Kokemuksia Satakunnan keskussairaalasta?
Minä olen menossa sinne synnyttämään, viikot ovat vasta 22+0, mutta silti haluaisin kuulla muiden kokemuksia jo nyt. Jotain huhuja (lähinnä negatiivisia) olen kuullut, mutta en omakohtaisia kokemuksia. Ainakin synnytyspolilla ultrassa käydessä on ollut molemmilla kerroilla tosi mukavat kätilöt, on voinut kysellä asioita eikä ole ollut kiirettä. Mutta mites synnytyksessä? Mulla on la toukokuussa, eikö se olekin aika vilkas synnytyskuukausi?
Minttuli79
Kommentit (9)
On mukava kuulla positiivisia kommentteja, ja nyt minulla on pikkuisen omaakin kokemusta, kun jouduin ruskean vuodon vuoksi käväisemään synnytyspoliklinikalla äitiyspolin ollessa jo kiinni. Olin huolesta ihan sekaisin, mutta lääkäri ja kätilö olivat todella ystävällisiä ja empaattisia. Kaikki oli ok, katsottiin virtsanäyte, kohdunsuu ja ultralla vauvaa sekä istukkaa, selittivät rauhallisesti asiat ja sanoivat, että oli hyvä että tulin käymään oman mielenrauhani vuoksi. Ihania ihmisiä, lähden varmasti tämän jälkeen synnyttämäänkin turvallisin mielin. Siellä olemme hyvissä käsissä.
Minttuli79 24+0
kävin minä ko sairaalassa saamassa maailmaan suloisen tyttäreni. Synnytys oli yllätys-sektio, vauva olikin perätilassa nurinpäin. Kovasti tietysti aluksi järkytyin, mutta koska kaikki sujui hyvin, pääsin asiasta kyllä hyvin ylitse.
Henkilökunta oli erittäin asiallista ja mukavaa. Meillä oli vaikeuksia imetyksen kanssa, kun multa ei maitoa tullut oikeastaan yhtään ennenkuin viimeisenä sairaalassaoloyönä. Kovasti kaikki rohkaisivat vaan yrittämään, ja sanoivat että voin vielä jäädäkin yhdeksi päiväksi jos vaan haluan. En kyllä halunnut, kotiin oli kova ikävä. Mutta muuten siellä olisi kyllä voinut vaikka vielä ollakin. Ruokakin oli hyvää.
Ei siis mitään pahaa sanottavaa!!
Välillä nytkin, kun kotona imetys tms takkuilee, tulee oikein haikea olo sinne kahden viikon takaiselle reissulle!
johon vastasin, mutta kopioin vastaukseni tähän
Eli synnytin 8 kk sitten tytön alakautta.
Jouduin viikkoa ennen laskettua aikaa osastolle raskausmyrkytyksen vuoksi seurantaan. Oli hiljainen viikko, sain olla lähes koko sen ajan yksin kahden hengen huoneessa. Itse olen saman sairaalan toisella osastolla töissä ja aikanaan olen ollut synnärillä harjoittelussa ja silloin sain kamalat traumat osasta lastenhoitajia ja kätilöitä ja hiukan jännitti mennä sinne itse synnyttämään. Vuodeosaston hoitajat oli kuitenkin tosi asiallisia ja kivoja ja tuolloin toukokuussa oli paljon terveydenhoitajaopiskelijoita harjoittelussa ja heistä oli seuraa kun mies oli päivät töissä ja välillä aika tuli pitkäksi :-) Lopulta synnytys käynnistettiin tableteilla ja pääsin saliin seuraavana päivänä ekasta tabletista. Minulle osui tosi ihana ikäiseni (olen 24 v) kätilö jonka kanssa kemiat toimi hyvin. Ovella ilmoitin että mulle kaikki kipulääkkeet maailmassa heti ja olen tosi tyytyväinen että sain epiduraalin joka toimi mulla loistavasti. Ilokaasuakin kokeili, mutta se aiheutti vain pahoinvointia.
Eli tiivistetysti: Olin tosi positiivisesti yllättynyt koko reissusta. Eniten jäi ehkä harmittamaan se kun aluksi lastenhoitajat tuntuivat omivan vauvan kokonaan, kun itse olisin halunnut vaihtaa vaipat ja tehdä pesut ihan alusta asti. No en nyt ihan salista asti mutta kuitenkin. Niin ja kaikki lääkärit jotka osuivat minulle ja vauvalle olivat virolaisia. Ei siinä muuten mitään mutta kun kieli ei ollut kummallakaan täysin hallussa niin oli hiukan vaikeuksia välillä ymmärtää mitä toinen kysyi tai tarkoitti :-)
Kannattaa vaan sanoa ääneen toivomuksensa niin siillä pääsee jo pitkälle. Ja olla olla itse avoimin mielin. Itse en ollut ehdoton minkään suhteen, eli tytölle sai antaa lisämaitoa (aluksi sokerit niin alhaalla ettei jaksanut imeä) ja tarjota tuttia, mutta jos on jotain omia periaatteita pullon, tutinm tms. suhteen, kannattaa sanoa heti osastolle tullessa ettei sitten harmita myöhemmin. Ajatustenlukijoita ei kuitenkaan siellä ole töissä.
Kaisu
Synnytin tyttäreni 1v9kk:tta sitten Satakunnan keskussairaalassa.
