**HELMIsimpukat maanantaina **
Kommentit (38)
Otin pienet 10 min tirsat sohvalla. hankalaa 3-vuotiaan kans joka kyselee ja kalkattaa kokoajan.
Tuosta polikliinisestä synnytyksestä/nopeasta kotiutumisesta vielä... Siinä on ehtona että epiduraalia/spinaalipuudutusta ei voi ottaa ja raskausviikkoja täytyy olla 38 täynn.
Ite oon miettiny vyöhyketerapiaa, onko jollain kokemuksia voisko se auttaa synnytystä käynnistymään tms? Minkäänlaista kokemusta ei ole vyöhyketerapiasta joten kertokoon jos joku tietää. Musta tuntuu että vauva on tosi iso jo.
Nyt pitää mennä laittaan välipalaa...
Johan taas uni maittoi. Yöllä sitten taas kukun hereillä, mutta sama se milloin nukkuu kunhan nukkuu. Stressikin on kai alkanut hellittää kun tiedän että äitiyspäivärahahakemus on sentään käsittelyssä. Suurin osa tän kuun laskuista on maksettu, tosin muutama iso on ja niistä soitankin että maksetaan heti kun mun rahat tulee. Eiköhän tässä seuraavaan palkkapäivään pärjätä ellei tule mitään yllättäviä isoja laskuja.
Meilläkin mies on nyt taas ruskeat lasipullot unohtanut :) Luultavasti menee tuonne lähemmäs kesää seuraava kerta kun ottaa. Hyvä niin.
Potkukelkka!! Mistä minäkin saisin!!
Epiduraalista: mä en edes tiedä että mun selässä jotain roikkui! Tai toki tiesin että jotain sinne jätettiin kun sitä lisättiin mutta että millainen se oli niin ei mitään hajua. Eikä se laittaminen sattunut yhtään, otin ilokaasunaamarin naamalle ja hengittelin siitä koko laittamisen ajan. Näin siis kaikkia kivoja juttuja eikä epiduraalin laittamisesta ole muuta muistikuvaa kuin että lääkäri tuli ja lähti ja mulla oli tosi kivaa :D Samaan aion luottaa nytkin jos epiduraalia tarvin. Se olikin ainoa tilanne jossa ilokaasusta hyötyä oli. Mutta suosittelen...
Nyt pitäisi vähän syödä ennen kuin lähden hakemaan poikaa hoidosta. Se on nukkunut niin pitkiä päiväunia viimeaikoina että menen vasta lähemmäs klo 15 hakemaan että kerkeää rauhassa herätä.
t. Tuuliina 36+0
Huhuu kiva oli pitkästä aikaa käydä neuvolassa ja juu rt oli tila :) onneksi . painoarvio 3 kiloo !!! Mie järkytyin kun on niin iso , tsadaa mulle on mitattu esikoiselta että 3400 g mahtuu tulemaan huoh tästä kaverista tulee sitten jätiiläinen huoh näinköhän pääsee edes synnyttää... onneksi ens torstaina on se synnäri arvio niin saa jotain päätöksiä !! No varattiin sitten helmikuulle uusi neuvola aika ja täti vielä lähtiessä sanoi että toivottavasti nähdään vielä silloin ;) mitähän lie tarkoitti. . juu ja saa syntyä jos on tullakseen että jos vielä kovin supistelee niin polille vaan menoksi :)
Sf mitta oli huimat ( mulle ) 31 ja muuten kaikki ok. painoa tullu vaan 11 kiloo koko aikana että vielä vois vähän tulla ( taitaa kaikki mennä tuohon vauvaan ;)
Esikoiselta oli tuon kokoinen maha 41+4 viikolla että ihan hurjalta tuntuu tää kasvu !! Ja vielä olis kuitenkin 5 viikkoa odotusta !
