Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alkuraskauden ultrassa näkyä äidin syke?!

13.01.2006 |

Kävin tänään yksityisellä alkuraskauden ultrassa. Viikkoja oli rv 6+ (ovistestien ja ovulaation perusteella rv 6+4). Ultrassa näkyi sikiöpussi, mitta n. 4mm ja syke näkyi niin että itse sen erotin muuten " suttuisesta" kuvasta. Lääkäri kuitenkaan ei uskaltanut varmaksi sanoa oliko se sikiön syke vai omani, sillä oma pulssikin oli siinä vaiheessa varmasti korkea :-O

Voiko siis alakautta tehdyssä ultrassa näkyä äidin syke? Koon puolesta ei pitäisi olla huolta kun mittaustarkkuus saattaa heittää vielä noilla viikoilla.

Kertokaa " virtuaaliystävät" kalliit kokemuksianne! Onko teillä näkynyt selkeä syke noilla viikoilla? Entä voiko mahdollinen myöhäinen kiinnittyminen vaikuttaa sikiön kokoon ja sykkeen havaitsemiseen (tosiaan ovulaatioajankohta aika tarkoin tiedossa)?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sehän on sikiön sydän joka siellä nähdään lepattavana kohtana. Eli miten se muka voisi äidinsykkeenä näkyä?? En usko. Meillä ainakin näkyi 6+0 syke, oli kyllä tosi epäselvä kuva, ja joutu kauan etsiin oikeeta kulmaa että näkyi se värinä. Mä en nähnyt, kun piti maata niin paikallaan jännityksestä. :D Mutta lääkäri ja mies näki vuorenvarmasti.

Quarra ja tyttö 6vkoa

Vierailija
2/14 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tosiaan jäin miettimään että miksei lääkäri varmuudella voinut sanoa nähneensä sikiön sykettä. Kysyi vielä minultakin että näetkö sykkeen ja näytti ruudulle ja molemmat olimme " väpätystä" näkevinämme. Onko syke näkynyt teillä muilla välittömästi kun sikiö on saatu kuvaan?

Sanoi että voisin viikon kuluttua mennä uudelleen mutta tiedä nyt sitten...Antoi mukaan neuvolakortin jonne kirjasi syke + (?).

Kuvittelin, että tämän päivän jälkeen voisin olla hitusen levollisemmalla mielellä, mutta kyllä ajatukset ovat aika sekavat tällä hetkellä :-/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan äidin ja alkion sykkeitä ei voi sekoittaa. Noilla viikoilla syke näkyy alkion sydämen kohdalla heikkona, mutta erittäin tiheänä läpätyksenä. Sitä voi olla vaikea nähdä, pitää tietää mistä kohtaa katsoa. Itse kävin alkuraskauden ultrassa viikolla 6+6 ja silloin lääkäri näytti tuon pienenpienen läpättävän kohdan minulle ruudulta. Meillä alkion pituus tuolloin oli 9,5 mm ja se vastasi viikkoja. Minullakin oli ovulaatioajankohta tiedossa.

Jos asia jäi mietityttämään, voithan mennä vielä toiseen ultraan vaikka toiselle lääkärille. Itse kävin vielä myös rv 9+0 ultrassa km-pelon takia (minulla oli km ja kemiallinen raskaus ennen tätä raskautta).

Lene rv 38+2

Vierailija
4/14 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitipolilla ultrassa n. 2,5 v sitten. Tuolloin rv oli 6+1. Lääkäri ultrasi ja totesi, että ruskuaispussi näkyy. Sitten hän mittasi ranteestani sormillaan sykkeeni ja sanoi, että pussissa näkyvä syke on omani! Itse olin jo ehtinyt huokaista helpotuksesta, kun näin sykkeen... Ihmettelin asiaa hetken, mutta olin vuodon takia jo niin varma keskenmenosta, etten osannut vaatia mitään odotusviikkoa tms. vaan otin heti kohdun tyhjennystä vauhdittavat pillerit ja jäin osastolle odottamaan kunnon vuotoa, että kohtu tyhjentyisi. Vuoto loppui kuitenkin kokonaan ja sain tuplasti lisää pillereitä ja rauhoittavia, koska olin niin suruissani asiasta, kun LUULIN saaneeni jo toisen perätteisen keskenmenon. Pian alkoikin kovat supistukset ja raju hyytymäinen vuoto. Illalla ultrattiin ja kohdussa todettiin elävä alkio! Lääkäri ja hoitajat olivat todella ymmällä asiasta ja syystäkin.

En ole kyllä koskaan aiemmin kuullut, että äidinkin syke voisi näkyä ruskuaispussissa... enkä osaa sanoa onko se mahdollista. Kaiken järjen mukaan se ei ole mahdollista..ehkä jos koko pussi nytkähtelee niin sitä voisi luulla äidin sykeeen aikaan saamaksi, mutta jos pussin reunassa esim. näkyy vaan väpätys niin ajattelisin, että se olisi alkion...

