Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö paikkaansa? Turvaistuin/airbag?

11.01.2006 |

Nyt pitää täältä kysyä mielipidettä.

Nimittäin kuulin tällaisen väitteen:

Turvaistuimen/turvakaukalon voi asentaa etupenkille vaikka etupenkillä olisi airbag - kunhan vain asentaa turvaistuimen selkä menosuuntaan päin.

Minulle heräsi epäilys ettei voi olla näin - ja olen aina ollut uskossa ettei näin ole, mutta jos on niin se helpottaisi monessa kohdassa! Kertokaapa viisaammat mitenkä se onkaan!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaukalossa oli ainakin varoitukset että ei saa laittaa etupenkille jos on airbag. Eikä kyllä tulisi mieleenkään laittaa. Käsittääkseni se airbag tulee kolaritilanteessa aikas vauhdilla.

Turvaistuimesta en tiedä, meille oli muutenkin luonnollista laittaa se taakse.

Vierailija
2/21 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei saa missään nimessä laittaa turvakaukaloa etupenkille mitenkään päin, jos siinä on airbag. Muutenkin olen kuullut, että kokonaisuudessaan turvallisin paikka olisi keskellä takapenkillä.

Piippa79

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt äkkiä sille joka noin väittää, että asia ei todellakaan ole niin! Airbag on hengenvaarallinen pienelle lapselle, oli sitten selkä menosuuntaan tai ei.

Vierailija
4/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi laittaa, jos auto on niin paljon uusi, että airbagin voi kytkeä pois päältä. Tiedän että tämmöisiä autoja on. Uudemmissa autoissa on erikseen merkitty paikat joihin turvaistuimen voi/saa laittaa.

Vierailija
5/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Vaikka airbagin kytkisi pois päältä, kuten monissa autoissa voi tehdä, en silti laittaisi lasta turvaistuimessa etepenkille. Airbaghän kytketään pois napista ja panos jää edelleen paikalleen. Kuka siis takaa sen, että se ei pamahda...

Kaikkeahan tietty voi sattua ja kaikkia vaaroja ei voi poissulkea, mutta meillä ainakin sujuvasti totuttu takapenkillä mtkustamiseen.

Vierailija
6/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme viime kesänä auton joka on vuosimallia 2002. Siinä oli airbag myös matkustajan puolella ja halusimme sen pois käytöstä (muutoin emme olisi autoa ostaneet). Myyjä ensin hivenen kitkutteli ja sanoi että " tämän ikäisestä" autosta ei sitä voi kytkeä pois käytöstä koska autosta ei erikseen tälläistä kytkintä löydy. Mutta koska olimme ehdottomasti sitä mieltä että kauppa sitten kyseisen auton kohdalla raukeaa niin myyjä otti ko. autoliikkeen asennuspuolelle yhteyttä jossa sanottiin että sen kyllä saa pois käytöstä mutta vain asentaja pystyy sen konepellin alta kytkemäänn pois käytöstä. Näin sitten tehtiin ja matkustajan puolelle liimattiin tarra airbagin kohdalle että ko. turvatyyny on poistettu käytöstä. Ja saimme vielä mukaamme todistuksen josta ilmeni sama asia ja tämän todistuksen kanssa auto vietiin muutoskatsastettavaksi (laki ilmeisesti tätä edellyttää).

Outoa oli vain se että myyjä sanoi ettei kukaan ole koskaan aikaisemmin pyytänyt tälläistä toimenpidettä autoon teettämään hänen myyntiuransa aikana ja kyseinen auto on käsittääkseni ihan kivasti saavuttanut markkinapaikkansa lapsiperheissä.

Tästä sitten päättelimme että moni varmasti kuljettaa turvakaukalo ikäistä lasta ko. auton takapenkillä.

Tämä siis ihan tiedoksi että jos autosta ei erikseen löydy kytkintä joka poistaisi turvatyynyt käytöstä matkustajan puolelta niin sellaisen toimenpiteen voi kyllä ammattitaitoinen asentaja jälkikäteen tehdä. Ymmärsin myös myyjän puheista että näin on monen automerkin kohdalla eikä pelkästään tämän kyseisen automerkin.

On se paljon helpompaa kun lapsen saa siihen eteen viereen laitettua!

Ja tämän turvatyynyn siis saa myös myöhemmässä vaiheessa kytkettyä takaisin toimintaan.