Simba, mä ainakin pesin kaikki vaatteet lukuunottamatta toppapukua ja peittoa ja makuupussia, niille riittää kunnon pakkasilman tuuletus ( no jos niitä pakkasia edes tänä talvena tulee )
Marcel, vointeja sulle sinne sairaalaan ! Ei olis enää pitkä aika vaikka se varmaan siltä tuntuu, niinkui meistä kaikista muistakin ;)
Spiral, laitoin sulle sinne oman otsikon allle siitä hempasta, eli ei mikään mahtava nousu ollu mulla mut tänään oli jo kuitenkin 105 !!
Vyöhyketerapiaa oon itsekin miettiny, sitä voisi kokeilla jos tästä kaupungista sellai löytyy :)
Nyt hiukan syömään nam... ja kasvattaa meidän jättiläistä lisää :)
minkki ja oskari 34+6
Mä kävin edellisessä raskaudessa kaksi kertaa eikä ne kyllä ainakaan mulla synnytystä käynnistäneet, vaikka olin jo käydessäni yliajalla. Mutta vyöhyketerapeutti sanoi että monien mielestä vyöhyketerapia helpottaa synnytystä joten olen varannut pari aikaa tuonne helmikuulle, en uskalla olla menemättä kun oli tosiaan tuo edellinen synnytys sen verran helppo, johtuiko sitten vyöhyketerapiasta vai jostain muusta, mene ja tiedä.
Jihuu, huimat 11 euroa voitettiin :D Eka kerta elämässä muuten!
Äitiyspakkauksesta, me ei sitä otettu kun vaatetta ja tarvikkeita on muutenkin niin paljon, mutta kaikki uudetkin vaatteet olen kyllä pessyt, ihan kaikkein hienoimpia samettisia lukuun ottamatta mitä ei kuitenkaan ihoa vasten käytetä.
Sit poikaa hakemaan...
Lueskeluun on tämäkin tyssi täällä vaan keskittyny.
Taitaa olla meillä pienokaisen synytmä aika lähellä.Aamuyöstä asti on ollu tosi tukalia kipuja.Alaselässä ja vatsassa kai ne supistuksia on.Välillä olleet säännölisiä mutta nyt taas pitelee väliä onneks.
Millonkohan tässä kannattas lähtee.Kun en haluais turhaan liian pitkään sairaalassakaan käkäillä.Kokemusta kun ei vielä ole.No sit lähetään kun ei enää pysty olemaan...
Synnytystapa-arvio ois huomenna.Katotaan kestänkö yhtenä kappaleena sinne saakka;).Neuvolakin on ollu viimeks pari viikkoa sitten ja lääkäristä on jo varmaan kuukausi joten en tiedä yhtään onko paikat millasessa jamassa.Toivoisin kyllä jo saavani pienen syliin.Kaikki on täällä kotosalla valmista.
Oikein hyviä oloja kaikille!
Ilo-79 rv-37+1
täällä alkaa olo olemaan jo tuskainen.. ei saa yöllä nukutuksi, ja väsyttäää jo tämä raskaana oleminen, ku mikkään ei tunnu hyvältä...
välillä jo supisteleekin oikein säännöllisesti, mut sitte ku alkaa ite olemaan jo toiveissa että tää nyt syntyy, niin supparit loppuu...
tuli vaan mieleen että kuinka kipeitä nuo supistukset tulee olla että viittii sairaalaan lähteä? nimittäin kovasti supistelee , ja vähän väliä... eikä ne nyt sillain kipeitä oo.. kovasti vaan kirestelee, ja vähän polttelee alavatsaa... eli jos semmosia ei-kipeitä tulee tarpeeksi säännöllisesti, niin pitäiskö lähtee äippäpolill?
mieskin alkaa olla jo tuskastunu mun olotilaan, kun en jaksa olla mitenkään, ja mikkään ei helpota oloa...
miisa 36+4
Onneksi ehdin nyt jo lukemaan näitä juttuja. Muuten ois voinut illalla kestää aika kauan käydä koko pino läpi.
