Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi ennen ensimmäisiä luomumenkkoja....

12.01.2006 |

Onko täällä henkilöitä, jotka olisivat aloittaneet vauvayritykset jo ennen ensimmäisä menkkoja eli heti vaan paljaalla pillereitten jälkeen? Jos olette tulleet raskaaksi, niin miten on neuvolassa suhtauduttu?

Täällä päin neuvolatäti teroitti mieleen, että ei missään nimessä saa tulla raskaaksi heti. Ilmeisesti la lasketaan alussa siitä, mutta onko muita riskejä sellaisessa malttamattomuudessa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täällä vähän sama tilanne. Mutta pillereiden lopettamisessa ei tartte pitää taukoa, kun aloittaa vauvapuuhat, näin sanoi gynekologini!!

Itse lopetin pillerit ennen joulua ja odottelen ekoja luomumenkkoja...nyt kp 31 menossa ja hieman jänskättää koska eipä sitä olla nyt hirveesti maltettu sitä sukelluspukua käyttää! :)

Vierailija
2/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaisesti ei vaan millään malta käyttää kumia vaikka pillerit lopetettu vuodenvaihtees! Mulla on sellanen pessimistinen olo, ettei kuitenkaan mulla tärppää heti ekasta kierrosta, joten yritystä heti vaan.. Tiedän kyllä hyvin (alan ihmisenä, nolona tunnustan) että niitä luomumenkkoja kantsis ootella. Enpä usko että raskautumisella nyt ois muuta haittaa, ku se la:n puuttuminen. Mut saahan siihen osviittaa esim.rakenneultrassa. Kuume on niin kova........ Kp12/?

Kertoilkaahan kuulumisia, jos tämän ekan kierron lopussa testailette, miten kävi! Ja +++++++++++++++ säteitä jatkoonkin!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti vielä kysyä, että gynekologisiko sanoi, että yrityksen voi aloittaa HETI pillereiden poisjätön jälkeen?

Vierailija
4/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse kun jätin pillerit pois ennen esikoisen yritystä, jouduin odottamaan (vain) 6 kuukautta ennen kun tuli luomumenkat. Mulla on aina ollut runsaat ja kivuliaat kuukautiset, joten tunnistin kyllä ettei ne omia olleet.

Kun puoli vuotta oli kulunut vauvakuumeen kanssa kärvistellessä, kävin vyöhyketerapiassa. Kerroin, mikä on tilanne ja hän hoiti " naisten alueita" :). Menkat tuli ajallaan, ja hitsi vieköön sattui! Ja minä olin iloinen=), kävin uudestaan vyöhyketerapiassa ennen ovulaatiota, terapeutti " valmisteli paikat" , ja tästä kierrosta tulin raskaaksi. Nyt meidän neiti on jo kohta 6vee. Suosittelen kokeilemaan. Eihän se välttämättä kaikilla toimi, mutta mulla auttoi!

Tsemppiä!!!

Vierailija
5/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä riskejä on siinä, jos tuleekin raskaaksi vaikka syö pillereitä ja jatkaa pilleriliuskan loppuun (jos ei siis tiedä olevansa raskaana)?

Onko siitä hormonimäärästä haittaa sikiölle?

Vierailija
6/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on kans gynekologi sanonut että heti vaan yrittämään, kun pillerit on jätetty pois. Tämä kai siksi, koska mulla on pco, ja hedelmällisyyteni on parempi kun on tämä keinotekoisesti aikaan saatu kuukautiskierto vielä päällä. Tämä kyseinen gyne on erikoistunut lapsettomuuteen, joten uskallan luottaa häneen.

Vierailija
7/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

RuuPikkuinen, mulla itse asiassa on pieni pelko lapsettomuudesta, koska olen kolmisen vuotta sitten sairastanut munasarjatulehduksen. Senkin takia tuntuu tärkeältä laittaa heti yritys päälle. Kyllä lapsettomuuteen erikoistunut gynekologi varmasti tietää mistä puhuu. Toivon nyt vain kovasti, että munatorvet ovat auki.

Kais@, kuulosti mielenkiintoiselta tuo kokemuksesi vyöhyketerapiasta, näköjään siitä oli kohdallasi apua. Täytyypä kokeilla jos ei menkkoja ala kuulumaan!