Vierailija
7/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok silloin jos toimii kun Sokeripulla. Eli se on varmasti kytketty pois. Silti laitamme mielummin istuimen taakse ja keskelle on mielestäni turvallisin paikka istuimelle/kaukalolle. Siihen kun tottuu niin asiaa ei edes ajattele. En tiedä osaisinko itse edes ajella tuolla kun likka killittäisi suoraan silmiin tai kävis pelleilemään :)

Vierailija
8/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole 100% varma systeemi, joten sellaiselle paikalle en kyllä istuinta laittaisi.

Meilläkin tyttö on matkustanut aina takapenkillä. Tutkitusti turvallisin paikka autossa on takana ja keskellä. Meillä on kylläkin takana reunassa, kun muuten ei voisi kuljettajan penkkiä säätää.

Vierailija
9/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa mennä hiukka alkuperäisestä ohi, mutta kysyn kuitenkin: te keillä on lapsi takana ja reissaatte yksin, ootteko tehneet jotain peili viritelmiä että näette lapsen kasvot? Onnistuuko tutin nostelut jouhevasti?

Mä oon tähän asti pitänyt tytön etupenkillä ja airbagin poiskytkettynä kun pelkään että aiheuttais enemmän vaaratilanteita jos kurottelen ja kurkin sinne takapenkille. Tekis kyllä mieli vaihtaa tyttö taakse kun oon kanssa lukenut, että turvallisintahan se olisi.

Vierailija
10/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän täällä ennenkin kertonut, mutta meille sanottiin pari vuotta sitten Audilla, että vaikka huollossa voisivatkin kytkeä airbagin pois päältä, eivät sitä tee, koska konsernitasolta oli tullut tällainen määräys ettei niin saa tehdä. Määräys johtui siitä, että Saksassa oli käynyt niin, että vaikka oli huollossa kytketty airbag pois, se oli kuitenkin kolarissa lauennut ja edesssä turvakaukalossa ollut vauva oli musertunut kuoliaaksi.

Joten en koskaan laittiaisi minkään ikäistä lasta airbag-paikalle, missään tapauksessa.

Vierailija
11/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amelie72:

taitaa mennä hiukka alkuperäisestä ohi, mutta kysyn kuitenkin: te keillä on lapsi takana ja reissaatte yksin, ootteko tehneet jotain peili viritelmiä että näette lapsen kasvot? Onnistuuko tutin nostelut jouhevasti?

Mä oon tähän asti pitänyt tytön etupenkillä ja airbagin poiskytkettynä kun pelkään että aiheuttais enemmän vaaratilanteita jos kurottelen ja kurkin sinne takapenkille. Tekis kyllä mieli vaihtaa tyttö taakse kun oon kanssa lukenut, että turvallisintahan se olisi.

Eli takana matkustaa meillä, eikä ole peiliä; en kuiki ajon aikana yhtään taakse (paitsi punaisissa valoissa odottaessani saatan joskus pikapikaa vilkaista). Jos tuntuu siltä että tilanne vaatii tarkistamista, niin etsin kiireesti turvallisen pysähtymispaikan. Lapsen ääntelystä koitan päätellä, onko kaikki ok.

Meillä ei ole tutti käytössä, eli tutin nosteluongelmaa ei ole. Meillä on siis airbag etuistuimilla, mutta itse olen kyllä muutenkin sitä tyyppiä, että mieluummin ajon aikana pidän lapsen takapenkillä, koska jos hän istuisi vieressäni etupenkillä, niin ajaessa saattaisi huomio kiinnittyä vahingossa hänen touhuihinsa...

Vierailija
12/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskaltais luottaa, että poiskytketty turvatyyny ei toimis hätätilanteessa. Eli minusta pitäisi poistattaa koko turvatyyny ennen kuin laittaisin lapsen etuistuimelle.

Meillä lapset, 4v ja 6kk matkustavat kaksin takana. Ovat koko ajan matkustaneet. Esikoinenkin aikanaan matkusti yksin takana. Tuttiongelma on, mutta joko kuopus huutaa tai sitten pysähdymme auttaan tutin takaisin suuhun. Viimeaikoina hän on osannut tuttiketjussa roikkuvan tutin pyydystää itsekin suuhunsa (jos siis pitemmällä matkalla ollaan ja kädet ovat paljaana).

En myöskään istu takapenkillä viihdyttämässä lapsia pitemmilläkään matkoilla. Jos huuto kovenee ihan mahdottomaksi, pysähdymme tauolle. Jos huuto on kitinätasoa tai lyhytkestoista, ajamme eteenpäin ja odotamme, josko lapset rauhoittuisivat. Ja usein rauhoittuvatkin.

