Lämmitätkö riisiä uudelleen? Sen pelotellaan
www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ru…
erityisen hyvä basillialusta. Samaa on kyllä joku hygieniapassin suorittanut sanonut makaronista
Kommentit (47)
Illalla sitten nostan ne jääkaappiin ja ne seuraavana päivänä lämmitetään. Sama juttu sillä on pastan ja perunoiden kanssaa, ilmeisesti äidiltään oppinut moisen tavan....
Mä olen aina paistanut ylijääneen riisin, tai tehnyt tarkoituksellakin yli. Eilen sitten törmäsin johonkin jossa peloteltiin ravintoloiden tavalla esikeittää riisi.
Tuossa perunanhaudutusketjussa sitten aloin miettiä, että onkohan se hauduttaminen kovin suotavaa.
Ja joo, kun tuo mtv-linkissä täti sanoi, ettei hän osta ikinä niitä karjalanpiirakoita, jotka ovat lämpimässä, niin..
http://kysymammalta.blogspot.com/2009/10/ruokahygienia.html
niin tämän kun luin, niin alkoi kiinnostaa tarkistaa luotettavista lähteistä..
riisiä jää yli, niin siihen lyödään kastikkeet päälle ja pistetään jääkaappiin. Hyvä ateria valmiina esim. töihin evääksi seuraavalle päivälle. Kiinalaisesta kotiin kannetut ruoatkin ovat sen verran reiluja annoksia, että niitäkin meillä lämmitellään mikrossa vielä seuraavanakin päivänä. Hyvää on.
on kuitenkin varmaankin suurtalouksissa.
Jossa lämmitetään suuria määriä, jotka eivät sitten kuitenkaan lämpene kunnolla läpeensä.
Kotona vaan terve maalaisjärki, ai nin eihän av-mammoilla ole sellaista, käyttöön...
Sinänsä ihmettelen, että sitten etelässä pitää päästä käymään kaiketi vähintään kaksi kertaa vuodessa, mitä te siellä syötte?
mutta seuraavana päivänä kyllä voin paistaa sitä ja joskus syödään kylmiltään jos on tehty yhden hyvän reseptin mukaan.
pari kolme päivää ja lämmitetään mikrossa. Mahatauteja ei oo ollut moneen vuoteen.
"– Jokainen voi tehdä tieteellisen kokeen kotonaan riisin pilaantumisvauhdista. Kattilan voi jättää ilman kantta keittiön pöydälle vaikka yöksi. Riisin päällä on aamulla limainen kerros, Arja Hopsu-Neuvonen kuvailee."
Mutu tuntumalla nimittäin sanoisin, että jos jätän riisin keittiön pöydälle yöksi, se on aamulla kuivaa ja kovaa koppuraa! Ei siinä mitään limakerroksia ole ikinä ollut.
Vai tarkoittaako Hopsu- Neuvonen riisikattilaa mistä ei ole vettä kaadettu pois?
ruokasan salaatin. Makaroonikin käy mutta toisaalta makaroonijämästä tekee myös makaroonivellin. ;)
Erittäin usein riisiä lämmitetään seuraavana ja parhaillaan jopa sitä seuraavana päivänä sen keittämisestä. Ikinä ei ole mitään mahatauteja ollut (tai ainakaan miesmuistiin).
Ja hei, eikös mahassa pidäkin olla vähän bakteereita, että ruoansulatus toimii? :)
...ovat niin harvinaisia, että ei niitä jokaisen kohdalle todellakaan satu eikä kavereillekaan, eikä sukuun eikä edes samaan kaupunginosaan. Siksi tämä "meillä tehdään näin eikä kukaan ole sairastunut" on idioottimaista.
Sitä pitää miettiä, millaisen riskin on valmis ottamaan. Siksi on hyvä tietää mitä suuruusluokkaa riskit ovat.
Ruokamyrkytykseen voi kuolla tervekin ihminen, kun oikein pahasti käy. Tuohon cereus -bakteeriin on kuollut esimerkiksi 17-vuotias poika joka söi yh-isänsä kanssa monta päivää perätysten "left-over spaghettia". Bakteerin myrkky tuhosi maksan. Tämä pastan vaara on jäänyt mieleeni, kun kasvissyöjänä olen turvassa monilta lihassa ja kalassa viihtyviltä bakteereilta.
tuollainen on tapahtunut?
teen esim paistettua riisiä kananmunan kanssa tai laitan uunivuokaan gratiinin alle.
Lämmitän ja jatkokäytän paljon ruokia. Kukaan ei ole koskaan sairastunut mistään. Luotan aisteihini - syömäkelvoton ruoka haisee ja maistuu pahalta ja näyttää vähintäänkin kummalliselta.
joten riisin kanssa olen vähän varovaisempi kuin monen muun ruoan kanssa. Meillä siis saattaa ruoka olla tunteja pöydällä ennenkuin laitan jääkaappiin, ja lämmitetään seuraavana päivänä. Mutta just riisin heitän pois jos on tunteja ollut. Jos muistetaan laittaa heti kylmään niin sit kyllä lämmitetään sitä seuraavanakin päivänä.
että tähteitä käsitellään oikein. Jäähdytetään mahd. nopeasti ja säilytetään ilmatiiviisti tai ainakin peitettynä jääkaapissa.
29
Kyllähän sen jo hajusta huomaa että useimmiten yöksi lämpimään jäänyt riisi ei ole enää syömäkelpoista.
Lämmitetään jos on jäänyt ylimääräistä riisiä. Vuorokauden tai kaksi on vielä ihan syötävää, kunhan ei ole pidetty lämpimässä pitkään. Ikinä ei ole tullut ruokamyrkytystä vaikka on syöty hieman kyseenalaisiakin ruokia, kuten kolmepäivää vanhaa paistettua possua. Jos ruoka tuoksuu hyvälle, ja maistuu hyvälle, niin minä sitä ainakin syön.
Meillä tehdään aivan samoin eikä kukaan ole koskaan saanut minkäänlaisia oireita ja hyvin on maistunut kaikille syöjille!
Keitetty riisi paistettuna ja hieman soijalla maustettuna on nannaa.
Olen syönyt lukuisia kertoja riisistä tehtyä ruokaa uudelleen lämmitettynä. Olen mm. tehnyt riisistä ja broilerin suikaleista keitoksen, syönyt sitä kerran ja laittanut heti sen jäähdyttyä jääkaappiin (-6 c). Sitten olen ottanut riisi ruokaa jääkaapista 3-4 eri kertaa lautaselle ja lämmittänyt sen mikrossa kuumaksi. En ole aistinut kertaakaan minkäänlaisia pilaantumisen oireita tai tuntenut vatsassa mitään outoa. En siis ymmärrä alkuunkaan, kun kaikenlaiset "aasiantuntijat" sanoo, että riisiä voi lämmittää vain kerran uudelleen. Enhän minä ole sitä lämmittänytkään aina kuin toisen kerran, kun otan annoksen lautaselle jääkaapissa olevasta astiasta. Mitä tästä riisin vaarallisuudesta nyt hohkataan jatkuvasti ja aivan turhaa.
"Itiömuodossaan ne kestävät
korkeaa lämpötilaa, kuivuutta ja
ravinnon puutetta.
Elintarvikkeisiin joutuneet itiöt
kestävät kuumennuksen ja
pystyvät lisääntymään ruoassa
jäähtymisen aikana.
B. cereus aiheuttaa kahta,
oireiltaan toisistaan poikkeavaa
ruokamyrkytystyyppiä.
Oksennusmuodon saa aikaan jo
itse elintarvikkeessa