Diagnosoi vaivainen virtsarakkoni.
Pissalla saa juosta normaalia useammin (kai). Jos tietää, että on menoa sellaiseen paikkaan, ettei 1-2 tuntiin pääse vessaan, niin pitää välttää juomista jonkun aikaa ennen menoa. Illalla ei usakalla pahemmin juoda, mutta silti vähintään kerran tai kaksi saa yöllä käydä vessassa, useamminkin.
Jos virtsarakko aivan täynnä, voi olla kipuja. Endometrioosi on todettu. Voisiko se tehdä pissavaivan? Tulehdusta ei ole.
Kommentit (5)
Sain siihen viime keväänä Vesicare-nimistä lääkettä joka rauhoittaa rakkoa ja se on auttanut todella paljon.
10 vuotta sitten mulla oli samaa vaivaa ja silloin mulla oli virtsarakon seinämä paksuuntunut niin ettei se päässyt venymään tarpeeksi. Hoitona minulle laitettiin nukutuksessa iso määrä vettä rakkoon - venytettiin seinämää. Siitä oli apua muutamaksi vuodeksi mutta sitten vessassa ravaaminen alkoi taas.
T. Ikänsä tästä vaivasta kärsinyt (joskus enemmän joskus vähemmän)
Muuten suoli saattaa painaa rakkoa ja lisätä vaivaa. (Tämä on lääkäriltä kuultua ja itsekin olen huomannut saman.)
Terv. 3
Jotenkin tähän on niin tottunut, että pissahätä tai vessa on aina mielen päällä. Mutta eihän se tosiaan normaalia ole!
Itsekin olen aivan liian kauan kärvistellyt vaivani kanssa ja nyt kun on ollut lääkitys niin olen yli puoli vuotta saanut taas elää suht normaalia elämää. (Joskus vaivaa on enemmän, varsinkin juuri ennen kuukautisia.)
Mulla on ollut kierre tämän vaivan takia aina kun olemme esim. jossain kauppakeskuksessa. Ensin auton tärinä ärsyttää rakkoa ja vessahätä on jo valmiiksi kun mennään kauppaan. Sitten kun vähän jännittää tämän vaivan takia niin vatsassa alkaa kiertää (stressiherkkämahainen kun olen) ja siitähän rakko riemastuu ja alkaa supistella ja saan ravata taas vessaan.
Mutta tuo Vesicare on aika hyvin auttanut tuohon rakon ärsyyntymiseen tärinän takia (enää ei esim. tunnu rakossa kun kävelen) eikä rakko enää supistele liikaa samalla tavalla kuin ennen. Onneksi supistelu ei ole ollut niin voimakasta että olisi sattunut vahinkoja mutta on kyllä todella epämiellyttävää.
T. 3
mut ku ei ollu kipuja. Yhdel tutullani oli endoa virtsaputken ympärillä, mutten tiedä oireista. Mene lääkärille. Tuo on kohtuuttoman hankalaa.