**HELMIsimpukat maanantaina **
Kommentit (38)
Koitampa minäkin kirjoittaa välillä pinon alkupäähän kun yleensä viestini on illan viimeinen...
Täällä on masussa vietetty taas niitä hiljaisia päiviä, välillä hermostuttaa, mutta sitten kumminkin tulee kunnon potkunyrkkeilyerä niin saa taas hetken huokaista. Mutta selvästi liikesarjat on vähentyneet. Oon hirmu huono lähteen näytille, vaikka huolettais kuinka. Jotenkin pelottaa henkilökunnan vastaanotto, kun se ei ole aina ollut niin asiallista...Joten turhaan en halua mennä. Mutta toisaalta sitten jos jotain hämminkiä on, kaduttaa etten mennyt...
Verenpaineet oli viimeviikolla nousseet. pääkin on ollut kipeänä useampana päivänä. Käskinkin appiukon tuoda verenpainemittaria lainaan että saan kotona katella mitä lukemat on. liekö omronin mittari kuinka luotettava (neuvolassa on semmoinen " perinteinen)?
Eilen oli semmoinen närästyskohtaus että olin kuolla! otin ensin antepsinia mutta ei auttanut yhtään, tuntu että koko maha on kohta suussa. Oli pakko ottaa lääkärin määräämää ranilia ja sietten tietysti pelotti kun otin molemmat. Selvisin peräti äänestämäänkin sitten.
Närästys vaivaa todella (liekö helikobakteeria taas..) ja maha tuntuu olevan tosi korkealla ja painavan keuhkoja että on vaikea hengittää. Silti vauva on jo aika alhaalla. Pikkusen välillä mietityttää kuinka iso kaveri on tulossa kun tuntuu tämä maha ihan mahottomalta.
Yöt on kaikkea muuta ku nukkumista täällä. Joka yö menee neljään ennen ku saa unen kunnolla ja sitten onki pakko herätä että ekaluokkalainen ja eskarilainen selviää kouluun. Pitäs alkaa toimeutua pihallekin kun on itellä tullut oltua taas pari päivää neljän seinän sisällä.
Kassit ajattelin tänään pakata valmiiksi ettei sitten tarvi kun lähtö tulee. Mun kun pitää pakata kassit lapsille jos joutuu viemään esim yöllä mummulaan ja itelle ja vauvalle. Kolme kassia siis. En oikein tiiä mitkä housut pakkaan itelle kotiintulovaatteeksi. Viimekerralla kävi niin että pakkaamani housut ei sopinut lähellekään jalkaan =(
Tuntuu että oon kasvanu tosi isoksi, muutenkin ku mahasta. Toivottavasti kutistun vielä oman kokoiseksi...
matilda tasan 37
täällä oli kanssa uneton viimeyö. tais tulla nukuttua jopa kolme tuntia. täytyy varmaan yrittää ottaa päikkärit jossain vaiheessa. siitäkin vaan tulee joskus huono omatunto kun alkaa miettiin että pitäis siivota, pestä pyykkiä ym.
meillä ei ole ennestään lapsia joten nukkua voisi kun väsyttää. ja voimia pitäisi kerätä. ei sitä ikinä tiedä kuinka rankkaa tuo synnytys tulee olemaan.
olisi kysymyskin noista äitiyspakkauksen vaatteista. jotkut sanoo että ne täytyy pestä ja toiset taas ei pidä sitä välttämättömänä. miten olette tehneet?
maanantain jatkoa kaikille
simba9 ja masuasukki 35+0
Kun ulos katsoo niin ei ihan heti uskois että on tammikuu!!! Masentavaa... Kai juhannus sitten vietetään lumen keskellä ja ensi jouluna paistatellaan helteessä... Mihin on hävinnyt talvi?! Ei huvittaisi istuskella täällä neljän seinän sisällä mutta kun jäätä on jokapaikassa niin ei tunnu turvalliselta kävelyllekään lähteä.
Mä lähdin sitten eilen illalla päivystykseen kun monta päivää jatkunut hirmuinen repiminen ja kipu ihan alavatsassa,sellainen paine tuntuu koko ajan. No siellä meni sitten niin kauan aikaa että rupesin jo kyllästymään odottamiseen ja koko sinne vääntäytyminen tuntui turhalta. Eihän siellä tietysti tullut yhtään kipukohtausta tms. Kaikki käyrät näytti hyviltä ja veriarvot oli kohdallaan. Hieman huvitti kun lääkäri otti tutkiessaan klamydia testin ja joitakin muita sukupuolitauti kokeita. Vauva oli kasvanut ihan kivasti,normaalilla keskikäyrällä mennään ja painoarvio oli 2.8kg. Kohdunsuu oli pehmeä ja sormelle auki. Lääkäri sanoi että voi syntyä viikon sisällä tai sitten kuuden viikon päästä,koskaan ei tiedä. Mutta syntyä saa jos on syntyäkseen,kokoa on jo hyvin. Mun tuurilla odoatn vielä sen kuusi viikkoa ja synnytys alkaa just kesken muuton...
