaasan Tropiclandiassa? Sen voisi jättää väliin, Caribia on parempi. ainakin sisäuimalataat. Ähtäriin ei kannata mennä jos menee korkeasaareen. Korkeasaaressa paremmat eläimet. Puuhamaan ja särkänniemen voisi jotenkin yhdistää kätevästi. Ja kolmanneksi voisi lähteä vaikka tykkimäelle tai jukujukumaahan (ei molempiin) näissä en ole koskaan käynyt. Tai miksipä ei vuokrata Mikkelisä mökki ja mennä Visulahteen, Visulahden äärellä on pikkumökkejä, siinä hurahtaisi parikin päivää, se olisi oikeiin oivallinen kohde.
kesää viettää kaikenmaailman landioissa? Kai lomalla "pitäisi" myös olla vaan, tai tavata sukulaisia, ystäviä..?
Sitten te vanhemmat kehittelisitte heidän valintojensa ympärille jmyös muuta aktiviteettia (ei kuitenkaan huvipuistoja vaan muuta)
Esim. jos kohteet ovat Särkäniemi, Muumimaailma, ja Serena, niin menisitte pariksi yöksi reissuun noille paikkakunnille/lähiseudulle.
Tampereen lähellä on esimerkiksi Pyynikin näkötorni, kaksi vanhojen autojen museota, Muumilaakso (Metson kirjaston yhteydessä), liikennepuisto ymv.
Naantalinreissun yhteydessä voisitte käydä vaikkapa Turun linnassa tai Saaristoristeilyllä.
Ja Serenankin lähellä varmaan muitakin näkemisen arvoisia paikkoja on, esim. museoita tmv.
Musta on ihan hyvä idea että lapsilta kysytään minne haluavat mennä, mutta eihän sen tarvitse automaattisesti tarkoittaa sitä että mennään yhtä moneen eri huvipuistoon kuin on lapsiakin (tai vielä useampaan).
Tietysti JOS aikuiset pitävät huvipuistomatkailua mielekkäänä lomanviettotapana itsensäkin kannalta niin eihän mikään estä tekemästä sitä vaikka joka päivä. Itse tosiaankaan en halua ajella koko kesälomaani erilaisten puuhalandioiden perässä, mutta makuasioista ei sovi kiistellä.
tosin suunnittelimme lasten kanssa yhdessä mitä lomalla tehdään. listassa on mm. jätskit jätskikiskalla, retkiä lähiseudun ilmais paikkoihin( kotieläin piha ym),
kesän kohokohta on korkeasaari, ja sit tietysti pyritään käymään markkinoilla, ja kirjastossa koitetaan käydä enemmän, uimassa käydään kun ilmat vaan lämpenis..
vanhin lapsemme menee syksyllä tokalle
Itsekkin olen lapsena saanut osallistua kesäloman suunnittellun. Tosin veljeni kanssa meillä oli yleensä samat paikat, joten noin neljässä "puuhapuistossa" käytiin kesän aikana. Tietysti jos oli lähekkäin kuten Jukujukumaa ja Vaasalandia niin ne hoitui muutaman päivän välein ja silloin saattoi olla se kuusikin kohdetta kesässä. Eikä siihen mennyt kuin pari viikkoa. Meillä myös lapsilla oli loma.
Yhdessä miehen kanssa ensin mietitään mitä voitais tehdä ja sitten ehdotetaan niitä lapsille. Yleensä ovat olleen niistä mielissään. Toki lastenkin toivomukset ollaan otettu huomioon.
Tänä vuonna poika toivoi pääsevänsä uudestaan tykkimäelle, siellä käydään samalla kun reissulla kun vieraillaan ystävien luona Heinolassa. Tytöllä ei mitään toiveita ollut, on jo sen ikäinen että mieluiten jäisi varmaan ja jäisikin, reissuista pois ja kavereiden kanssa kotiin. No, linnanmäelle menee, mutta senkin tekee kavereiden kanssa.
Siinä riittää aikaa. Nuorin lapsemme on 9v. Mökillä vietämme sitä rentoa lomaa. Makaamme laiturilla ja samoilemme metsissä. t. 10
Mä en myöskään ymmärrä tuota valtaisaa tekemisen menemisen näkemisen kokemisen tulvaa. Musta se on helposti liian pitkälle vietyä eikä palvele enää ketään, itse asiassa täysin päinvastoin. Mutta en mä ymmärrä tätä kiire/harrastusrumbaakaan, enkä itse asiassa monea muutakaan asiaa tässä nykyelossa :o). Mikäköhän mörökölli mäkin olen edellisessä elämässäni ollu...
Meillä lapsilta kysytään ennen kesää onko heillä jtn toiveita, ja tähän asti toiveet ovat olleet mm. uiminen sekä kalastaminen isän kanssa. Lapset hieman alle kouluikäisiä.
Mä olen jo monta vuotta huvittuneena ja kauhistuneena seurannut kun tuttava tekee kesälomasuunnitelmia. Tekee velkaa sen takia että saa järjestettyä itselleen ja lapsilleen kesälomareissun, mikä on aina vuokramökki jostainpäin suomea. Saa hirveän stressin kyseisestä asiasta, mutta pakko on vaan se mökki ainakin viikoksi jostain saatava. Nytkin on mökin vuokrannut, mutta vielä on se ongelma että miten sinne pääsee. Eivät omista autoa ja häntä kun ei huvita lähteä bussilla matkaan. Nyt yrittää saada autoa jostain viikoksi lainaan tai vuokrattua, ja kyselee kavereilta autoa tai rahaa auton vuokraamiseen.
Itse en ymmärrä miksi tekee niin. Stressaa ja velkaantuu, tmutta eihän se minulle kuulu hänen valintansa. Helpommalla kyllä pääsisi jos ei suunnittelisi niin kovasti, ja tyytyisi "pelkkään" linnamäkeen ja paikallisiin huvituksiin ja vaan stressittömään löhöilyyn ja yhdessä oloon.
jotkut nauttivat kotona vapaasti oleilusta ja toiset eivät. Minä en erityisesti nauti kotona, nytkin olisin mieluummin töissä kuin flunssaisena täällä sotkun keskellä, mutta asiakaspalvelutyössä en voi jatkuvasti aivastella, yskiä ja niistää.
Eli minun lomahaaveeni on päästä pois kotoa, kun arki on kodin ja työpaikan ympyröitä eikä juuri muuta. Vaikka lasten kanssa on samat kuviot muuallakin, on kiva että edes paikka vaihtuu. Kyläilemään siis lähdetään, ehkä saadaan asustaa lomalla olevien tuttujen asunnossakin jonkin aikaa toisessa kaupungissa. Ja kyläilypaikkakuntien nähtävyyksiä ja huvipuistojakin katsellaan. Mutta lapset eivät päätä paikoista, sillä joka huvipuistomainos kiinnostaa heitä. Käydään niissä mitkä matkan varrella ovat.
Meillä lapset eivät päätä kesäloman kulkua, vaan aikuiset. Tämä siksi, että haluamme tarjota lapsille asioita, joista he eivät edes tiedä välttämättä. Käymme meren rannalla soutelemassa ja kalassa, erämaissa vaeltamassa, laavulla yöpymässä jne. Ja ipanat tykkää :) .
Mun mielestä ei ole hyvä idea että kukin lapsi valitsee kaksi kohdetta, huh huh, ajatuskin saa hengästymään. Mutta ehkä se jollekin sopii.
Meidän perhe käy max kaksi landiakohdetta kesässä vaikka lapsiakin on enemmän kuin kaksi.
Lapset 7 wee ja 11 wee.
16