Esikoinen kurkkaa pyynnöstäni, nukkuuko kuopus kaukalossaan. Hän on varsin otettu tehtävästään. Esikoisen tilanteen näen taustapeilin kautta. Siis silloin kun kolmestaan ajelemme. Ajamme pitempiäkin matkoja, esim. mummolaan kolmestaan. Ja tämäkin toimii. Tosin mummolaan on vain 250 km.

Vierailija
13/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositusten mukaan vasta n.12-vuotias voi matkustaa airbag-paikalla.

Ja myös meille on autoliikkeessä sanottu, että vaikka airbagin kytkee pois päältä, niin se voi siitä huolimatta " poksahtaa esiin" . Ja joskushan sattuu myös näitä, ettei tarvitse ees törmätä mihinkään, vaan airbag laukeaa ihan itsestään ajon aikana, ilman mitään syytä.

Eli itse en laittaisi lastani etupenkille vaikka airbag ois kytketty pois päältä, itse asiassa en laita lastani etupenkille edes airbagittömässä autossa!

Ja vielä tuosta että jos ajaa yksin lapsen kanssa joka on takana, niin jos lapsi hermostuu/tutti tippuu, niin ajaa semmoiseen paikkaan jossa voi pysähtyä turvallisesti, ja sitten etsii sen tutin. Turvallisempaa se että lapsi vaikka hetken huutaa kuin kuljettaa etupenkillä. Suurin osa kolareistahan sattuu " lyhyellä" matkalla, eli ei kannata ajatella että kun on noin lyhyt matka, ei ehdi sattua mitään. Siispä lapsi asianmukaisiin turvalaitteisiin joka matkalle, ja mieluiten takapenkille ;).

Vierailija
14/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan ja vauva yksin takapenkillä. Ei ole tullut mieleenikään, että kehittelisin jotain peiliviritelmiä. Kun ajan, keskityn ajamiseen ja sillä sipuli. Jos vauva pitää ääntä (jokeltaa tai itkee) hän on kunnossa, jos vauva on hiljaa, hän nukkuu. Kun vauva ei osannut vielä itse laittaa tuttia suuhun, oltiin sitten ilman jos se putosi. En edes yltäisi sitä vauvalle antamaan. JOskus sitten huudettiin koko kotimatka. Nykään vauva itse laittaa tutin suuhun kunhan on autossa ilma hanskoja. Jos iskee eroahdistus kesken matkan niin sitten itketään ja tarvittaessa joskus laulelen ja juttelen vauvalle. Vauva kyllä aina rauhoittuu max 5min itkettyään. Pienempänä oli joskus näitä kaupasta kotiin tulo huutosessioita (koko matka 15min) mutta ei sille mitään voi. Kotiin on pakko tulla ja nopeiten päästään kun suoraan turvallisesti ajetaan. JOskus kokeilin pysähtymistä, mutta se ei rauhoittanut, kunhan pitkitti matka-aikaa. Tämä ajamiseen yksinomaan keskittyminen on ollut aivan tietoinen järkipäätös.

Mielestäni en ole kylmä äiti. Lapseni turvallisuus on tärkeintä ja siksi keskityn ajamiseen, en ikinä ajon aikana vauvaan. Vaikka ei olisikaan airbagia, en silti ottaisi vauvaa etupenkille häiritsemään. Takana on muutenkin turvallisinta. Olemme aika paljon reissanneet ja mielestäni vauvani on oppinut, että vaikka yksin joutuu takapenkillä olemaan ja joskus se vähän ahdistaa ja itkettääkin, aina matka päättyy siihen että äiti tulee. Vauva on ollut 95%:sti automatkoilla tyytyväinen ja hätääntyy aniharvoin. Hän on oppinut että autossa on mukavaa ja turvallista.

