Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lämmitätkö riisiä uudelleen? Sen pelotellaan

Vierailija
20.09.2011 |

www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ru…

erityisen hyvä basillialusta. Samaa on kyllä joku hygieniapassin suorittanut sanonut makaronista

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilastollisesti vainaja, koska olen ainakin 40 vuoden ajan aika huolettomasti lämmittänyt keitetyn riisin uudestaan vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Ehkä jo ensi viikolla myös elintarvikkeita rakastavat mikrobit huomaavat sen.

Vierailija
42/47 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaan sama ilmiö kyseessä kuin siinä, missä elintarvike on täysin syömäkelpoinen vielä viimeisenä käyttöpäivänä kello 23:59, mutta muuttuu HENGENVAARALLISEKSI kello 00:01.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos riisin puhdistaa keittää suolavedessä..pitää oikein säilytettynä jääkaapissa mikä on kylmä..taitaa basillit olla niin minimissä ettei tosikaan..jos haisee homeelle tai näyttää pahalle jättää syömättä..

Vierailija
44/47 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

perjantaina keitettyä riisiä!!

Kerran syötiin viikon vanhaa riisiä!

Yleensä kyllä pidän sääntönä että 2 pv vanhaa ruokaa voi syödä (eli toissapäivänä tehtyä), muttei juuri sen vanhempaa, mutta nyt kun on rahasta tiukempaa niin ei viitsi heittää pois mitään mikä näyttää ihan hyvältä ja syötävältä...

Riisi on kallistakin.

Neljä päivää voi syödä hyvin samaa ruokaa eli tekopäivä ja sen jälkeen 3 päivää. 

Näin mä itse ainakin teen, myös riisin kanssa, eikä ikinä oo ollu vatsa edes kipeä.

Hiilihydraatit muuttuu kuulemma terveellisempään muotoon, kun uudelleen lämmittää. 

Vierailija
45/47 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tilastollisesti vainaja, koska olen ainakin 40 vuoden ajan aika huolettomasti lämmittänyt keitetyn riisin uudestaan vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. Ehkä jo ensi viikolla myös elintarvikkeita rakastavat mikrobit huomaavat sen.

Tuo on terveellistä kuulemma. Hiilarit muuttuu parempaan muotoon tuossa olen lukenut. 

Vierailija
46/47 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ovat niin harvinaisia, että ei niitä jokaisen kohdalle todellakaan satu eikä kavereillekaan, eikä sukuun eikä edes samaan kaupunginosaan. Siksi tämä "meillä tehdään näin eikä kukaan ole sairastunut" on idioottimaista.

Sitä pitää miettiä, millaisen riskin on valmis ottamaan. Siksi on hyvä tietää mitä suuruusluokkaa riskit ovat.

Ruokamyrkytykseen voi kuolla tervekin ihminen, kun oikein pahasti käy. Tuohon cereus -bakteeriin on kuollut esimerkiksi 17-vuotias poika joka söi yh-isänsä kanssa monta päivää perätysten "left-over spaghettia". Bakteerin myrkky tuhosi maksan. Tämä pastan vaara on jäänyt mieleeni, kun kasvissyöjänä olen turvassa monilta lihassa ja kalassa viihtyviltä bakteereilta.

monta päivää perätysten voi olla syy miksi näin kävi..

Vierailija
47/47 |
09.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kaameeta. Eikö sille ollut syy miksi jotkut ihmiset voi juoda suoraan joesta saamatta oireita ja toisilla on heti joku myrkytys jos ei ole kaupan tislattua pullovettä, se on tämä ylihygienisyys ja pöpökammo joka voi olla myös vahingoksi kun kropan immuniteetit katoaa.