Paljonko maksaa pianotunti?
Eli tyttömme 5v haluaisi aloittaa pianonsoiton, paljonkohan pianotuntien hinnat ovat?
Kommentit (4)
riippuu hyvin paljon siitä, missä päin asutte.
On olemassa myös ihan " yksityisiä" ihmisiä, jotka osaavat soittaa pianoa ja myös opettaa ja jotka antavat ihan sivutyönään pianotunteja. Alkeiden opetteluunhan ei vielä niin kovin " pätevää" opetusta tarvita, jatko onkin sitten erikseen.
Itse olen soittanut pianoa nyt n.20v ja olen antanut myös pianotunteja aloittelijoille, en koe olevani kuitenkaan niin pätevä että antaisin tunteja yli 6v soittaneille;))
Täällä Satakunnassa me yksityiset otamme 10-15e/h ja opistot ja erilaiset " muskarit" ottavat sen n.20e/h taikka sitten lukukausimaksun.
Kannattaa laittaa vaikka paikallislehteen ilmoitus jossa pyytää pianotunteja ja sitten kyselee ja kartoittaa hintoja.
Huomatkaa, että tuo 22 e/45 minuuttia on sitten pimeästi maksettu hinta, ellei kyseessä ole valtion- ja kunnan tukema musiikkioppilaitos (joissa opetusta tuetaan n.85% todellisista kuluista). Yksityinen, ammattilaisen antama opetus, josta maksetaan asianmukaiset verot (open tulovero, alv, eläkemaksut ym) , on vähintään kaksinkertainen hinnaltaan (n. 45–55 e/45 min.). Todella ärsyttävää, että 22 e:n hintaista oppituntia pidetään "arvokkaana", ja sitten seuraavalla palstalla varmaan jäkätetään siitä, ettei eilisestä pizzasta saanut kuittia!
Nykyään ikivanhojen viestiketjujen noston huomaa helposti: Kirjoittajana on ADMIN.
Meillä tyttö aloitti soittamisen myös 5-vuotiaana. Aluksi hän kävi musiikkikoulussa; tunnilla oli yhteensä 4 lasta (maksoi muistaakseni n.150e/lukukausi). He laulelivat ja opettelivat soiton alkeita ja sitten jokainen vähän soittikin. Seuraavana vuonna tunnilla oli tyttöni ja toinen oppilas; ja taas mentiin kehityksessä eteenpäin. Kolmantena vuonna opetus muuttui yksityisopetukseksi, aluksi 30 min ja myöhemmin 45 min. Nyt tyttöni käy yksityistunnilla kerran viikossa 45 min kerrallaan ja se maksaa 22e/kerta. Arvokasta on, mutta kyllä se on sen arvoista.