Paljonko on muutama?
Väiteltiin miehen kanssa siitä, voiko muutama olla 2?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin alkoholiannosten suhteen muutama on sellainen määrä että tuntuu hyvältä mutta voi vielä jotenkin teeskennellä selvää. Sanotaan 3-6
Hyyvin määritelty. Samaa mieltä.
Entisen miehen muutama on kaks taikka kuus
Kaksi on pari.
Pari, kolme on 2 tai 3 kpl
Muutama on kolme tai jopa viisi kpl. Yleensä kolme tai neljä.
Vierailija kirjoitti:
muutama on 3-8, sit on kymmenkunta, sitten toista kymmentä, parikymmentä jne.
Muutama on 8? No ei tosiaan. 3-4 ehkä. 5 on jo puolen kymmentä, 6 puoli tusinaa.
Muutama ei voi olla 2, muutamaksi kutsuisin vähintään kolmea, mutta ehkä maksimissaan viittä. 2 on pari
Mutta paljonko on paljon, entäpä montako on liikaa, Entäs liian vähän?
Aikoinaan mun exän mummon mielestä muutama tarkoitti yhtä. Asia tuli opittua niin, että hän pyysi tuomaan kaupasta muutaman litran maitoa ja vein 3 litraa. Hän kysyikin sitten kipakasti että miksi toit kolme, minähän pyysin muutaman!
"Vanhan kansan immeisillä" on näitä epätavallisia sanontoja jotka ovat myös vahvasti alueellisia, ja todennäköisesti tuokaan muutama=1 ei pätenyt naapurikunnassa.
Pari = 2
Muutama = 3-4
5 on jo enemmän
Kymmenisen = 9-11
Tusina = 12
Parisenkymmentä = 18-22
Näin minun mielestäni
Riippuu mm. alueesta. Esimerkiksi Kouvolassa muutama risu on pakettiautollinen risuja.
Pari=1-3
Muutama=2-4
Puolisen tusinaa=4-8
Kymmenkunta=8-12
Tusinan verran=10-15
Parisenkymmentä=17-24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle muutama on aina tasan kolme. Päässäni se tuntuu ihan synonyymilta sanan kolme kanssa.
Jos käyn pupissa ja juon 4 olutta niin en voi sanoa "muutaman join". Aivoni ei anna lupaa toimia niin :D
Pupissa?
Olen kyllä nähnyt yhtälailla virheellistä muotoa bubi, mutta että pupi :D
Ihan oikeasti pysähdyin miettimään kirjoittaessa että tarttuukohan joku tuohon ja silti annoin sen mennä :)
Tiedän kyllä että oikea muoto on "bupissa".
Tää palsta on niin hauska. "pupissa" sanasi sai hymyn huulilleni ja olin 100% varma, että joku takertuu siihen, vaikka tämä on keskustelupalsta ja jokainen tietää, mitä tarkoitat ja tuntuu paljon luontevammalta keskustelupalstalle, kuin pubi, kun se kuulostaa niin viralliselta.
Onhan se himpun verran enemmän kuin pari.
Vierailija kirjoitti:
määrän mitta. Voi olla kaksikin, esim. muutama päivä sitten, jos ei tarkkaan muista, montako päivää sitten.
Pari on noin kaksi, mutta siinäkin on pelivaraa. Tusina taas on 12 synonyymi, ei noin 12 vaan kaksitoista. Tosin jos sanotaan esim. "siellä roikkui tusinan verran miehiä", niin tarkoittaa, että arviolta kaksitoista.
Tai menee kolmetoista tusinaan, eli huonolaatuista, kehnoa ym.
k: "montako tuntia olette siellä?"
v: "muutaman"
Eli voi olla 2-3, sanoisin että 4+ on useita tunteja tässä tapauksessa.
-
k: "saanko ottaa muutaman karkin pussista?"
k: "ottaa neljä karkkia" -tässä tapauksessa 4 voi olla"muutama".
öyh öyh muutama on 3-99 senkin kommunisti