Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mikäs olisi sopiva ikäero ekan ja tokan lapsen välille?

Vierailija
21.06.2008 |

ja myös perusteluja miksi? Itse olen ajatellut 2,5 - 3 v. Mutta kun ei ole oikein kokemusta pikkulapsista niin mietityttää.. Kai olisi hyvä et eka on jo vaipoista päässyt ja toisaalta taas ei liian iso ero sais olla. Vaikka kait se aina on vähän vaikeeta esikoiselle kun syntyy sisko tai veli?? Kun ei ookkaan enää ainut..

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en toivo tätä ikää pahimmallekkaan vihamiehelle.

elämä yhtä HELVETTIÄ!!

Vierailija
2/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä valittamista.

Eka puoli vuotta meni sumussa, mutta nyt lapset ovat 7 v ja 5 v ja elämä on oikein leppoisaa. Ne vain leikkivät keskenään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi osaa jo touhuta omiaan. Jaksaa kävellä, ei tarvi vaunuja ja ennen kaikkea ei ole vaipoissa enää!

Syö itse ja tekee kaikki elintärkeät hommat omatoimisesti..

Mutta ei sitten taas vaadi maailman haastavimpia virikkeitä!

Vierailija
4/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti mene kaikille suosittelemaan, sillä meillä on mennyt kaikkin ns. nappiin eli kuopus oli äärettömän "helppo vauva". Nyt muksut jo 4 v. ja 5 v. ja toistensa parhaat kaverit (vastaavasti kuin kaverin kaksoset).

Vierailija
5/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pahoin pelkään et voi tulla toisestakin. senkin takia mietin et minkäikäisen esikoisen kanssa sen taas jaksaisi.

ap

Vierailija
6/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eroa on 1 v 7 kk ja ihan hyvin on toiminut.

Vierailija
7/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka vuosi meni meilläkin sumussa, tai ehkäpä enemmänkin eka puoli vuotta. Sen jälkeen alko olemaan päivän rytmit hallussa ja isompi tottunut asiaan, että meillä on vauva. Nyt esikoisen ollessa lähellä 3,5v, niin en todellakaan haluaisi vauvaa tähän hetkeen... uhma vie voiton. Vaikka nyt ei ole enää isommalla vaippoja, pukee itse, syö itse, niin silti, mielummin autan kahta pientä, kuin taistelen uhmaikäisen kanssa ja hoitaisin vauvaa.. Mutta, eipä kai sitä voi etukäteen niin tarkkaa päättää milloin se toinen vauva syntyy, vai voiko? Mutta, jos saisin päättää, niin ikäero olisi lähempänä kahta vuotta kuin kolmea.

Vierailija
8/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tytöt ovat 8,5 v ja melkein 6 v, leikit sujuvat loistavasti yksiin edelleen. Samoin on ollut kuopuksen täytettyä 1 v! En vaihtaisi muuhun ;))

Vierailija
9/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kiva kuulla mielipiteitä! Ja eikähän sitä lastakaan niin vaan hankita tiettynä ajankohtana!

Vierailija
10/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ikäero ja olen ajatellut että on oikein sopiva.

Vierailija
11/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan hyvä ikäero on. Esikoinen oli meillä jo täysin kuiva tuolloin ollut pari kuukautta, ja muutenkin on ollut melko kypsä ikäisekseen.

Tokan ja kolmannen ikäero on 2-v 8kk eikä siinäkään mitään valittamista ole.

Meillä toka oli vielä vähän aikaa vaipoissa kun vauva syntyi, ja mun mielestä sitäkin aika paljon liioitellaan, miten raskasta on kahden vaipattaminen. Mun mielestä sellaisen yli vuoden ikäisen vaippojen vaihto on kuitenkin aika simppeliä, eikä sitä tarvitse koko aikaa tehdä, kuten vauvan kanssa. Eli ihan yhtä hankalaa tai helppoa mun mielestä on potattaminen kuin yli vuoden ikäisen vaippojen vaihtaminen.