Vierailija
5/14 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä menin ultraan rv8+0. Raskauspussin (vai ruskuaispussin?) sisällä näkyi heikko syke. Lääkäri sanoi, että se saattaa olla omani. Lisäksi sanoi, ettei kohdun tilanne vastaa lähellekään viikkoa 8. Esiin nousi tietenkin tuulimunaepäily. Viikon päästä ultrattiin uudestaan ja todettiin todellakin tuulimunaksi. Kohdussa näkynyt syke oli siis omani.

neronja rv6+

Vierailija
6/14 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan kuullutkaan tuommoisesta.. :O Mutta ehkä se sitten on mahdollista. Kummallista kun omalääkärini ei sanonut mitään alkuraskauden ultrassa siitä että voisi olla mun syke, vaan sanoin ihan selkeästi että syke löytyy joten kaikki hyvin. Ja lääkärini oli hyvin pätevä. No mutta, kannattaa siis mennä uudelleen ultraan viikon tai parin päästä, silloin pitäisi näkyä jo selvästi enemmän. Mua on ultrattu myös viikolla 8+6 ja silloin näkyi kyllä jo ihan selvä alkion näköinen myökky kohdussa. :) Tässä vaiheessa on tietenkin ap:llä (anteeksi en muista lainkaan nikkiäsi) niin vähän viikkoja että mahd. sikiö on vielä pikkuinen. Meidänkin tyttö oli 6+0 ultrassa n.4mm (meillä raskaus IVF alkuinen joten tarkat viikot oli tiedossa).

Toivotaan kuitenkin että kyseessä on ihan normaali raskaus. Jaksamista ja varaa vain reilusti uutta aikaa vaikka toiselle lääkärille, jotta saat varmuuden tilanteeseen. Ei varmastikaan oo mukava odottaa vielä lisää ja murehtia, koeta kuitenkin sinnikkäästi pitää ikävät ajatukset nyt loitolla ja odotella seuraavaan ultraan asti.

Quarra

Vierailija
7/14 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ultrasi mulla yksityisellä rv 6+2 ja syke näkyi niin, että sen itsekin pystyin húomaamaan, mutta vain ihan pienenä, juuri ja juuri näkyvänä värinänä ruudulla. Lääkäri onnitteli eikä puhunut mitään sellaisesta mahdollisuudesta, että se olisi ollut mun oma syke.

Vierailija
8/14 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kohdussa näkyy sikiö ja nopea syke, niin silloinhan se tietenkin on sikiön oma syke. Mulla ei näkynyt kohdussa sikiötä ja siellä näkynyt syke oli hidas eli siis omani. Ei siinä sen ihmeellisempää.

Vierailija
9/14 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rv5+5 näkyi kohdussa raskauspussi ja ruskuaispussi ja mun oma syke näkyi koko kohdun tasaisena pienenä sykkimisenä. Sen olisi pystynyt ihan laskemaan,kun jännityksestä huolimatta sentään alle 100.

Nyt rv 7+0 sikiön syke näkyi selvästi ja ihan erinäköisesti,se kohdussa oleva möykky melkein vilkkui,ja syke todella nopea. Luulisi lääkärin tunnistavan eron, mutta josko sikiön sydämenlyönti vielä oli niin vaikea nähdä, että ei uskaltanut satavarmaksi sanoa=)

Lilli 7+5

Vierailija
10/14 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sikiöpussi näkyi muttei vielä alkiota/sikiötä ja siis lääkäri tulkitsi sen minun sykkeeksi kunnes viikon päästä ultrattiin uudestaan jotta pystyttiin varmuudeella sanomaan enemmän -> omasyke siellä oli viikonkin päästä ja vielä seuraavallakin ja näin ollen siis tuulimunaraskaus.

Eli kyllä ne lääkärit tietää -> KYLLÄ VOI näkyä oma syke alkuraskauden ultrassa!!!

Vierailija
11/14 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tnään sitten menin jännityksellä ultraan tarkistamaan oliko pikkuinen kasvanut ja oliko syke todettavissa. Halusin kuitenkin samalle lääkärille, koska hän vaikutti empaattiselta ja pätevältä.

Ultran alluksi kuvaa tarkennettiin isommaksi, ja itse en pysatynyt kuvasta sanomaan oliko tilanne ennallaan vai kehitystä tahtunut...Pitkiä sekunteja...Lääkäri sanoi että hyvältä näyttää tarkentaen kuvaa. Totesi että sydän lyö kauniisti ja varmisti vielä, että sen itsekin kuvasta erotin. Voi mikä helpotuksen ja onnen tunnen täytti sillä hetkellä mielen! Pikkuinen oli viikossa kasvanut niin, että pituutta oli tänään 12 mm ja se vastasi viikkoja 7+3, mikä heittää vain päivällä kuukautisista ja ovulaatiosta laskettuna.

Kiitos kaikille kokemuksianne jakaneille! Toivon, että oma tapaukseni antaa uskoa muillekin epätietoisuuden hetkinä. Ensimmäiseen ultraan kannattaa varata aikaa kun viikkoja on väh. rv 7+. Mutta vaikka jouduin itse kahteen kertaan käymään ultrassa, oli se kyllä sen arvoista!

Vierailija
12/14 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikkoja silloin tasan 6+4. Sikiön syke näkyi ihan selvästi, eikä lääkäri edes esittänyt mitään epäilyjä siitä kenen syke oli kyseessä. Mittaa sikiöllä oli tuolloin 7,2mm.

Vierailija
13/14 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikkoja silloin tasan 6+4. Sikiön syke näkyi ihan selvästi, eikä lääkäri edes esittänyt mitään epäilyjä siitä kenen syke oli kyseessä. Mittaa sikiöllä oli tuolloin 7,2mm.

Vierailija
14/14 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin ultrassa tällä viikolla selvittämässä, että millä viikolla mennään. Lääkäri ei osannu sen paremmin sanoa,ku et oisin 7-8 viikolla, sanoi et sikiön sykkeen näkee yleensä 6. viikon jälkeen. Et kyllä se on tainnu olla sikiön syke mikä siellä näkyi.=)