Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietoa Steinerkoulusta

10.01.2006 |

Tyttöni aloitaa ensi syksyllä koulun ja haluaisin hänet Steinerkouluun. Haluaisin kaiken mahdollisen tiedon Steinerkoulusta lähinnä kuitenkin heiltä jolla on lapsi / tai itse käynnyt Steinerkoulun. Kaikilta on kuitenkin tieto tervetullutta.

Meille tämä tulee olemaan isompi muutos elämään, sen takia että joudumme vaihtamaan kotipaikakuntaa jos lapsi menee Steinerkouluun. Täytyy löytyä uusi asunto, uudet työpaikat. Tämän takia haluan olla varma asiasta.

Koulu johon hän menisi niin heillä on 80¿ kk maksu tuleeko niitä muita maksuja lisäksi ?

Miten lapsenne vihtyy koulussa?

Olen ymmärtänyt että vanhemmat osallistuu paljon koulun rahakeräyksiin, miten paljon tällaisia on ? Siis onko teillä itsellä aina ollut aikaa osallistua? (onhan niitä paljon kotitöitäkin varsinkin jos on nuorempia sisaruksia)

Mitä yleensä ajattelet Steinerkoulusta?

Tiedän että internetistä saa tietoa ja olen paljon selailut netissäkin, mutta haen lähinnä vanhempien / Steinerkoulun käynneiden kokemuksia ajatuksia ja tietoa.

Olisin kovin kiitollinen jos mahdollisiman moni vastaisi

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tästä Steinerista sen verran että olen opiskellut luokanopettajaksi vähän " vaihtoehtoisella" tavalla. Me saimme mm. itse päättää missä kouluissa olemme harjoittelujaksot. Menin opiskelukaverini kanssa Steiner-kouluun harjoitteluun suurin odotuksin, sillä seurauksella että meidän oli kolmantena harjoittelupäivänä sateessa lounastunnilla pakko juosta pakoon koulusta. Kokemus oli enemmän kuin ahdistava.

Selitän. Ainakin tässä kyseisessä koulussa opettajat eivät kunnioittaneet lapsia lainkaan, eikä heillä ollut kykyä kuunnella mitä lapset heile kertoivat. Luovuuttakaan siellä ei tuettu; vaikka ideologiaan kuuluu mm. oman oppimateriaalin valmistaminen itse niin käytännössä se on sitä että opettaja sanelee mitä lapsi kirjoittaa tai piirtää. Olimme kolmessa eri (alakouluikäisten) luokassa tutustumassa, yhdessä niistä opettaja juuri silloin luki sadun josta lasten piti piirtää kuva. Ohjeet piirtämiseen menivät suunnilleen että :" vasempaan yläkulmaan piirrätte kaikki auringon, sitten keskelle hieman alemmas kaksi lintua, oikeaan reunaan tulee se suuri puu. Alas väritätte ruohon ja muistakaa että yhtään valkoista ei saa näkyä!" .

Toisessa luokassa oli YK:n päivä ja lapset toivat eri maista olevia tavaroita. Yksi poika (tai toinen hänen vanhemmistaan) oli muistaakseni Balilta kotoisin ja oli tuonut hienoja naamioita, joista hänen oli tarkoitus pitää tavallaan esitelmä. Opettaja keskeytti tämän esityksen jatkuvasti omilla kommenteillaan, hän kun oli myös käynyt Balilla. Kommentit olivat järkyttäviä. Opettaja päivitteli sitä miten siellä kaikki on niin kurjaa ja köyhää, mutta kyllä ne lapset vaan sielläkin on niin kekseliäitä että vaikka muovipussista tekee leijoja ja potkupalloja kun ei oikeisiin leluihin ole varaa. Näki että poikaa melkein itketti kun opettaja selitti miten alkeellisista oloista hän on muka " lähtöisin" . Häntä myös harmitti aivan selvästi ettei hän saanut kertoa naamioiden historiaa ja kerotmuksia, opettaja kun vei kaiken tilan.

Nämä nyt oli ne rankimmat esimerkit, mutta voisi kuvitella että todellisuus kouluissa on vielä hirveämpi sillä me kuitenkin olimme ulkopuolisia vierailijoita, joiden edessä luulisi olevan paineita näyttää " parhaat" puolet itsestään. Opettajilla kokonaisuutena tuntui olevan kovin autoritaarinen ote lapsiin, komentamista ja huutamista enemmän kuin monessa muussa koulussa mihin tutustuimme tai missä olen ollut opettajan sijaisena tämän jälkeen.