Yksi tuttuni oli syönyt levyn pillereitä loppuun ennen kuin tiesi olevansa raskaana, hän ainakin synnytti terveen tytön joka nyt 5v.

Vierailija
8/26 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kanssa mun gynekologi sanoi että voi huoletta aloittaa heti yrittämisen viimeisen pillerin jälkeen joten mistäköhän syystä neuvolan tädin mielestä ei saisi?? Jos en väärin muista niin yksi ystävistäni tuli raskaaksi ennen ekoja menkkoja ja ei mitään ongelmaa!

Vierailija
9/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossa pyörii tuo terve nelivuotias, eli ei ollut mitään ongelmia. Laskettu aika laskettiin menkkojen perusteella, vaikka olivatkin " pillerien aiheuttamat" . Ultra taisi antaa ihan saman päivän :-))

Kyllä minullekin sanottiin, ettei heti saa yrittää, mutta ei sitä kyllä mitenkään järkevästi perusteltu. Ei muuta kuin yrittämään!!

Itsellä on nyt hormonikierukka, joka on tarkoitus kesällä poistaa ja taas meinaan aloittaa yritykset heti...

Vierailija
10/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tulin raskaaksi heti pillereiden lopettamisen jälkeen. neuvolassa ei päivitelty yhtään. ja terve hyväntuulinen, aivan normaali tyttö täyttää syksyllä kolme. Eikä äidillekään mitään ongelmia tullut.

Vierailija
11/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Eli tosiaan se minunkin gyne sanoi samaa mitä tässä on muillakin tulllut esille, ettei tarvitse odotella että kierto ns. normaalistuu.

Niin tosiaan its´sekin alan ihmisenä toisaalta tiedän että oisihan se JÄRKEVÄÄ odottaa että se kierto normaalistuu, mutta minkäs tälle vauvakuumeelle voit...:):):)

Toi vyöhyketerapia kuulosti hyvältä, pitää kokeilla itsekin ellei täti ala tulla jo pian kylään.

Mulla on nyt kp 32 menossa, ja pakko tunnustaa että tein eilen testin, kun en enää millään jaksanut kärvistellä, ja negaa se näytti. Mietin vaan että tasan viikko sitten olin tuntevinani oviksen (yleensä tunsin sen pillereiden aikaankin), eli siitähän n. 2 viikon kuluttua pitäis menkat alkaa....hmm..eli siis ensi viikolla. Eli olenko nyt tehnyt testin periaatteessa liian aikasin??? Onko kommentteja? Kauan siinä menee kun munasolu kiinnittyy??

...plaah, tarviiko siis tässä vielä piinailla? Kiitos jo etukäteen!! Halit!

Vierailija
12/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että teitkin testin liian aikaisin, koska muistaakseni munasolun kiinnittyminen alkaa hedelmöittymisestä 5-6 päivän kuluttua. Ja ovulaatiosta laskettuna n. 10 päivän kuluttua herkimmät testit saattavat näyttää mahdollisen plussan. Malta vielä ja tee testi muutaman päivän kuluttua uudelleen. Kerro sitten miten kävi. Paljon +++++++ onnea! Mulla nyt kp 13 ja kovasti yritän kuulostella itseäni tapahtuuko ovulaatio ja tuntisinko sen..

Vierailija
13/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä asiat on kaikki mulle ihan uutta, ja olen vasta parin viime kuukauden aikana oppinut tiettyjä asioita kierrosta. Melkein hävettää tunnustaa, mutta eivät nuo ole kovasti ennen tätä kuumetta kiinostaneet... Kysymykseni siis kuuluukin. Koska kannattaa testata? Pillereiden vaikutuksesta mun kierto on 28 pv, mutta ennen kun aloitin pillerit saattoi mennä puolikin vuotta ilman menkkoja. Onnetonta.

Mulla oli kilpirauhasen liikatoimita, jonka vaikutuksesta aivolisäkkeen hormonitoiminta oli lievästi sanottuna vähän jähmeää. Nyt kun viimeksi kävin gynekologilla, hän sanoi että munasarjojeni rakkulaisuus oli vähentynyt, ja että pco oireet ovat saattaneet johtua tästä liikatoiminnastakin. Tiedä häntä. Mulla kun ei ole muita pco oireita kuin tuo rakkulaisuus ja epäsäännöllinen kierto, ei ylipainoa tai ylimääräistä karvoitusta. Lapsettomuudesta en vielä tiedä. Nämä oireet joita mulla on/oli saattoivat siis johtua liikatoiminnasta, koska aivolisäkehän se vissiin on joka säätelee näitä hormoneita. Toivotaan näin!

