Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vaihdan osa-aikatyöstäni vähätuntisempaan osa-aikatyöhön, niin iskeekö osittainen karenssi?

Vierailija
09.11.2024 |

Eli nykyisin teen 30 h/kk osa-aikatöitä. Työ on kuitenkin lähes 10 km:n päässä kotoani ja bussiliput maksaa. Työmarkkinatuen suojaosan poiston takia valtaosa palkasta menee töihin kulkemiseen. Lämpimällä kaudella olen kulkenut kävellen töihin. Nyt olen ajatellut vaihtaa lähempänä olevaan osa-aikatyöhön, jota on noin 20 h/kk. Enää palkkaa ei tuhlaantuisi bussimatkoihin, mutta leikkaako Kela soviteltua työmarkkinatukeani pienemmäksi vähäksi aikaa, jos vähennän työtunteja? Nykyisessä työssäni olen jo vastaavasti heikentänyt työni laatua huonommaksi kostoksi tukien leikkaamisesta. 

Toisaalta on ihan paskaa, kun työmarkkinatuen suojaosa on poistettu ja bussimatkoihin menee iso osa rahoista, niin joka tapauksessa olisi pitemmän päälle kannattavampaa siirtyä lähempänä olevaan työhön, vaikka työttömyystuki vähän leikkaantuisi. Semmoista kokoaikatyötä, jonka palkalla pärjäisin ilman mitään tukia ei ole hakemisesta huolimatta kuulunut, vaikka olen niin ylioppilas, ammattikoulun kuin myös ammattikorkeakoulun käynyt. Ja yhä enemmän vaan näyttää työttömiä tulevan lisää irtisanomisten myötä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi iskee aina.

Vierailija
2/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karenssi iskee aina.

Mutta miten paljon minun tapauksessani? En siis lopettaisi työntekoa kokonaan, vaan vähentäisin sen 2/3-osaan, koska tässä lähellä ei ole 30 h/kk-osa-aikatyötä ainakaan nyt tarjolla.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muka karenssi, jos ei ole täydet tunnit?

Vierailija
4/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muka karenssi, jos ei ole täydet tunnit?

Varmaan vähän alentavat päivärahan määrää. Googlettaisin, jos jaksaisin.

Ap

Vierailija
5/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se oikeasti työnantajan vika, että tuet on heikentyneet?  Viittaan tuohon, että olet heikentänyt työsi laatua. Se näkyy maineessasi kyllä

Vierailija
6/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se oikeasti työnantajan vika, että tuet on heikentyneet?  Viittaan tuohon, että olet heikentänyt työsi laatua. Se näkyy maineessasi kyllä

Työnantajani on tyhmä vammainen läski, joka syö itsensä entistä sairaammaksi ja ryyppää. Ei se huomaa työni laadun heikkenemistä, kun on niin idiootti. Jää enemmän aikaa somettamiseen : )

Ja kyllä jonkun pitää kantaa seuraukset, kun työstäni maksetaan entistä vähemmän, kun tukia on leikattu. Tuet on olleet olennainen osa palkan lisä.

AP

Vierailija
7/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle: Työttömyysturvan leikkausten seuraus: Onnettomuuden uhri ei saa apua ajoissa, koska pelastajan ei kannata lähteä töihin

https://yle.fi/a/74-20121277

Vierailija
8/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto antaa tuosta lausunnon tiedoksi etuuden maksajalle (että tilanne on omasta päätöksestäsi muuttunut). Etuuden maksaja sitten päättää, kannattaa kysyä sieltä.

Vierailija
9/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
10/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tule lopulta joka tapauksessa pitemmän päälle edullisemmaksi, kun ei enää mene rahaa bussilippuun. Mitä järkeä on maksaa siitä, että pääsee töihin?

Vierailija
11/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein noin eli vaihdoin 30h-->20h vk. Ja minulle tuli karenssi. Eli en 45 vrk saanut liitosta mitään. Sen jälkeen taas sain normaalisti. Ei auttanut matkaselitykset ei mikään kun karenssi pamahti.

Vierailija
12/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tule lopulta joka tapauksessa pitemmän päälle edullisemmaksi, kun ei enää mene rahaa bussilippuun. Mitä järkeä on maksaa siitä, että pääsee töihin?

No mutta kaikki työhän on kannattavaa.  Kyllä Orpo ja kumppanit on sen tutkinut.

Vierailija
13/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein noin eli vaihdoin 30h-->20h vk. Ja minulle tuli karenssi. Eli en 45 vrk saanut liitosta mitään. Sen jälkeen taas sain normaalisti. Ei auttanut matkaselitykset ei mikään kun karenssi pamahti.

Ahaa. Noh siinä sitten leikkaavat. Ihan paskaa tämä, kun ei kuitenkaan ole kaikille kokoaikatyötä.

AP

Vierailija
14/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän on ihan sama irtisanoutua kokonaan tästä nykyisestä työstäni eikä hakea enää uuteen, koska karenssiajan päätyttyä ei ole kuitenkaan enää sitä 300 euron suojaosaa.

Vierailija
15/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muuten palvelut lähellä, ettet tartte bussilippua ollenkaan? Vai pitääkö laskea nykyinen palkka siitä pois bussilippu paljon jää. Vertaat mitä jäisi 20 tunnista kun lippua ei tartte. Onko +-0.? Missä kunnossa tiet on talvella? Voiko talvella pyöräillä jos vaikka joku lahjoittaa pyörän ilmaiseksi? Ainahan sitä lunta ei joka paikassa ole. Mutta pärjäät ilman bussilippua?

Vierailija
16/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla muuten palvelut lähellä, ettet tartte bussilippua ollenkaan? Vai pitääkö laskea nykyinen palkka siitä pois bussilippu paljon jää. Vertaat mitä jäisi 20 tunnista kun lippua ei tartte. Onko +-0.? Missä kunnossa tiet on talvella? Voiko talvella pyöräillä jos vaikka joku lahjoittaa pyörän ilmaiseksi? Ainahan sitä lunta ei joka paikassa ole. Mutta pärjäät ilman bussilippua?

En tarvitse bussilippua muuhun kuin tuon tyhmän kuvottavan läskin luona käymiseen. 

AP

Vierailija
17/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
18/18 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi