Perhepeti/oma sänky
Moi!
Kiinnostaa tämmöinen asia....eli kertokaa syitä miksi olette nukuttaneet lapsenne perhepetiin? Tai omaan sänkyyn? Mitä hyötyä/haittaa perhepedistä on?
Meillä yksi lapsi, ikää 10kk ja on kaikki yönsä nukkunut omassa sängyssä. Mietin vain että jos joskus " kakkosta" tekee niin olisiko perhepeti kätevämpi? Monet ystäväni nukuttavat perhepedissä siksi että imetys on helpompaa. Mutta itse halusin nousta istumaan ja imettää etten nukahda kesken kaiken!
Kertokaahan kokemuksia perhepedin puolesta ja vastaan! Meillä oma sänky on toiminut hyvin, nyt likka nukkuu omassa huoneessa eikä ole tarvinnut unikouluja pidellä. Onhan näitä öitä tietysti valvottu ja silloin huoneesta toiseen ramppaaminen riepoo :) Monesti meinasin siirtää meidän huoneeseen takaisin mutta en sit kuitenkaan.
Kommentteja, kiitos! :)
Kommentit (12)
Meillä poika 3 kk nukkuu perhepedissä omasta tahdostaan. Ei kertakaikkiaan ole suostunut nukkumaan yötäkään omassa sängyssä ts. yksin. On tosi läheisyydenkipeä. Viihtyy sylissä ja nukkuu siis isän tai äidin kainalossa. Vanhempien hartaana toivona olisi, että alkaisi nukkumaan omassa sängyssä, mutta vielä ei ole tämä päivä koettanut ja yritystä on ollut!
-Luontohan on nukkumisasian niin järjestänyt (hormonit).
-Lisäksi imetys on niin pirun :) kätevää, kun kylkeä vain tarvitsee kääntää. Imetys voi alkaa nopeasti, vauvan ei koskaan tarvitse itkeä kertoakseen nälästä, kun äiti herää jo sitä ennen.
-Vauva saa läheisyyttä. Jos vauva itse voisi valita, uskon, että valitsisi ihanan paikan äidin viereltä häkkisängyn (saati sitten yksin omassa huoneessa) sijaan. On niiiiin ihanaa herätä aamulla, kun vauva katsoo silmiin, että onko äiti herännyt ja entäs sitten isi. Ja sitten halitaan :)
-Vie vain pienen osan vauvan elämästä, mutta antaa ihanan alun elämälle.
Tämä vakuutti minut ja paljon muita syitä täällä:
http://www.askdrsears.com/html/7/t071000.asp
Nämä siis meidän syitämme. Kaikille ei sovi tietenkään.
Meillä nukuttiin pari kuukautta perhepedissä, kun tyttöjä ei kertakaikkiaan saanut nukkumaan muualla rauhassa. Perhepeti-episodi rauhoitti lapset, mutta meille aikuisille se oli vähän hankalaa, ja nyt tytöt nukkuvat omissa sängyissään, jotka ovat meidän sänkymme molemmin puolin " sivuvaunuina" . Siitä saa kyllä mun mielestä ihan kätevästi lapsen nostettua rinnalla ja rinnalta takaisin nukkumaan.
esikoinen nukku omassa sängyssä 1-vuotiaaksi asti koska heräsi vaan pari kertaa yöllä eli ihan ok. Sitten siirty perhepetiin kun yöt tuli levottomaksi ja itse halusin nukkua, vieressä tyttö nukku paremmin Nukkui kanssamme lähes nelivuotiaaksi asti. Kaksi pienintä nukkuivat perhepetissä koska heräilivät koko ajan ja perhepeti oli ainoa ratkaisu että sain edes jotenkuten nukuttua. Kokeilin omaa sänkyä ja jo yhden yön jälkeen olin kuollut kun piti nousta, nostaa vauva, syöttää, nostaa takasin.......
Keskimmäisen siirsin omaan sänkyyn 9-kuisena kun lopetin yösyötö, kuopus siirtyi 8-kuisena niin ikään yösyöttöjen loputtua. Meillä on nyt niin että esikoinen nukkuu omassa sängyssään koko yön (ellei ole joku ihan hirveä painajainen), keskimmäinen herää aamuyöstä ja tulee väliin, kuopus nukkuu siinä sivuvaunussaan, mihin jokin aika sitten siirtyi.