Ihanaa, kun päästiin viikonloppuna jo normaaliin rytmiin ja puistoon pojan kanssa. Vaikka ei siellä ole ikinä viikonloppuisin ketään tuttuja, mutta tänään onneksi oli. Kun on näin kotiäitinä tottunut siihen, että kerran päivässä käydään puistossa juttelemassa muiden äitien kanssa (siis tietenkin leikin siellä myös pojan kanssa, heh), niin sitten kun ei moneen viikkoon käy, niin alkaa vähän tympimään. Illalla mennään pojan kanssa ekan kerran sellaiseen lasten jumppaan. Mies tulee sinne myös mukaan ja alkaakin sitten käydä siellä pojan kanssa. Käyvät myös yhdessä uimassa. Mä varasin itselleni ensi viikoksi kampaajan. Kiva, että on sitten synnytyksessä vähän väriä päässä kamalan juurikasvun sijaan.
Poika on nukkunut ihmeen hyvin viime yöt. On kyllä herännyt itkemään pari kertaa yössä, mutta on rauhoittunut itsekseen, eikä mun ole tarvinnut nousta siksi. Paitsi että yleensä silloin iskee sitten tietenkin pissahätä, mutta aina välillä pystyn nukkumaan jopa 8 h pissaamatta. Ja joinain öinä käyn pissalla sitten taas 2 h välein.
Sakurako (?) se mietti sitä K-vitamiinipistosta. Just oli vissiin viime viikon Hesarissa juttua, että sen K-vitamiinin voisi kuulemma ihan hyvin antaa suun kautta, ettei vauvan tarvitsisi turhaan kokea kipua jo noin pienenä. En sitten tiedä, annetaanko sitä missään sairaalassa suun kautta, enkä tiedä edes sitä, onko se kuinka välttämätön. Täytyykin etsiä asiasta lisää tietoa...
Eilen kävin vihdoin läpi vauvanvaatteita ja totesin, että meidän pienimmät bodyt on pääasiassa lyhythihaisia. Esikoinen oli kesävauva, joten oli usein pelkkä lyhythihainen body päällä. Tällä talvivauvalla pitää olla aika paljon enemmän vaatetta sisällä päällä. Täytyykin käydä tuolta vauva-puolelta kyselemässä, miten paljon sitä vaatekerrosta on talvivauvalla oltava sisällä päällä. Ja kertokaa tekin täällä, jolla on ennestään talvivauvoja ollut!
T:Fassiloora rv 35+1
Kiitos vielä näin jälkikäteen Tampereen helmiksille viimeviikkoisesta tapaamisesta. Mukava oli taas nähdä. En olekaan sen jälkeen saanut aikaiseksi kirjoitella riviäkään. Pinot käyn aina puolilta öin lukemassa, kun olen tällainen yökukkuja.
Olen vihdoinkin saanut vähän vauvantavaroita kaiveltua esille. Vaatteet on lähes kaikki jo pesty ja viikattu laatioihin. En silitä niitä, koska inhoan silittämistä ja olen vielä laiskakin=) Pinnasängyn ja kaksostenrattaat haemme loppuviikosta. Saamme ostettua ne anopin työkaverilta kaytettynä. Olin vieläpä haaveillut juuri noista Emmaljunga twin cerox-rattaista, mutta ajattelin niiden olevan niin kalliit, etten viitsi niitä ostaa. Nyt saan pari vuotta käytössä olleet kohtuuhinnalla. Esikoiselle ostimme uutena Emmaljungan yhdistelmät ja ainakin ne ovat olleet erinomaiset vaunut/rattaat. Sairaalakassikin on jo suurimmaksi osaksi pakattu.
Viime torstaina kävin neuvolassa. Kaikki arvot ok. Pää oli jo laskeutunut alas, mutta liikkui vielä hieman, ei siis kiinnittynyt vielä. Sf-mitta kulkee edelleen yläkäyrällä, vaikka olen äitipoli seurannassa vauvan pienen koon vuoksi. Iso sf-mitta ei siis aina tarkoita isoa vauvaa. Ensi viikolla menen taas Taysiin ultraan, toivottavasti vaavi on hyvin kasvanut. Kuulee samalla onko kohdun suulla tapahtunut vielä mitään. Kivuttomia supistuksia tulee kyllä jo melko usein, mutta yhtään oikeasti kipeää supistusta ei tässä raskaudessa vielä ole ollut. Niitä " sukkapuikkovihlomisia" on kyllä koko ajan enemmän. Vointi on kuitenkin melko hyvä ja toivonkin, että vaavi pysyisi masussa laskettuun aikaan asti.
