Milloin lestadiolaiset " lopettavat lasten teon" ?
Kommentit (83)
eli mihin tuo ehkäisykielto perustuu? Onko ainoa Raamatunkohta tuo " lisääntykää ja täyttääkää maa" ? Eikö maa ole jo täynnä? Mitä jos kaikki kiinalaiset olisi lastediolaisia, kohta kuoltaisiin nälkään kaikki kun ei ruokaa riittäisi moiselle ihmismäärälle?!?
ole lestadiolaisia, ni eipä tarvi tuotakaan sitten enempää miettiä!!!!!!!!1
Vierailija:
ole lestadiolaisia, ni eipä tarvi tuotakaan sitten enempää miettiä!!!!!!!!1
eikö teillä ihmiset ole omassa elämässä tarpeeksi miettimistä..ja miten jotakin toista ihmistä voi haitata jos jotkut antaa luvan kaikille lapsille tulla jotka ovat tullakseen..
eikö se oo kaikkien ihmisten oma valinta mitä elämältä tahtovat!!!
IHMETTELEN SUURESTI ! mitä se ihmisiä haittaa jos jotkut tekee plajon lapsia!
t, ei vl
Vierailija:
luulen, että se vaan pahentaa asiaa, jos oikeesti ei edes halua niin montaa lasta ja sitä paitsi lastenhoitoapua ei meidän kunnassa saa. sukulaisia ei ole lälettyvillä.
En minäkään aikoinaan halunnut kuin kaksi lasta, olin silloin uskoton. En nykyäänkään ole mitenkään hirveän lapsirakas, mutta koska ajattelen sitä päämäärää mikä odottaa, jos jaksan täällä uskoa ja ristiä ja taakkaa kantaa, niin sivuseikka montako lasta olisin halunnut.
Täälläkään ei saa lastenhoitoapua kotiin, mutta päiväkotipaikkaan meilläkin on oikeus, ja minun kaksi lastani on päiväkodissa.
vl äiti
En ole itse vl, mutta vl-elämää läheltä seurannut. Itse katson, että toimit tilanteessasi ihan oikein. Teet ja saat niitä lapsia Jumalan lahjana sitten, kun henkisesti oikeasti jaksat. Ja tarvitsevathan lapsesi - niin syntyneet kuin syntymättömätkin - kaikin puolin terveen, onnellisen ja iloisen äidin. Helpottavaa varmasti kuitenkin olisi, jos voisit jollekin puhua tilanteestasi... Jos et pysty uskonsisarillesi puhumaan, niin sitten vaikka psykologille tai muulle terv.huollon henkilölle - heillä on todellakin vaitiolovelvollisuus. Paljon voimia sinulle! Äläkä kuuntele syyllistäjiä... Jokainen voi tuomita vain omat tekonsa - ja viimeistä tuomiota ei tee kukaan täällä maanpäällä oleva.
Ja minä muuten uskon, että 10-20 vuoden kuluttua useampikin vl-äiti käyttää tarvittaessa (mutta tarkkaan harkiten) ehkäisyä... enkä oikeasti halua tällä visiollani loukata ketään, niin vain luulen.
Vierailija:
lapsia tulee niin kauan, kun vaihdevuodet alkaa. Jos äidin henki on vaarassa, sillon tehdään sterilisaatio.
Niitä tulee niin monta kuin tulee.
Jos joku ehkäisee (mikä on tilanteessa varmasti oikein) ja joutuu
yhteisöstä erottamisen pelossa salaamaan sen, se on valheellista
elämää. Se ei johdu ihmisestä itsestään vaan yhteisön säännöstä,
joka ei ota huomioon ihmisen kantokyvyn rajallisuutta.
tuo kommenttisi nro:lle 13 oli typerä. Eiköhän Jumala arvosta sitäkin, että äiti ajattelee lastensa parasta. Tuo äidin masennus esim. voi olla niin rankkaa, että kyllä lapset siitä kärsii ja pahasti. Nro.13 kuulostaa vastuulliselta ihmiseltä, joka ajattelee lastensa (niin jo olemassaolevien kuin mahdollisesti tulevienkin) parasta. Heti tulit häntä tänne syyllistämään :(
on myös hyötyä. Kävin mammografiassa rinnastani löytyneen patin vuoksi. Tämä joka näitä tutkimuksia teki sanoi, että rintasyövän kannalta on hyvä jos nuorena saanut lapsen ja usein raskaana, on harvinaisempaa syövät. Mun patit olikin sitten vain tihentynyttä rauhaskudosta.
Aika järkkyä.
Eikö ihmisellä ole mitään arvoa???
Lestadiolaiset eivät usko yhteisön varten eivätkä " suorita kieltoja" vaan yhteisössä pysyäkseen. Kyllä mulle vl:na on tärkeää oman omantunnon puhtaana pysyminen. Ei mua suunnattomasti kiinnosta, mitä muut tekee. En ajattele, että epäreilua, että toi ehkäisee ja minä en uskalla yhteisöstä erottamisen uhalla.