No kotona olin sitten puoli kahden aikaan yöllä ja olin ihan rättiväsynyt. Kaaduin vain sänkyyn ja samasta asennosta heräsin kun mies teki töihin lähtöä. Eikä sitten uni enää tullut. Nyt vaan mietin mitä sitä alkais tekemään kun olen pitkästä aikaa yksin. Mies ollut kolmisen kuukautta kotona työttömänä joten on pyörinyt tuossa " jaloissa" . Musta on ihana kun saa olla päivisin yksin,lorvia vaan ja tehdä mitä haluaa. Ja sitä odotan vielä enemmän kun vauva on syntynyt ja saan itsekseni hakea sitä päivärytmiä ja totuttaa eläimiä uuteen perheenjäseneen. Mies on vähän kuumakalle noiden elukoiden kanssa joten uskon saavani enemmän aikaan lempeällä otteellani. Mies ratkaisee komentamisen huutamalla joten ainakin koira häseltää vieläkin enemmän koska yrittää sitten miellyttäää... Ja kierre on valmis!
Mutta eipä tässä kummempaa,yhtenä kappaleena vielä ja varmaan pitkään... Hyviä vointeja kaikille!!
Devil &Toivo 35+3
Minunkin pitäisi pakata kassit valmiiksi, minulle ja masuvauvalle sairaalaan sekä isosiskolle ja -veljelle varalta jos lähtö tulee niin että niiden pitää mennä mieheni tyttären luokse. Vielä ei ole kyllä sellainen olo että lähtö olisi lähellä... Nuo kaksi edellistä menneet paljon yli lasketun ajan, joten se ehkä vaikuttaa asiaan.
Minulla on vielä vaatteetkin laittamatta komeroon, ovat nyt pahvilaatikoissa vaatehuoneessa. Ja sänky hankkimatta tuolle pikkuiselle jka nukkuu vielä pinniksessä! Se täytyykin muistaa!! Mulla on vähän uupunut olo ja aivotoiminta vajaata : ) Kuuluu kai asiaan.
Mulla on lääkärineuvola keskiviikkona. Viimeeksi lääkäri ei tehnyt sisätutkimusta kun sanoin ettei ole supistellut. Nyt on kyllä ollut liitoskipuja ja supistuksiakin, mutten tiedä haluanko sen edelleenkään tekevän tutkimusta. En oikein ymmärrä mitä hyötyä siitä on? Ihan varmasti kohdunsuu on pehmentynyt ja vähän auki, niin oli edellisessä raskaudessakin vaikka kuinka aikaisin. Ehkä ois kivempi tietää että vauva on varmasti pää alaspäin ja sitten se että onko kohtu yhtään laskeutunut tai vaavi kiinnittynyt vielä. Vatsa näyttää olevan tosi ylhäällä, oikea pallo, mutta painaa jo alas varsinkin jos käyn lenkillä (erehdyin eilen kävelemään miehen kanssa pitkän kävelylenkin ja kärsin siitä lopun päivän!).
Kuulosti täällä olevan muillakin päiväunet mielessä : ) Taidan minäkin kömpiä tuohon petiin ennenkuin pikkuinen herää uniltaan...
Mymmeli ja myllertäjä rv 35+6
Jäistä on myös täällä Ylöjärvellä. Taitaa olla aika lämmintäkin. Aamulla kun hain lehden, oli ilmassa ihana kevään tuoksu, ihanaa. Mä olen ihan kevät ihmisiä, en malta odottaa että päivä pitenee ja lumi alkaa sulamaan. No, eihän se nyt vielä, mutta jo tuo keväinen tuoksu sai iloisen mielen.
Me oltiin lauantaina synnytysvalmennuksessa. Tähän asti olen ollut aika rentona koko tapahtumasta, mutta nyt alkoi pelottamaan. Mä taisin olla ainoa siellä joka vääntelehti penkissä, mun teki niin pahaa se epiduraali katetri joka jätetään selkään roikkumaan tai pelkkä ajatuskin spinaalipuudutuksesta saa mut pyörtymään. Ei luoja, miten tästä selvitään?! Se Tays:in synnytysvastaanotto oli muutenkin kaikkea muuta kuin viihtyisä, sellainen pieni tila missä ihmiset olivat kuin sillit suolassa tuskaiset ilmeet kasvoillaan ja siellä haisi pahalle. Jos vain kaikki menee hyvin, mä kyllä ehdottomasti lähden sairaalasta kävelemään heti synnytyksen jälkeen, mua ei saa sinne makoilemaan muiden mammojen kanssa ellei pakko ole. Ahdistava paikka! Mä jo aloin taas puhua miehelle, että entä jos me sinne Vammalaan mentäisiinkin synnyttämään kun se on niin paljon mukavamman oloinen paikka, mutta nyt mieskin jo jyrähti ettei käy enää venkoilu, Taysiin mennään. No niin kai sitten... Harmi ettei kotisynnytykset ole yleisempiä, mulle varmasti sopisi sellainen parhaiten.