Vierailija
12/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se saattaa vaikeuttaa elämää vauvan kanssa. Mutta sitten taas, vaikeuttaahan se elämää joka tapauksessa. :/ Ei se oikeasti ole niin tarkkaa ikäeron kanssa, kaikissa on puolensa. Kuulostele itseäsi, milloin olet valmis toiseen lapseen, ja pistä sitten töpinäksi.

Vierailija
13/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta vanhemmasta lapsosesta tullut sellainen vinisijä, että huhhuh.

paskoo taas vaippaan, yrittää hakata siskoa. Tai ainakin potkia.

ei syö, lopetti tyystin 4kk sitten syömisen. Väkipakolla työnnän lapselel ruokaa suuhun.

itkua minulta, itkua häneltä. Itkua mieheltä, itkua siskolta.

buuh...

Vierailija
14/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka nyt on jo helpottanutkin. silti haluamme hänelle sisaruksen. varmaan tällä esikoisella tulee olemaan kova uhma.. nytkin jo aika kovatahtoinen tyyppi, vaikka ikää alle vuosi.

ap

Vierailija
15/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti esikoinen ei ottanut vauvan syntymää "kovin hyvin"..

Vierailija
16/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esikoinen on noin pieni. Vauvavuoden jälkeen mulle ainakin tuli sellainen totaaliväsymys, josta piti toipua hetken. Mutta jo esikoisen ollessa puolitoistavuotias olisin halunnut taas raskaaksi, mutta syystä jos toisesta lapsille tuli ikäeroa kolmisen vuotta. Ihan hyvä ikäero on ollut, ainoastaan raskausaikana oli rankkaa, kun oli se Uhma ja minä lopen uupunut. Meillä oli myös sitä, että itki lapsi ja äiti lähes päivittäin. Nyt se on onneksi muisto vain, kaikki selvittiin siitä ilman suurempia traumoja. :)

15

Vierailija
17/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei tässä ihan lähiaikoina vielä toista tulekaan. juuri sitä mietin että miten niiden kahden kanssa sitten jaksaa. Ja siinäpä se ikäerokin varmasti vaikuttaa. mutta näiden vastausten perusteella tuntuisi sopiva ikäero olevan 2-3v. mielellään ennen uhmaikää.

Vierailija
18/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka nyt on jo helpottanutkin. silti haluamme hänelle sisaruksen. varmaan tällä esikoisella tulee olemaan kova uhma.. nytkin jo aika kovatahtoinen tyyppi, vaikka ikää alle vuosi.

ap

meillä esikoinen 10kk. ja haaveillaan toisesta pikkuisesta. pian ehkä aletaan yrittämään. ja esikoinen on kovatahtoinen pikku-nainen. ja oli koliikkivauva, pelkään että menee liian vaikeaksi kahdenpienen kanssa jos toinenkin vauva huutaa kaiket illat.

lisäksi esikoista odottaes voin todella pahoin pari kuukautta. oksensin, makasin sängyssä ja taas oksensin. paino putosi 10kg. pelkään vähän sitäkin että jos voin taas niin pahoin niin kuinka jaksan sitten tuon tytön kanssa..

Vierailija
19/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen asti että vauva halusi syntyä etuajassa. ei pahasti, mutta en ehtinyt levätä ennen synnytystä ja en kyllä oo levännyt sen jälkeenkään... mutta raskaudethan voi olla aivan erilaisia, ainakin mitä olen ystäviltä kuullut.

Vierailija
20/28 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esikoisen ja toisen ikäero 1v7kk . Homma toimi mainiosti, joten seuraava saikin tulla 1v2kk ikäerolla. Tämäkin toimi vielä hyvin. Neljäs tuli 1v4kk ikäerolla, ja oli sen verran vaativa ja sairasteleva vauva että en heti perään enää uskaltanut edes seuraavasta haaveilla. Nyt ikäeroa tuleekin jo huimat 3 vuotta.