Ekat sydänäänet ja eka ultra?
Niin, oon menossa ensviikolla rv 11+1 neuvolalääkärille. Joko sydänäänet voidaan sillä " doplerilla" , vai miten lie kirjoitetaankaan, kuunnella? Ja miten se tapahtuu käytännössä, mahan päältäkö? Ja kestääkö se aikansa ennenkö ne alkaa kuulua? Miltä ne kuulostaa?
Eka ultra mulla on rv 13+2...joko silloin voidaan sanoa sukupuolesta jotakin?
Kommentit (2)
Eri paikoissa vaihtelee käytännöt - ja kaikki neuvolahenkilökunta ei välttämättä ole yhtä oppinut löytämään niitä ääniä, mikä voi myös vaikuttaa. Mun neuvolassa Jyväskylässä ihan neuvolan terkkari sanoi, että hän on yrittänyt aina raskausviikosta 10 alkaen löytää sydänäänet dopplerilla. Vannotti kuitenkin, että se on yrittämistä ja aina ei kuulla ääniä.
Kävin ekassa neuvolassa (eli ei lääkärillä) pari päivää sitten (rv 10+4) ja multa kuunneltiin sydänääniä. Niiden löytäminen vei kauan aikaa, ja kaiveltiin joka puolelta alavatsaa tosi hartaasti. Itse en havainnut mitään säännöllistä ääntä sieltä kohinoiden joukosta ennen kuin terkkari pysähtyi johonkin kohtaan odottamaan ja laittoi lopulta äänenvoimakkuutta lisää. Sellainen hyvin kaukainen kohiseva jumputus, joka lyö ainakin 2 kertaa sen verran kuin äidin sydän.
Se on kuitenkin yksilöllistä. Toisilla kuuluu jo viikolla 8, toisilla ei vielä viikolla 15. Riippuu kuinka paljon äidillä on vararengasta mahan ympärillä, onko istukka edessä ym. Doppler on pieni laite, jolla kuunnellaan sydänääniä mahan päältä. Itselläni sydänäänet kuuluivat ekan kerran juuri viikolla 12, viikolla 9 ei vielä kuulunut mitään.
Ensimmäisessä ultrassa ei vielä näe sukupuolta. Yleensä se näkyy rakenneultrassa, eli n. viikolla 20. Silloinkaan ei välttämättä näy kunnolla.
Tytteli-83 rv 18+4