Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** KARPIT KASAAN ***

13.01.2006 |

Moi kaikki vähähiilariset!!

Kuinka meni joulu ja vuodenvaihde?

Täällä varsin mukavasti. Herkuteltua tuli enemmän kuin laki sallii, mutta vain karppaukseen sopivilla tuotteilla (okei, yks Fazerin Sininen saatiin postitse Suomesta ja se kahteen pekkaan popsittiin). Painossa ei siis muutosta suuntaan eikä toiseen.

Täällä ois mitä mahtavimmat hiihtokelit, aurinko paistaa ja pari astetta pakkasta. Mä olen vaan vielä leikkaustoipilas, joten hiihtelyt pitää jättää helmikuulle. Harmi.

Toivottavasti pinoutuisitte, tää palsta hukkuu muuten pointsaajiin ja pitäähän meidän vähemmistöryhmänä saada äänemme kuuluviin!!

Toivottavasti myös uusia tulis mukaan meidän pinoihin!

T: Mrs.H. 55 kg

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä minäkin jo aloin huolestua minne karpit on kadonneet!?Jouluna ei vaaka kallistunut ollenkaan vaikka vähän laatikoita söin(hyi pois se minusta)Mutta taas on arki puuhiin ja normaalia karppi ruokaa=)Lähtöpaino oli 66kg ja aloitin viime vuoden syyskuussa...nyt 59kg ja viel - 5kg pois!

Vierailija
2/20 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liityn joukkoon. Aloitin vähähiilarisen nyt uuden vuoden jälkeen, lähtöpaino oli 73kg ja tavoite 58-60kg. Paino maanantaina oli 71,5kg, siis -1,5kg ensimmäisellä viikolla. Minulla tämä homma takkuaa vielä jonkin verran, mutta opin koko ajan uutta lukiessani teidän konkareiden kirjoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaata söin liikaa, homma meinasi ihan karata käsistä, mutta muuten ihan hyvin. Laatikoita söin, mutta tein ne itse mahdollisimman karpeiksi, ja riisipuuroakin söin pienen annoksen punaiseen maitoon keitettynä voisilmällä. :)

Pari kiloa tuli painoa lisää nesteiden takia, mutta kolmen päivän tiukalla linjalla lähtivät.

Mä muistaakseni puhuin jo joskus syksyllä että olen tavoitepainossani ja voisin alkaa ylläpidolle, mutta laihtuminen jatkuu yhä. Saa nähdä kuinka kauan... ;)

Vierailija
4/20 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. olen uusi tällä palstalla. Äiti-65, sulla sama tilanne painon suhteen ja tavoitekin sinnepäin ku mulla mielessä. Minkä kaavan mukaan te kaikki menette?;Atkinsia, Heikkilää..? Yritin kerran pari aiemmin näillä konsteilla mutta yksin motivaatio loppuu. Miten osaatte/ maltatte jättää lautaseltanne hiilarit pois kun pitää muullekin perheelle sapuskoita tehdä? mulla kokemuksena lievää päänsärkyä näistä mutta uskon tehoon. Antakaa hyviä vinkkejä!

Vierailija
5/20 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen noudattanut lähinnä Heikkilän oppeja. En kirjaimellisesti, mutta vähän sinnepäin. Jos ihan yksin yrittää, niin ei se ole mikään ihme, että motivaatio loppuu. Kannattaa hakea vertaistukea vaikka netistä: täältä tai karppaus.infosta.

Minun on helppo jättää hiilarit pois lautaseltani, on ollut alusta asti, koska oikeasti pidän enemmän karppiruuista. Kun saa syödä vatsansa täyteen vaikka herkullista smetanalohta paprikan ja kaalisalaatin kanssa, ei siinä mitään pottumuusia kaipaa. Jälkiruuaksi otan paljon mielummin annoksen marjarahkaa kuin pullan. Kuitenkin miehelleni keitän joka päivä ne iänikuiset perunat, hän ei ole niistä tahtonut luopua.

Muistat vain sen, että nälkä ei saa olla, silloin motivaatiokin katoaa. Uskalla syödä tarpeeksi, äläkä pelkää käyttää rasvaa, sillä se pitää nälän kurissa. Päänsärkykin varmasti katoaa, kunhan elimistö tottuu. Voi johtua myös liian vähäisestä juomisesta, joten muista juoda riittävästi. :)

Vierailija
6/20 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa, heti saatiin pari uutta karppia joukkoon! Tervetuloo äiti65 ja pojat05!