Kuinkas te muut, mikä on vointi tänä maanantaina? Ovatko kaikki vielä yhtenä kappaleena?
Kyselee Austen
Mä olen kyllä pessyt ja silittänyt kaikki äitiyspakkauksen (ja muutkin) vaatteet toppapukua lukuunottamatta. Samoin olen pessyt ja silittänyt peitot, tyynyt ja liinavaatteet. Kankaisiin kun laitetaan aikamoinen kerros kaikenmaailman kemikaaleja että ne pitäisivät värinsä, kuosinsa ja ettei lika tarttuisi, mulle itsellenkin aiheuttaa kutinaa jos en pese vaatetta ennen käyttöönottoa. Vauvan iho kun vielä on takulla melko paljon herkempi.
Heippa Helmikset!
Aika surkea talvi se täälläkin on (Vantaa). Nyt näyttää yön aikana tulleen tyyliin sentin verran lunta niin ei näytä ihan niin harmaalta. Jee. Tosin tiet on peilijäässä, joten ulkoilu koiran kanssa on melkoista akrobatiaa. Olenkin viime aikoina tehnyt melkoisia helikoptereita kun olen meinannut kaatua ja sitten huitonut ilmaa pystyssä pysyäkseni.
Maha kasvaa. Se tuntuu aika ahdistavalta jo. Eilen oli " vali vali" päivä ja surkuttelin miehelleni kuinka maha tekee musta ruman näköisen... no, mies tietysti fiksuna vastailee, että " eikä tee, olet tosi kaunis ja ihana" -oppiiko ne noi lauseet jostain valmiina? No, onhan se mukavaa kuultavaa aina säännöllisin väliajoin :-)
Miehellä alkoi myös nyt raittiit päivät. Viime viikonloppuna oli vielä kaveri käymässä ja olivat sitten kännissä kuin ankat. Nyt on kuitenkin tilanne uusi ja mieskin ottaa tämän " plus miinus 2 viikkoa" ohjeen aika tosissaan, eikä aio enää ajokuntoa riskeerata. No, tekeehän se hällekin hyvää vähän pitää nenän valkaisua. Mä sen sijaan en ole kyllä raitistunut raskauden myötä -tai siis olen tietty raskausajan kärvistellyt sillä saunasiideri silloin tällöin linjalla- mutta pakko on myöntää, että suunnittelen jo innoissani tulevaa kesää ja reissuja, että voi ottaa sen toisen ja kolmannenkin.
Viime yönä heräilin taas 3 kertaa vessaan. Ilmeisesti vauva on laskeutunut kun koko ajan on pissahätä -en tiedä. Torstaina on viimeinen neuvolalääkäri, joten sittenhän se selviää.
Olen yrittänyt välttää tuolla synnytys-palstalla vierailua, mutta eilen taas eksyin lukemaan kokemuksia " ei-niin-kivuttomista-synnytyksistä" ja sellainen tuli mieleen, että miten te jo synnyttäneet olette selviytyneet luomu-intoilija-kätilöistä? Siis kun olen kuullut useammin kuin kerran, että vastaan tulee kätilö, joka ei meinaa millään antaa kivun lievitystä vaan selittää jotain " synnytyksen kuuluukin sattua" tai " ei kai sinua vielä satu" tyylistä soopaa. Miten olette saaneet pidettyä puolelle ja siten saaneet teille sopivaa kivunlievitystä?
Synnytyssairaalaan (Kättäri) tutustumisella oli oikein mukava kätilö, joka kertoi, että " teitä autetaan koko ajan, jotta olisi mahdollisimman hyvä olla ja kivunlievitystä tarjotaan heti, kun tarvetta on" -mä niin toivon, että tuollainen kätilö osuu myös h-hetkelle.
rv36+6
Tai no, onhan tuo kello jo melkein yksitoista : )
Tuntuu ihan oudolta tämä äitiysloma, koko ajan vähän huono omatunto kun ei tule tehtyä mitään hyödyllistä... Mutta eiköhän se lepäilykin ole tässä vaiheessa hyödyksi. Esikoisella on hoitopaikka vielä tämän kuun loppuun, sitten saa unohtaa lepäilyt!
austen, meidän yksi tuttu järjesti itselleen kotisynnytyksen tuossa syksyllä, ja oli ollut tyytyväinen. Itse en kyllä uskaltaisi. Sitäpaitsi mulle ainakin viime kerralla esiteltiin vasta synnytyksen jälkeen sitä epiduraalijuttua, että tämmöinen rouvalla oli selässä :D. Taisin olla vähän pihalla siinä vaiheessa kun sitä asennettiin kun en huomannut koko touhua.
