Arka aihe, virtsan karkailu
Toivottvasti saan vaan asiallisia kommentteja.....
Onko muilla nuorilla naisilla virtsan karkailua? Ite olen 28v. Pissa lirahtelee ponnistaessa, yskiessä, aivastaessa jne. Liitttyy ihan selvästi useampaan raskauteen jotka takana ja ongelma pahenee aina raskaana ollessa (nytkin siis raskaana) ja synnytksen jälkeen pahimmillaan.
Aihe mulle niin arka, etten oo tohtinu lääkärille tai neuvolassa puhua.
Lantionpohjalihaksia oon yrittäny muistaa jumpata, mutta tuntuu olevan niin hankalaa ja se tuppaa aina unohtuun...
Kommentit (29)
ottakaa tavaksi tehdä liikkeet aina vaikka pikku kakkosta tai uutisia katsellessa!
Itse jouduin käymään fysioterapeutilla ja siellä katseltiin kuinka harjoituksen edistyvät. Fysioterapeutti oli tosi mukava ja asiansa osaava. Ei tarvinnut hävetä tai kainostella.
Leikkaus on aina leikkaus ja siihen sisältyy riskejä. Se on viimeinen vaihtoehto, jos muut eivät ole tuoneet apua. Minulle sanottiin, että katsotaan tilanne sitten, kun kaikki lapset on tehty.
Ja joka paikassa fysioterapeutti, keskussairaalan gynegologi jopa hierojani ovat sanoneet, että pidä huoli lantionpohjan lihaksista. Koska iän myötä ne löystyvät ja ilman jumppaa tulee vaivoja vanhemmiten. Ja jokainen raskaus myös rasittaa ko. lihaksia, ei pelkkä synnytys.
smartballs kuulat. Tilasin toyheavenin verkkokaupasta ja todella hyvät ovat olleet!
voi mennä jos aikoo vielä tehdä lapsia? Joku kirjoitti ettei vielä voi mennä kun aikoo lapsia tehdä. Mulla ainakin tuntuu jumppa niin tehottomalta.
Olin v. 2000 Naistenklinikalla fysioterapeutin jumpassa. Siellä jumpattiin tietokoneen avustamana. Emättimeen laitettiin puristusanturi, joka näytti selkeästi jumppasiko oikeita lihaksia. Minäkin luulin osaavani jumpata, mutta käytännössä pinnistelin pakara- ja vatsalihaksia ja lantionpohjan lihakset tekivät vain hyvin vähän työtä.
Jumppasimme eri asennoissa (makuullaan, seisten, kontallaan jne.) ja etsimme, miten itse parhaiten löydän oikeat jumppaliikkeet. Käyntien välillä piti tietysti harjoitella kotona ja sain vielä pallon kotiharjoittelua varten.
Jumpasta oli todella apua. Ihan täysin en vaivasta ole päässyt. Kovasti yskiessä saattaa tai rakko täynnä hyppiessä saattaa muutama tippa lirahtaa. Pääsyy tähän on se, että en ole jaksanut tehdä ylläpitoharjoituksia. On hyvä, että näistä asioista keskustellaan, joka kerta lantionpohjajumpasta tällä palstalla keskusteltaessa aktivoidun taas itsekin jumppaamaan :)
Tosin tuo tietohan on vuodelta -98, ehkä tekniikka on parantunut, en tiedä. T: 12
käteen useammin, miel. monta kertaa viikossa. Se vahvistaa lantionphjan lihaksia paremmin kuin mikään muu jumppa! Mulla ainakin parani kyky pidättää ihan huomattavasti kun rupesin tekemään tätä systemaattisesti! Enää ei ole ongelmaa.
uskaltaako yli 30v enää yrittää lasta jos menee pidätyskyky ?
Tosin lantionpohjalihasjumppaa teen silloin tällöin ja erityisesti rakastellessa (mies tykkää)
..täälläkin. Reilusti yli 3-kymppinen neljän lapsen äiti olen, ja vaiva on valitettavan tuttu. Minulla alkoi toisen synnytyksen jälkeen, ja aina vaan vaivaa. Rakon ollessa täysi on pidätyskyky ihan olematon. Ja rakkoni on täysi välillä ihan piankin pissaamisen jälkeen eli ei tyhjene kunnolla.