Pitääkö lopettaa imetys, että alkais taas kuukautiset? vaikuttaako oma ikä?
Hei,
Esikoinen jo vuoden ja kuukautisia odottelen vieläkin. Imetän 2-4 kertaa vuorokaudessa, yleensä vain iltaisin ja aamulla.
En haluaisi vielä lopettaa imetystä, mutta onko pakko, että saisi taas menkat takaisin??
Olen kuullut, että yli 30-v äideillä menkkojen takaisinsaaminen vaatisi imetyksen kokonaan lopettamista. Onko kellään tällaisesta tietoa?
Kommentit (4)
imetän myös tyttöäni 11kk pari kertaa pv ja yölläkin vieressä nukkuessaan välillä saattaa maidot ottaa :) Mulla alkoi menkat 3 kk sitten tulivat 3 kertaa ja nyt jäivät jonnekkin? Raskaana en ole. Mietin voiko menkat loppua uudelleen? Esim jos vauva viihtyy enemmän rinnalla (esim,hampaitten tulo)
Pikkuesteri
Mä sain esikoiseni ollessani 35 v ja menkat alko tasan 3kk synnytyksestä ja olivat saman tien säännölliset kuin kello.
Kakkonen syntyi, kun ensimmäinen oli 1v5kk ja hänen jälkeen menkat alkoi 4kk synnytyksestä, mutta normaaleita lasken niiden olleen vasta noin 7kk synnytyksestä.
Eli yksilöllistä tämäkin on!
Niin ja esikoista täysimetin 4kk ja kuopusta puoli vuotta jota imetän edelleen. neiti nyt 10,5kk ja kova kolmosen yritys päällä! =)
Mutta eihän tuo ihan tavatonta ole raskautua vaikkei menkkoja ois vielä kuulunutkaan! Muutoin kyllä käväisisin suna lääkärissä juttelemassa asiasta, aika kauan ovat sulta poissa olleet.
Mutta onnea matkaan!
Kaverillani on alkanut aina kuukautiset n. kaksi-kolme kuukautta synnytyksen jälkeen. Lapset täysimetyksellä kuuden kuukauden ikään asti. On reilusti yli kolmikymppinen.
Itselläni alkoi esikoiselta kuukautiset n. kuukauden päästä siitä, kun yöimetykset jäivät pois, eli oli yli kahdeksan tunnin tauko imetyksessä. Näinhän joillakin toimii elimistö :-)
Nyt ei ole vielä kuukautisia kuulunut. Mutta minulla onkin kuopus vasta vakaat 6½kk, ja kiinteitä vasta vajaat kaksi viikkoa takana. Yöimetykset hyvin vahvasti kuvassa mukana.
Jokainen meistä on erillainen, kuten tiedetään.
Aika vähäistä imetyksesi on. Tuosta ikäasiasta en osaa sanoa.
Itse olen yli 30v. Minulla riitti imetyskertojen vähentäminen puoleen. Kiertoni palasi takasin 5vkon sisällä. Imetystä oli silloin takana lähes saman verran kuin sinulla. Imetän yhä.
Kaikkea hyvää sinulle :)