Koska pahoinvointinne on alkanut? Milloin kerroitte raskaudesta ystäville ja miten?
Hei,
Olen ensimmäistä kertaa raskaana 5vko 4pv (jos nyt oikein olen laskenut) eikä pahoinvoinnista ole tietoakaan... Rinnat ovat alusta asti olleet arat ja turvonneet, mutta muuten ei ole minkäänlaisia raskauden merkkejä. Olisi kiva saada jollakin tavalla varmistus, että ihan oikeasti tosiaan raskaana olen. Yleensä kun oksentelen niin helposti kun olen kipeä tai juonut hiukan liikaa tai jos on migreeni, niin olin aivan varma, että raskauden aikana se on jotakin aivan hirveää oksentelua, mutta ei mittään. Millon pahoinvointi alkaa yleensä, aivan raskauden alussa vai myöhemmin...?
Tiistaina menen lääkäriin, joten sitten ainakin saan varmuuden, että onko kaikki kunnossa. Jotenkiin, on niin vaikea uskoa asiaa. Eikä uskalleta vielä niin paljoa asiaa hehkuttaa ja asiasta iloita, kun on niin epätodellinen olo.
Mistä muuten saisi tietoa, että mitä ruoka-aineita kannattaa jättää syömättä?
Milloin olette kertoneet perheellenne ja ystävillenne raskaudesta? Ja miten?
Olisi kiva saada tietoa ja kuulla muiden kuulumisia, joilla vastaava tilanne.
Kommentit (3)
Mulla pieni kuvotus astui kuvioihin kun 6 raskausviikkoa tuli täyteen. Oksentelu alkoi joskus viikolla 7 ja viikolla 8 olin sitten jo tiputuksessa kun meinasin kuivua :( Onneksi kuitenkaan kaikille ei tule noin rajua pahoinvointia eikä toisille tule ollenkaan. Eli raskaus voi olla kyllä ihan " pahoinvoinniton" . Mulla pahoinvointi loppui noin viikolla 13. Nyt viikkoja on kohta 22 ja olen " elämäni kunnossa" !
Loviisa
Jään sitten odottelemaan pahoinvointia, vaikka tietenkin hyvin saattaa olla, että siltä kokonaan säästyn.
Nyt kuitenkin uskon, että olen ihan oikeasti raskaana ja että kaikki on niin kuin pitääkin. Olin tänään ekassa ultrassa ja siellä se sydän jo sykki! Varmaan tänään soitan perheen läpi ja kerron asiasta, jos jotakin menee pieleen, niin on vain hyvä, että perhe sen sitten tietää. Kavereille ei kuitenkaan vielä asiasta puhuta, vaikka useimmat kyselee vähän väliä, että joko..? Pitänee vain jotenkin yrittää vaihtaa puheenaihetta :)
Lääkäri ei tänään tosiaan paljoa ravinnosta puhunut, kunhan määräsi jotakin jodifosforitabletteja. Aika meni molemminpuoleiseen hehkutukseen, lääkärikin on mun raskaudesta ihan innoissaan. On kyllä 100% ihana lääkäri, eli ei mitään valittamista.
Suuret onnittelut plussasta!
Pahoinvoinnin alkaminen ja päättyminen on varmaan aika yksilöllistä, mutta minulla ainakin pahoinvointi alkoi vasta viikolla 7. Sitten sitä jatkui jonnekin viikon 10 tienoille, mikä on kai aika tavallinen loppumisaika.
Ravinnosta saa tietoa sitten ensimmäisellä neuvolakäynnillä, mutta ainakin meille neuvolassa sanottiin siitä aika vähän. Eniten tietoa olen löytänyt netistä ja kirjoista. Esim. Espoon kaupungilla on hyvät sivut raskaudesta. Katsopa Espoo.fi ja sieltä Terveyspalvelut - Neuvolat - Äitiysneuvolat ja esim. Ohjeita raskaana oleville. Siellä on paljon tietoa ravinnosta ja muusta odotukseen liittyvästä. Suora linkki vältettäviin ruoka-aineisiin on:
http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;…
Me kerrottiin omille vanhemmille jo varsin aikaisin raskaudesta, taisi olla viikolla 8. Silloinhan on tietysti vielä iso keskenmenoriski. Lähimmille kavereille kerroimme kun oltiin käyty ultrassa viikolla 14, jolloin keskenmenoriski alkaa olla pieni. Tutuille kerrotaan sitä mukaa kun huomaavat eli näkevät mut ilman takkia ;) Jos en vaivaudu peittelemään vatsaa, se näkyy kyllä.
Onnea huomiseen lääkäriin!
terv. Hatti raskausviikolla 15