Inhottaa melkein sanoa näin, mutta vaikuttaa siltä että heidän koulutuksessaan ideologia saa huomattavasti suuremman painoarvon kuin opettajan ammattitaidon kehittäminen. Ammattitaidolla en nyt tarkoita sitä että tietää millaisila muovailuvahatempuilla on helppo opettaa lapsille kertotaulua tai että osaa pesäpallon säännöt. Tarkoitan sitä että opettajan pitäisi olla mielestäni oppimisen asiantuntija, joka osaa kannustaa ja tukea lasten kehittymistä persoonana ja osaa innostaa lapsia oppimaan. Mitään tällaista en Steiner-koulussa nähnyt. Myöskään kiusaamistapauksiin ei luokassa puututtu millään tavalla, ehkä opettaja ei edes ymmärtänyt mitä tapahtui.

Olen valmis myöntämään että ehkä näin karmeimmat mahdolliset esimerkit ja ehkä muissa S-kouluissa asiat ovat paremmin. Suosittelen kuitenkin että tutustut suunnittelemaasi kouluun, käyt seuraamassa oppitunteja, puhut oppilaiden ja vanhempien kanssa ennen kuin teet niin suuria päätöksiä (muutto yms).

Monessa " tavallisessakin" koulussa noudatetaan jotain vaihtoehtopedagogiikkaa. Ne kuitenkaan eivät yleensä ole sidottuja mihinkään oppiin, joten voivat vapaasti valita parhaat oivallukset kaikesta. Lapsentahtisia ja oppimismyönteisiä kouluja on pitkin Suomea, monesti pienet kyläkoulut keräävät sitoutuneita ja innovatiivisia ihmisiä ympärilleen. Toki myös suuret koulut voivat olla hyviä.

Lapsesi tulee viettämään koulussa huomattavan osan ajastaan erittäin monen vuoden ajan. Toivottavasti löydät koulun, joka sopii juuri hänelle!

Vierailija
2/19 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita koululle ja kysy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten yritin edellisessä " vuodatuksessani" tuoda ilmi, sen oli tarkoituskin olla tunteenomainen purkaus enkä väittänyt olevani Steiner-koulujen asiantuntija. Kasvatuksen ja oppimisen asiantuntija sen sijaan olen.

Olin tosin tässä koulussa kolmessa eri luokassa, jotka kaikki olivat yhtä huonoja. Tämä oli yksi syy, miksi en käynyt " loppukeskustelua" , silloinhan niitä olisi pitänyt käydä kolme. Yksikään opettaja ei myöskään vaikuttanut halukkaalta keskustelemaan omista koulutustavoistaan. Suurin syy " pakoomme" kuitenkin oli, että parini kanssa molemmat olimme niin ahdistuneita koulun ilmapiiristä ja toimintatavoista että emme todellakaan olisi voineet jäädä sinne hetkeäkään pidemmäksi ajaksi. Suoritimme harjoittelumme loppuun toisessa koulussa.

Toivon kuitenkin ap:n vuoksi, omasta mielenkiinnostani myös, saavani lukea positiivisiakin kokemuksia Steiner-kouluista!

Vierailija
4/19 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vastauksia kysymyksiisi.

Miten lapsenne vihtyy koulussa?

)Oikein hyvin. Luokanopettaja on sitoutunut työhönsä, opettaa samaa luokkaa jo viidettä vuotta ja jatkaa kahdeksanteen luokkaan saakka. Kavereita on ja ystävyssuhteet syviä. Vanhempainiltoja on kerran kuussa, missä avoimesti puhutaan asioista. Perheen ja koulun välinen yhteistyö on sujuvaa. Jos ilmenee koulupäivän aikana ongelmia, opettaja soittaa kotiin , muissakin tapauksissa.

Olen ymmärtänyt että vanhemmat osallistuu paljon koulun rahakeräyksiin, miten paljon tällaisia on ?

)Erilaiset talousprojektit ovat koulukohtaisia, riippuu siitä kuinka paljon kunta tukee koulua. Tämä asia selviää koululta.

Siis onko teillä itsellä aina ollut aikaa osallistua? (onhan niitä paljon kotitöitäkin varsinkin jos on nuorempia sisaruksia)

)Osallistun elämäntilanteemme mukaan. Toisinaan ehdin enemmän, viime vuonna ehdin olla todella vähän lastemme luokkien projekteissa mukana. Ensi vuonna on taas aivan eri tilanne.

Mitä yleensä ajattelet Steinerkoulusta?

)Itselläni on kolme lasta Steinerkoulussa ja olen ollut erittäin tyytyväinen valintaani. Opettajat kykenevät tarkastelemaan kunkin lapsen kokonaistilannetta laajasti perheen kanssa yhteistyössä.