Marcelille mahdollisimman hyviä vointeja!
Nyt ripustamaan pyykkejä kuivumaan.
nonnu78 rv 36+1
Fassilooralle nyt heti ennenkö unohdan kuka kysyi... Meidän esikoinen on syntynyt marraskuussa ja vielä silloin asuttiin pienessä kylmässä kaksiossa jossa tosi kylmät parketti lattiat. Vauvaa ei juurikaan voinut lattialla pitää ilman että veto olis käyny. Poika oli siis sitterivauva. Mutta vaatekertaa oli päällä normaalisti body+puolipotkarit tai sukkikset ja siihen päällysvaatteet paita+housut. Eli periaatteessa kaksi paitaa ja kahdet housut. Nyt tosin tuntuu että tässä nykyisessä asunnossa vauva ei välttämättä aina tartte niin paljoa päälleen, itseä kun hiottaa t-paita päälläkin. Normaali sisälämpötila on +24-25C.
Meillä ollut vähän ankea päivä tänään. Mies lähti aamulla pojan kanssa lasten poliklinikalle kun viimeinkin tuli aika sinne. Lähete on lähtenyt terveyskeskuksesta vuosi sitten helmikuussa, ei tosin saapunut koskaan polille saakka... Nyt sitten syksyllä taas kyselin kun oireet palasi ja tänään lastenlääkäri totesi 4-vuotiaallamme olevan astman. Ja sydämestä vaemmasta kammiosta kuuluu kuulemma lyöntien välissä lisä-ääni, joku rohahdus. Mutta se ei kuulemma ole mitään vaarallista, ONNEKSI! Kummastuttaa vaan ettei nuo " tavan" lääkärit ole kukaan neljään vuoteen huomanneet mitään. Aina on muka ollut hyvät äänet keuhkoista ja sydämestä. Ja on mekin jonkun verran tarvittu lääkäreillä juosta korvien takia. Keuhkoistakin on vasen puoli joka selvemmin rohisee. Ei ollut tarvinnu pojan montaa askelta juosta kun oli jo alkanu yskimään. Nyt ottaa oikein päähän etten hommannu tyttöä hoitoon ja mennyt mukaan. Olis kuullu kaiken mitä se lääkäri vaivoista kertoi. Kun tuo mies on varmasti kertonu vaan puolet ja loput on jo unohtunu... Mut " järkeilin" olevinaan että menköön poika isänsä kanssa kun siellä joutuu juoksemaan (tämän mahan kanssa mahdotonta!) ja röntgenkuviakin ottavat. Eihän ne mua sinne olis päästäneet... Nyt sitten otetaan piipusta lääkettä aamuin illoin ja tarvittaessa kohtauksiin vielä toista mokomaa. Voi pientä raukkaa... Mut ihmetyttää ettei lääkäri laittanut lähetettä allergiatesteihin! Oli vaan kysyny onko testattu ja se siitä. Kyllä ois taas tarvinnu olla itse mukana...;)
( . ) Kaikki kai hyvin. Ihme jos ei tällä stressillä ala jo syntymään! Mut torstaina olis se s.tapa-arvio ja pääsis kurkkaamaan vauvaa. Jos siis vielä yhtenä kappaleena ollaan. Jonkin verran supistelee pitkin päivää, mut ei mitään kipeitä. Semmoisia nasakoita. Ja alaselkä, tuo lantion kohta, on kyllä ollu tosi kipeä useamman päivän jo. Välillä joku sorkkii sukkapuikolla että josko siellä jo jotain tapahtuisi! Onhan tuota tulppaakin on säännöllisen epäsäännöllisesti irtoillut viikon verran.
Mutta eiköhän tämä taas riitä minun osaltani, piti kyllä kommentoida muiden juttuja mut kun ei enää muista edes aiheita mistä ajattelin jotain mielipidettä laittaa... Että ehkä palaan asiaan myöhemmin. Nyt täytyy kuulemma lähteä käymään anopin luona.
