Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saanhan myös nyt sektion ?

18.01.2006 |

Hei !

Olen juuri saanut tietää olevani raskaani, esikoinen täyttää kohta kolme. Hänen synnytyksensä oli tuskainen ja päätyi hätäsektioon sekä vauva joutui teho-osastohoitoon. Tämä kaikki olisi voitu välttää.

Synnytin yli 16 tuntia, kohdunsuun avautuminen oli hidasta. Sain epiduraalia kymmeniä annoksia, samalla supistuksia vauhditettiin. 6 cm:n kohdalla kohdunsuulla todettiin jonkin näköinen lihaspullistuma, joka ei kahden eri synnytyslääkärin röpelöimisestä eikä liikuttelusta huolimatta suostunut väistymään. Myöskään lapsi ei missään vaiheessa laskeutunut. 8 cm:n kohdalla kokeiltiin niin, että jouduin ponnistamaan samalla kuin synnytyslääkäri työntää tuota ko. lihasta pois tieltä. Ei auttanut. Vauvan sydänäänet alkoivat heiketä, synnytyslääkäri piti kuitenkin pintansa, että alakauttaa kokeillaan edelleen. Olin väsynyt, erittäin kipeä ja voimaton. Surullisena kuuntelin vauvan sydänääniä jotka välillä loppuivat kokonaan...

N. 19 tunnin ja 8cm:n aukeamisen jälkeen synnytyslääkäri antoi luvan sektiolle joka sitten vauvan sydänäänten heikentymisen jälkeen tapahtuikin nopeasti.

Esikoisemme syntyi täysin vihreästä lapsivesimömmöstä, täysin elottomana. (kotona minulla meni lapsivesi, jossa oli vihreää mömmöä, tätä ei kätilö vaan uskonut, ei uskonut koko lapsiveden menoon vaan väitti että olin virtsannnut sänkyyn)

Ravistelujen ja hengisteiden puhdistelujen jälkeen lapsemme kuitenkin virkosi, sai pisteitä 5-6-5. Hengitys oli vaikeaa joten hänet kiidätettiin vastasyntyneiden teho-osastolle toiseen sairaalaan. (synnytyssairaalassa ei edes lastenlääkäriä paikalla)Hänellä todettiin hapenpuute, keuhkoissa tulehdus, sokeriarvot ja maksa-arvot olivat hapenpuutteen vuoksi pielessä. Hän oli suonensisäisessä antibioottihoidossa viikon. Isä istui hänen vieressää ja syötti häntä, ja välissä kävi katsomassa minua, joka olin menettänyt verta litroittain, " omistin" 38 hakasta vatsalla enkä päässyt liikkeelle.

Näin lapseni ensi kerran viiden päivän ikäisenä. Imetyksestä ei tullut mitään, lapseni oli ruokittu letkutuksella (ymmärrän tämän kyllä) sekä sokeritutilla vaiennettu, koska hengitysvaikeuksista kärsivää lasta yritetään pitää niin, ettei hän suotta itkisi. Mutta rintaa hän ei koskaan huolinut.

Kaiken tämän jälkeen sairastuin masennukseen josta kärsin kaksi vuotta. Tosin nyt olen jo katkeruudesta ja masennuksta toipunut, lääkityskin on jo lopetettu.

Nyt olen siis jälleen raskaana joka on ihana asia ! Tosin kaikki vanhat pelot ja katkeruudet nousevat pintaan.

Miten tällä kertaa käy ? Saanhan automaattisesti sektion vai joudunko puolustelmaan itseäni ja ratkaisujani ? En koskaan enää suostu ottamaan riskiä, varsinkin kun kohdunsuun lihaspullistuma ei varmastikaan ole mihinkään hävinnyt.

Kätilöt sanoivat sairaalassa esikoisen syntymän jälkeen, ettei tämän jälkeen enää tarvitse edes yrittää, kriiterit sektiolle täyttyvät.

Pitääkö paikkansa ?

Mites te muuta saman kokeneet ?

Onko minulla mahdollisuus valita sektio ?

Kiitos kaikille jotka viitsitte vastata !

