Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin onkaan kadonnut luonnonmukainen vauvan hoito?

18.01.2006 |

Kerro sinä, hoidetaanko teidän perheessänne vauvaa, kuten meillä. Ja jos teillä tehdään vielä jotain tätäkin hauskempaa ja fiksumpaa, kerro siitäkin :) Toivottavasti oikein moni tuleva äiti ja isä huomaa, että eniten mainostettu tapa ei ole välttämättä paras ja miellyttävin. Kukin taaplaa tyylillään - kerronpa, miten meillä hoidetaan vauvaa.

Lehdissäkin pitää kirjoitella mediaseksikkäitä ja provosoivia kolumneja näin tärkeästä asiasta kuin hyvä vauvan hoito.

Jo synnytyssairaalassa alkaa äitien paapominen vauvojen kustannuksella: äidin pitää saada nukkua, vauvalle tutti, lisämaitoa, vauva yököille hoitoon, pumpataan rintoja...

Sitten neuvola jatkaa: vauvalle kiinteitä, kun se on noin pieni tai johan se tarvitsee enemmän ruokaa, kun se on noin isokokoinenkin, tai johan sitä on tapana ollut noin ja noin vanhalle jo antaa.

Korvikkeenvalmistajat: vauvalle korviketta, pulloja...Äidille vapautta, vauvalle pitkiä yöunia. Ymmärrän kyllä esim. jos maitoa ei tule.

Kertakäyttövaippatehtaat: vauvalle kertakäyttövaippoja.

Vauvalle leikkimatto, lelukaari, sitteri, kävelynopettelutuoli, soiva pyörivä mobile, jaloilla tömisteltävä piano, yhteensopivat puputekstiilit verhoista peittoon ja kasa söpöjä uutuusvaatteita.

Minä kieltäydyin sairaalassa lisämaidosta, tutista, hoidon tarjoamisista, pumppaamisesta. Tuntui jonakin yönä imettäessäni vähän väliä maratoonaillen, että olin ainoa äiti hereillä vauvan kanssa osastolla.

Joka tuutista tulee kysymys, riittääkö maito. Kyllä se useimmilla riittää, jos vain äiti malttaa imettää tarpeeksi. Joillekin kun on kauhistus maata paikallaan palvelemassa vauvaa jopa puoli tuntia - vauvat voivat olla rinnalla vaikkapa kolme tuntia putkeen ja vaikka tunnin välein 24/7. Se on normaalia.

Vauva saa olla täysimetyksessä noin puoleen vuoteen saakka, vaikka vauvelimme syökin jatkvasti noin tunnin-1½ välein ja yölläkin pisin tauko on noin kolme tuntia ja sitten tunnin välein aamuyöstä nautiskellaan taas. Onpa painoakin varmaan nyt jo yli 10 kg.

Korviketta en ole ostanut koskaan. Omilla menoillani käyn joskus päiväuniaikaan lauantaisin. Elän nyt vauvan ehdoilla, juoksen muualla kuin kotona joskus toiste. Mies ryyppyyttää vauvaa tarvittaessa, mutta vain kahdesti on sitä tehnyt. En ole paljon poissa kotoa, ei ole tarvetta.Tutteja ja pulloja meillä ei ole.

Vaippoina käytämme Fuzzi Bunzeja, Igu*lee-vaippoja ja villahousuja, muun muassa. Ja harjoitamme vauvojen vessahätäviestintää eli käytämme vauvaa pytyllä. Lähes kaikki kakat tulevat siis pyttyyn, ei vaippaan, ja useat pissatkin. Kertakäyttövaipat haisevat kemikaaleilta, kestot eivät miltään. Jäteastiat ja kaatopaikat eivät täyty. Rahaa meni vain muutama satanen ja samoja vaippoja käyttää vielä mahdollinen seuraavakin lapsi ja käytti esikoinenkin osaa niistä. Ja vielä voidaan lopuksi myydä vaipat. Mies pesee ja ripustaa vaipat joka ilta kymmenen jälkeen. Silloin minä imettelen vauvaa unille.