Vierailija
15/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nyt siirtyy meidän neiti kanssa matkustamaan takana. En tosiaan ole ollenkaan ajatellut noista näkökulmista vaikka yleensä olen ihan turhankin tarkka ja neuroottinen tällaisten asioiden kanssa. Olen vaan kuljettanut etupenkillä " näppärästi" niin kuin kaveritkin ja ollut tyytyväinen että airbagin saa pois :-/

Kiitos kommentoineille, pidänpä parit palopuheet eteenpäin nuille kavereillekin =)

Vierailija
16/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe on juuri näitä joka on kuljettanut lasta etupenkillä jossa on airbag. Lapsi istuu turvaistuimessa ja nenä menosuuntaan, kyseessä on 5-vuotias. Säikähdin todella noista kirjoituksista koska olemme luulleet että niin päin voi kuljettaa mutta selkä menosuuntaan ei. Onko todella näin että edes isompaa lasta ei airbag kolarin tullessa suojaakaan vaan hän musertuu sen alle? Me olemme olleet siinä uskossa että kuljetamme turvallisesti lapsiamme. Nuorempi istuu omassa turvaistuimessaan takana keskellä selkä menosuuntaan koska hänen istuimensa on sen verran suurempi eikä reunapaikalle sovi. Jos joutuisimme isomman siirtämään myös taakse niin auto olisi vaihdettava koska toista istuinta sinne ei saa kun kuskille ei jää tilaa jaloille.

Mutta jos näin olisi kuin kaikki väittävät niin miksi sitten kukaan ei ole asiaan puuttunut?

17/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amelie72:

Pitkillä matkoilla mies ajaa ja olen itse vauvan (7kk) kanssa takana. Jos lähden vauvan kanssa kahdestaan johonkin, niin pysähdyn tarvittaessa mutta muutoin en nostele tuttia eikä myöskään ole mitään peiliviritelmiä. Jos tyttö on rauhassa (yleensä nukkuu autossa) minulla ei ole tarvetta nähdä vauvan kasvoja. Jos huutaa kovasti eikä rauhoitu puheeseen, pysähdyn johonkin ja tarkistan että mikä on hätänä. Näin meillä :)

Vierailija
18/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esikoinen vajaa 3 v ja kakkonen 8 kk ja kumpikin ovat alusta asti istuneet takapenkillä tyytyväisinä. On varmaankin yhden käden laskettavissa ne kerrat, että olisimme joutuneet pysähtymään kesken matkaa huutavan lapsen takia, sillä yleensä siellä takana nukutaan tai isompi jo puuhailee ja jutustelee muita juttuja. Lapset oppivat loistavasti matkustamaan takana, oppivathan he nopeasti haluamaan penkistä pois ajaessa, jos vain kerran siihen sortuu...

Lasta ei pidä ikinä laittaa etu- eikä takaperin airbag-autoon, sillä laukeamisvaara on aina olemassa,vaikka kuinka olisi tyyny kytketty pois päältä. Airbag-autoissa on muistaakseni senttimetri-mitta, eli apurin paikalla istuvan täytyy olla x-pitkä, että tyyny lauetessaan osuu oikeaan kohtaan, eikä saa aikaiseksi päinvastaista tulosta. En alkanut etsiä netistä tuota tietoa, mutta lienee ollut joku 120 cm tai enemmän, johon vielä 5 vuotias ei kyllä pituudeltaan yllä. Toisekseen tyynyn aiheuttama töytäisy ja paine on pienelle lapselle vaaralliset, koska tyynyhän on tarkoitettu suojaamaan aikuista.

Vierailija
19/21 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jopa pienelle naiselle se voi olla vaarallinen!

Meidän tyttö matkustaa takana keskipaikalla. Ajelen paljon yksin ja vain kerran tyttö on huutanut suoraa huutoa eikä mikään auttanut! Ja juuri tuolloin oli tietysti aivan järkyttävä keli! Motarilla nopeus jotain 60 ja näkyvyys surkea, siinä sitten piti vielä lauskella lapselle, huih!

Meillä itseasiassa roikkuu " peili" (vau-kirjan näytekirja) niskatuesta, mutta se on vauvaa varten ettei tarvi tuijottaa harmaata penkkiä. Kuski ei siitä vauvaa näe.

Vierailija
20/21 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan itsekin vahvasti epäilin, ettei airbag etupenkille pidä turvaistuinta laittaa. Kommentoinkin jo asiaa tälle, joka moista väitti. Meillä molemmat lapset matkustavat takapenkillä ja palvelua ei automatkoilla ole - laulua ja juttelua lukuunottamatta. Nyt on kolmas tulossa ja todennäköisesti menee auto vaihtoon - takapenkille ei millään ilveellä saa kolmea turvaistuinta rinnakkain.

Vielä aiheeseen liittyen. Useaan otteeseen olen ihmetellyt tuttavaperheitämme kun antavat isompien lastensa matkustaa etupenkillä, vaikka paino tai pituus ei mitenkään riitä turvalliseen " airbag matkustamiseen" . Asiaa ei nähtävästi tiedetä tai sitten ei vaan ymmärretä vakavuutta.