Ulkomailla asuvat/asuneet! Mitä Suomessa yleistä ei asuinmaastasi saa/nut?
En nyt hae mitään tosi tarkkaa kuten Fazerin sinistä tai Mariskooleja, tai mitään sellaista kuin rehellisyys. Konkreettisia esimerkkejä siis :) Ehkä jotain mitä kaipasit, jotain minkä puute yllätti jne. Kerrothan myös asuinmaasi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Piimää, kirnupiimää tai kefiiriä.
Asun Ruotsin keskiosassa eikä ainakaan täälläpäin ole missään kaupoissa piimää. Ehkä jossain pohjoisella alueella, Tornionlaaksossa päin, on mutta eipä se minua hyödytä.
Aika jännä, Italiassakin saa kefiiriä
Vierailija kirjoitti:
kyllä hyvin ulkomailla, mutta toki jotkin asiat ovat paremmin Suomessa.
Englannissa asuessani mm. asumisen taso oli huomattavasti huonompi (varmaan joissakin kalliimmissa asunnoissa sielläkin parempi, mutta sellaisessa keskihintaisessa talossa vrt. samantasoinen täällä). Taloja ei ole ensinnäkään tiivistetty samoin kuin täällä, vaikka sielläkin aika kylmää talvella aika ajoin on. Ikkunoista siis puhalsi sisään, joten aika vetoista ja kosteaakin oli taloissa sisällä. Samoin kylpyhuoneet ovat monissa paikoissa vielä hieman vanhakantaisempia kuin täällä. Kaipasin omissa asunnoissani kunnon toimivaa suihkua, jonka alla saa hiukset helposti pestyä. Omissa asunnoissani joko a) ei ollut suihkua, vaan kylpyamme, jossa ei ollut sekoitinhanaa, vaan eri hanat kuumalle ja kylmälle tai b) suihkusta tuli niin alhaisella paineella vettä, että hiustenpesu vei ikuisuuden.
Jotkut palvelut olivat vielä hieman vanhakantaisempia kuin Suomessa, esim. pankki. Tosin olen
Asun Italiassa ja ihan samaa ruokaa voin tehdä kuin Suomessa, laatu vaan on parempi! Silakoita ja muikkuja ei tosin ole mutta en edes kaipaa.
Karjalanpaistia, kaalilaatikkoa, kaalikääryleitä (täällä nimeltään capunet tai capuns), lohikeittoa, uunilohta, lohiherkkua uuniperunalle, riisipuuroa, kaurapuuroa, palapaistia, kyljyksiä, lanttu- ja porkkanalaatikkoa.
En edes keksi mitä en voisi tehdä?? Lerrotko?
Piimää, kirnupiimää tai kefiiriä.
Asun Ruotsin keskiosassa eikä ainakaan täälläpäin ole missään kaupoissa piimää. Ehkä jossain pohjoisella alueella, Tornionlaaksossa päin, on mutta eipä se minua hyödytä.