Jos sitä yrittäisi edes vähän siivoilla!
FannyK 35+2
Tänään onkin pitkästä aikaa taas pirteä olo. Niinpä aloinkin järjestellä noita vauvan vaatteita. Kauhea kasahan niitä on kertynytkin, vaikka kuvittelin, etten ole ostanut paljon mitään... Nyt sitten niitä pesemään ja jos vaikka saisi petivaatteetkin pestyä ja kuntoon. Joo, kyllä mäkin oon sitä mieltä, että uudet vaatteet kannattaa pestä, jospa kemikaalit vähentyisivät. Eilen raivattiin makuuhuoneeseen tilaa vauvan sängylle. Tilasin myös uudet verhot ja päiväpeitteen makkariin (mies tykkää taas). Toivottavasti tulevat pian, että pääsen laittamaan kaiken kuntoon :)
Kelaltakin sain äitiysrahapäätöksen tänään. Vau! Ei ollutkaan niin hidasta toimintaa kuin olisin kuvitellut...
Birdy: Kävely kuulostaa hyvältä. Tällä viikollakin mulle sopisi vaikka huomenna (klo 11.30 jälkeen) tai keskiviikkona ihan mihin aikaan tahansa. Mähän voisin tulla sinne teillepäin, kun ei me nyt niin kaukana teistä asuta. Mikä olisi sulle hyvä paikka nähdä?
matilda77:
liekö omronin mittari kuinka luotettava (neuvolassa on semmoinen " perinteinen)?
Mulla todettiin lievä raskausmyrkytys ja joudun seuraamaan päivittäin paineita täällä kotona. Käytössä on juurikin Omron ja se on erittäin hyvä. Samaa käyttivät viimeksi TAYSissa kun kävin siellä seurannassa.
Täälläkin vielä kasassa... yöt tulee nukuttua ihmeellisen hyvin, vaikka vessareissuja onkin aina vähintään kolme...Yllättävän hyvin saan kuitenkin unen päästä kiinni. Yöllä tosin herää siihenkin kun koira uneksii ja rapsuttaa tassuillaan seinää ja pitää sitä ihmeellistä älinäänsä...plääh.
Olotila muutenkin hyvä, kun vaan on ja relaa. Heti jos tekee jotain enemmän niin alkaa ahdistaa ja tulee heikko olo. Pakko sitten mennä makuulle...järkyttävää tuntea itsensä näin vaivaiseksi kun yleensä olen kova tekemään kaikkea ja siitä sitten vielä omatuntokin soimaa, vaikka ei tarvisi.
Meillä myös mies aloitti nenänvalkaisun. Ei kyllä paljoa ole edes ottanut, six-pack lauantaisin, mutta nyt meinasi että ei uskalla enää. Ja minä tietty tyytyväinen! Ei se nyt mukavalta tunnu jollakin taksilla sitten päästellä sairaalaan oluelta haisevan miehen kanssa jos h-hetki olis sattunu sellaiselle päivälle.
Mä olen pessyt aika tavalla kaikki ä-pakkauksen vaatteet. Peittoa ja sitä lämpopussukkaa en ole pessyt, mutta muuten kaikki. Varsinkin ihoa vasten tulevat olis tietty hyvä pestä, eihän sitä tiedä miten herkkänahkainen kaveri sieltä tulee eikä sitten kotiutuessa ole aikaa alkaa pyykkäämään ja silittämään kiireellä. Näin minä asian ajattelin. Varaudun kyllä muutenkin aina ennakkoon, hyvä etten ole pommisuojaa takapihalle laittanut jos vaikka sattuis joskus jotain...mies ainaa nauraakin tuolle mun " ennakkotoiminnalle" ...joskus teen asiat niin ajoissa, että kun se " eräpäivä" sitten tulee niin ihmettelen, että jaa, olenkos jo asian hoitanutkin...
Tällaista tänään, huomenna pitää soitella ä-polille niistä mun lantiokuvista, sitten on taas vähän viisaampi. Neuvola olis torstaina, viime viikolla ei ollut ollenkaan kun oli se synnytystapa-arvio.
Mukavaa viikonalkua kaikille!
Sasuliini ja hajuherne 37+3
Josko minäkin taasen kirjoittelen muutaman päivän tauon jälkeen... Viikonloppu oli aivan kamalaa! En tiä mikä tuli, mutta iski perjantai-iltana sellanen päänsärky, että taju meinas lähtee! Ajattelin jo, että pitääkö täs tayssiin lähtee. Yölläkään en kunnolla saanu nukuttua, ku päätä särki koko ajan. Vähän ku torkahti ja heräs, alko uudestaa! Nyt on sitten koko ajan särkeny päätä.
