Taaperon (2,5 v) änkytys
Onko tavallista? Minun on helppo ymmärtää, että tässä vaiheessa ajatus kulkee puhekykyä nopeammin, varsinkin kun poika oppi puhumaan vasta vähän yli 2-vuotiaana. Kuitenkin mietin, käykö kaikille/useimmille näin vai johtuuko poikamme änkytys siitä, että isillä on ollut änkytystä lapsesta saakka, eikä se ole mennyt kokonaan ohi vieläkään. Poika sanoo esim. " mi-mi-mi-missä auto on?" . Juuri tänään suurin osa lauseista on tullut tässä muodossa, mikä kiinnittää jo huomiota.
Kommentit (2)
Lohdutti vähän, ja nyt olen lukenut netistä paljon muutakin asiaan liittyen.
Yksi asia, mikä kuitenkin vielä kovasti huolestuttaa (ainahan meillä äideillä tuntuu jotain huolehdittavaa olevan...) on se, miten pojan kaverit päiväkodissa suhtautuvat asiaan. Tässä vaiheessahan on ympäristön suhtautuminen tärkeää enkä voi vaikuttaa asiaan kuin kotona. Onko teillä asia huomioitu päiväkodissa jotenkin, vai eivätkö tämän ikäiset lapset vielä osaakaan kiinnittää asiaan huomiota?
tosin meidän poika puheli lauseita vähän aiemmin n 1v8kk. Jonkin aikaa kun oli puhunut kunnolla n 2vuotiaana alkoi änkytysvaihe. Joku sana saattoi jäädä pitkäksi aikaa " jumiin" . Luulen että johtui just tuosta ongelmasta, että ajatusta on niin kauheesti ja ei ehi eikä malta eikä saa sanotuksi.
Olin vähän huolissani ja kysyin joltain päiväkotitätiltäkin asiasta, mutta ne sanoivat, että on ihan tavallista.
Nyt poika on 3 ja ei änkytä enää yhtään.