Mulle se hiilareiden poisjättäminen ei ollut ollenkaan vaikeeta, koska meitä on vain 2, minä ja ukkokulta ja aloitettiin yhdessä. Alussa tosin työkseen urheileva mieheni halus pelipäivinä täysjyväpastaa pikkasen, mutta nykyään hänkin urheilee täysin alakarpisti. Eli meillä mennään yhdellä ja samalla ruoalla. Niin, ja meidän tyyli kääntyi alun Zone-kokeilusta hyvin pian pitkälti Atkins-Heikkilä -linjalle. Tätä taivalta takana ihan just 1v7kk.

Kannattaa ehkä aluksi tehdä sellasia ruokia, jotka aivan luonnostaan on karppiruokaa, eivätkä edes kaipaa lisuketta! Tällasia on esim. moussaka, kaaliherkkuvuoka, kesäkurpitsalasagne jne. Siis oikeestaan uuniruokia. Ja muutoin sitten kun tekee vaikka jotain kastiketta, niin tekee koko perheelle kasvislisukkeen (herkullisen kerman ja juustoraasteen kera) ja keittää lisäks muille ne potut. Mä luulen, että aika pian muutkin syö mieluummin sitä herkullista kasvislisuketta kuin pottuja!

Täällä on muuten paljon hyviä karppiohjeita:

http://users.kymp.net/p303525a/

Ja tietty karppaus.infon reseptiosiossa..

Vierailija
7/20 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu meni hyvinkin rennosti syömisten suhteen ja sen kyllä huomasi! :( Turvotti, vatsa sekaisin ja hirveä väsymys. Mutta alkuvuodesta taas ruotuun!

Nyt on karppausta takana kolmisen kuukautta ja painoa lähtenyt kymmenisen kiloa. ja USEITA kiloja vielä edessä. Mun tyyli on sovellettua heikkilää, alakarppausta rennolla kädellä, eli repsahdus ei ole maailmanloppu ;)

Tällä hetkellä tuntuu, että tämä on just mun juttu, vaikka loppuelämän. Saa syödä hyvää ruokaa ja ikinä ei ole nälkä! Olo on mitä mainioin, pirteä ja energinen!

Mutta kuullaan taas, karppitoverit!

Vierailija
8/20 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole ollut vaikeuksia jättää hiilareita pois lautaseltani, teen päivittäin eri ruuan muulle perheelle enkä ole sitäkään kokenut hankalaksi. Punniskelin tuossa ennen joulua alanko sairaaladieetille vai Atkinsille, mutta mies heti tyrmäsi kaalikeitolla olon. Mies on pitkä ja hoikka, aina ollut, syö rasvaisia ruokia, mutta ei silti liho. Hän on enemmän kuin hyvillään, että olen tällä vähähiilarisella, kun koko ajan on jääkaapissa munia, pekonia, lihaa, majoneesia ym., toisin kuin painonvartijoiden pisteillä ollessani.

Syön kolme kertaa päivässä ja se on hyvin riittänyt minulle, en ole tarvinnut välipaloja eikä ole missään vaiheessa ollut nälkä eikä myöskään päänsärkyjä.

Minulla on myös aikaisempi epäonnistunut yritys takana ja se kaatui ummetukseen, lopetin, kun vatsa ei toiminut ilman kuitua. Nyt luin yhden Atkinsin kirjan ennen aloitusta ja paneuduin myös tuohon vatsan toimiseen, joten uusi yritys uudella innolla. Motiivaatiota saan, kun katson vaatehuoneeseen, hyllyt pursuavat liian pieniä tai kiristäviä vaatteita. Mutta ensi kesänä ne toivottavasti mahtuvat päälleni..

Ne mitä varmasti tulen jossain välissä kaipaamaan ovat leipä, puuro ja hedelmät, mutta ehkä sitten joskus, viimeistään, kun olen siinä ylläpitovaiheessa, toivon voivani lisätä hieman niitäkin ruokavaliooni.

Vierailija
9/20 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuodesta vedin viikon kuurin tota sairaalakaalisoppadieettiä, siitä jatkoin vähä hiilihydraattisella. Hiilareita en ole tarkemmin laskeskellut mutta pois olen jättänyt kokonaan leivät, perunan, pastan, riisin, tavalliset jukurtit ja yleensäkin kaikki viljatuotteet (muutaman päivänä olen kyllä repsahtanut kaurakekseihin).

Tuolta karppaus.infosta olen vähän tietoa etsiskellyt, kirjoja en ole lukenut (en ole raaskinut vielä ostaa, suunnitelmissa olisi...)