Eilen närästikin niin kauheesti. Piti parin tunnin välein ottaa pari rennietä kerralla. Jos ei närästäny, sitte särki päätä! Panadolia meni taas aikas paljo. Rupes jo huolestuu, et saako sitä nyt nii kauheesti ees ottaa, vaik sanotaa, et se turvallista raskausaikana onkin! Oon täs kahen vaiheilla, et pitäiskö soittaa neuvolaan vai ei, ku keskiviikkona on kuiteski se kauan odotettu lääkärineuvola! Päätä särkee ja levossakin supistelee... Koko ajan sellanen olo, että koska lorahtaa vedet. Esikoisen synnytys lähti käyntii supisteluilla, mutta pojalla vedet meni kesken kävelyreissun!
Oonkin nyt koittanu tehdä kaikkea kiellettyä. Lauantaina siivosin ja käytii vielä sen päätteeks kävelyllä. Tosin ei mies kauheen kauaks antanu kävellä... Sano kesken matkan, että nyt käännytään, etten ihan kuole... Liekö noilla vaikutusta olotilaan. Muutenkin huolestunu olo, ku tuntuu, et paino vaan laskee, vaik täs vaihees pitäis nousta! Marraskuun jälkeen painoa ei oo tullu olleskaa ja sellane olo, et mahakaa ei oo kasvanu. Koitin mieheltäki kysel, onko kasvanu, mut ei osannu sanoo, ku joka päivä näkee.
En tiä mitä täs tekis, ku vauva kuiteski liikkuu viel todel aktiivisesti. Neuvolaski o marraskuu jälkee ollu sijaine ja tuntuu, et se ei oikee ota mua vakavasti. Kai tää täst.
Mitää en o oikee vauva hyväks vieläkä saanu tehtyä. Lauantaina piti nii sänky pedata valmiiks, mut jäi muuttolaatikoist kaivamatta se verhokatoksen verho ja pinnojen suojus. Turvakaukalon päällisen sain pestyä. Se onkin sit ainoo. Tänää pääti, et vauvanvaatteet laitetaa vanhaa lipastoo. Pitää se vaa tyhjentää ja keksiä tavaroille muu paikka. Hoitopöytä ku hommataa vast siihe uutee taloo.
Mut kait täst pitää mennä ruokaa tekee. Päikkäritkin saan taas tänää ottaa, ku anoppi hakee likkaa taasen leikkimään! Onneks noi mummot on keksitty!!!
T: sinilila 35 tasan
ps. ja joku sanoo, et raskaus on ihanaa aikaa... Huhhuh! Koittakaamme taas jaksaa helmikset!
Tuli käytyä vähän ulkonakin jopa. Aika liukasta täälläkin on.
Austen: Mulla on toiveissa poliklininen synnytys. Viimekerralla lähdin kotiin 11 tuntia synnytyksestä. Ihanaa oli olla kotona. Toivottavasti tälläkin kertaa kaikki menee niin hyvin ettei sairaalaan tarvi jäädä. Oysissa ovat vaan tosi nihkeitä kotiuttaan aikaisin.
Vaatteiden pesusta.. Mun pakkomielteeni on pyykinpesu ja pesenkin kaikki uudet vaatteet (paitsi ulkovaatteet). Vauvan vaatteistakin pesen/pesin kaiken muun paitsi toppapuvun,toppalakin ja makuupussin. Pesen aina isompienkin lasten ja omat uudet vaatteet. Ite oon herkkäihoinen ja onhan niissä vaatteissa kemikaalien lisäksi pölyä ym kun ne pyörii kaupoissa ja sitä ennen ties missä varastoissa. Mutta tuskin siihen kuolee jos jotain jättää pesemättä...Kuten sanoin, pyykinpesu on mun pakkomielle. Lapsillekin vaihdan kaikki vaatteet vähintään kerran päivässä vaikkei ne niin likaisia oliskaan...
Nyt aattelin koittaa antasko tuo neiti torkahtaa mun hetkisen ennenku eskarilainen tulee...
Mulla on taas ihan kyrsiintynyt olo koko raskauteen, tulis pihalle jo niin pääsis tästäkin kurjuudesta! Vaikka järki sanoo että pari viikkoa vielä ei olisi pahitteeksi (eikä niitä tavaroitakaan ole edelleenkään järkätty), niin jotenkin sitä koko ajan toivoo että kumpa jo...
Ei sitten päästy eilen sinne uimahalliinkaan, poika nukkui tosi pitkät päikkärit ja riehui sitten tunnin verran ennenkuin sain rauhoittumaan, jätettiin sitten suosiolla uimareissut toiseen kertaan. Ja illalla tietty kesti ihan tolkuttoman kauan ennenkuin sain yöunille, öitä äiti, äiti pissa, äiti peitto, äiti peitto pois...isänsä kanssa ei venkoile ollenkaan, niinpä 45 min jälkeen luovutin ja annoin miehen hoitaa homman loppuun.