Soita ihmeessä kouluun ja pyydä tutustumisaika.

Vierailija
5/19 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannustan sua mamma ottamaan yhteyttä siihen mahdollisesti tulevaan kouluun. Mulla on ollut yksi lapsi steiner PÄIVÄkodissa ja se oli aivan ihana paikka, on suorastaan ikävä sitä aikaa kun sai päivittäin käydä hakemassa lapsi hoidosta! Eräältä vanhemmalta taas kuulin että toisen paikkakunnan steinerpäiväkoti oli kerrassaan hirveä paikka. Tästä ja tämän ketjun aiemmista kertomuksista voidaan varmaan päätellä ettei se ideologia takaa välttämättä mitään. Kunnalliset koulutkin eroavat toisistaan kuin yö ja päivä, riippuu aivan opettajista, koulun koosta ja paaaaljon muusta. Varmaan yksi tärkeimmistä koulun toimintaan vaikuttavista asioista on opettajien työilmapiiri. Koska heistähän kaikki lähtee!

Kaikkein parasta on kun otat yhteyttä sinne kouluun ja kyselet avoimin mielin kaikkea mitä mieleen pälkähtää!

Vierailija
6/19 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille jotka ovat vastanneet.

Täytyy ainakin ottaa selville tosi tarkasti millainen koulu on kyseessä. Tämä S- koulu on vielä kaiken lisäksi kallis koska on viime syksyllä perustettu, eikä valtio tukea ole myönnetty. Sen lisäksi että on 80¿ kk maksu niin heille täytyy lainata 2000¿ kun aloittaa.

Onneksi kuitenkin nyt tajuan että kaikki S- koulut eivät ole välttämättä niin miten nyt sanoisin onnellisten lasten kouluja että niissäkin löytyy niin huonoja kuin hyviä. Niinkuin kaikissa kouluissa.

Vaikka laitoin tämän ns. kiitoskirjeen, niin käyn kyllä katsomassa onko tullut lisää mielipiteitä, jotka ovat tietenkin tervettuleita.

Vierailija
7/19 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi luke lisää mielipiteitä/kokemuksia aiheeseen liittyen!

Meillä menossa nyt sama pohdinta kuin teillä 4mamma. (menikö oikein?) Olenkin lauantaina menossa meille lähimpään Steinerkouluun tutustumaan, mutta kiinnostais myös juuri vanhempien yms. kokemukset!

Kunnallinen koulu on ihan vieressä ja olis sekin aika turvallinen vaihtoehto tuttuine kavereineen jne.

Olen ajatellut, että Steiner koulu olis jotenkin " lempeäpi" ? Mutta miten siellä voidaan tukea lapsemme lukemaan opettelua ja ääntämistä? Joka luultavasti tulee olemaan vaikempaa kuin muilla ja saattaa vaatia puheterapia harjoituksia vielä koulussakkin. Entä pitkähkö koulumatka? Onko koulun puolesta mitään kuljetusta? Tälläisiä kysymyksiä pyörii mielessäni, no varmasti lauantaina saan vastauksen.

Jotenkin ehkä kuitenkin peloittaa juuri tuo, että jos ei olekkaan niin " ihana" koulu kuin antavat ymmärtää ja opettaja ei olekkaan ammatitaitoinen. Minulla yksi motiivi tähän kouluun laittamisessa olisi ehkä juuri se kiusaamis asiakin. Luulen, että lastamme saatetaan tulla koulukiusaamaan puheen takia (s,r,d,l äänteet vielä hakusessa) ja ajattelin, että Steinerkoulussa se ehkä jäisi vähemmälle? (tiivis luokka yhteisö, tuttu opettaja jne.)

noh.. ratkaisu tulee varmasti olemaan vaikea.

äitikki

Vierailija
8/19 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Muita maksuja voi tulla koulukohtaisesti, esim. ostetaan huilut tms, (niitä toki saa käytettynäkin ->halvempi)

- Mihinkään ei ole koskaan ketään pakotettu :-) Kukin panostaa kykynsä mukaan ja vaihtoehtoja löytyy, esim. lastenjuhlassa vanhemmat saivat päättää leipovatko, myyvätkö lippuja esityksiin (n2h/perhe) vai lahjoittavatko jonkun summan rahaa ja joskus ei vaan tarvitse osallistua jos ei halua.