Annunen 37+0 (syntyisi jo... <3)
Talvivauvan vaatetuksesta. meidän esikoinen syntyi joulukuussa ja sisällä oli aina pikähihainen body + potkarit ja alkuun tietty ihan pienenä ne tumput ja pieni sisä hattu ( puuvillaa ) Nukkui aina peitto päällä ja siellä välissä oli vielä fleece peitto. Ulkona kun liikuttiin niin oli vielä siinä päällä joku gollege asu + toppapuku + vaunuissa makuupussi ( alle 10 pakkasta ) Siloin kun oli tosi kylmä oli vielä välissä villapuku. meidän neiti oli kyllä aikamoinen kuumakalle :)
minkki
Mulla oli tänään synnytystapa-arvio. Käsikopelolla tulos oli, että ihan on ok kokoiset paikat. Otettiin kuitenkin vielä varmuuden vuoksi röntgenit ja niistä saan tulokset sit huomenna.
Periaatteessa oli ihan hupaisaa tiirailla taas ultran kautta vauvaa, mutta eipä siitä kamalasti irti saanut ja nythän vauva on jo niin iso, että semmoisen " kokonaiskuvan" saaminen ultran kautta ei enää onnistu. Painoarvio oli nyt 3100 g eli ei onneksi mikään jättiläinen, vaikka sf-mitta on vähän reilu ollutkin koko ajan.
Nyt on alkanut selkeästi supistelut (melko kivuttomat tosin) lisääntymään ja kuten arvelinkin, niin paikat olivat pehmenneet, kohdunsuuta oli jäljellä 1,5 - 2 cm ja olin sormelle auki.
Juuh, sellaista täällä. Nyt taas kiidän ompelemaan niitä hitsin kestovaippojani, joihin olen seonnut ihan täysin ;) Ai niin, tänään pakattiin sit sairaalakassi suurin piirtein valmiiksi.
Kirppu 37+2
Tulin vielä iltasella vilkaisemaan pinoa... Aktiivista on taas ollut. Austen puheli siitä synnytysvalmennuksessa näytetystä videosta. Mulle tuli kyllä kanssa epiduraalista samanlaiset fiilikset. Nyt toivonkin, että synnytyksestä voisi selvitä ilman epiduraaliakin...
Jospa nähtäis Birdy huomenna siinä S-marketin edessä klo 11.30?
Enni 36+1
Valittelit kovasta päänsärystä? Onko sinulla verenpainemittaria kotona tai saatavilla? Kannattaisi mitata se. Itselläni esikosta tuli rv38+3 ihan mieletön päänsärky, luulin että pää räjähtää. Mittasin verenpaineet, oli huimat 175/115! Soitin sairaalaan, koska pissassa oli ollut vähän proteiinia ja pyysivät tulemaan (raskausmyrkytys siis vaarana). Pissa oli ok, mutta paineet tosiaan huimat. Jäin sairaalaan yöksi ja sain verenpainelääkkeitä, jotka alensivat paineet ja särky lakkasi.
Pääsin kotiin seuraavana päivänä, ja sitä seuraavana iltana rv38+5 alkoikin säännölliset supparit ja rv38+6 aamuna lapsi syntyi. Eli mulla paineennousu EHKÄ ennakoi synnytystä, sitähän on vaikea todeta.
Mutta suosittelisin, että jos kipu jatkuu vielä huomenna, kävisit neuvolassa mittauttamassa paineet. Voi tosiaan johtua siitä se särky.