Mä muistan kun me katottiin ekan odotuksessa se valmennusvideo, ei mulla muuten pahaa tehnyt mutta kun mun mielestä se vauva oli ihan tolkuttoman ruma =) Onneksi oma oli sitten paljon nätimpi =) Mulla oli ainakin tosi mukava kätilö ekassa synnytyksessä, kivunlievityksiä tarjottiin ihan auliisti, ilokaasuakin kätilö kehotti kokeilemaan vaikka ensin siitä kieltäydyinkin ja hyvä oli että kokeilin, auttoi ainakin mulla tosi hyvin. En mäkään sitä epiduraalijuttua koskaan nähnyt, mutta ne sakset millä eppari tehtiin oli kyllä aika kaameat.... No joo, mulla oli melkoisen helppo synnytys joten ei ollenkaan hirvitä toistakaan kertaa odotellessa.
Mä myös olen pessyt kaikki vauvan vaatteet (siis esikolle pesin ja nyt pesen myös kunhan ehdin) paitsi ulkovaatteita. Muuten en ole niin tarkka ollut, enää en kaksivuotiaan vaatteita pese etukäteen. Samoin tuttipullojen keittämisen lopetin pojan aloitettua kiinteät ruoat. Nyt tarvis taas keitellä vauvaa varten valmiiksi vaikka toivonkin ettei pulloja tällä kertaa kamalasti tavittaisi. Ajattelin kyllä hommata sen steriloijan kun unohdin aina ne pullot kiehumaan ties kuinka pitkäksi aikaa...
Viikonloppuna laadin jotakin listaa hankittavista tarvikkeista, eipä niitä kai enää paljon puutu mutta kun ei meinaa saada aikaiseksi niitäkään... ehkä sitten lomalla jaksaa paremmin, vaikka tuntuu kyllä nyt jo raskaalta ajatus päivistä pikku uhmiksen kanssa... vaikka toisaalta ihanaa että saa pojankin kanssa viettä aikaa, täytyy vaan yrittää ottaa rennosti =)
Jospa taas yrittäisi keskittyä töihin, mukavaa alkavaa viikkoa!
Manna ja eekuli 34+3
hyvä että muitakin väsyttää eikä vaan minua.
kun herää niin on valmis nukkumaan uudelleen..ja kun energia on niin vähissä et sukkien laittaminenkin vie voimat ja pitää ottaa nokoset että virkistyy.
just kävin luistelemassa koiran kanssa pihalla ja olo on hiukan parempi,ehkä mä liikun liian vähän, mutta kun väsyttää lähteä ulos...vali vali..ja mua turvottaa niin ettei silmiä meinaa aamulla naamasta erottaa!!
mä olen kans miettinyt poliklinista synnytystä mut mun tilanteessa se ei kuulemma käy. mulla on käytössä verenohennuspiikit ja joudun seurantaan synnytyksen jälkeen. siitä lääkityksestä riippuu myös kivunlievitys, eli en saa spinaalia enkä epiduraalia jos pistämisestä on alle 12 h. joten tässä loppuvaiheessä pistämisen kanssa on aika taiteilua.
minun kohdalle jos sattuu ns.luomukätilö niin nosta kovan metelin,siis jos on mahdollista saada epiduraali. minä pyydän/ käskemään sitten sen luomukätilön lähtemään(varmaan keleitten säestämänä) ja vaadin asiallista toimintaa. Mutta onneksi nykään sekä naikkari et kättäri täällä Helsingissä ei hannaa kivunlievitystä vastaan.
Toisin oli kysissä 10 vuotta sitten:epiduraalia sai anella ja sitten jo huusin ihan raivona et hae nyt vittu se lääkäri tänne ja antakaa se lääkitys tai minä kuristan jonkun täällä huoneessa...sitten joku tumpelo laittoi sitä kanyyliä selkään ja se meni väärään kohtaan,sattu niin perkeleesti et kyllä sai kuulla kunniansa. toisella kertaa paikka oli oikea ja taivas aukeni, sen jälkeen otinkin 3 tunnin unet ja sit tyttö syntyikin,eikä kivusta ollut tietoakaan.
mulle on myös laitettu spinaali,polvileikkauksessa eikä sekään sattunut yhtään. spinaalissa vaan ei sitten voi kävellä,sillon on ns.halvaantunut vyötäröstä alaspäin.
Niin ja näköjään minuakin on alkanut itkettämään ja mielialat heittelee rajusti laidasta laitaan.Illalla istuin pöntöllä ja itkeä tihuuttelin samalla, sit ihan itteenikin nauratti kun ei oikeen syytä löytynyt itkeskelyyn...
Kuumetta ja vauva 37+3
kerrankin kone oli vapaana eli täällä olen viime päivät majaillut. Raskausmyrkytys painaa päälle, tänään pääsen kuitenkin käymään kotosalla ja polikliiniseen seurantaan, verenpaineeni ovat hiukan laskeneet.