- Lapset ovat viihtyneet mainiosti, opettajat ovat kokeneita ammattilaisia , mutta joka kerta katson erikseen että onko opettaja " pätevä" ja tarvittaessa laitan tuon meidän kuopuksen ihan tavalliseen kouluun jos siltä tuntuu ettei opettaja hoida tehtäviään niin kuin pitäisi.

- Resurssit ovat pienet, joten koulussa ei välttämättä pystytä pitämään lapsia jotka tarvitsevat erityisohjausta (ei ole varaa palkata kouluavustajaa)

-Minusta Steinerkoulu on hyvä paikka lapsen kasvaa, vanhempien kanssakäyminen on tiiviimpää kuin ns. tavallisessa peruskoulussa ja lasten omaa luovuutta/persoonaa tuetaan. Lapset keksivät leikkejä vaikka kahdesta tikusta jos tarvitsee koska Steinerkoululaiset oppivat aloitteellisiksi jo päiväkodissa. Elämykset haetaan pienistä arkipäiväisistä asioista esim. pullan leipomisesta, oppiminen tapahtuu leikkien ja lorujen kautta. Jokainen lapsen vanhempi voi milloin vain mennä seuraamaan lastensa oppitunteja ja itse olen monesti lapsia hakiessani kuunnellut opetusta oven läpi. enkä koskaan ole kuullut opettajan puhuvan negatiiviseen sävyyn lapsille, vaikka taatusti välillä on melkoisen tiukkaa. Kuri on steinerilaisillakin vaikka toisin välillä kuulee puhuttavan. Kielet alkavat jo ekalla (saksa, englanti)... mitäköhän vielä, asiaa olisi paljon mutta tilaa vähän. Tyytyväisiä ollaan oltu koko perhe. Meillä ei ole mitän ideologista syytä, miksi laitoimme lapsemme Steineriin. Se tuntui vain pehmeämmältä vaihtoehdolta. Ja mikä tärkeintä Steinerissa lapset oppivat sen, että ihmiset voivat olla erilaisia. Ei minusta tavallinen peruskoulukaan ole mitenkään huono, olemme vain katsoneet että haluamme lapsemme koulutettavan muuhun kuin siihen että he istuvat eskarista alkaen pulpetin ääressä hiljaa ja ottavat opetuksen vastaan (jos ottavat)... niin ja en muuten sitten väitä että kaikki tavalliset koulut olisivat kamalia paikkoja joissa tietoa kaadetaan niskaan ja poikkeava et saa olla. Uskon että monikin tavallinen koulu on hyvä ja Steinereissakin on huonoja paikkoja joissa idea ei toteudu. Mikään asia ei ole niin mustavalkoinen.

Vierailija
9/19 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukset kiinnostaisi hurjasti! Onko siellä maksuja?

Vierailija
10/19 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodista kokemukset olivat yksinomaan hyviä, mitä nyt itse muistan ja tietysti mitä vanhempani ovat kertoneet. Vihdyin aivan loistavasti ja ohjaajat olivat ammattitaitoisia ja innostavia. Koulusta sen sijaan kokemukset eivät olleet pelkästään positiivisia. Olen joskus veljeni kanssa keskustellut aiheesta (hän oli myös Steinerissä) ja olemme molemmat sitä mieltä, ettemme laittaisi omia lapsiamme Steineriin. Itse olin s-koulussa 3 vuotta, veljeni oli kuusi. S-päiväkotiin kyllä pistäisin oman poikani ihan mielelläni.

Emme olleet kovin vakuuttuneita koulusta, koska oppiminen jäi oikeasti joillakin oppilailla puolitiehen. Kaikille ns. vapaa tahti ei sovi tai ainakin opettajan pitää olla todella pätevä, jotta heikotkin pärjäävät. Onhan niitä ongelmia varmasti kaikissa kouluissa, mutta jotenkin mulle on jäänyt sellainen kuva, että kyllä jotkut rajat ja taso pitää olla -aina ei voi vaan ymmärtää ja todeta, että teet sitten omaan tahtiisi. Pitää myös potkia eteenpäin ja joskus asettaa tavoitteita, joista sitten pidetään kiinni.

Vierailija
11/19 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle steinerkoulu ei ollut se paras mahdollinen vaihtoehto, koska tykkään sellaisesta perinteisestä " akateemisesta" opiskelusta (jo lapsena tykkäsin), eli nämä paljon mainostetut elämykset eivät minulle ole merkinneet kovinkaan paljon. Tiedonhaluni oli lapsena aivan valtava ja olin kateellinen kavereitten koulukirjoista =). Työvihkojen tekeminen ei alussa ainakaan ollut kovin luovaa, itse asiassa vielä seiskallakin taidettiin pitkälti opettajan ohjeitten mukaisesti tehdä niitä. Olen aika paljon tutkinut steinerkoulujen nettisivuja, ja välillä oikein naurattaa, kun niissä on kuvia lopputöistä tai muista vastaavista. Meillä ainakaan ei tuosta vaan rakenneltu kitaroita tai muuta sellaista, aika paljon vaatimattomattomampaa se arki siellä mielestäni on.

