Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi monet nykyään tekee lapsilleen sisaruksen vasta kun esikoinen on noin 6v?

Vierailija
20.06.2008 |

Tiedän useammankin tapauksen. Jos edes pari vuotta aiemmin olisi toinen tehty, olisi lapsilla seuraa toisistaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta lasta putkeen, mikseivät toiset tee ollenkaan..? Oma päätöshän se on itse kullakin, kaikki eivät edes pysty "tekemään" lasta vaan se tulee jos/kun on tullakseen. Itse synnytin kolme lasta kahdessa vuodessa, mutta en yhtään ihmettele niitä, joiden tahti on hitaampi.

Vierailija
2/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kotona kuopuksen kanssa esikoisen ekat kouluvuodet. Voi nukkua ja levätä vauvan kanssa kun esikoinen on koulussa, eikä kukaan marmata virikehoidosta. Kun sitten kuopus tulee kouluikään, voi esikoisen jo palkata pikkusisarustaan hoitamaan loma-ajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin jos toinen lapsi syntyy kun esikoinen menee ekalle kouluun - on äiti kotona.

Vierailija
4/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen 5v eikä koskaan saa sisaruksia.

Vierailija
5/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäeroja halunnut, mutta oma ikä painoi päälle.. 3

Vierailija
6/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä ihan tekemällä tehtyjä!

Vierailija
7/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että helposti raskaaksi tulevat tekevät lapsia ja ne joille raskaaksi tuleminen on vaikeaa, saavat lapsia.

Vierailija
8/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse,et erosin esikoisen isästä tuossa välillä, nyt vasta uusi kumppani ja aika vauvalle. Esikoinen täyttää loppukesällä 9v.

Vierailija
9/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kolmen alle kouluikäisen äitinä vastaan, että koska ovat fiksuja ihmisiä ;) Seurasta ei voi meidän katraalla oikein puhua, kun tappelevat aivan koko ajan. Ja kaikki tyttöjä, että se siitä "tytöt on kilttejä ja rauhallisia ja leikkii nukeilla" stereotypiasta ;)

Vierailija
10/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niillä ainakin sujuu leikit yhdessä, tietysti tappelevatkin vähintää kerran tunnissa ;-)

Syy ikäeroon on se, että toinen ei vaan tullut aikaisemmin vaikka yritettiin. Eikä enää harmita.

Vierailija
11/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muuten esimerkiksi taloudellinen tilanne on sellainen, ettei toista lasta aiemmin aleta yrittämään.

Vierailija
12/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sanoa, että koko lapsuuden ajan se lähinnä otti päähän. En ollut yhtään pikkuäiti-tyyppiä eikä siskosta missään vaiheessa ollut tasavertaiseksi kaveriksi leikkeihin tai peleihin. Toki aikaa yhdessä vietimme, mutta harmitti katsoa muita perheitä, joissa oli samanikäistä seuraa lapsilla.

Tästä syystä mulla lapset, jotka nyt 6v, 4v ja 1v.

Vierailija
13/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siitä niin poikki että ajattelin ettei enää koskaan enempää vaikka kolmea lasta olin aina toivonut. Kun lapset oli 4 ja 6v niin elämä olikin helpottunut niin että tajusin jaksavani kuitenkin sen kolmannen lapsen. Lapsista on seuraa kyllä toisilleen ja leikkivät yhdessä ikäerosta huolimatta. Ehka sitten kun isommat ovat teini-iässä se saattaa vähentyä.

Vierailija
14/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pidä yleistää tässäkään asiassa.

Vierailija
15/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen syitä voi olla monia; toiset eivät vain tule raskaaksi, toisilla elämä on koetellut niin, että ei ole ollut voimia eikä halujakaan tehdä lisää lapsia.

Vierailija
16/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiveissa olisi kyllä toinenkin lapsi, mutta nyt ei elämäntilanne ole vielä siihen hyvä. Kun saimme esikoisen oli mulla koulu vielä kesken. Suoritin koulun loppuun, kun olin lapsen kanssa kotona. Töihin oli pakko välillä mennä ettei ihan pudonnut kärryiltä. Nyt olen sellaisessa työssä misä todella viihdyn, mutta vakipaikan saaminen vaikeaa, siksi haluan vielä vähän aikaa katsella, jos sellaisen onnistuisi saamaan. Toisen kanssa haluaisin kuitenkin olla kotona sen 3v. kuten esikoisenkin, jos jään työttömää kotiin on sen työn saaminen taas todella vaikeaa sen 3 vuoden jälkeen, varsinkin jos työkokemusta ehtinyt kertyä vähän.

Vierailija
17/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta riippuu niin monesta asiasta...! Esimerkiksi minkä ikäisiä vanhemmat ovat, missä vaiheessa opiskelu/ura on, jne. jne.

Onhan se hienoa, jos toinen vanhemmista voi olla kotona pienemmän kanssa kun esikoinen tulee koulusta:) Ja toisaalta esikoinen on sitten isompi kun kuopus menee kouluun, eli kuopukselle ei tule niin pitkiä päiviä yksin kotona koulun jälkeen.

Toisaalta pientä ikäeroa tukee se, että pikkulapsi vaihe menee "kertarysäyksellä" ohi. Muutama vuosi on rankkaa, mutta sen jälkeen helpottaa. Eli jotkut ehkä ajattelevat että hoidetaan yövalvomiset ymv. kerralla pois.

Ja jos miettii kustannuksia, niin pienellä ikäerolla vaatteita ymv. on helpompi kierrättää, tuskin kukaan esim. 6 vuotta säästelee esikoisen vaunuja ymv. kuopusta varten...?

Toisaalta sitten teini-iässä kun menot kasvavat, on tuplamenot, eli lukiokirjat, ajokortit ymv. pitää ostaa kahdelle...

Vierailija
18/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joukossa miettii sitä, mikä ikäero olisi hyvä sen kannalta, että lapsista on toisilleen seuraa. Kyllä kaikki normaalit vanhemmat kuitenkin sen tajuavat, että itseään varten ja omalle vastuulleenhan ne lapset tulevat.

Yhtä lailla voisi väittää, että on vastuutona hankkia vain yksi lapsi.

Vierailija
19/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä mistään itsestään tupsahda. Kyllä ne pitää tehdä ja toiset tekemällä tekee vuosikausia, ennen kuin syntyy mitään valmista.

Vierailija
20/22 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä mistään itsestään tupsahda. Kyllä ne pitää tehdä ja toiset tekemällä tekee vuosikausia, ennen kuin syntyy mitään valmista.

Meidän ivf-lapsi on kyllä niin tekemällä tehty ettei tosikaan. Jos olisi saamisen varaan jätetty, niin ilman olisi jääty.