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua täysin! Oman lapseni synnytystä yritettiin käynnistää kolmeen otteeseen, sitten kun mitään ei tapahtunut, niin annettiin mennä 3 viikkoa yliaikaiseksi ja sitten kun synnytys käynnistyi, niin se oli niin rajua touhua, että lapsen sydänäänet heikkenivät ja jouduttiin hätäsektioon. Lapsi sai syntyessään yhden pisteen ja vietti ensimmäiset 4 päivää teholla. Mutta onni onnettomuudessa oli ollut se, että olin heti raskauden alussa kertonut hyvin painokkaasti terkkarissa, että minä haluan, että kaikki minun tutkimukseni ja synnytys tapahtuu yliopistollisessa keskussairaalassa ja lopulta johtava terveyskeskuslääkäri antoi tähän suostumuksen. Tämä on myös sinun oikeutesi, joten vaadi sitä!!! Meidän tapauksessamme lapsi olisi menehtynyt, jos synnytys olisi tapahtunut aluesairaalassa, koska siellä olisi jouduttu odottamaan anestesialääkäriä ja lapsi olisi jouduttu viemään yliopistolliseen (silloin minä olisin joutunut jäämään toiseen sairaalaan). Minä myös vaadin, että minut vietiin sairaalasängyssä teho-osastolle heti kun heräsin ja näin myös tapahtui. Joten tällä kertaa sinun vain täytyy ottaa ohjat omiin käsiin ja heti alusta alkaen ilmoittaa mitä haluat.

Vierailija
2/4 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin suunniteltu sektio Naistenklinikalla lapseni perätilan vuoksi. Leikkausajan antaneen kätilön mukaan seuraavalla kerralla leikkauskynnys on jopa minun kohdallani matalampi, eli jos ensi kerralla lapsi olisi oikein päin, voidaan silti ryhtyä leikkaamaan hieman heppoisemmin perustein kuin muulloin, jos synnytys ei siis etene toivotulla tavalla. Kohtuhaavan repeämisriski on aina olemassa.

Sinun kohdallasi olisin melkein tehnyt syytteen hoitovirheestä. Mitä kuuluu esikoisellesi? Onko hän terve?

En osaa antaa muuta neuvoa kuin että ota asia ihan heti puheeksi neuvolassa ja neuvolalääkärin kanssa. Jos aiot synnyttää samassa sairaalassa leikkauskertomuksesi on siellä, joten papereissasi on todennäköisesti merkintä, että ensi kerralla leikataan ja että sinulla on tuo lihaspullistuma. En tiedä, joudutko menemään pelkopolin kautta, mutta tuon kokemuksesi perusteella olen ihan varma, että sektion tulet saamaan.

Toivotan kovasti onnea matkaan! Ja jos se on sinulle mitenkään mahdollista, suosittelen synnytyspaikaksi Helsingin Naistenklinikkaa. Uskon vahvasti, että se on Suomen turvallisin paikka synnyttää. Syksyllä 2004 siellä oli ainakin synnyttäjiä muualtakin Suomesta, ei vain täältä pääkaupunkiseudulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin sain sektion,olin menossa käynnistykseen ja päätinkin haluta sektion pelon vuoksi, yrittihän se lääkäri pelotella leikkauksella, mutta lopuksi kirjoitti sen kuitenkin.

KYLLÄ SINÄ SAAT SEN KUN VAIN OLET KOVA JA USKOT ITSEESI VAIKKA SINUA YRITETÄÄN KÄÄNNYTTÄÄ KAIKIN KEINOIN!!!!!!!

ONNEA!!! T.JEO JA JADE 2,5KK

aina valitsisin keisarileikkauksen uudestaan!

Vierailija
4/4 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmasti sektion kun sen vaadit ja niin saavat kaikki muutkin jotka sitä vaativat. Pysy tiukkana, äläkä anna lääkäreiden pelotella sektiolla. Pyydä vaikka kaveri tai muu " etujesi valvoja" mukaan jos itse pelkäät ettet pysty pitämään puoliasi. Onnellista odotusta sinulle!