Millainen systeemi, jos lasta ei imetetä lainkaan, siis ihan samantien korviketta?
Mieleni tekisi kolmatta lasta, mutta tämän pienen kohtalo sitten olisi olla saamatta pisaraakaan äidinmaitoa, koska mun on erittäin todennäköisesti aloitettava lääkitys, jolla ei saa imettää, heti kun vauva on syntynyt. Mietin vaan että miten tämä toimii käytännössä? Kenelläkään kokemusta? Saako jotkut lääkkeet estämään maidontuloa vai mitä? Ja mitkä fiilikset äidillä tällaisessa tilanteessa? Mua melkein kauhistuttaa jo ajatellakin...
Kommentit (12)
ainakaan jos on sitä taipumusta, että maitoa muuten tulisi paljon.
Oletko _ihan varma_ ettei lääkityksesi kanssa voi imettää, tai ettei lääkkeelle ole sellaista vaihtoehtoa jonka kanssa imetys onnistuisi?
Kannattaa tiedustella asiaa teratologisesta tietopalvelusta!
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437
Lääkäritkään eivät läheskään aina tiedä oikeasti mikä lääke käy imettäessä ja mikä ei!
Kyseessä verenpainelääkkeet, mulla on primäärinen verenpaine, joka jo itsessään on ongelma raskauden aikana. Kahden viime raskauden aikana ne ainoat verenpainelääkkeet (metyldopa ja labetalol), joita saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana, ovat aiheuttaneet mulle maksatulehduksen. Kuulemma jos vielä lapsia teen, niin imetystä ei suositella oman terveyteni takia.
Ap:han teki selväksi, ettei voi imettää, joten miksi kyselet?
Sitten vaan korviketta ruvettiin antamaan vauvalle, ei siinä sen kummempia systeemeitä ole.
Suomalaiskansallinen korkea verenpaine ongelmana mullakin, näköjään on kohtalotovereitakin! Toimivatko nämä tabletit tai pistokset siis, ettei maitoa tosiaankaan tule? Outoa kuvitella, että millä sitä estää, kun sitä on tosiaankin tullut aikaisemmin.
Kylla se maidontulo itsekseenkin nopeasti loppuu, eika lapsillakaan mitaan hataa nay olevan.
Kaytannon asioista en sinuna huolehtisi, eika imetysvouhottajien pahoille puheille ja kyselemisille kannata lotkauttaa korvaakaan.
Onnea vauvan alulle laittamiseen ;-)
Itselläni on ollut myös kiikun kaakun olenko voinut imettä. ( kolme lasta ; joista keskimmäisen imetys loppui 2 kk iässä lääkityksen vuoksi, toisten kohdalla olens saanut imettää 6 kk ennen kun lääkitys on tullut esteeksi ).
En minä ainakaa loukkaannu, jos joku ihan asiellisesti kysyy mikä lääkitys voi olla esteenä.
Ja tosiaan tuo vinkki, et kysyä suoraan tuolta naikkarin lääke+raskaus osostolta on tosi hyvä ! Kaikki lääkärit eivät tiedä
tarpeeksi kunkin läkkeen vaikutuksia imettäessä.
Ps. Minulla imetyksen on estänyt epilepsia lääkkeet ja ja mega isot kortisoniannokset.
Maidoneritys oli runsasta, mutta kyllä se tabletti vähensi maidontuloa jo vuorokauden aikana, ja viikossa maidoneritys loppui kokonaan.
syntyi 2,5kk etu ajassa, kun oppi syömään oli minulla jo maito loppu. ennen kotiutusta sairaalasta opettivat korvikkeelle. nan-vastiketta syö.
tuohon maidon herumiseen en osaa auttaa, mutta vauva on kasvanut hyvin vastikeella ja pysynyt terveenä.lääkärit sanoivat että nykypäivänä ei ole kyllä lapsella hätää jos äiti ei voi imettää, meillä on todella hyvät ja ravitsevat korvikkeet.
Oletko nyt jollain lääkityksellä?