Koulussa oli toki paljon kivaakin, mutta haluaisin riisua sen ympäriltä turhanpäiväistä mystiikkaa ja siksi tämä nyt painottuu vähän näihin negatiivisiin puoliin. Itselläni oli kouluaikana 3 eri opettajaa, koska varsinainen opettajamme oli kahdesti äitiyslomalla. Kaikki olivat päteviä Snellun käyneitä, mutta kyllä oli opettajissa eroa. Steinerkouluissahan ajatellaan kasvatuksen olevan taidetta, mutta suoraan sanottuna kaikki eivät ole tässä lajissa sitten yhtä luovia... Kiusaamiseen puuttuminen, erilaisten ja eritasoisten oppilaitten huomioiminen ja opetuksen innostavuus ovat todella persoonakohtaisia ja viime kädessä tietysti myös koulun kulttuurista kiinni. Viidennen ja kuudennen luokan opettajani oli ainakin kertakaikkisen tylsä, elämyksellinen oppiminen oli silloin ihan yhtä tyhjän kanssa.

En välttämättä luottaisi erilaisuuden hyväksymiseen ja suvaitsevaisuuteen yhtään sen enempää kuin peruskouluissakaan. Kyllä meidän luokassa ainakin kiusattiin (varsin luovasti, se myönnettäköön), ja mieleen on jäänyt kuinka jokunen tapaus kuitattiin tökerösti " pojat on poikia" -lausahduksilla. Emme olleet mitenkään erityisen persoonallisiakaan, mikä usein yhdistetään steineriin myös.

Päiväkotityöstä tykkäsin kovasti ja laittaisin omatkin lapset steineriin, jos olisi tarpeen. Tosin täkäläisessä päiväkodissakin nämä henkilökemiat ovat olleet vähän kuralla ja henkilökuntaa aika vähän.

Vierailija
12/19 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt steinerkoulua 9 vuotta eli peruskoulun oppimäärän verran. Vasta siirryttyäni lukioon ja surffailtuani netissä ymmärsin, kuinka erilaisia steinerkoulut Suomessa ovat ja minkä takia niin monilla on koulusta kummallisia käsityksiä. Jokainen koulu todellakin on aivan erilainen!

Tässä joitain omia kokemuksia, plussia ja miinuksia:

+ Pieni ryhmäkoko ja sama luokka ykkösestä ysiin. Tunsi kaikki opettajat hyvin ja melkein kaikki koulun oppilaatkin tiesi nimeltä (meillä ei ollut rinnakkaisluokkia, kun oli niin pieni koulu, n. 100 oppilasta). Alaluokilla luokan koko oli suurimmillaan 15 oppilasta, yhdeksännellä meitä oli enää 8.

+ Itse tekeminen, käytiin esimerkiksi viljelemässä viljaa ja sitten viikatteella leikkaamassa ym.

+ Oppimateriaalit ovat laadukkaita, esimerkiksi puuvärit ovat niitä paksuja ja parhaita, jotka myös maksavat maltaita. Myös paperien laatu on erinomainen.

+ Sama opettaja opetti pitkään ja vain joissain aineissa oli muu kuin luokanopettaja. Tosin äitiysloman ym. takia opettaja vaihtui kaksi kertaa 9 vuoden aikana. Itsellä oli erittäin mukava opettaja kuudenteen luokkaan asti, en usko että suuressa koulussa voi sellaista suhdetta syntyä (ekalla kun tulin kouluun ja opettaja oli aina ulkona vahtimassa lapsia, juoksin suoraan halaamaan opettajaa ja viimeiset metrit aina silmät kiinni.) Opettaja myös vieraili kerran jokaisen oppilaan kotona. Se tuntui pienenä mukavalta.

+ Silloin kun itse olin ala-asteella, koululla oli varaa kustantaa jokaiselle oppilaalle oma huilu ensimmäisellä ja kolmannella luokalla. Kaapissani komeilee edelleen kaksi Choroi-huilua.

+ Ei ollut sellaista kilpailua ns. parempien ja huonompien oppilaiden välillä niin paljon, koska arvosanojen merkitystä ei painotettu.

+ Taideaineita oli paljon, mutta...