Viime viikolla paineet olivat parin päivän ajan 105-112/ 150-160 ja jouduin osastolle pakkolepoon.... Viikonlopun aikana alapaineeni saatiin laskemaan sadan pintaan ja eilen illalla ja tänä aamuna alapaine on ollut 91, joten pääsen kotiin " lomailemaan" . Vauvan sykekäyrä on ollut kokoajan erinomainen, verikokeet normaalit, virtsassa ei torstain jälkeen ole ollut mitään, istukassa lieviä vastavirtauksia mutta ei mitään hälyttävää. Käynnistystä ei vielä mietitty koska viikkoja muka liian vähän, pyh sanon minä. Viikkoja olisi ihan tarpeeksi..osastoilla ei tainnut olla tilaa : )
Eli tällaista omaa napaa vain täältä tällä kertaa..josko sitten kotona ehtisi vilaisemaan pinoja vähän tarkemmin.
Hyviä vointeja kaikille
T: Marcel 37+1
p.s. aika monta " helmeä" ehti syntyä osastolla ollessani
Se rv 34 tuli täyteen ja kävi niin kuin arvelinkin. Supistelut on tyystin loppu!!! Tulee sillon tällön pieniä, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin ennen. Nyt on vaivana sellanen kipu kuin joku törkkis sukkapuikolla tonne haarojen väliin. Sitä on ollut jo jonkin aikaa, mutta nyt viikonloppuna se selvästi lisäänty ja iskee todella usein. Aukeekohan paikat vai mitä?
Enni: Huominen sopis mulle paremmin kuin keskiviikko. Keskiviikkona on neuvola joten kun kävelen sinne ja taskas niin aktiviteettia on tullut päivälle aika lailla tarpeeksi :) Tule vain tähän suuntaan, sopii minulle. Mietin sitä paikkaa missä ois hyvä nähdä. Minä asun tässä Sammonkadun varrella joten nähdäänkö tossa S-marketin edessä, siitä on hyvä kävellä vähän joka suuntaan ja pari leipomoakin on aika lähellä, siis jos tulee vaikka matkalla nälkä.... Ilmota aika kun siihen ehdit niin minä porhallan paikalle.
Kehitin viikonlopun aikana itselleni flunssan ja äänikin meni lauantaina. Kuumetta ei ole eikä mitään tulehdusta (kävin lääkärillä), mutta räkää tulee niin ettei mitään rajaa. Olenkin tähän saakka selvinnyt ihan terveenä kun muut on sairastelleet. Ihan hyvä vaan ettei nyt supistele sillä en haluis synnyttään tällasessa flunssassa. Nyt sitten hörpin paljon kuumaa ja syön Bafucinia, jospa se tästä helpottais.
Nyt kömmin soffalle ja katon elokuvan..ehkä nukahdan :)
Birdy ja Inkku 34+3
masentava ilma täällä hesassa, jospa edes huomenissa alkais pakastaa ja sataa vaik lunta.ahistaa toi harmaus:(
yöt menee ihan päin peetä, liekö täysikuullakin jotain vaikutusta, yleensä en saa silloin kovin hyvin nukuttua.
rupes kauheesti ahistaa kun meni maate, jotenki tuli kamalan kuuma, sitten jalat tuntu levottomilta ja mahaa nipisti ja ja ja...valivali:(
kuka se kyseli vaatteiden pesusta? oon pessy kaikki, paitsi ulkohaalarin (peiton, makuupussin, hatut,tumput jne...),oon vähän friikki noiden asioiden suhteen.itellä tosi herkkä iho ja välillä tulee paha reaktio varsinkin tummista,uusista,pesemättömistä vaatteista.
mies jo naureskeli, että nyt loppu toi silittäminen, eipä hänen lakanoita ja vaatteita noin silitellä.
noh, jos tää eka kerta, että pikkunen saa pehmeän laskun... tuskin kyllä kaikkia 30 bodya enää jaksan silittää yhtä soittoa.
ja austen, täällä on kohtalotoveri!
ite kans vääntelin ja kääntelin tuolis sen synnytysvideon aikana ja silmät laitoin kiinni, kun ne jotain piikkejä siihen daamiin tuikkas. varsinki se epiduraali ja spinaali sai mut miltei yrjöämään.
en oikein usko, että ne tulee oleen ekat vaihtoehdot mulle.
tuntuu että jos sektioonkin joutuu, täysanestesia vaan, vaikka beben sitten paljon myöhemmin näkeekin. ällöttää siinäkin ajatus epiduraalista:(
ja muutenkin rupesin miltei poraamaan, kun ne testas sen vauvan reaktioita kotiuttamista varten, sanoin mun miehelle, että meidän poikaa ei noin rääkätä!
ja onko se k-vitskupistos ihan pakollinen, aion kysyä. eikö todellakaan voi antaa suun kautta? miks pitää vastasyntynyttä kiduttaa, ku muutenkin varmaan tarpeeks rankkaa tulla maailmaan, höh.
sori tää vuodatus.
