Minkä ikäisenä lapsenne on saanut osallistua kotihommiin?
Enkä nyt tarkoita mitään roskisten viemistä tai koko talon siivoamista vaan ihan pieniä ensi juttuja.
Kommentit (7)
poika on tehnyt pienestä pitäen kotihommia; vienyt oman vaipan roskikseen jne. Nyt 4- vuotiaana " vaadimme" poikaa jo osallistumaan kotitöihin. Poika kerää itse omat lelut, se on asia joka hänen on pakko tehdä. Halutessaan voi osallistua ruuanlaittoon, pöydän kattamiseen. lakanoiden vaihtoon, pölyjen pyyhkimiseen ja kaikkiin pikkuaskareisiin.
kun ovat siihen vaan kyenneet, en tarkkaa ikää muista mutta varmaan heti vuoden ikäisestä. Samoin ovat olleet pullan leivonnassa yms. pikkujutuissa mukana. Hidastaahan ne lapset pikkuisen niitä omia touhuja, kun siivottavaa ja peräänkatsomista on paljon enemmän kuin yksin tehdessä, mutta siitähän ne oppivat ja mukavahan se on yhdessä touhuta. Oikein säälitti tässä tuttavan 5-vuotias tyttö, joka ei koskaan ollut saanut leipoa pullaa. Meillä sattui juuri olemaan leipomisaika ja tyttäreni opetti hänet tekemään pullaukon. Lapsi oli niin mielissään, että!
*sädekehä pään päällä* ;-)
Kaikkea pientä aloitteli jo silloin, vei roskiin tavaraa pyynnöstä. Nyt ikää 1v9kk ja kummasti auttelee äitiä ja isiä;tyhjentää kuivaustelineestä lastoja ja kauhoja takaisin laatikkoon,laittaa pyykkejä koneeseen ja auttaa laittamaan koneesta kuivaajaan,roskapussit kiikuttaa tuulikaappiin odottamaan ulosvientiä ja ulos lähtiessä haluaa itse kantaa ne roskikselle. Hurja raivari jos ei saa tehdä tätä pikku hommaa.
Ja miksipä ei kannattaisi antaa lapsen autella pikkuaskareissa jos kerta niin haluaa tehdä, tuskin tulee sitten isompanakaan olemaan ongelmaa sen suhteen. Tiedän lapsia jotka eivät ole saaneet pienenä auttaa kotitöissä koska aikuisen mielestä hoitaa itse työn nopeammin ja paremmin ja nyt sitten hieman isompana alkaakin olee ongelma ettei ne muksut tee mitään..
Pistetty tekemään. :D Vaikka sitten vie omat alkkarit ja sukat kuivumasta kaappiin tai pyyhkii pölyjä...
Kaikki näes eivät kestä sitä, että lapsi tekee hitaasti ja omalla tavallaan asiat :)
Kun lapsi oli 1v3kk oppi viemään roskia roskikseen. Sitten autteli hyvin pian pyykkien laittamisessa. Nyt ikää 1v11kk ja laittaa pyynnöstäni koneen edessä olevat pyykit koneeseen ja laittaa luukun kiinni. Tai pesun jälkeen ottaa koneesta yksitellen pyykkejä ja antaa minulle. Imuroidessani nostelee tavaroita edestäni jos pyydän. Likaisia astioita kiikuttaa pyynnöstä keittiöön tai tuo pöydän kattamiseen astioita pyynnöstä myös.
Ihana pikku apulainen. Ja on aina ihan tohkeissaan kun jotain saa tehdä.
tyhjentää tiskikoneen lusikkalokerikon laatikkoon, nostaa ostokset vaunuista pöydälle, saa siivouspäivänä oman rätin millä huitoo seiniä, laittoita ja omia lelujaan =) Myös roskia saa viedä roskikseen joka on enempi kuin mieleinen harrastus, äidin tehtävänä onkin sitten katsoa ettei roskis tyhjene heti perään laittialle uutta täyttöä varten.