Ihmettelen vain kuinka lasten tekeminen voi mennä äidin jaksamisen edelle. Millaiset lähtökohdat saa lapsi, jonka äiti ei voi hyvin..? Enkelinkö jumala lähettää hoitoavuksi?
vl-naiset alkavat käyttää (harkiten) ehkäisyä jne.. voi ollakin, ja voi olla että moni ja nykyään käyttää, mutta
minä pidän sitä yhtenä lopun ajan merkeistä... Raamatussakin todetaan jotenkin näin että " jos vain vois, niin valitutkin eksytettäisiin"
Tätähän se on jo paljon nykyisinkin.. itsekkyyshän se on yksi suurimmista synneistä, joka myös sivuaa tätä ehkäisy asiaa.,
eri asia toki on, jos äidillä on raskas henkinen masennus tai fyysinen sairaus, jonka aikana ei saa tulla raskaaksi jne.. mutta sekin on sitä sairauden hoitoa..
Älä tunne häpeää teostasi. Tiedän, että kaikki uskonsisaresi eivät sinua tuomitsisi, monet toimivat samoin kuin sinäkin. Ehkäisy pätevästä TERVEYDELLISESTÄKIN syystä on piireissänne ilmeisesti tosi tiukasti tabu, josta sun oman toipumisesi kannalta on parempi vaieta.
Kannattaa todella miettiä arvomaailmaansa. Toki on tärkeää noudattaa uskonsa sääntöjä, mutta eikö liene kaikkein parasta, että voit olla hyvä äiti ja puoliso perheessäsi? Että saat itsesi kuntoon, se on parasta, mitä voit tarjota perheellesi, he tarvitsevat sinua. Ole siis sinnikäs ja hakeudu avun piiriin, niin että todella alkaisi asiasi selvitä.
Mieti esimerkiksi lastesi uskonelämää: he tarvitsevat sinua tuekseen ja sitä tukea et voi tarjota, jos sinulla ei ole aikaa ja rauhaa selvittää omia ongelmiasi. Se on vastuunkantoa niin uskovana kuin äitinä.
Jos sinulla on jatkuvasti pieni vauva hoidettavana, ei sinulla voi olla aikaa ja voimia toipua. Tiedän tämän itse, vauvaan on uppouduttava ja hoidettava häntä omat tarpeet unohtaen. Joko siis unohtaisit itsesi tai saisit aikaan häiriintyneen kiintymyssuhteen. Joka tapauksessa seuraukset olisivat katastrofaaliset sekä sinulle että kaikille lapsillesi.
On puusilmäistä vähätellä mielisairauksia ruumiillisten rinnalla. Mielensairaus on suurempi riski uskonelämälle, sillä häiriintyneellä mielellä on vaikea palvella Jumalaa.
Valitettavasti vl-piireissä ei laajemmin ymmärretä tällaisia seikkoja, ei osata katsoa kokonaisuutta. Ei yhden säännön noudattaminen tai noudattamattomuus voi olla uskovan elämän perusta. Eiköhän se perusta ole uskossa Jeesukseen ja Hän kyllä ymmärtää syntistä. Tärkeintähän on ponnistelu eteenpäin uskon tiellä. Sääntöjen noudattamisella yksin ei kukaan taivaaseen pääse.
Mutta ehkäisyttömyys perustuu Vanhaan Testamenttiin. Uusi Testamentti
on kristityillä kumonnut tietyllä tavalla vanhan, ainakin täydentänyt sitä.
Jeesuksellakin oli ideana, että ihmiset eivät orjuuttaisi itseään käskyjen
takia. Siitä kai esimerkki Fariseuksen ja Publikaanin rukouksesta.
Fariseushan pyrki tekemään kaiken " oikein" , publikaani taas oli
realisti oman itsensä suhteen.
Sen takia kannatan itse ajatusta, että ehkäisyttömyys tehtäisiin " ilolla" .
Jos se rasittaa ihmisen terveyttä liikaa, minusta sen idea kärsii todella.
Esim. Vanhassa testamentissa naiset saivat usein vain muutaman lapsen.
Heidän jaksamistaan ajateltiin todella. Tavallinen luku oli neljä-viisi
lasta.
Itse en käytä ehkäisyä, joten tiedän mistä puhun.
T. 39
alkaa jaarittelemaan uskostaan! :D oikeesti naurettavaa! menkää itseenne ensin ja ulos puhumaan nenäkkäin, ei täällä jaksa lukea moista kinastelua!
Nämä on niitä jotka joukossa kulkevat uskovaisen nimellä, mutta sydämen uskoa ei enää ole.
Jos äiti käy lääkärillä ja hänellä todetaan vakava psyykkinen sairaus tai vakava masennus, johon hän joutuu alkaa syödä voimakkaita lääkkeitä ja jos lääkäri toteaa raskauden olevan riski, sillon ehkäisy välttämätöntä. Apua pitää hakea ennen kuin tilanne menee niin pahaksi.
Omien diagnoosien perusteella en lähtisi ehkäisyä käyttämään väsymyksen takia.
15
luulen, että se vaan pahentaa asiaa, jos oikeesti ei edes halua niin montaa lasta ja sitä paitsi lastenhoitoapua ei meidän kunnassa saa. sukulaisia ei ole lälettyvillä.