muuten on kestovaipat tilattu englannista netin kautta, tuli huikeen paljon halvemmaks kuin ois suomesta ostanu:)
ja tilasin kantopussin, jota ajattelin ekaks kokeilla, ennen niiden vaikeiden liinasolmujen solmimista. ja jos meidän tyyppi ei vaik tykkääkään kantamisesta.
oliko se noora nordenskjöldillä se amazonas riippukehto?
just sitä kans ajattelin!
eikä se niin paljoa edes maksa ja siinähän se pikkunen sais sitten muutenkin köllötellä. täytyy mennä katsastamaan.
tästä täytyis ruveta jotain mukamas tekemään...
oikein mukavaa päivänjatkoa kaikille, kivutonta, närästyksetöntä ja muuta sellaista:)
sakura ja helmipöllö 37+3
Täällä Kuusamossa talvea riittää. Ja keskiviikolle on luvattu kunnon kolmenkympin pakkasia. Onneksi vaavi on vielä masussa :)
Tulin justiinsa neuvolasta, kaikki oli ok. Enää ei ollut sf-mitta kasvanut, vauva on telakoitumassa tulevaa varten. Terkka kyseli, milloin mieheni on taas kotosalla, ja sitten sanoi, että voipi parin viikon päästä tämä kaveri syntyä! Sitten kävin antamassa vielä verinäytteenkin labrassa esikoisen keltaisuuden takia.
Olen jäänyt koukkuun potkukelkkailuun! Oi sitä vauhdin hurmaa, kun ei tarvitse lyllertää ja välillä pysähdellä suppareiden takia. Tosin, hiekoittamattomien teiden löytäminen on välillä vaikeaa. Auttaa kummasti myös liitoskipuihin...
Vauvan vaatteiden pesusta oli puhe. Itse olen nyt pessyt kaikki vaatteet ja riippumaton ajattelin koota valmiiksi jo riippumaan. Myös minulla iski kova vimma sisustaa makkari uusiksi, ja lauantaina ostinkin uudet räsymatot makkarin lattialle. Vielä kun verhot ja päiväpeiton uusisi.... Hmm... jos vaikka Jyskissä lähtisi käymään ;)
Mutta nyt odottelemaan junioria koulusta.
Lumisadeterkuin laivis rv 36+1
Tämäpä on eka kerta kun aloitan pinon, usein tähän aikaan olen vielä (taas) nukkumassa :)
Eilen oltiin kaverin pojan (ja pojan kaverin siis) 2v synttäreillä. Oli kivaa kun Riiko oli ihmeen kiltisti :)
Miehenkin kanssa saatiin iltasella vähän kivaa aikaiseksi ;) ja se tuntuu, liitoksissa nimittäin, auts!
Kaveri totesi mun mahasta ettei tuo kyllä enää 4 vikkoa tuossa pysy. Samaa mieltä olen itsekin. Torstaina on lääkäri ja se synnytystapa-arvio (jos on pienempi tai saman kokoinen kuin esikoinen niin ei mitään hätää, olisi kuulemma isompikin tullut, esikko n.4kg). Jos lääkäri oikein innostuu ronklaamaan niin voi vaikka siitä saada sysäyksen tulla, niin kypsiltä paikat omasta mielestä ainakin tuntuu. Varmistin siis että mies tulee myös mukaan kun sitä tällä vähän pelottelin ;)
Itsellä on vähän ristiriitaiset tunteet asiaa kohtaan. Toisaalta tietää että että ainakin pari viikkoa olisi hyvä masukin pysyä mukana eikä mulla muutenkaan ole vielä hinkua synnyttämään tai edes lapsen näkemiseen. Jotenkin en ole vielä henkisesti ihan valmis arkeen kahden lapsen kanssa, sitä ehtii kyllä sitten elää, ei ole kiirettä siihen paria viikkoa aikaisemmin jos vaan vielä voi edes levätä.
Toisaalta, melkein joka nipistyksestä ja supistuksesta sitä ajattelee että " mitä tää on, onko nyt sitä" ja sitten jo suunnittelee että jos nyt alkaa niin milloin soitan äidin tänne pojan kanssa ja mitä sitten tehdään...
Niinpä, pahinta aikaa on nämä viimeiset viikot. Kaikkein pisimpiä ja tuskaisimpia. Ja niin täynnä jännitystä kun ei tiedä mitä käy ja milloin. Vauvaa varten on kyllä lähes kaikki valmiina. Pari satsia pyykkiä vielä, parin laatikon siivous niitä varten. Sitten katson liinavaatteet valmiiksi ja yritän saada kotia noin yleisesti vähän siistimpään kuntoon. Jos vaikka ne uudet verhot ja mattokin ehtisi tulla ennen kuin tulee lähtö. Ja nukkumista, aion nukkua niin paljon kuin vain voin.
Mistä puheen ollen, taidanpa kohta mennä takas nukkumaan...
t. Tuuliina 36+0 tasan!