Lelukaaret sun muut. Meillä lelua heiluttavat vanhemmat. Sitteriä ei ole. Turvakaukaloa joskus käytetään. Ei ole mobilea, yksi vedettävä soittolelu pinnasängyn laidassa. Kävelynopettelutuoli, ei, meillä on lattia ja siitä saa vauva pyristellä omaan tahtiinsa liikkeelle. Tekstiilit itse ommeltuja ja tavallisia. Ja vauvan vaatteet pääosin isosiskon entisiä tällä poikavauvallamme. Tädit tytöttelevät kaupoissa - oikaisen vain, jos juttelemme pidempään :) Kestovaippojen takia, vaikka tosi ohuitakin meillä on, jotkut bodyt eivät mene kiinni alhaalta, vaikka hihoissa vielä onkin pituutta reilusti. Mies ideoi, että leikkaamme jostain vanhasta bodysta irti haarapalat ja teemme niistä jatkokappaleen - toimii! Ei maailman kaunein, mutta tässä vaiheessa elämää sitä ymmärtää jo laittaa asioita tärkeysjärjestykseen :)

Kantoliinakin meillä on, mutten ole ollut huippuinnokas käyttäjä. Vauva on paljon sylissä ja lattialla.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki väitä että elämä olisi kurjempaa ilman kaikkea mahdollista sälää ja ylenpalttista kulutusta. En vain viitsi tehdä kaikkea kaikista mahdollisimman vaikeasti, miltä ap:n valinnat kuulostivat. Siis että jotkut asiat tehdään vaikeasti vain siksi, että joku mahdollisesti tulisi sinua kotiin saakka siitä kiittämään.

Itsekkin pyrin toki olemaan kuluttajana sellainen että ajattelen kaksi kertaa tarvitsenko tuotetta ennen kuin sen ostan. Suosin aina suomalaista(miel. lähiruokaa), säästämme energiaa(puulämmitys), kierrätämme(oma kompostikin on) jne jne.

Vierailija
22/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen enempiä puuttumatta aiheeseen: ennen vanhaan äideillä oli paljon apulaisia kotitöissä ja lastenhoidossa, kun oli isot perheet jne. Silloin äidin oli helppo noudattaa tätä " luonnonmukaista hoitoa" . Lapsi kulki vauvasta asti vaikka perunalaarissa pellonreunalle koko suvun mukana ja kuka ehti, syötti ja hoiti lapsen... Olipa joissain hienoissa perheissä imettäjiäkin. :) Nykyaikana harvalla äidillä on varaa palkata vaikkapa siivoaja, joten kaikilla ei ole aikaa/halua/jaksamista keskittyä pelkkään vauvahoitoon todella paljon. Minä ja mieheni emme itsekään kulje missä sattuu vaatteissa emmekä osta kirppikseltä mitään, joten miksi lapseni kulkisi ap:n kuvailemissa itse värkätyissä tamineissa??? Jos itselläni on kerran siistit vaatteet, on myös lapsellani. Tutuilta ja sukulaisilta olen paljon ottanut vaatteita ja tavaroita käytettyinä. Sen sitterin, leikkikaaren ja turvakaukalon mukaan luettuina... :)

Charlotte ja poika 8kk ja rv20+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni meillä Suomessa huomioidaan juuri synnyttäneiden äitien vointia aivan liian vähän. Sairaalan lapsivuodeosastoilla mennään heti alusta saakka vauvan ehdoilla ja kotona taas puoliso ja vanhemmat lapset odottavat huomiota, saattaapa kotiin palaavaa synnyttäjää odottaa varsinainen sotku (pahimmassa tapauksessa varpajaisten jälkeinen pullomeri) siivottavaksi. Ja entisajan sukulaisnaisten apuverkosto saattaa puuttua kokonaan. Jos halutaan edistää luonnonmukaista vauvanhoitoa (mikä on hyvä asia!), niin kyllä isät ja muu lähipiiri pitäisi neuvoloiden toimesta vähän " asennevalmentaa" tähän hommaan, eikä vaan syyllistää väsynyttä äitiä.

Vierailija
24/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että ap saa itselleen hyvän mielen kaikella tuolla luomuilulla - ja sehän on mielestäni tärkeää, ellei lähes pääasia! Kun äiti on tyytyväinen ja kokee tekevänsä mielekästä työtä kotona, niin varmasti lapsikin on tyytyväinen!