Jos vauva nukkuu mielellään sängyssään eikä kauheasti heräile niin en näe mitään estettä omassa sängyssä nukkumisellekaan.
Meidän parisänky on niin kapea, että hyvä jos mahdutaan siihen miehen kanssa molemmat. Vauva välissä olisi liikaa, tai siis silloin ei ainakaan pystyttäisi nukkumaan, koska pelkäisimme tönivämme sitä tms. Riittää kun tönimme toisiamme.
Vauvamme herää edelleen usein ja niinpä olemme laittaneet pinnasängyn työ/vierashuoneeseen (josta myöhemmin tehdään lapsen oma huone) ja nukun itsekin siellä (työssäkäyvä herkkäuninen mies tarvitsee yöunensa). Kun vauva pikkuhiljaa oppii nukkumaan yöt putkeen, niin siirryn ihan lähellä olevaan makkariin, jonne kyllä kuuluu, jos pienellä on joku hätä.
Perhepeti kuulostaa kyllä periaatteessa tosikivalta! Jos vielä saamme toisen lapsen, niin sitten täytyy kyllä hankkia sellainen superleveä parisänky, johon koko perhe mahtuu hyvin.
Meillä vauva (4kk) nukkuu omassa sängyssä muutamia poikkeusöitä lukuunottamatta. Mielestäni parisängyssäme ei ole liikaa tilaa, vaan haluan nukkua tilavasti ja rentona (olen aamulla ihan jumissa jos ipana on nukkunut meidän välissä). Minua on kiinnostanut jo jonkin aikaa milloin pariskunnat jotka nukkuvat lasten kanssa harrastavat seksiä? Itse ainakin tykkään eniten seksistä sängyssä (pehmeää ja mukavaa). Ja jos on pieni lapsia on niin hankalaa päivälläkään jättää yksin, ja miehet usein päiovät työssä. Olisin kiitollinen jos joku rohkenee näin henkilökohtaiseen kysymykseen vastata.
Tipy
Olin jo raskausaikana päättänyt että lapsihan nukkuu omassa sängyssä...kas kummaa laitokselta (laitoksella ei nukkunut muovikärryssään jos olin lähellä...) kotiudutta ja ekana yönä n. 5min välein viereen menemisen, tutin laiton ja imetyksen takia tokana yönä poika siirtyi viereen...
+imetys oli tosi helppoa, tissi vaan suuhun ja pää tyynyyn :)
+tutin laitot yms helpompaa
+poika selkeesti nukkuu rauhallisemmin vieressä
+itselle mukavaa läheisyyttä (olen hurrrrjan ihastunut poikaan :) kukapa ei olisi omaansa???)
ja muutava negakin löytyy....
-Oma heräily toisen ähellykseen
-aikas ahdasta ja nukkuu " varovasti"
-aamuisin paikat jumissa huonoista asennoista...
Niin ja tuohon seksiin...Onneksi poika nukkuu alkuyön omassa sängyssään eli johonkin 01-02 asti joten ennen viereen ottamista ehtii jotakin tekemään, pojan ollessa vieressä ei juurikaan kiinnosta... ;)
Mutta siis itse pidän perhepedistä, mutta niinkuin joku aiemmin sanoi kaikille se ei sovi.
Kunhan vaan poika jossakin vaiheessa siirtyis omaan sängyyn ettei meillä ole sängyssä 20 vuoden päästä vähintään kahta miehen körilästä ;)))
eli tytö nukkuu välillä pinnasängyssä ja välillä vieressä. Iltaisin nukutan hänet meidän sänkyymme, mutta kun itse menen nukkumaan, laitan hänet pinnasänkyyn. Kun mies on yövuorossa niin yleensä tyttö nukkuu vieressäni. Nykyisin tyttö myllää sen verran paljon että parisängyssä tulee ahdasta kolmisin. Yösyöttöjä ei ole kuin 1-2 joten edestakas nostelu ei ole hankalaa. Muutenkin tyttö on hyväuninen ja nukkuu oikeestaan missä vain!
perhepeti on niin mahdottoman kätevä. imetys on niin helppoa, ja vauvalla on taatusti lämmin ja turvallinen olo. nuhaisen vauvan hoito on helpompaa siinä vieressä kuin eri vuoteissa. ja minä olen niin hysteerinen, että tarkistelen öisin, hengittääkö vauva, niin sitäkään ei tarvitse nousta tekemään.
