Kokemuksia pukamaleikkauksesta? Suositteletko?
Pukamat jo kuulemma niin isot ettei voi muuta kuin leikata. Sattuuko leikkaus / toipuminen kovasti? Kuinka pitkä sairasloma? Kuinka nopeasti saa ajan ja mitä maksaa yksityisellä?
Kommentit (14)
siinähän vuotaa kuiviin.
Nimim. ' TODELLA isot pukamat mulla' kiittää yksityiskohtaisista tiedoista ja kaipaa lisää.
Vierailija:
- noin kaksi viikkoa on todella kipeä
- leikkauskohtahan jätetään " avohavalle" (argghhh!) eli umpeutuu sitten siitä ilmeisesti ruvelle jne
- särkylääkkeiden avulla käydään vessatarpeilla
- istuminen sellaisen kumirenkaan päällä alussa
- autossa istuminen (ainakaan pitkiä matkoja) ei suositeltavaa
Ulkoisia pukamia ei koskaan hirtetä, joten sen voitte unohtaa. Trombosoituneet pukamat (eli muutaman päivän sisällä kipeytyneet, ja siis TODELLA kipeät) hoidetaan terkkarissa pienellä leikkauksella. Kosmeettisen haitan vuoksi tai aina silloin tällöin vähän vuotavia tai hankautuvia ei hoideta julkisella puolella ollenkaan, siis edes sairaalassa. Helttoja ei myöskään enää viime syksyn hoitotakuuhommeleiden jälkeen ole julkisella puolella poistettu. Eli jos ulkoiset pukamat eivät ole aivan jumalattoman kipeät tai niin suuret ettei ulostaminen ja istuminen onnistu, yksityiselle mars. Homma hoituu sähkösilmukalla polttamalla tai ihan perinteisesti veitsellä, jälkihoitoa saa harrastaa juuri niin pitkään ja hartaasti kuin joku jo kuvailikin.
Oli nopea toimitus, 35 min. kuluttua olin jo kävelemässä sairaalasta poispäin.
Mistä olet kuullut ettei niitä poistettaisi?
Terv. joulukuussa helttojen poistossa ollut
Vierailija:
Ulkoisia pukamia ei koskaan hirtetä, joten sen voitte unohtaa. Trombosoituneet pukamat (eli muutaman päivän sisällä kipeytyneet, ja siis TODELLA kipeät) hoidetaan terkkarissa pienellä leikkauksella. Kosmeettisen haitan vuoksi tai aina silloin tällöin vähän vuotavia tai hankautuvia ei hoideta julkisella puolella ollenkaan, siis edes sairaalassa. Helttoja ei myöskään enää viime syksyn hoitotakuuhommeleiden jälkeen ole julkisella puolella poistettu. Eli jos ulkoiset pukamat eivät ole aivan jumalattoman kipeät tai niin suuret ettei ulostaminen ja istuminen onnistu, yksityiselle mars. Homma hoituu sähkösilmukalla polttamalla tai ihan perinteisesti veitsellä, jälkihoitoa saa harrastaa juuri niin pitkään ja hartaasti kuin joku jo kuvailikin.
Onnistuuko tuo sähkösilmukka poisto todella isojen ulkoisten pukamien poistoon? Sellaiset ison peukalon kokoiset. Ja tehdäänkö toimenpide paikallispuudutuksessa, nukutuksessa tai selkäydinpuudutuksessa? Kuinka pitkään tuollaisten 4. asteen pukamien poisto vie aikaa? Ja kannattaako operaatioon edes ryhtyä?
Lääkäri sanoi minulle (kirugi joka näitä hommia joskus tehnyt) että se on vihoviimeinen toimenpide :( Ensin pitää yrittää hirttoa ja sitten polttamista vai oliko jäädyttämistä. Mutta siis leikkaukseen lähdetään nykyisin harvemmissa tapauksissa kun toipuminen on niin hidasta ja kivuliasta pitkään, todella pitkään.....
Kuukkeloin tämän, tiedän että on vanha ketju, mutta toivottavasti joku jaksaisi vastata. Eli mietin noita hoitovaihtoehtoja yms. Itselleni on yhä hieman epäselvää tuo termistö, vaikka olen yrittänyt asiaan perehtyä. Eli miten ihmeessä ulkoisia pukamia ei leikattaisi kuin erikoistapauksiss, mutta sisäisiä kyllä?
Olen lukenut, että sisäisiä pukamia on puolella keski-ikäisistä (ja usein oireettomia), mutta ulkoiset ovat harvinaisempia. Olen käsittänyt, että ulkoiset ovat nimenomaan sitä ulospullahtavaa kudosta ja eikö se häiritse aika olennaisesti jokaista? Miten sitä pystyy esim istumaan jos pukamat ovat ulkona? Ja miten sitä tämä inkarseroitunut, "hirttäytynyt" pukama eroaa ulkoisesta? Molemmathan ovat ulkona.