Äiti-65 kirjotteli tosta ummetuksesta, ja sepä tottatosiaan VAIVAA täällä. Kirjoja en siis ole lukenut ja on ilm. jäänyt hyvät vinkit luikematta....niitä siis kaipailen. Viikon olen nyt karppaillut ja on ollut kakka hukassa, hätä on välillä mutta mitään ei tule.....ihan kun olis tiiliskiviä suolessa. Kipuja ei oo mutta eipä oo painokaan liikkunut mihinkään, ei oo noussu mut ei laskenutkaan. Pyysinkin juuri miestä tuomaan apteekista duphalakia (mitenköhän kirjotetaan =)), oliskohan siitä apua?

Koskaan ei ole ummetus vaivannut joten olen aika onneton sen hoidossa. Kakka olis kuitenkin tervetullut, jospa se vaakakin siitä vähän " värähtäisi" ja saisi uutta puhtia jatkaa.

Olo on ollut mainio koko viikon ja olen syönyt pääasiassa salaattia kanalla, jauhelihaa, kasvissosekeittoa, partaäijä jukurttia, kinkkua, juustoa (sitäkin aika reilusti verrattuna aikaisempaan ja sehän kovettaa masua), metukkaa, rahkaa...

Kivasti on tällä ruokavaliolla jaksanut liikkua ja olla, ei pääkipua tai voimattomuutta...olenkohan syönyt liikaa.

Jekkuli jolla tiputettavaa vielä ...ensin 5kiloa ja sitten vaikka toinen samanlainen 5 kiloa.

Vierailija
10/20 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muistathan juoda tarpeeksi? Myös pellavansiemenet voisivat auttaa.

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=2992

Tuossa karppisivun vinkit ummetukseen.

Kirjastostakin voi lainata vähähiilarisen ruokavalion kirjoja, esim. Heikkilä, Varpu Tavi tms. Itse lainasin juuri Tavin uusimman, en vielä ole tarkemmin perehtynyt, mutta ihan asialliselle vaikutti.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
11/20 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielenkiinnolla lueskelin pinoanne..

Meille tuli mennä viikolla joku luontaistuote lehti,jossa tää Rita De Calvec(?) kertoi syövänsä aina ennen kisoja ollessaan korkea proteiinisella kuurilla ,Colonic Plussaa... siinä on voikukkaa,nokkosta yms,tasapainottaa kuulemma vatsaa toimimaan...

Vierailija
12/20 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin olen huomannut monen aloittelijan valittelevan sitä. Nesteen lisäksi rasva edistää vatsan toimintaa, joten kannattaa pitää huoli noiden molempien riittävästä saannista. Raakaraasteista (esim. kaali, porkkana) on monet saaneet avun. Leseitäkin voi kokeilla, jos siltä tuntuu. Itselläni mahan toiminta jumahtaa heti, jos syön vähänkin mitään viljatuotteita, viljattomalla ruokavaliolla ei ole mitään ongelmia.

Vierailija
13/20 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös uusi karppi ilmoittautuu! Aloittelin kevyttä linjaa samoin kuin Jekkuli kaalikeitolla. Nyt toisen viikon olen sitten karpannut (ei niin " kevyttä linjaa" ..) ja eipä voi muuta sanoa kuin että tää on mun juttu. Uskomaton olo ja vau, mitä saa syödä. Tästä on vaikea palata entiseen ja tuskinpa palaankaan. Painokin hiukkasen pudonnut, vaikka ensisijaisesti etsin karppaamisella sitä hyvää oloa ja jaksamista. Tekis mieli hehkuttaa tätä vhh ruokavaliota kaikille, muttakun sitä ennakkoluuloa on niin paljon. Siksi hehkutan täällä teille muille karpeille! :)

Vierailija
14/20 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tänään se alkoi.viime viikon ahmin kirjoja ja nyt sitten aloitin.vielä on hieman epävarma olo oikeastaan kaiken suhteen mutta ehkäpä se varmuus löytyy kun tulosta alkaa tapahtua :)

Vierailija
15/20 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin linkin tätä kautta karppausinfoon ja sieltä sai paljon hyviä vinkkejä.Eilen sitte luin sieltä että aloituksessa ei tulis käyttää ollenkaan maitotuotteita, korkeintaan juustoa. Meikä on viikonlopun aikana ahmassu kilon purkin sitä " partaäijäjugurttia" oli niin hyvää! Ajattelin että väliäkös sillä jos huolehtii ettei hiilareita tule enempää kuin se 20-30g. Mitä sanotte tästä? Millaisia alotus" valioita" olette käyttäneet? Muuten mennyt tosi hyvin, ei nälkää, ei leivänhimoa,..makean himoa kyllä vähän.