mutta olen sitä mieltä, että jos vauva tyytyväisenä nukahtaa omaan sänkyynsä itse, niin onhan siinäkin omat etunsa (minä en osannut sitä juttua lapsilleni opettaa). koska kyllä toisinaan vieressä vääntelehtivä ja tuhiseva vauva haittaa minun yöuniani. ja olisihan se ihanaa vallata takaisin se vauvan viemä tila vuoteesta. aika ahdasta meidän sängyssä nyt on.
seksi on ehkä pieni ongelma, myönnän. en ole oikein koskaan ollut innostunut seksistä keittiönpöydällä tai edes sohvalla.
me ollaan hamasta menneisyydestä mieluiten harrastettu seksiä muualla kuin sängyssä. En ole ikinä ymmärtänyt että perhepeti lopettaisi seksielämän tai edes hankaloittaisi sitä!! Eikä se peti nyt sellainen pyhä paikka ole etteikö siitä voisi väliaikaisesti siirtää pois. Eli jos tarvitsemme sänkyä kahden niin lapset pois vaan. Kuitenkaan tavallisena yönä en jaksa lapsia ruveta siirtelemään jos he ovat eksyneet viereemme.
ja se on itselle tärkeä asia, niin ei sitä tosiaan seksi-asiat kaada. Kyllä ne voi hoitaa muuallakin :) Mutta jokainen voi laittaa asiat omaan tärkeysjärjestykseensä.
Lisää luettavaa ap:lle, jos vaikka auttaisi miettimään, että miten haluaa itse tehdä nämä nukkumisasiat:
http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apjackson.html
http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apsears.html
http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apsearsII.html
Perhepetiin liittyen tyypillinen ennakkoluuloinen kysymys ja hyvä vastaus:
¿Kysymys: Olen kuullut, että jos vauva tottuu nukahtamaan rinnalle tai isänsä syliin, hän ei herättyään osaa nukahtaa itsekseen. Onko tämä totta?
Tri Searsin vastaus: Totta, totta ¿ ja entä sitten? Vauva on pieni vain lyhyen aikaa, ja tänä aikana luodaan luottamuksen perusta. Mieti, mitä tapahtuu, jos vauva herää yksin ja hänet pakotetaan, ennen aikojaan, rauhoittamaan itse itsensä. Koulukunta, jonka mukaan vauvan pitäisi oppia rauhoittamaan itse itsensä ja nukahtamaan ilman äidin ja isän apua jo ihan pienenä, jättää huomiotta tärkeän asian lapsen kehityksessä: tarve, joka on tyydytetty varhaislapsuudessa, poistuu. Sen sijaan tarve, jota ei ole tyydytetty, ei koskaan poistu kokonaan, vaan ilmenee myöhemmin ¿kiintymishäiriöinä¿: aggressiona, kiukkuna, eristäytymisenä tai vetäytymisenä ja kurinpito-ongelmina. Meillä on käytännön nyrkkisääntö: ensimmäisen vuoden aikana lapsen halut ja tarpeet ovat yleensä yhtä.¿ (lyhentäen suomennettu)
Meillä oli ennen 160cm leveä sänky ja ostimme vauvan tultua 180cm leveän. Hyvin mahtuu! :D
Meillä poika nukuui perhepedissä ekan kuukauden, lähinnä siksi, että heräsi aina omaan sänkyyn nostaessa, eikä nukahtanut. Mutta minun unet olivat kauhean levottomia, koska nukahdin aina imettäessä ja poikakin taisi nukkua tissi suussa ;) Mieskään ei oikein osannut nukkua, kun kuunteli kovasti, valvooko poika vai ei. Kuukauden jälkeen päätettiin yrittää pinnasnäkyyn ja hyvin on sujunut, vaikka herätäänkin muutaman tunnin välein. Nukutaan kaikki kuitenkin sikeästi ne välit -itse varmaankin välillä liiankin sikeästi, koska en kuulemma aina herää pojan ähinöihin,vaan vasta sitten, kun poika kunnolla komentaa nälkäänsä... Olen siis omassa sängyssä nukuttamisen kannalla ainakin pidemmän päälle, mutta ihanahan se tavallaan on nukkua, kun pieni tuhisee vieressä ja toissaalta taas pienellä on turvallinen olo siinä lämmintä äitiä vasten.