Kopasta asiaa...
Vaunuviidakossa seikkailen ja olen lueskellut paljon näiltäkin sivuilta haulla vanhoja keskusteluja vaunuaiheista. Huomasin, että todella moni valitsee kovan kantokopan kesävauvalle pehmeän sijasta esim.myyjän suosituksesta, ettei vauvalla olisi liian kuuma.
Sellaista jäin pohtimaan, että onko joku valinnut kesävauvalle sen pehmeän kopan ja se olisi todellakin ollut liian kuuma? Itsekään en osaa päättää kumpi parempi, esikoinen oli talvivauva, joten itsellä ei kokemusta. Kertokaahan vielä jos jaksatte kokemuksia oliko vauvallanne hiki päässä kesällä pehmeässä kopassa??
Kommentit (5)
Kantokassi oli puuvillaa sisältä ja ulkoapäin jotain vedenpitävää kangasta. Kesällä irrotin kannen kokonaan joten ei ollut vauvalla liian kuuma. Joissain malleissa on vetoketjulla aukaistava tuuletusikkuna kuomussa. Musta oli ihan ok.
joka osottautui liian kuumaksi pienelle, meillä oli ennestään kova koppa jonka vertailumielessä otin käyttöön ja oli huomattavasti parempi kesäkuumalla.
Meillä on Mistralit. Oon ollu suht tyytyväinen. Välillä kyllä jotkut jutut ottaa pattiin, mutta ei kai niitä täydellisiä vaunuja olekaan... Ja tän vuoden mallit näytti taas niin paljon paremmilta kuin vanhat =)
Mutta kopasta yleensä. Tai siis pehmeestä kassista. Jos se on vuorattu esim. puuvillakankaalla, niin ottaisin kesävauvalle sellaisen. Kassista on sitten iloa talvellakin. Kovan kopan joutuis heittämään pois lapsen kasvaessa ja ostamaan lämpöpussin. Kassista vaan tuet pois ja siinä se pussi on valmiina...
T: MrsH
jos olisin nyt ostamassa, niin tsekkaisin myös Emmaljungan Ceroxit ja Brion Novat. Ehkä ne Novat on vähän kömpelömmät, tiedä sitten... Mutta noitten perään olen jonain heikkoina hetkinä kuolannu, kun teutoniat on ottanu aivoon.
Mutta niistä ei ole omakohtaista käyttökokemusta. Näyttävät vaan hyviltä. Ja sanoo muut mitä tahansa, niin ulkonäkö on tärkeä pointti. Kyllä rattaiden pitää miellytää myös silmää!
että se on merkistä ja mallista kiinni. Esim me katsottiin Icoon rattaita pehmeällä kassilla ja se oli tosi muhkeaksi topattu ja taisi olla vielä fleecellä vuorattu. Veikkaisin että ei ole kovin ilmava ja vilpoisa.
Eri merkkien kantokassit poikkeaa aika paljonkin toisistaan. Valittiin loppujen lopuksi teutoniat pehmeällä kassilla. Meidän vauva on joulun lapsi, joten kesällä oli yli puolivuotias. Nukkui päikkärit vaunussa kesällä siinä pehmeässä kopassa yli 7kk ikäiseksi (sitten siirtyi sisälle nukkumaan).
Ei ollut isommallakaan vauvalla mitään ongelmia siis. Kopan kannenhan saa pois, joten käytännössähän kassi on samanmallinen ja ihan yhtä ilmava kuin kova koppa, kun kaikki kovikkeet ja tuet on käytössä....
Hyvä puoli pehmeässä kassissa on myös pitkä käyttömahdollisuus. Sehän toimii lämpöpussina, kun kovikkeet ja tuet poistaa. Itse heivasin sen nyt vihdoin reilun vuoden jälkeen pois rattaista, kun muksu ei nuku enää edes satunnaisia päikkäreitä ulkona. Muuten olis saanu jäädä vieläkin. Kassi voi siis olla koko ajan paikoillaan rattaissa, kun pohjakovikkeen on poistanut. Valjaatkin tulevat läpi.