Riittääkö 200 000 e talon rakennuttamiseen / valmiiseen talopakettiin?
Meillä olisi mahdollisuus tonttiin pääkaupunkiseudulla. Mietimme nyt, että riittääkö 200 000 euroa budjetiksi. Tähän budjettiin pitäisi saada tonttia lukuunottamatta kaikki. Sisätyöt olisimme valmiit tekemään itse.
Talon koko olisi n. 150neliötä ja esim Kastelli Nostalgia kiinnostaisi. Varustetaso keskiluokkaa, koivuparkettia, keraamista laattaa. Tontti on melko tasainen, ei kalliota eikä rinnettä. Talopeli antoi hinta-arvioksi 200 001 euroa, uskaltaako siihen luottaa? Kuinka monella talopaketin hinta pitää kertoa, jotta saisi todellisen kustannusarvion? Onko teillä kokemusta rakentamisesta? Hullunhommaa vai kannattavaa? Emme halua että budjetti repeää käsistä tai avioero tulisi emmekä halua uuteen kotiin hinnalla millä hyvänsä.
Kommentit (19)
ja budjetimme on n. 220000, jonka toivottavasti alitamme :-) Budjetissa mukana jo tonttikin (12000) Talo on 164 neliöinen 1 1/2 kerroksinen puutalo ja sijainti Etelä-Suomessa pikku paikkakunnalla, mutta ei pääkaupunkiseudulla. Perustukset tulee elementeistä ja alapohja ontelolaatoista, talotehdas pystyttää talon aluskatteeseen asti suurelementeistä. Itse teemme kaikki loput työt eli myös sähkö- ja putkihommat. Ainoastaan kaivinkonehommat, takan muuraus, lattialämmityksen asennus ja lattian valu tulee muualta. Sisämateriaalit ei tule olemaan mitään luksusta, mutta sellaista keskitasoa kuitenkin. Toivomme pysyvämme budjetissamme. Talopelillä kustannusarvio oli 203000, mutta siihen ei ollut laitettu kaikkea omaa työtä, ainoastaan 100% aputöistä, ammattitöitä (sähkö, putki) ei ollenkaan. Projektille on varattu aikaa reilu vuosi.
P.S onko olemassa mitään mukavaa keskestelufoorumia rakentajille? Kaikissa löytämissäni paikoissa keskusteluntaso on vähän niin ja näin...
2 vuotta vanha Älvsbytalo. Yläkerta vielä kesken.
Tähän mennessä toteutuneet kustannukset:
http://personal.inet.fi/koti/tervalat/talo/kust.htm
Osaatteko eritellä, mistä noinkin suuret heitot johtuvat? Talopelihän ei laske pohjatöitä mukaan noihin arvioihin, joten ne pitää itse lisätä vielä päälle. Mutta onko joitain tiettyjä yksittäisiä juttuja, jotka teillä ylittivät reippaasti Talopelin käyttämän arviosumman vai vetikö ohjelma arvionsa tasaisesti alakanttiin jokaisessa rakennusvaiheessa?
Kiitos, jos jaksatte vastata tähän.
Paljonhan se budjetti riippuu paikasta johon rakentaa, millanen maa, meneekö maatöihin paljon, millaset perustukset jne.
Toi yks lista noista kaikista kuluista oli kyllä aika huimaa.
Jos itse on valmis tekeen pihaa ja malaan ja sen sellaista, ei se noin kallista ole.
Meillä kohta talo valmis keski-suomessa, pienellä paikkakunnalla, näyttää siltä, että budjetissa pysytään 160 000. Siinä on kaikki, tontista ja maatöistä (joihin upposi maaperästä johtuen aika paljon) lähtien, talo ja pihatyöt mukaaan lukien. Paketti tuli ja pystyttivät, sen jälkeen itte tehty melkeen kaikki. Lvi ja muuraukset muualtan
Näytti tulevan eroja aika tasaisesti. Mutta talopeli ei ota huomioon esim. kattoa (meillä mansardi), lämmitysmuotokin on aika ympäripyöreä (meillä maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys). Lisäksi tuo määritelmä keskihintainen on mun mielestäni aika alhainen, nykyään kun jo halvin muovimatto maksaa 20e/m2! Meillä on lattiat kuitenkin suht edulllisemmasta päästä, keittiö Ikeasta jne. Ja silti tulee huimat heitot!