Vierailija
14/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans se tilanne, etten kyllä yhtään tiedä minkä pituinen kierto mahtaa olla tulossa. Jos ovulaation on huomannut, niin siitähän pystyy vähän määritellä millon menkat pitäis alkaa. Muuta neuvoa en osaa sulle sanoa kuin että kokeilet testata jos menkat ei oo alkaneet vaikka siinä kp 30 tietämillä tai myöhemminkin jos maltat odottaa. Ja jos raskausoireita alkaa ilmestyä niin sitten ainakin. Plussaonnea sullekin!!

Vierailija
15/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos selvennyksestäsi! Ärsyttää todella odotella näitä menkkoja...ku ei tiiä vaikka tässä menisi se puoli vuotta mitä joillakin on menny...

Mutta ilmoitellaanhan heti jos jommankumman tilanne muuttuu, eix vaa?!!

Onkos siis sullakin mahdollista olla pieniin päin?

Vierailija
16/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko mikä on pco?

Kun mulla eka raskaus alko pilleeriden lopettamisen jälkeen heti. Toisella kerralla söin pillereitä pari kuukautta jonka jälkeen yks kierto ja sit tärppäs. Niin nyt ollaan vuosi yritetty tuloksetta.

Vierailija
17/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

PCO eli Polycystic Ovarian Syndrome, siinä munasarjojen koko on tavallista suurempi ja munasarjat tuottaa pieniä rakkuloita. Näitä rakkuloita on kuulemma monella, mutta osalla naisista joilla munasarjat tuottaa rakkuloita munasarjojen pintakerros on paksuuntunut ja tästä syystä ovulaatiota ei tapahdu ja vuotohäiriöitä ilmenee. En tarkkaan tunne syndroomaa, kun en halua tietää liikaa etten ala stressaamaan :) Perhesuunnittelun sivuilta saa lisätietoa.

Minun kohdallani muita oireita ei ole kuin nuo vuotohäiriöt ja rakkulat (en tiedä muista onko munasarjani tavallista suuremmat), joten suurella asteella toivon, että PCO kaltaiset häiriöt olisivat johtuneet aivolisäkkeestäni, jonka toiminta häiriintyi kilpirauhasen liikatoiminnan vuoksi. Tämä oireiden vähyys on myös hämännyt gynekologiani.

viipero: Kiitos vastauksestasi ja plussaonnitoivotuksista. Isot plussapölyt sullekin!! Samantyyppisessä veneessä kun seilataan :)

Vierailija
18/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitosta vaan monista vastauksista.

Kuume on korkeissa lukemissa, joten kärsivällisyyttä tuskin riittää odotella menkkoja, pillerimenkkojen jälkeen.

Eihän sitä tiedä, tuleeko raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Aiempien kokemusten perusteella on saanut melko huolettomasti lempiä ilman mitään ehkäisyäkin. Joten en odota liikoja. Mutta koska stressaan kaikesta mahdollisesta, niin myös tästäkin mahdollisuudesta.

Mieli kuitenkin rauhoittui, kun kuulin teiltä, ettei neuvolassa hirteen vedetä, jos vaikka raskaaksi tulisin jo nyt.

Vierailija
19/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kuulostaa tutulta toi stressaaminen! Näitä menkkoja odotellessa lähtee järki, ja stressilevelit on huikeat...Mulla on mennyt jo useana yönä niin että pyörin sängyssä n. 2-3h ennen kuin saan unta koska ajattelen vaan kuinka ihanaa ois jos nyt ois raskaana....tai jos ei ookaan, tai mitä jos ne menkat ei ikinä tuu...aaarrrggh! Mutta voimia meille kaikille ja +++++säteitä!!

Vierailija
20/26 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne! Ajattelin eka odottaa vielä ne luomumenkat, eli käytännössä pitää odottaa vielä kahdeksan viikkoa ennen kuin " vois" lempiä vapautuneesti.

Enpä usko, että maltan odottaa niin kauan! Toivottavasti voidaan piakkoin siirtyä odotus-osastolle ;-)