Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tummat vaatteet haisee pesun jälkeen kamalalle, help!

Vierailija
13.09.2011 |

Siis monet mustat ja tummat vaatteet haisee pesunkin jälkeen ihan järkyttävän pahalle, ainakin omaan nenään. Sellaselle märälle, tunkkaselle, en osaa selittää. Olen pessyt vaatteita 60 asteessakin, mutta lämpötila ei muuta asiaa, pyykinpesuainettakin olen vaihdellut, sekä huuhteluaineita. Olen kuivannut vaatteita mahdollisuuksien mukaan myös ulkona.

Mutta lopputulos on AINA sama, se haju on silti paha, kun vaatteet kuivuu.

Mistä tämä johtuu, pitääkö mun oikeesti heittää kaikki tummat vaatteet pois, kun en voi sietää tota hajua?

Ja siis, vaaleat ja valkoiset vaatteet eivät haise pahalle pesun jälkeen, vaan ihan puhtaalle.

Erikoista.

Kellään muulla samaa ongelmaa, AUTTAKAA! Harmittaa ihan hirveesti, kun suihkun jälkeenkin jos laittaa puhtaat vaatteet, ni silti haisee pahalle :(

PS. pyykinpesukonekin on uusi ja ongelma oli myös jo edellisen koneen kanssa- eli siitäkään ei johdu.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIKÖ SE NYT JUMATSUIKKA MENE JAKELUUN, EI SITÄ SYYTÄ TARVITSE SEN VAIKEAMMASTA LÄHTEESTÄ ETSIÄ!!!

Meillä sama ongelma ja kuivatan pyykit kuumassa saunassa n. 8kk vuodesta, ainoastaan kesäaikaan kuivaan ulkona.

Pyykki kuivuu rutikuivaksi noin tunnissa ja silti mustat ja tummat vaatteet haisevat juuri niin kuin ap kuvaili. Ne on just sellasia miehen vanhoja t-paitoja, joille olen antanut shokkihoitoa joskus 90 asteessa ja se auttaa vähän aikaa.

Vierailija
2/41 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääää! Sama ongelma!!! Hävettävää välillä.

Meillä haisee myös jotkut tietyt tummat vaatteet pahalta.. Haisevat jo kuivuessaan , mutta kun ovat kuivat niin ei mitään kunnes käytät sitä paitaa ja liikut (kävelet tms hölkkäät) liiankin voimakkaasti jolloin iho lämpenee ja ehkä hikoiluttaa niin alkaa vielä Voimakkaampi haju tai sitten jos sataa ja paita vähänkin kastuu, ai että.. Hyihyi. Samanlainen kuin kuivuessa vaate, mutta voimakkaampana. En voi enää käyttä Itse niitä vaatteita koska vieressä olevat ovat nenäänsä pidelleet. ne siis haisevat aivan kamalalta!! 

onko mitään mahdollisuutta enää saada niitä puhTaan hajuisiksi??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep, sama täällä ! Ainoan selityksen täytyy olla musta väriaine, koska muut vaatteet säilyvät lemuttomina... 

Vierailija
4/41 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma tääällä, huoh!!

Vierailija
5/41 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeampi pesulämpötiloja ja kuivarumpua vaan kehiin, myös liotus etikassa ennen pesua auttaa.

http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_pesevat_vaatteita_liian_usein/6720842

http://www.uusimusta.fi/etusivu/2011/1/11/etikka-toimii-pinttyneeseen-hienhajuun.html

Vierailija
6/41 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma, kaikki nuoren mustat vaatteet haisee ihan kamalalle, muun perheen pyykit ei haise.

Vierailija
7/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja/tai liian kostea kh-ilma jos siellä niitä kuivatat.

Eli kuivuvat liian hitaasti jolloin kosteus pääsee ikäänkuin "jämähtämään" pyykkeihin, tulee hieman "homemainen" haju niihin.

Ratkaisu: kuivausrumpu ja/tai kuivempi ilmanlaatu.

Vierailija
8/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese koko satsi 90 asteessa niin ongelma poistuu. Miehen pelipaidoissa lukee 30 asteen pesu mutta pakkko oli välillä heittää 90 asteeseen, muuten koko perheen pyykki haisi.

Vierailija
9/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On farkkua, collarihousuja ja -paitaa ja niitä on ainakin mulla enemmän, joten konekin on aina täydempi. Mutta olen tosiaan huomannut saman ongelman. Ja auta armias, jos peset niitä lyhkäsen ohjelman kanssa, niin sitten koko kylppäri haisee. Mä yritän laittaa koneeseen aina jotain sellaistakin vaatetta minkä voi laittaa kuivausrumpuun. Siitä tulee sitten erilailla lämpöä kylppäriin ja narullakin olevat vaatteet kuivuvat paremmin.

Vierailija
10/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huuhteluainetta, vaan etikkaa (mä laitan sitä ehkä 2 rkl huuhteluainelokeroon). Varmista, että pesuaineessa ei ole zeoliittia. Älä annostele pesuainetta liikaa.

