Jekovit/devitol-tippojen määrä
Kuinka paljon olette antaneet jekovit tai devitol tippoja vauvalle, jos hän juo korviketta? Jos juo n.6dl päivässä annatteko enää ollenkaan tippoja lisäksi???Itse olen antanut ne 3 tippaa ja nyt rupesi mietityttämään, että saakohan sitten aivan liikaa d-vitamiinia!!!
Kommentit (3)
Tarkistin Devitol-valmisteyhteenvedosta-->D-vitamiini päiväsuositus on 5-10ug. esim. NAN-korvike,100ml, sisältää 1ug d-vitamiinia. Silloin yksi tetra vastaa yhtä tippaa ja 2 ug. Eli jos vauva juo 6 dl korviketta, hän saa 6ug d-vitamiinia joka on jo suositusten välissä!
Kuinkahan suurista liika-annoksista aiheutuu haittaa?
Ja meillä korvikkeena on Tutteli ja siinäpä näytti olevan 1,5ug/100ml, elikkäs vielä enempi kun NANissa! Eli jos meillä menee litra päivässä tuttelia, niin vauvahan saa siitä jo 15ug.
Sehän saa sit jo tavallaan liikaa d-vitamiinia pelkästä korvikkeestakin..?!
Oonkohan mä nyt tajunnu tän jutun jotenki kummasti, vai noinko se tosiaan lasketaan..?!
Pitääpä seuraavassa neuvolassa asiasta kysästä.
Olen antanut kolme tippaa ja meillä korviketta menee reilu litra päivässä. Samaa olen itekkin joskus miettinyt, mutta oon käsittäny et se raja menis jossain tuol 1½ litraa/pvä tietämillä, ettei tippoja vältmät enää tarvis..?!
Ois kiva kyl kuulla jos jollain iha fakta tietoo. :)