Meillä on osittain jouduttu (HUOM!) antamaan korviketta, kun söi aluksi niin huonosti rinnalla - pullosta onnistui helpommin. Eikä minulla ole riittänyt maitoa pumpattavaksi. Minäkin otin paineita imettämisestä ja imetin välillä tuntitolkulla, kun vauva siinä viihtyi. Sitten onneksi sanoivat neuvolassa, että älä anna sen olla siinä " nirvanassa" . Syötä ja tarjoa vaikka tuttia sitten. Lopputuloksena sekä äiti, että lapsi ovat tyytyväisempiä ja pirteämpiä :-)

Meillä osittaiskestoillaan ja pääosin sanoisin, että helppouden takia. Mua rassaa kantaa vaippapaketteja kotiin ja sitten niitä haisevia roskiksia ulos.

Meillä lapsi on ensimmäinen ja kyllähän sen hoitaminen vie varmaan suurimman osan valveillaoloajasta. Syötetään, hoidetaan ja viihdytetään. Mutta, jos olisi vanhempia lapsia, niin olisi varmasti toisenlainen meininki! Hatunnosto kaikille niille äideille, jotka jollakin tavalla pyörittävät perherumbaa vauvan ohella!!!!

Vierailija
25/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran, että minä uskon sen olevan semmoinen juttu, joka on kokeiltava, ennenkuin voi sanoa sitä helpoksi/työlääksi/mukavaksi/tylsäksi/kannattavaksi/ei-kannattavaksi jne.

Kun olin raskaana mainitsin joillekin, että haluaisin kestoilla. Suurin osa kommenteista oli nauraen: " Niin sanoi siskonikin, mutta kertiksiinpä päätyi, kun kestoista olisi niin kova työ" . Näin se sama ajatus kestoista työläinä kulkee suusta suuhun. Vauvan synnyttyä into kestoihin oli poissa. Myöhemmin muutamia kestoja kokeiltuani into taas lopahti (koska kokeilin paksuja vaippoja) ja nyt into on palannut ja himona hankin ihanan ohuita taskuvaippoja meille. Ja kone pyörittää helposti, mikäs niitä on narulle laittaessa, sen sijaan, että kuskaan haisevia vaippapusseja roskiin ja vauva kainalossa autottomana roudaan uutta haisevaa vaippapakettia kotiin. (Kestoilijana huomaa, kuinka uusi kertis haisee _todella_ pahalle muovineen ja liimoineen ja ajatus sellaisen materiaalin vauvan iholle laittamisesta alkaa etomaan, tai viimeistään sitten, kun kertiksen megaimevää geeliä löytyy vauvan iholta, yyh)

Meni hieman OT, mutta kannustan kokeilemaan, ennenkuin kestot aina tuomitaan siksi huonoksi vaihtoehdoksi tai luomuihmisten hörhöilyksi.

Vierailija
26/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hienoa jos todellakin jaksaa tehdä kaiken itse, olen myös miettinyt että kumpa itse jaksaisin.

Meillä on esikoinen (vasta 4kk) ja synnärillä olin onnessani kun sain nukkua syöttöjen välin rauhassa (3päivän maratooni synnytys ilman unta otti aikas lailla voimille...)

Pumppaaminen oli pakollista kohdallani, sillä maitoa tuli niin paljon että olisin saanut tulehdukset molempiin jollen olisi pumppailut ½ tunnin välein, asian olisi pelastanut 3 lisälasta ;)

Vaipoista...Kuulin juuri ystävältäni juuri valmistuneesta tutkimuksesta (opiskelee nimenomaan kierrätyksestä ja luonnonalasta) että (YLLÄRI) kestovaippojen käyttö ja valmistus RASITTAA luontoa enemmän kuin kertikset!!!! Eli ainoa syy miksi edes harkitsin niitä ja siinä sekin meni. Eli kertis vaippojen jäte ei kuormita luontoa niin paljon kuin kestot (lähinnä niiden valmistus ja pesu yms)

Korvikkeista jahka maito loppui niin vaihtoehtoja ei ollut, eli näin meillä.

Voimia niille jotka jaksavat, mutta minulla ei riitä kaikkeen aika /voimavarat ja enemmin teen asiat helpommin ja hymyilen vapaa-aikani lapselle....

Vierailija
27/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meidän keskimmäinen synty niin jouduin sitten heti hänen kanssaan hakemaan esikoista eskarista. tarkotan siis ihan ekoista viikoista lähtien. esikoisen paras kaveri oli kiinalainen tyttö ja tämän tytön äiti oli aivan kauhuissaan kun olin vauvan kanssa kodin ulkopuolella. eikä siksi että se olisi ollut vauvalle pahasta vaan MINULLE. kertoi että kiinassa äidit pysyvät vauvoineen sisällä kotona vähintään kuukauden ja muut hoitavat kodin ja isommat lapset (jos sellaisia on) ja äiti saa pelkästään keskittyä imettämiseen. eli vähän toiset lähtökohdat kun meillä kun äidin täytyy synnäriltä kotiuduttuaan ruveta taas pyörittämään arkea ja siinä samassa toipua. joku sanoikin että kun tulee jostain leikkauksesta kotiin niin määrätään pitkälle sairaslomalla mutta kun tullaan synnyttämästä niin eikun tuplatöihin!

Vierailija
28/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SaaraH85:

Eli kertis vaippojen jäte ei kuormita luontoa niin paljon kuin kestot (lähinnä niiden valmistus ja pesu yms)

Tähän ei kai voi muuta lisätä, kuin että pitää vissiin siirtyä käyttään kertakäyttövaatteita ja -astioitakin, jos kerta näin on ;-))

Vierailija
29/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, ei meillä aivan niin ihanaa ole kuin jotkut kirjoittajista uumoilivat. Ja muutama väärinkäsityskin sattui.

Väärinkäsitys: tarkoitin, että erikseen ei ole sitteriä, mutta luonnollisesti on olemassa turvakaukalo autoiluun, ja sitä kaukaloa joskus käytetään vauvan viihtymiseen, jos lattia ei kelpaa ja syliin ei juuri pääse.

Moni ymmärsi, että vastustin muovileluja - en suinkaan! Kirjoitin niistä moottoroiduista, hyvin pitkälle viedyistä aktivointileluista ja viihtymisvempaimista vain. Legot, yes! Ja Tilhilinnun mainitsemia muovihärpättimiä, kiva sana, meilläkin riittää :)

Moni näköjään rinnastaa tutin ja harson tai jonkun muun imutettavan tai luttuutettavan lelun tai esineen. Vain tutti yrittää imitoida rintaa. Toki vauva mutustaa vaikka mitä, sen kuuluukin. Minä vain haluan kaiken imun rinnalle ja olen itse vauvani huvitutti, joten en edes tietäisi, milloin vauvalle pitäisi se tutti suuhun laittaa. Tutin huonot puolet joku mainitsikin.

Maijapauliinalle kiitos silkkihuivin ja puukapuloiden mainitsemisesta.

Romena: Meillä on kaksi lasta, joten en nautiskele ensimmäiseni kanssa punkan pohjalla videoita pyöritellen päivät pitkät. Työlästä on. Esikoinen oli hyvin helppo vauva ja nyt saamme tehdä vaativan vauvan kanssa paljon töitä - vähän osasimme tätä odottaakin :)

Romena: Minäkin olen aika vanha, 60-luvulla syntynyt, kuten mieskin. Väsyneitä ollaan, mutta vielä tyytyväisinä pystyssä :)

Kyllä se syyllisyys ja riittämättömyys painaa täälläkin, se kuuluu vanhemmuuteen. Esikoisen kanssa voisi leikkiä ja puuhata enemmän, tehdä entistä parempia ruokia, ulkoilla enemmän, ties mitä.

Seiskaseiska: mainitsit olennaisia asioita kertakäyttövaipoista. Kestovaipoista joku kirjoittikin, että on helppoa, jos löytää kestovaippapaljoudesta helpot kestot. Meilläkin meni ensin homma syteen, kun ostimme liian hankalia vaippoja. Kestovaippoihin tutustumiseen menee aikaa ja jos ei tunne ketään kestoilijaa, vähän rahaakin tutustuessa - vaipat voi kuitenkin myydä ja jälleenmyyntiarvo on hyvä.