- ...musiikinopetus pohjautuu ihmeellisiin käsityksiin. Esimerkiksi mitään sähköisiä soittimia ei saanut olla. Rahan puutteessa muitakin soittimia oli suhteellisen vähän, en esimerkiksi koskaan saanut soittaa kitaraa, vaikka olisin kovasti halunnut opetella (tällä hetkellä omistankin sitten jo kaksi kitaraa).

- Turhat antroposofia-mitkälie -hömpät voisi karsia pois. Tosin vasta lukiossa sain tietää, että 9-vuotta käymäni steinerkoulu on perustunut jollekin sellaiselle ajattelulle.

- Mystiset käsitykset liittyen piirtämiseen. Esimerkiksi valkoista ei saa näkyä paperilla tai ihmiselle ei saa piirtää silmiä alaluokilla. Täytyi keskittyä hahmojen piirtämiseen ala-asteella. Vaikka taideaineita oli paljon, aiheet olivat hyvin tarkasti määrättyjä ja usein oli vain tietynlaiset materiaalit käytettävissä (hyvälaatuiset vesivärit (ei mitään sellaisia citymarketista ostettuja töherrysvärejä), lyijykynällä piirtäminen, puuväreillä piirtäminen tai hiilellä/värillisillä hiilentapaisilla kynillä piirtäminen)

- Resurssien puutteesta kaikki opettajat eivät olleet päteviä, mutta tämä on koulukohtaista ja tätä on myös muissakin kouluissa.

- Yhdessä välissä elämääni koin todella rasittavaksi sen, kun ihmiset eivät tienneet mikä on steinerkoulu. Välillä sain kuulla olevani eliittikoulussa ja välillä taas " ai siellä missä on kaikkia sellasia joilla on joitain ongelmia" . Minä kun vain halusin olla niin kuin kaikki muut, enkä joku steinerilainen.

- Rahojen puute todellakin näkyy joissakin seikoissa. Meillä koulu tosin oli täysin maksuton. Ihmettelen, miten se voi pakollisena edes maksaa jotain?!

Laittaisinko sitten oman lapseni steinerkouluun? Kyllä ja en. Koulun perustoimintatapa on mielestäni paljon parempi kuin muissa kouluissa. Mutta se, mihin toimintatavat perustuu, eli antroposofia, on mielestäni sellaista jonka voisi lähinnä vetää vessanpöntöstä alas. Lisäksi itse olen ollut alle kouluikäisestä asti kiinnostunut musiikista ja harrastanutkin sitä ja olen kokenut erittäin suurena tappiona sen, että pääsin kitaraan, bassoon (ennen en tiennyt muuta bassoa kuin kontrabasson) ja kaikkeen pänditouhuun mukaan vasta lukiossa. Ei stenerkoulussa ollut mitään äänentoistovehkeitä. Pidän musiikki-ihmisenä monipuolista musiikinopetusta erittäin tärkeänä, joten sen takia en laittaisi lapsiani steinerkouluun.

Vierailija
13/19 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ei pidä vanhempia ajantasalla joistain tärkeistä asioista. Mikael-juhla oli ollut todella ahdistava ja " hurmoshenkinen" tilaisuus. Lapsen uskonnontunteihin on suhtauduttu todella nihkeästi (Steinerin ideologia ja opithan pohjaavat antroposofiaan) ja niitä on ollut vaikea järjestää.

Lapsi itse on valittanut, ettei opettaja pidä mitään järjestystä! Eli häiriköt todellakin häiritsee ja vaikeuttaa kaikkien oppimista.

Mitään sääntöjä ei näytä olevan, koska esim. oppilaiden ulkovaatteet lojuvat naulakoiden tienoolla hujan hajan ympäriinsä.

Rehtorijärjestelmä (rehtori on aina yksi opettajakunnasta vuoden kerrallaan) on susi.

Toisella tutulla on lapsi steinerpäiväkodissa (josta on tykännyt), mutta hän tuskin laittaa lastaan S-kouluun, koska on saanut niin huonon kuvan tutun ja hänen lapsensa kokemuksen perusteella.

Vierailija
14/19 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tykkäsi, veljensä taas ei tullut toimeen oman luokanopettajansa kanssa mutta itse koulua on pitänyt ihan hyvänä, erityisesti pitivät siitä että oli sama luokkakokoonpano koko ajan ala-asteelta kirjoituksiin asti. Maksuja tässä koulussa käsittääkseni oli, ja oli " aktiivinen koulu" , useampia retkiä ulkomaille, maatilaharjoittelua yms. toimintaa paljon.