Täällä ei mitään uutta. Ankkakävelyä, alaselkäkipua sekä aikamoista särkyä sisäreisissä. Kaikki nostelu sattuu sisäreisiin. Vauva hikkailee muutamia kertoja päivässä ja pää tuntuu kovasti tuolla alakerrassa ja mojovat potkut ylävatsalla. Toivottavasti nyt ei ainakaan viikkoon syntyisi, kun ollaan siellä Kanarialla. Sen jälkeen onkin viikkoja jo niin paljon ettei enää tarvitse varoa jos vauva syntyisikin. Puolessa välissä helmikuuta voiskin mennä taas lumitöihin, sillä se esikkokin käynnistyi ;)
Mukavia päiviä masujenne kanssa!
t. Mikaela rv34 tasan
Mulla ollut niin kiire päivä tänään että nyt vasta kerkesin tänne lukemaan tämän päivän pinon...
Aamulla olis ollut kyllä aikaa mutten jotenkin vaan jaksanut alkaa kirjoittamaan... Siis yö meni huonosti, ja nousin taas aamulla miehen kanssa samaan aikaan puoli viideltä, kun ei vaan tuo uni tullut pissareissun jälkeen. Ja yhdeksältä olikin sitten neuvola ja sen jälkeen jumpparin kanssa katsottiin mitä synnytyksen eri vaiheita on, siis teoriassa. Eikä nähty synnytysvideota, tuskin nähdäänkään! Mikä musta on sinänsä outoa, kun kerta molemmille vauva on eka.
Kaikki oli vauvalla hyvin, ja äidillä kanssa. Verenpaineet on mulla olleet koko ajan tosi hyvät, tiedä sitten mistä johtuu (mun äiti on syönyt jo monta vuotta lääkkeitä verenpaineisiin...) Sf-mitta oli huimat 32,5cm, oli kahdessa viikossa kasvanut puolitoista senttiä... Ja nyt sitten noustiin eka kerran keskikäyrän yläpuolelle... Terkka sanoi että ei varmaan mitta enään kasva, ja pääkin oli edelleen raivotarjonnassa, onneksi, ja vauva on laskeutunut, mutta parhaassa tapauksessa voi mennä enää kaksi viikkoa h-hetkeen tai sitten pahimmassa seitsemän, toivottavasti ois lähempänä tuota kahta... Muuten tällä mammalla pinna katkeaa... Vauva ei meinannut antaa ottaa sydänääniä tällä kerralla, terkka etsi pitkän aikaa (ja oli sama terkka joka on aina ollut!) Mutta onneksi sitten löytyi äänet, jotka olivatkin 140-150. Niinkuin koko ajan on ollut. Niin ja painoa luulin että on tullut varmaan useampi kilo, mutta ei ollut kuin +850g/viikko, joka on aikas hyvä...
Mies tuli neuvolaan kanssa, on ollut joka kerran. Valitteli koko viikonlopun selkäänsä, ja sanoinkin aamulla että kannattaako sitä lähteä töihin, kun ei kunnolla pääse liikkumaan, mutta halus mennä silti kokeilemaan... Soitti sitten neuvolan jälkeen töihin ja lääkärille. Sai to saakka saikkua, saa nähdä koska menee siihen hermot...
Niin, ja käytiin sitten ostamassa tuo turvakaukalo, ja nyt oon sitten ihastellut ja hiplannut koko illan sitä... Reissun jälkeen (kävin samalla työpaikalla moikkaamassa " viimesen" kerran lapsia ja työkavereita) oltiin niin puhki että syötiin ja nukahdettiin sohvalle, ja herättiin tuossa puolitoista tuntia sitten... Saa nähdä koska uni tulee... Sen jälkeen oli " pakko" katsoa salkkarit, kun ne tuli pitkästä aikaa... Ja kun aukaisen tän koneen, menikin aikaa kun sain luettua tän pinon, ollut maanantaina virkeää kansaa...
Mutta nyt täytyy päästää tuo mies maksamaan laskuja... Hermoilee siihen malliin...
Napero ja masukki 36+4
Aika sopii hyvin. Vyöryn paikalle klo. 11.30 :) Katsotaan sitten mihin päädytään.
Birdy
Tuli jopa mieleen, että oonko mä tosiaan vapaaehtoisesti tekemässä lisää lapsia. Ihan pikkasen liian myöhästä tulla toisiin ajatuksiin.