Tilhilintu: Totta, kestoilusta on tullut myös tuppuravaaramainen muotijuttu ja villitys. Erittäin hyvä huomio tuo yhteiskuntaan sopeuttaminen, opettaminen. Me olemme pohtineet sitä paljon, koska meillä tehdään ja opetetaan monia asioita lapsille eri tavalla kuin tuttavaperheissä ja mitä nyt yleensä tiedän/luulen. Oleellisinta on tulla yhteiskuntakelpoiseksi, mutta onneksi sitäkin on monenlaista :)

Tuuliina: 6 nepparillista vaippakuorta ja kymmenisen täytettä mahtuvat kuivumaan helposti vaikka pyörivässä nipistintelineessä. Vaippojen käsittelyyn menee päivässä vain muutamia minuutteja. Joku kirjoittikin tarjouksista, jatkuvasta rahanmenosta ja roskiksen täyttymisestä. Jätemaksu suurenee omakotitalossa helposti ja kaatopaikat täyttyvät. Kuuden vaipan ja kymmenen täytön valmistuksesta pesuineen tulee varmasti vähemmän ympäristöjätettä kuin parin vuoden kertakäyttövaippavuoresta. No, laitetaan pinoon vielä vähän lisää eri kokoisia vaippoja ;)

Tiia28: Esikoinen on niin iso, että osaa jo tehdä vähän välipalaa itselleen ja auttaa innoissaan vauvan hoidossa. Meillä ei ole lähellä sukulaisia tai muita hoitajia lainkaan. Todella hienoa, että pystyit imettämään noin hyvin noin pienten kanssa! Olenkin itse ihmetellyt, miten pärjään, jos meille tulee kolmas lyhyemmällä välillä - hatunnosto niille, jotka pärjäävät.

Kent: minullakin on ollut kolme rintatulehdusta, kahdesti antibiootit ja vauvat ovat hoitaeet imupuolen. Sinulla on ollut kyllä raskasta toisen lapsen synnyttyä - itsekin mietin, miten sitä pärjäisi kolmannen kanssa.

Pumppailuhommista moni saikin minut kiinni :) Sitähän moittii helposti sellaista, mitä ei täysin ymmärrä. Silti edelleen pumpataan turhaan. Mä tykkään systeemistä, jossa vauva tilaa ja rintani tuottavat tilatun määrän. Olen kiitollinen, että toimii.

mar_i: Harva uskaltaa sanoa, että ei imettänyt tarpeeksi tai kuten sinä, että olit malttamaton. Moni sanoo vain, että maito ei riittänyt. On mullakin kyllä pari ystävää, jotka kerrassaan eivät kestäneet hommaa ja iloisia terveitä lapsia heillä on ja itsekin ovat ok itsensä ja mielipiteidensä ja toimiensa kanssa.

Olan: naulan kantaan: miehen tuki ja työnteko myös kotona on mahdollistanut meilläkin monet jutut vauvanhoidossa ja äidin hyvinvoinnissa.

Salliina77: juuri näin :)

Nyt miehen ja vauvan seuraan, on juuri se kestovaippalasti menossa pyykkiin siellä pojilla. Ja edellistä koneellista mies ripustaa paraikaa. Jospa otettaisiin yhdessä kahvit ja halit. Loppupäätelmä: kel' onni on, se onnen kätkeköön. Mutta jos ei jaa mitään tai pyri keskustelemaan muiden kanssa, ei opi mitään uuttakaan tai tiedä mahdollisesti paremmasta.

t. ap

Vierailija
30/31 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sanoin, KUULIN tutkimuksesta, en siis ole itse lukenut, mutta ystävälleni sanoin että voisin kokeilla kun kerran kierrätystä harrastan muutenkin...Ja silloin ystäväni kertoi tutkimuksesta....Mutta kaikkihan kuluttaa luontoa vaikka mitä tekis ja päällään seisois...Eiks jeh ;))))

Vierailija
31/31 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tästähän aukesi hieno ja hyvä keskustelu. Kiitos siitä!