Ja mitä myöhempään elämään tulee, niin miehen ja veljensä luokkatovereissa on minusta keskimälaisiini), ja ihan yhtä paljon on mennyt korkeakouluihin ym. kuin omista luokkalaisistani. Jostain muistan lukeneeni, että s-kouluissa myöskään _ei_ ole mitään heikompia tuloksia ylioppilaskirjoituksista, mutta en muista mistä tämän tiedon noukkinut.

Vierailija
15/19 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis käynyt sekä steinerpäiväkodin että -koulun. Kauhistutti lukea ensimmäisne kommentoijan teksti -olisitkohan voinut hieman ylitulkita tilannetta? Mitä jos olisit seurannut opetusta yhden päivän ajan, olissiko käsityksesi muuttunut?

Mutta voihan se olla niin valitettavaa että asiat olivat tosiaan niin huonosti kyseisessä koulussa. Itsekin siis kehoittaisin kiinnostuneita käymään juuri lähimmässä koulussaan tutustumassa kouluun- juttelemassa opettajan kanssa ja katsomaan millaista opetus on. En ole koskaan lukenut antroposofiaa tai muutakaan aiheeseen liittyvää. Tekisi mieli.

Koen steinerpäiväkodin yhtenä parhaista asiaoista varhaislapsuudessani -tuntuu että vieläkin -20- vuotiaana -ammennan sieltä voimavaroja :j

Entä koulu? Meidän koulu toumi mielestäni loistavasti -oli aikoja jolloin asiat eivät sujuneet kaikkien kohdalla yhtä loistavasti, ja ristiriitoja oli opettajien kanssa, mutta eikös aina? Lähdin mielelläni " normaaliin lukioon" . Lähtemisen jälkeen kouluumme on perustettu kuitenkin oma lukio -ja kaipa se kertoo jotain koulun kasvatuksen onnistumisesta jos osa lapsista haluaa jatkaa sen puitteissa, eikös.

Kaikille streinerkoulu ei välttämättä sovi -joko lapsen akateemisuuden takia kuten joku mainitsi, tai sitten vanhempien maailmankuva erilaisuudesta. Mutta kouluahan voi aina vaihtaa, eikö, jos lapsi myöhemmin kokee kaipaavansa jotain erilaista. Mutta myönnän, etten itsekään laittaisi lastani kouluun josta en voisi olla täysin varma onko se hänelle hyväksi -siispä kouluun vain tutustumaan!

Lopuksi voin kertoa hyvän esimerkin, kuinka tuttuni lapsi on vaihtanut peruskoulusta steinerkouluun (ei ainoa laatuaan). Äitinsä hymyillen kertoi sitten kuinka tyttö on tyytyäinen ja innoisaan. Aiemmin hän oli ollut koulukiusattu, mutta uusi koulu ilmeisesti tarjosi juuri hänelle jotain ainutlaatuista -ainakin kohonneen minäarvontunteen -joka on ihmisen kehitykselle yksi peruspilareista.

Onnea matkaan.Kiitos ja kumarrus.

Vierailija
16/19 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

anmahovi:

" Olen siis käynyt sekä steinerpäiväkodin että -koulun. Kauhistutti lukea ensimmäisne kommentoijan teksti -olisitkohan voinut hieman ylitulkita tilannetta? Mitä jos olisit seurannut opetusta yhden päivän ajan, olissiko käsityksesi muuttunut?"

Muistaakseni olin itse tämä *ensimmäinen kommentoija*. Taisi jäädä alkuperäisestä tekstistäni epäselväksi, että siis seurasimme opetusta yhteensä kahden ja puolen pävän ajan, tämä kuuluisa pakomme vesisateessa metsän läpi tapahtui kolmannen päivän lounastauolla. En usko että vielä yhden ylimääräisen päivän seuraaminen olisi juurikaan muuttanut käsitystäni joka siis oli erinomaisen huono.

Vierailija
17/19 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ja puoli päivää ovat sekä pitkä ja lyhyt aika -näittekö mitään hyvää siellä? Miltä koulu vaikutti muuten jos ei oteta huomioon muutavaa ilmeisesti hieman epäpätevää opettajaa?

Muistan kuinka minullakin kouluaikani varrella oli muutama ei-niin-pätevä opettaja. Kaikista ihmisistä ei vain ehkä ole opettajiksi, vaikka päältä päin siltä näyttäisi. Meillä kumpikaan näistä opettajista ei jäänyt kouluumme.