Vierailija
16/20 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partaäijä on tosi hyvää, tiedän. Sitä voisi syödä vaikka koko pönikän kerralla, siihen tulee himo. Mutta ei sitä oikeasti kannata syödä ihan niin paljon. Jos syöt sitä 500 g päivässä, niin saat siitä hiilareita 21 g, mikä taas tekee sen, ettei oikein muita hiilaripitoisia (lue: kasviksia) voi syödäkään. Jatkossa kannattaa syödä partaäijää vaikka kerran päivässä vähän pienempi annos. ;)

Mä muistan aloittaneeni niin, että en syönyt muita maitotuotteita kuin juustoa, ihan vähän rahkaa ja kermaa sekä kahvimaitoa. Pääruoka oli useimmiten paistettua jauhelihaa jollain lämpimällä kasvislisäkkeellä. Hiilarimäärä oli jossain 30 g tienoilla useimmiten.

Vierailija
17/20 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan nuissa lukemissani kirjoissa kun käytätte lihaa tai broileria käytättekö maronoituja vai maustatteko itse? eka päivä on mennyt ilman nälkää pelon kanssa että tekeeköhän sitä mitään oikein?? :)

Vierailija
18/20 |
16.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olishan sitä pitänyt ittekin tajuta että vois sen kokonaismäärän laskea. Onneks söin sen purkin kolmessa päivässä niin ei kamalan paha sitte ole. Nyt jätän sen vähemmälle, välipalaksi.

Noista marinoiduista lihoista/broilereista luin sieltä karppausinfosta mielipiteitä ja useat oli sitä mieltä että marinoiduissa kaikkea turhaa törkyä liikaa, esim maissitärkkelystä. Joku oli huuhdellut suikeleet siivilässä ja lihan painosta (400g) lähti marinaadin muodossa 100g pois!

Joten edullisempaakin olis se itse maustaminen, vois ostaa lihaa enemmän, ja tietäis mitä niissä on!

Vierailija
19/20 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin mielenkiinnolla juttujanne, koska olen itsekin aloittelemassa karppausta. Tänään käyn hakemassa vielä kirjastosta lisää oppaita. Haluaisinkin tietää kuinka nopeasti teillä on paino pudonnut? Ja mitä suolan käytöstä ajatellaan karppauksessa? Onko jotain tärkeitä asioita jotka pitäisi huomioida aloittaessaan?

Kiitos jo etukäteen!

Vierailija
20/20 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että aloitat sillä että luet asiasta tarpeeksi. Se on mielestäni oikea tapa, jotta ymmärtää miksi karppaa, mitä se tekee kropassa ja mistä mikäkin olotila johtuu.

Minulla paino putosi melko nopeasti normaalipainon rajalle asti, eli kunnes BMI oli 25 paikkeilla. Eli suunnilleen ekat 15 kg lähtivät alle puolessa vuodessa. Siitä asti pudotus on ollut hyvin hidasta niin, että aina luulen painon jääneen johonkin kilomäärään, kunnes kuukauden päästä havahdun siihen, että jaa, näköjään kilo tai puoli kiloa on tainnut taas pysyvästi jäädä matkan varrelle. Laihtumisnopeus riippuu siis hyvin vahvasti siitä, paljonko on pudotettavaa.

Suolan käytöstä en muista lukeneeni oikein mitään merkittäviä ohjeita. Yleensähän suolan käyttö vähenee automaattisesti karppaamisen myötä, kun runsassuolaiset elintarvikkeet, kuten leipä, jäävät pois. Makuaisti myös herkistyy karpatessa, jolloin suolaa tarvitsee vähemmän kuin ennen. Itselleni esimerkiksi normaali pekoni on aivan liian suolaista, samoin meetvursti, leikkelekinkut ja suolapähkinät. Suolan mineraaleista on ollut karppaus.infossa mielenkiintoisia keskusteluita, itse lueskelin niitä tässä taannoin mutta en vielä oikein tiedä tarpeeksi. Mieleeni jäi, että ruususuolassa sekä kotona jauhetussa merisuolassa on enemmän mineraaleja eli ovat terveellisempiä kuin normaali kaupan suola... Pitää opiskella aiheesta vielä lisää. ;)

Aloituksessa mielestäni tärkeintä on se, että malttaa kokeilla tarpeeksi pitkään. Kun on pari viikkoa alhaisilla hiilareilla (IMHO <40g/vrk), näkee aika hyvin mitä oma kroppa asiasta tuumaa. Ja lisäksi se, että jos on epämiellyttäviä oireita, kysyy kokeneemmilta neuvoa mitä niille voisi tehdä, jottei aloitus tyssää mihinkään sellaiseen vaivaan, joka olisi helposti hoidettavissa. :)