Meillä pelkästään maanrakennuksen hinta tulee olemaan n. 35000e. Ei tarvinnut paaluttaa eikä räjäytellä. Hintaan sisältyy siis normaali kaivuu ja täyttö talolle, autokatokselle ja imeytyskentälle + lokasäiliölle.
Suurimmat kustannukset tulevat aivan muualta ja riippuvat monesta tekijästä.
Tontin perustamisolosuhteet ovat esim. yksi oleellinen asia jolla on paljon vaikutusta kokonaiskustannuksiin.
Netissä tehtävät kustannusarviot menevät aika lähelle totuutta. Tosin jos arvio on 200 000,- ja rahaa on saman verran niin siinä ei ole yhtään varaa yllätyksille ja hintojen nousulle.
Niin ja työ on se joka maksaa eli ennen sisätöitä talossa pitää tehdä jo melkoinen määrä muita töitä. Kuuluvatko ne pakettiin vai kuka ne tekee ja mitä se maksaa? Jos siis ottaa esim. vesikattoasennuksen ja siihen sitten timpuriporukan hommiin niin kannattaa kysellä kustannusarvioita timpureilta ennen kuin budjettia sitoo lopullisesti. Työ on nykyään kallista, kun kysyjiä riittää ja töitä on enemmän kuin ennättää tehdä --> hommaan saa menemään kymmeniä tuhansia euroja.
Niin ja perustamisolosuhteilla tarkoitan maaperän laatua eli onko se hiekkaa vai savea? Tarvitaanko esim. paaluttaa?
Eli meillä on talo nyt loppusuoralla ja piti ihan mielenkiinnosta käydä kokeilemassa, mitä talopeli antaisi budjettiarvioksi. Sieltä tuli 219te ja tällä hetkellä meidän oikea talobudjetti on 389te. Eli en nyt kyllä ihan sokeasti (enkä pienellä varallakaan) luottaisi noihin arvioihin.
me yritimme 190 000¿ pudjetilla selvitä
no tavallaan selvisimme, mutta siis talon maalaus, pihatyöt, terassit ja kaiteet ja portaat puuttuu paitsi sisäänkäynnistä, ikkunoiden listoja, lattialistoja ja kattolistat puuttuu sekä autokatos on tekemättä. Ja jo pihatöihin, vaikka ei muuta laittais kun pakolliset nurmikko, mullat, pensasaidat sekä jotain laatoitusta etupihalle menee 10 000¿ otimme hinnoista selvää, talon maalaukseen menee noin 5000¿ ja ne kaikki muut, listat jne 2000¿
Pohjois-Suomeen rakennetaan ja kyllä meillä pysähtyy budjetti siihen 190 tuhanteen, jossa on jo autokatos, varasto ja pihakin laitettu. Ei meillä vaan talon ulkomaalaukseen noin suuria mennyt!! Hyvänen aika sentään, korkeintaan 500 euroa oli maalit. Pihaan ei toki saada myös menemään pelkkien multien ja ruohonkasvatukseen 10 000 euroa, koska piha on pieni ja sitä tehdään omin voimin pikkuhiljaa ja ystäviltä+sukulaisilta kasveja saaden ja niitä itse kasvattaen.
Talo on 1,5-kerroksinen, asuinneliöitä 146 ja normaalivarustus, ei luksusta eikä halpista. Itse tehty kaikki sen jälkeen kun sisäseinät on levytetty.
Meillä on sama budjetti kuin aloittajalla ja muuten samankaltaiset suunnitelmat, mutta talo tulee avaimet käteen -periaatteella. Osaako kukaan sanoa kuinka paljon rahaa menee muuhun kuin siihen itse talopakettiin?
Vantaa v. 2003
Perustukset + suunnitelma + pohjatutkimus 39 000 E
Sähkö, vesi ja viemäriliittymät 5600E
Salaojat 2500 E
Rakennuslupa 1600 E
Mestari ja pääsuunnittelija 5500 E
Maalaus, terassit ja portaat 3000 E
ja lisäksi sekalaisia menoja noin 10 000 E
Näin siis meillä ja kyllä, paljon tehtiin itse.