Minä pidin kokemustani positiivisena. Kätilöt ja lääkärit olivat todella mukavia ja tsemppaavia ihmisiä.
Minut sitten leikattiin pitkittyneen ponnistusvaiheen ja tytön väärän asennon takia, mutta siitäkin on vain positiivisia kokemuksia koska kaikki ihmiset leikkausvaiheessa olivat todella ymmärtäväisiä.:)
Osastolla olo oli tosi mukavaa!!!! Hoitajat ja lääkärit olivat mukavia ja ruokakin oli yllättävän hyvää!:)
Yksi siivooja siellä oli joka tuntui mutisevan joka asiasta, mutta hänellekin naureskelin mielessäni!!=)
Nyt edessä synnytys/leikkaus maaliskuussa ja toisaalta odotan jo sitä. Toivon että nytkin kaikki menisivät yhtä mukavasti!!!
Meidän lapsista kaksi on syntynyt Porissa, ensimmäisestä ei jäänyt kovin hyviä muistoja, toinen taas oli ihan positiivinen kokemus. Kätilön " varmuus" vaikutti omiin kokemuksiini eniten. Ensimmäisellä kerralla oli epävarman tuntuinen nuori kätilö ja kaiken lisäksi vauva jouduttiin siirtämään elvytettäväksi toiseen huoneeseen(napanuora kaksi kierrosta kaulan ympäri). Lopputulos oli kuitenkin terve poika, eli siinä mielessä onnistunut käynti kuitenkin. Kuopusta synnyttäessäni kätilö oli kokenut, synnyttäjän omia toiveita kyselevä/kuunteleva. Hän teki ehdotuksia, mutta antoi kaiken päätäntävallan itselle. Loppuvaiheessa tosin käski tiukasti suoriutua ulos vessasta takaisin pedille. Hyvä niin, vauva syntyi alle minuutin sisällä. Kaikenkaikkiaan sanoisin, että toisten kokemuksia ei paljon kannata vertailla, jokainen kokee kumminkin omalla tavallaan.
synnytin esikoiseni porissa,kuopuksen vammalassa ja jos vertailen näitä kahta sairaalaa,niin ehdottomasti pidän vammalaa ykkösenä.
en tiedä johtuuko se siitä että ensimmäinen synnytys oli aivan helvetillinen ja toista ei voi edes synnytykseksi kutsua verrattuna aiempaan. mutta kätilö joka kohdalleni osui porissa oli alusta asti todella tyly,ainakin siltä tuntui siinä kipujen keskellä kieriskellessä. meidän kemiat ei kertakaikkiaan pelanneet, minä tiuskin ja kätilö tiuski jne. synnytyksestä jäi todella huono maku,mutta lopputuloksena terve vauva,joka lienee pääasia. lastenhoitajat porissa sitten taas saa erityiskiitoksen,he olivat todella asianosaavia ja mukavia. neuvoivat ja opastivat kiitettävästi ja olivat kokoajan läsnä.
samoin ruoka oli hyvää ja jopa huonekaverit oli niin mukavia että yhteyttä ollaan pidetty edelleen.
joten luottavaisin mielin lähtisin synnyttämään poriin. (toivottavasti kätilö joka osuu kohdallesi ei ole sama kuin minulla...)
Ja minulla ihan positiiviset kokemukset! Kaikilla kerroilla on ollut eri kätilöt ja hyvin on sujunu. Ne kipulääkkeet mitkä olen halunnut olen saanut.
Onnea siis raskauden johdosta ja voit mennä hyvillä mielin synnyttämään!!
" Alla oli juuri kaikki " kauhukeskustelut" lehtien yleisönosastolla huonosta kohtelusta ym kun menin synnyttämään perätilavauvaa mutta minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Yrittivät kyllä koko ajan tarjota alatiesynnystä mutta kun lopulta synnytys käynnistyi ja vauva siis perätilassa sanoin haluavani sektion. Siihen lääkäri kysyi tiedänkö sen riskeistä ja sanoin tietäväni. Asia oli sillä selvä ja minua alettiin valmistella sektioon. Kaikki meni tosi hyvin ja toipuminenkin oli nopeaa. Olin tosi tyytyväinen tuohon kokemukseen. Itse asiassa seuraava (todennäköisesti alatiesynnytys tai ainakin alkaa sellaisena) pelottaa siksi vielä enemmän kun tuo sektio oli niin helppo. "
Oma kokemukseni siis vain positiivinen eikä lääkärit " osoittaneet mieltään" vaikka halusin sektion vastoin heidän neuvojaan. Vauva osoittautui huomattavasti arvioita suuremmaksi ja isä olikin kuullut kätilön sanovan toiselle että leikkaus oli varmaankin oikea ratkaisu. Toinen synnytys olisi edessä maaliskuussa joten jäänpä mielenkiinnolla odottamaan millainen kokemus siitä tulee.
Synnytin Porissa viime maaliskuussa, kaikki hoitajat varsinkin vuodeosastolla oli tosi mukavia ja ystävällisiä. Auttoivat tarvittaessa, mutta eivät tyrkyttäneet neuvojaan liikaa. Itse synnytyskätilö oli myös ihan kiva. Aika ronski täti tosin, mutta mua se lähinnä nauratti:)Itse synnytyksessä pääsin kylpyyn heti aluks ja epiduraalinkin sain nopeemmin kuin olisin itse ees tajunnu pyytää...