Hain pojan tarhasta kahdelta ja sen jälkeen on pinna kiristyny kiristymistään pojan temppuilujen vuoksi. Siis aivan kaikki kielletyt asiat on pitänyt tehdä vähintään kolmeen kertaan. Onneksi noi sänkyynmenorutiinit suju normaalisti, niin ei tarvinnu kummankaan jäädä pahalle mielelle yötä vasten. Koneelle pääsystä ei ollu toivoakaan ennen tätä.
Aamulla olin taas neuvolassa. Puol tuntia myöhässä tosin. Lähtiessä huomasin, että mun aikahan oli just sillä hetkellä. No onneksi niillä ei ollu kiire tänään, niin pääsin kuitenkin.
Kaikki oli taas ihan ok. Hemog. oli tippunu pykälän ja oli nyt 110. Painokin oli tippunut kilon verran, mikä johtui varmaan niistä viikonlopun mahakivuista ja närästyksestä joiden vuoksi en paljoa voinu syödä. Sf oli kasvanu 2cm viikossa, vaikka vielä onkin keskikäyrän alapuolella.
Neuvolan jälkeen menin kaupasta(asiamiespostista siis) hakemaan mun kauan odottamat paketit. Kaupan täti vannotti mua, etten sitten kanna niitä itse kotona autosta pois(siellä oli pari hyllykköä, jotka paino yli 30kg/kpl). Hän oli raskaana ollessaan nostellu kaupassa lihalaatikoita ja oli istukka revenny=hätäsektio. Sain sit lähteä, kun lupasin soittaa appiukon kantajaksi, täti kun tietää, että mun mies on poissa.
Tilasin siis uuden imurinkin ja en vois tyytyväisempi olla! Entisen kahden tunnin hikisen, supistelevan henkeäahdistavan helvetin jälkeen luulin, ettei kukaan raskaanaoleva nainen imuroi vapaaehtoisesti. Kun normaalistikkin imurointi on ollu mulle tuskaa. Piti sitten kokeilla uutta imuria ja puolessa tunnissa olin imuroinu koko talon ilman ainottakaan supistusta. Selkään ei satu, eikä tarvinnu pitää yhtään hengähdystaukoa. Riitti kun vähän vihjasi imurille missä päin on pölyä, niin johan tyyppi ahmas ne kitaansa. Näköjään kannattaa toi imurin vaihto 8 vuoden välein....
Epiduuralista vielä... Se ei tosiaankaan satu. Se puudutuspiikki ennen itse epiduraalia on ainoa kivuntapainen koko toimeenpiteessä. Tuntuuhan se hiukan jännältä, kun sitä kylmää nestettä menee sisään, mutta ainakaan mua ei sattunu yhtään. Ja mä en tosiaan ole mikään piikkifani. Ajatus siitä jättipiikistä kyllä kauhistutti muakin, mutta niitten supistusten keskellä metrinkin paksunen piikki tuntu paremmalta ajatukselta, kuin jatkaa luomuna synnytystä.
Mä lähden tekemään vähän kotihommia, kun sattuneesta syystä jäivät illalla tekemättä.
Tintti & Masu-Ukko 35+6
Tänään taas kävin kurkkimassa vauvaa ultrassa, oli siis kasvuseuranta jälleen. Vauva oli saanut 400g painoa kymmenessä päivässä, eli nyt painoarvio 2,4kg, kasvaa siis hyvin keski- ja alakäyrän välillä. Vauva ottaa omansa ja voi hyvin, mutta mulla on väsähtänyt olo. Menen vielä ultrattavaksi kahden viikon kuluttua. Ultralääkäri kirjoitti mulle lähetteen labraan, kun hb oli viimeksi neuvolassa 95/105 kahdella eri mittauksella. Onko muilla ollut matalia hb-arvoja ja mitä siitä on seurannut? Kuinka äkkiä rautakuuri nostaa hemoglobiinia?
Ja lääkäri arvioi, että tyttö olisi tulossa :) Sitten meillä olisi tyttöduo, esikoinen täyttää tällä viikolla 2v. Kuinkahan hyvin tuo sukupuoliarvio pitää paikkansa?
Spiral 34+6