Meillä on vuoden vanha 1 1/2 kerroksinen Älvsby-talo. Hintaa tuli koko paketille + muille töille n.150 000. Pakettiin ei kuulu parketit eikä laatat, mutta ne on helppo lisätä oman maun mukaan itse. Paketin hinnasta saa myös hyvitystä jos jättää talon mukana tulevat lattia ym. materiaalit pois. Itse olemme olleet tyytyväisiä valintaamme.
Summassa on mukana tontti (85 000)
Meillä Designtalon Elina (131m2/181 m2) autotallilla ja lämpimällä varastolla varustettuna. Vaihdettiin sisustusmatskuja aika paljon, talon lähtöhinta oli jotain 140 t, meillä 170 t.
perustukseen ja byrokratiaan meni sitten se 30 000. Perustusolosuhteet olivat niin sanotusti helpot; ei paalutusta eikä räjäyttelyä.
Talo on kohta muuttovalmis, ja piha tekemättä.
Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut kivaa, jos budjetissa olisi ollut varaa myös huonekaluihin ja muuhun sisustukseen..
Meille Talopeli on antanut kustannusarvioksi n.280 000 euroa, mutta todellinen kokonaiskustannusarvio on min. 350 000 euroa (tämän tiedämme lähes varmuudella, koska isot urakat on jo sovittu). Eli antaisin myös sellaisen neuvon, että parhaan kustannusarvion saa tekemällä sen kokeneen vastaavan mestarin kanssa, jolla on tarkka tieto toteutuneitsta kustannuksista.
Pääkaupunkiseudulla työvoima on kallista. Arvioittaisin kustannukset jollakin asiantuntijalla työvaiheittain. Kun talopaketti on pystytetty, sisällä on vielä uskomattoman paljon töitä, sisustustyöt (tapetointi, maalaus, lattian pintamateriaalin laitto) on murto-osa työmäärästä. Eli kannattaa miettiä kuinka paljon pystytte tekemään itse ja mihin tarvitsette työvoimaa tai ammattilaista.
Meillä talopaketti maksoi n. 50 000 euroa, sisälsi myös kattotiilet ja asennuksen. Talo paalutettiin (9-11 m), perustukset teetettiin eräällä firmalla (ontelolaattaperustus), sähkötyöt ja putkityöt teetettiin ulkopuolisilla. Kaikki muut työt tehtiin itse tai talkoilla. Talon hinnaksi pääkaupunkiseudulla tuli 170 000 euroa, talo valmistui 2,5 v. sitten, neliöitä on 200 m2, 1½ kerroksessa, materiaalit laadukkaita, mutta ei kalleimpia. Summassa ei ole tontin hintaa eikä pihatöitä.
Meidän talo+autokatos pari vuotta sitten tuli tontteineen kaikkineen maksamaan 165000, tontin osuus tosin vain 10000.Talo on 11/2 kerroksinen, yläkerta vielä tekemättä, alhaalla 167m2.materiaalit ns.laadukkaita perusjuttuja.Tosi paljon tehtiin itse, kun lähipiirissä on rakennustaitoisia talkoohenkisiä ihmisiä!Mut piaanhan saa sitten uppoamaan paljonkin...me on tehty vähitellen ja alkaa jo näyttää hyvältä.
Alakerta muuttovalmiina tulee (ulkovuoraus+kuisti tehdään itse). Kaikkinensa (sis. myös tontti 15000e) tulee maksamaan n.195 000e. Talo siis 120m2, myöhemmin tehdään itse yläkerta 55m2 ja autotallirakennus+piha. Eli varmaankin 50 000e uppoaa vielä ihan kevyesti tuohon kaikkeen...Mutta yläkerralla, autotallilla ja pihanlaitolla ei vielä kiire, tähtäimessä seuraavien viiden vuoden aikana pikku hiljaa laitella, ilman stressiä ja lisälainoja...
Ei meillä se 200 000 ehdoton raja ole, mutta eipä sitä paljon enempää huvittaisi riskeerata, jos ja kun korotkin nousussa. Hankalaksi päätöksen teko menee! Kiitos vastauksista, keskustelu jatkukoon.