Itselläni joskus pukamat ovat oireettomat esm puoli vuotta, mutta sitten alkavat tulla ulos ja niitä saa työntää sisään joka wc-käynnin aikana ja joskus pitää erikseen mennä vessaan niitä työntämään. Jos eivät pysy sisällä, tulee niin kipeäksi että itku meinaa tulla (on tullutkin), ei pysty olemaan mitenkään päin ja on käynyt päivystykseen meno mielessä.
Nyt tilanne on pahentunut taas ja pelottaa, mitä tästä seuraa.
mulla ollut jo vuosia yksi ainut. Hieman suurentui raskauden/synnytyksen aikana. Joskus kutisee tai kirvelee, ei häiritsevästi, ei vuoda. Saako tuo olla paikoillaan vaikka loppuelämän ajan?
Ja minulle tehtiin sektio eli pukamat syntyivät jo raskauden aikana, ei synnytyksessä (en siis tiedä syntymekanismia mutta voisi kuvitella että synnytyksessä punnertaessa ne vähintäänkin tulevat jos on tullakseen).
Heltat ovat kiusalliset. Kutiavat ja pyyhkiminen ei riitä, aina on pestävä ettei jää ulostetta kutiamaan. Ihan hirveän inhottava vaiva. Kiitos yksityisvinkistä, sinne heti. Siitä huolimatta että lääkärin mielestä 70% raskaanaolleista tosiaan on sama vaiva.
pieni pukama tullut synnytyksen yhteydessä tai vähän sen jälkeen. Yhtään ei ole kipeä eikä vaivaa. Ainoastaan häiritsee sen verran että en ole uudelle miehelleni halunnut siitä sanoa kun ei ole sitä itse huomannut =( Niin että voiko se vaan loputtomiin olla siinä jos ei ole haitaksi??
Vaatimalla vaadin tk-lääkäriltä lähetettä tähystykseen jotta pukamat tai muu kivun aiheuttaja tutkitaan. En tiennyt ulkoisten helttojen lisäksi olevan niin isot sisäiset, että pitää leikata. Leikkauksessa kuulemma limakalvoa poistettiin ja pintaa poltettiin. Heltat jäi,sanoivat että lähtevät n. puolessa vuodessa. Leikkauksen jälk. kipu helvetillinen ulostaessa. muutoin siedettävää. Nyt aikaa mennyt 8vkoa, kovia kipuja edelleen ulostaessa, muutoin ei juuri. Ruokavalion olen joutunut pitämään edelleen pääosin pehmeänä kasvisruokana. Jos uloste kiinteytyy, aivan kauheat kivut vessassa.Istuminen edelleen vaivalloista. Jälkioireet riippuu siitä kuinka isosta leikkauksesta kysymys. Lääkäriltä kannattaa vaatia tarkkaa selontekoa ennen ja jälk. leikkauksen että mitä suunniteltu ja mitä toteutettu ja mitä odotettavissa. Olen ollut saikulla koko 8 vkoa eikä tietoa koska taas töihin. Rankka kokemus tämä, mutta menisin uudestaan jos tästä hyötyä loppuelämälle, vielä toipuminen kesken joten en tiedä mitä elämä on sitten kun on kunnossa. Rohkeutta kohtalotoverit.
Aika karmeelta alkaa kuulostaa...
Ei laitettu tikkejä vaan sinne jäi palovamma-alue leikkauksen jäljiltä. Sain kahta eri särkylääkettä ja puuduttavaa geeliä vessassakäyntejä varten. Haavat vuotivat noin kolme viikkoa ja lisäksi mulla oli siellä aika iso ihottuma-alue (oisko tullut siteistä joita jouduin käyttämään kolme viikkoa ja lisäksi varmasti vuoto ärsytti ihoa) ja aivan kamala kirvely ja kutina välillä. Haava-aluetta joutui suihkuttelemaan monta kertaa päivässä ja aina wc-käynnin jälkeen koska paperia ei voinut käyttää.
Täytyy sanoa että kun nyt on mennyt noin viikko siitä kun viimeiset leikkauksen jälkeiset vaivat loppuivat niin kyllä kannatti mennä tuohon toimenpiteeseen. " Heltat" haittasivat tosi paljon ja olivat jatkuvasti ärtyneet.
Yksityiselle ehkä mieluiten menisin..mutta rahatilanne ei nyt tällä hetkellä taida abtaa periksi.
Mullakin siis niitä" helttoja" vaivana tai sitten tosi pieniä pukamia.
Ei ole muutenkaan tarvinut paljon lääkärissä käydä,joten en oikein tiedä näistä asioista.
- noin kaksi viikkoa on todella kipeä
- leikkauskohtahan jätetään " avohavalle" (argghhh!) eli umpeutuu sitten siitä ilmeisesti ruvelle jne
- särkylääkkeiden avulla käydään vessatarpeilla
- istuminen sellaisen kumirenkaan päällä alussa
- autossa istuminen (ainakaan pitkiä matkoja) ei suositeltavaa