Mulla on ajoittaista pahaa hajua joissain tummissa vaatteissa, aiheutuu liian hitaasta kuivumisesta. Auttaa, kun pesen 60 asteessa.

Muista myös ilmava kuivaus, osta tarvittaessa lisää pyykkitelineitä, ettei pyykkejä tarvitse laittaa sumppuun kuivumaan.

Vierailija
11/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seoliitti mikä haisee käytä semmosta pesuainetta missä ei ole seoliittiä kone tosin pitää pestä jollai ainella saa apteekista ja ohjeet pussissa

Vierailija
12/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelma lähti sillä.

Vierailija
13/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin valkoisetkin pyykit?

mulla oli sama ongelma, joka poistui, kun ostin paremman hajuista pesuainetta.

hikibakteerit tarttuu?!?

Vierailija
14/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huuhteluainetta, vaan etikkaa (mä laitan sitä ehkä 2 rkl huuhteluainelokeroon). Varmista, että pesuaineessa ei ole zeoliittia. Älä annostele pesuainetta liikaa.

Mulla on ajoittaista pahaa hajua joissain tummissa vaatteissa, aiheutuu liian hitaasta kuivumisesta. Auttaa, kun pesen 60 asteessa.

Muista myös ilmava kuivaus, osta tarvittaessa lisää pyykkitelineitä, ettei pyykkejä tarvitse laittaa sumppuun kuivumaan.

Olen kokeillut myös etikkaa huuhteluaineena, ei tepsinyt. Sitä itseasiassa jossakin vaiheessa käytin pidemmänkin aikaa.

Kone on pesty 90 asteessa, säännöllisesti ja juuri puhdistettu sillä sitruunahapolla.

Pyykinpesuaineemme on zeoliititonta.

Ripustan vaatteet, nämä tummat siis yleensä henkareille kuivumaan, väljästi. Ei auta...

Ja ku tosiaan nyt olen pessytkin tummia tarkoituksella korkeessa lämpötilassa, 60 asteessa.

Pitänee siis keksiä joku uusi paikka mihin laittaa vaatteet kuivumaan, josko tepsis. En vaan tiedä, mikä se olisi, kun kuivausrumpuunkaan ei ole varaa :/

Vierailija
15/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on samaa ongelmaa sukkien ja urheiluvaatteiden kanssa, jotka sattumalta ovat kanssa mustia.

Oikein hikiset urheiluvaatteet pesenkin tästä syystä erikseen muista vaatteista.

Vierailija
16/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että jos on fruit of the loomin mustia perusmallisia t-paitoja pyykin joukossa, niin ne haisee ja tartuttaa sen hajun muihinkin koneessa oleviin vaatteisiin.

Osaatko ap sanoa, johtuisko sullakin tästä?

Mä vasta juttelin kaverin kanssa tästä ja se oli huomannut kanssa, että tuon kyseisen merkin paidat haisee. Ja nimenomaan tummat peruspaidat.

Vierailija
17/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että jos on fruit of the loomin mustia perusmallisia t-paitoja pyykin joukossa, niin ne haisee ja tartuttaa sen hajun muihinkin koneessa oleviin vaatteisiin.

Osaatko ap sanoa, johtuisko sullakin tästä?

Mä vasta juttelin kaverin kanssa tästä ja se oli huomannut kanssa, että tuon kyseisen merkin paidat haisee. Ja nimenomaan tummat peruspaidat.

Muistaakseni on pari kyseistä paitaa ja nekin kyllä haisee, mutta kun haisee muutkin. Myös puuvillavaatteet. Eli ei ole fruitista pelkästään kyse..

Ja kun siis ne pyykit EI haise hielle, vaan sellaselle tunkkaselle, niinkun olis märkiä vielä.

Ja miks ne "hikibakteerit" ei sitten tarttus vaaleisiin vaatteisiin?

Vierailija
18/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet haisi ihan kauhealle kun kuivuivat liian kosteassa tilassa.

Laitoin meidän pikkuvessaan sähkölämmittimen, sellaisen irrallisen patterin sähköpistokkeella. Illalla pyykit koneesta vessaan kuivamaan, ja patterilla vessa noin 40 asteiseksi. Ei enää haise vaatteet kun kuivavat nopeasti.

Vierailija
19/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa samaa ongelmaa! Olen jäljittänyt hajun nyt muutamaan vanhaan mustaan t-paitaan. Luulen että niistä leviää ehkä muihinkin mustiin vaatteisiin hajua, tiedä sitten.. Ehkä mustat vaatteet rupeaa vanhempina haisemaan? En keksi mitän muuta selitystä kun pesuolot ovat kaikille pyykeille samat ja muuten kunnossa. Ja kyse ei voi olla liian hitaasta kuivaamisesta koska ne haisevat heti kun otan ne koneesta pois ja haju hieman hälvenee sitten kuivuessaa. Eli ei ala haisemaan vasta kuivatessa.

Vierailija
20/41 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukat on yleensä pahimpia bakteeripesiä. Meillä mustassa pyykissä on yleensä mukana (aikuisten) sukkia, vaaleassa taas ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi