Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

¤¤¤ KESÄKERTTULEIDEN keskiviikko ¤¤¤

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut mitään ihmeitä minulla mielessä, tulin vain piipahtamaan.

Aikamoisen mielipiteiden ryöpyn tuo päivähoitoaihe oli aikaan saanut :)

No, itse teen ainakin oman lapseni parhaan mukaan.

Gallupiin: Tulee kyllä isseään laitettua aina töihin lähtiessä ja hiukan muutenkin. Onnellisin olen ilman meikkiä ja verkkareissa, mutta sen verran minussa asuu " neitiä" että mieluummin liikuskelen laitettuna. (ts. kivoissa vaatteissa ja nudemeikissä)

Sain tänään aikoiseksi käydä jäähdyttämässä mun kuntosalijäsenyyden. Hiukan noita raskauskremppoja kun alkaa olla niin ei nuo salihommat enää ole yhtä nautinnollisia kuin ennen. Nyt keskityn uintiin ja ulkoiluun/lenkkeilyyn.

No eipä tässä oikein muuta tänään :)

Päivänjatkoja!

Helmis ja Nuusku 16+5

Vierailija
22/27 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin vasta tässä vaiheessa mukaan päivän juttuihin. Ehditte jo " jäädyttää" päivähoitokeskustelun, mutt aheitän sanasen minäkin silti. (Itepäisen vikaa? ;)) )

Oon alkuperäseltä koulutukselta varhaiskasvattaja, eli lastentarhanopettajan ja 1-2lkn opettaja. Töissä aikoinaan tuli törmättyä tähän äitiysloma-hoito-oikeus -keskusteluun. Pari näkökulmaa sieltä ja pari omaa ajatusta. (Eikä nämä oo mitään ehdottomia totuuksia, mielipiteitä vain.)

Töissä joskus hämmästeltiin, kun reilu vuosikkaat isommat sisarukset jatkoivat hoidossa äidin äityslomasta huolimatta pitkää päivää: Isä toi taaperon seitsemän jälkeen ja haki viideltä, eli päivän maksimipituus tuli täyteen. Äitit oli kotona vauvan kanssa ja pikkuiset isosisarukset itksekeli päivät ikäväänsä ja väsymystään. Ei siis kyse ollu istään sosiaali- tai masennustapauksista, vaan tavallisen hyvistä perheistä. Näihin sosiaali-juttuihin en lähe puuttumaan, jätän ne lääkäreitten asiaksi. Jos äidistä tuntuu kahden pienen kanssa, ettei jaksa, voisi vaihtoehtona olla joustava 50tuntia/2vkoa -ratkaisu, esimerkiksi. siinä hoitoaika määräytyisi äidin ja lasten jaksamisen mukaan, eikä pikkuinen isosisarus tunne itseään syrjäytetyksi.

Sama 50tuntia/2vkoa -systeemi sopii kyllä hyvin myös isommille lapsille äidin ollessa vauvalomalla. Täyspitkä päivä voi tunuta vielä 5-6-vuotiaastakin turhan rankalta. Kustannushan on puolet täydestä päivähoitomaksusta ja hotiajat saa valita täysin oman tarpeen mukaan.

Omakohtainen kommentti meidän tilanteesta:

Esikoinen menee syksyllä 2. lklle ja kakkonen eskariin (Klo 9-13). Kolmonen on silloin nelivuotias. Vauvaahan meille odotellaan syntyväksi kesäkuun alussa, joten kesä nautiskellaan omasta pihasta ja mökkeilystä rauhassa koko perheellä ilman hoitopaikkoja tai kerhoja. Meidän okt-alueella on paljon lapsia, joten seuranpuutetta tuskin ilmenee. Syksyllä sitten kolmonen menee koulun ja eskarin alkaessa seurakunnan päiväkerhoon 3krt/vko klo 9-12. Silloin saan touhuilla vauvan kanssa kaksin, tehdä työtä ja opiskellakin, jos jaksan.

Meillä seurakunnan kerhomaksu on 20 euroa/lukukausi, koko talvi siis 40e. Sinne pitää hakea ennen elokuun alkua ja me kotiäipet ilman vakituista päivähoitopaikkaa ollaan etusijalla. Jos itse kaipaan seuraa, on seurakunnalla lisäksi kahtena aamupäivänä perhekerho klo 9-12. Siellä tarjoillaan aamupalaa, joten vauvan kanssakin tulee helpommin lähdettyä. Joka aamulle siis riittää kolmosen ja vauvan kanssa tekemistä ja kolmoselle kotonaolosta huolimatta seuraa!

Mutta edelleen: Nämä on vain minun mielipiteitä, joista kukaan ei toivottavasti loukkaannu. Jokainen tehköön itselleen parhaan ratkaisun itseään syyllistämättä. Vain itse voi tietää oman tilanteensa - luottakaa vaistoonne ja unohtakaa syyllisyys! :))

Oma napa voi hyvin, vauva liikkuu virkusti ja saa isotveljet nauramaan potkuillaan. Kauppareissu painavine kasseineen sai kyllä taas supistelemaan. Vauva pistää sinnikkäästi potkuilaan hanttiin supistuksille. (Ostin mansikkaeskimoita ja söin tuoreeltaan KAKSI kerrallaan! Hävettää, kun painoa on tullut jo 6 kiloa. Nyt pitää skarpata ja käydä illalla reipas kävelylenkki. Syyllisyydenaiheita siis piisaa... :)))

M 19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin oli kaikki, hemoglobiini ok, verenpaine ok ja kohtu menee yläkäyrällä. sain myös lääkäriajan varattua perjantaille. tosin ei neuvolalääkärille, vaan oma lääkärille. mutta kaipa sekin osaa katsoa onko supistukset saaneet mitään aikaiseksi. jos mitään ei ole kohdunsuulla tapahtunut, voin todennäköisesti palata kouluun helmikuussa! toivottavasti niin on... supistukset jatkuu edelleen, mutta ei niin pahoina enää.

mitäs gallupeja täällä olikaan... ainakin se ulkonäköjuttu. jotenkin tuntuu, ettei nyt jaksa kiinnittää kovin paljon huomiota ulkonäköön, mutta vähän pitää kuitenkin laittaa meikkiä, kun käy jossain. kahden viikon sisällä olen peräti käynyt kerran neuvolassa (tänään). mummoloissa vierailuita ei lasketa, niihin ei tarvii meikata. asennoistakin taisi olla puhetta. selällään voi olla, jos jalkojen alla on tyyny. sivuasennoissakin jalkojen välissä on tyyny. yleisin taitaa olla nyt puoli-istuva asento sohvalla.

nyt täytyy mennä syömään, mutta mukavaa päivänjatkoa kaikille!

gabriela

Vierailija
24/27 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrakuulumisia!

Täsmälleen viikkojen kokoinen vauveli masusta löytyi. Kaikki näyttäis olevan kunnossa, kovasti potkiskeli tutkimuksen aikana. Istukka on etuseinämässä, niinkuin arvelinkin sen olevan, kun potkut tuntuu laimeammin kuin esikoista odottaessa.

Vauveli näytti rauhanmerkkiä siellä touhujensa keskellä ja siitä saatiin kuva mukaan ;) Sukupuoli jäi arvoitukseksi, näyttivät kyllä jalkovälin, mutta eipä osattu siitä mitään sanoa. Nyt jännitetään sitten loppuun asti.

Minä ajattelin olla kotona ainakin niin kauan, että tämä nuorempi täyttää pari vuotta. Haluan hoitaa lapseni itse. Tämä jää kuitenkin todennäköisesti viimeiseksi lapseksi, niin tuo kotona olo aikakaan ei veny hirveän pitkäksi.

Rosa rv 19+5 ja Eeli

Vierailija
25/27 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onpa ollut aikalailla keskustelua päivähoidosta yms. täällä. Olen omina kotiäitivuosinani huomannut, että kotihoito/päivähoito/subejektiivinen hoitopaikkaoikeus ovat aiheita, jotka melkein jokaista äitiä lämmittää suuntaan tai toiseen. Sitten jokaisella on vielä oma ammatillinen taustansa, joista näitä asioita myös tarkastelee. Itse en tee työtä lapsien kanssa, mutta viime vuodet sellaisten aikuisten kanssa joiden varhaisissa vuosissa on ollut erilaisia, vakaviakin puutteita. Se on tietysti muokannut paljon omaa ajatteluani.

Nyt kun oma poika on tosi kovassa uhmaiässä mietin, voiko kukaan tässä äidin tehtävässä selviytyä edes suht tyydyttävästi? Puhumattakaan kaikista niistä haasteista, jotka ovat vielä edessä. Olen sen ikäinen, että monilla ystävilläni on jo murrosikäisiä lapsia ja tuo toinen " uhmaikä" jossa vastassa on jo aikuisen kokoinen uhmailija... niin huh huh.

No joo, en pistä lusikkaani sen enempää enää tuohon keskusteluun, jota jo toivottiin lopetettavaksi, mietinpä tosiaan vain, että äitiyteen kaikilla ulkopuolisillakin on niin vahvat mielipiteet, että harvaa vastaavaa teemaa löytyy.

IRINJA: <me ollaan mahdollisesti aika samaan aikaan (mun LA 3.6) siellä Haikaranpesällä synnyttämässä. Minulla on rakenneultra vasta nyt perjantaina, joten varaan paikan sitten sen jälkeen. Edellinen synnytykseni oli vesisynnytys mutta veteen en synnyttänyt. Se kyllä minuakin kiinnostaa, mutta en tiedä siitä ainakaan vielä tarpeeksi. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan samaan aikaan sisään puuskuteta, ettei jouduta siitä yhdestä altaasta taistelemaan :) :) Tämä huuli perustuu siihen, että viimeksi tunku oli niin kova, että pääsin altaaseen vasta paljon myöhemmin kuin olisin halunnut. Eikä se enää oikein kivinlievityksenä toiminut. Kohdunsuu kyllä aukesi reilussa parissa kymmenessä minuutissa vedessä 4>10 cm eli vauhtia se tapahtumiin pisti. Joskin myös kipua.

äitimiia 19+4

Vierailija
26/27 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Galluppeja alkoi olla niin kauheasti, etten jaksa nyt vastailla niihin.

Meillä on rakenneultra myös 23.päivä, niin kuin mrs.marplellakin. Eilen kirppu möyrysi ihan urakalla koko päivän masussa, tänään se on ollut vähän hiljaisempi. Ihan satunnaisia liikkeitä on tuntunut. Mut on se aina kivaa kun se liikkuu tai potkii. =)

Eipä muuta erikoista

Tytteli-83 ja kirppu rv 18+2

Vierailija
27/27 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä uusiks rueta kirjottamaan...

Mirju76: Poika täytti 2vko sitte 2v! Oli 1v7kk ku alotin syksyllä. Oon siis yksityinen pph. Hoitolapset on 2v ja 6v ja meille tulevat 3pv/vko... Just laskin et enää 11pv töitä. Helmikuun alussa loppuu ja jäädään pojan kans kotia ja oottamaan äitiysloman alkamista... :)

SyömisG: Meillä poika on syöny ite jo puol vuotta ja onki kait helppo tapaus ku syö enempiä miettimättä...*koputtaa puuta*

UlkonäköG: Musta tuntuu et kaikki muut raskaana olevat jotenki kukoistaa ja huolehtivat viimesen päälle miltä näyttävät. Ite oon yrittäny nyt viime aikona ees vähä kahtoo peiliin........

Suhmura..taas...