Steinerkoulu ansaitsee mielestäni paljon parempaa arvostelua kuin vain sivusta katsojan roolissa olijalta. Minulla on Lappeenrannan steinerkoulusta pääasiassa vain hyviä muistoja -sekä henkilökunnasta että koko ilmapiiristä. Missään muualla ei lapsenne saa luomuruokaa tai kannusteta lasta kehittymään omaan tahtiinsa ilman että vertailtaisiin numeroin ja muun menestyksen kautta onnistumistasi ihmisenä.

En ole käynyt koululla pitkään aikaan, enkä tunne ehkä suurinta osaa nykyisistä opettajista.Mutta silti sanon että steinerkoulu on yksi hyvä esimerkki siitä kuinka lapsen annetaan kasvaa yksilönä niin, että tuosta kehityksestä tehdään enemminkin tutkimusmatkailu itsensä kanssa kuin suoritus -niin että kuitenkin päädytään taidoissa samalle lähtöviivalle peruskoululaisten kanssa. Uskaltaisin myös väittää että myös opettajat ottavat siellä työnsä omakohtaisena haasteena, ja enemmänkin sydämen asiana kuin velvollisuutena. Kukaan meistä ei ole samanlainen, ja valitettavasti tämä on näkynyt myös negatiivisina piirteinä joissain opettajissa. Silti, kaiken tämän jälkeen julistaudun puolueettomaksi.

Vierailija
18/19 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiuhtiainen:

anmahovi:

" Olen siis käynyt sekä steinerpäiväkodin että -koulun. Kauhistutti lukea ensimmäisne kommentoijan teksti -olisitkohan voinut hieman ylitulkita tilannetta? Mitä jos olisit seurannut opetusta yhden päivän ajan, olissiko käsityksesi muuttunut?"

Muistaakseni olin itse tämä *ensimmäinen kommentoija*. Taisi jäädä alkuperäisestä tekstistäni epäselväksi, että siis seurasimme opetusta yhteensä kahden ja puolen pävän ajan, tämä kuuluisa pakomme vesisateessa metsän läpi tapahtui kolmannen päivän lounastauolla. En usko että vielä yhden ylimääräisen päivän seuraaminen olisi juurikaan muuttanut käsitystäni joka siis oli erinomaisen huono.

Pitivätkö he teitä sielä vankeina vai miksi pakenitte vesisateessa metsän läpi? Eivätkö he olisi päästäneet teitä pihan poikki tietä pitkin?

Minäkään en usko, että sinulle olisi riittänyt useammankaan päivän seuraaminen. Puuttumatta sen kummemmin näiden opettajien toimintaan, koko steiner koulun opetus ei pohjaudu siihen oppimiskäsitykseen mitä sinä olet opiskellut ja mitä toteutat työssäsi.

Se että olisit todella ymmärtänyt mitä koulussa tapahtuu olisi vaatinut sinulta paljon enemmän kuin opetuksen seuraamista. Opettajat eivät ehkä teille alkaneet sen enempää perustelemaan tekemisiään, koska olisivat joutuneet kertomaan jutut niin kaukaa.

Ihmisiä nekin opet ovat... eikä se koululaisen esitelmän keskeytykset ole mitenkään pedagogiikka vaan ollut ihan tämän opettajan omaa käytöstä.

Vierailija
19/19 |
20.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pehmomamma:

Minäkään en usko, että sinulle olisi riittänyt useammankaan päivän seuraaminen. Puuttumatta sen kummemmin näiden opettajien toimintaan, koko steiner koulun opetus ei pohjaudu siihen oppimiskäsitykseen mitä sinä olet opiskellut ja mitä toteutat työssäsi.

Se että olisit todella ymmärtänyt mitä koulussa tapahtuu olisi vaatinut sinulta paljon enemmän kuin opetuksen seuraamista. Opettajat eivät ehkä teille alkaneet sen enempää perustelemaan tekemisiään, koska olisivat joutuneet kertomaan jutut niin kaukaa.

Ihmisiä nekin opet ovat... eikä se koululaisen esitelmän keskeytykset ole mitenkään pedagogiikka vaan ollut ihan tämän opettajan omaa käytöstä.

Pakko puuttua tähän, vaikka keskustelu onkin osoitettu ihan toisaalle. Minä olen myös opettaja, olen opiskellut sekä snellussa että okl:ssa. Luulen siis tietäväni aika paljonkin siitä, mikä on kummankin puolen oppimiskäsitys. Haluaisin kovasti osoittaa, että ihan tavallisessa peruskoulussakin kunnioitetaan yksilöä eikä sielläkään haluta ehdoin tahdoin tasapäistää. Myös peruskoulussa huonot opettajat edustavat lähinnä itseään eivätkä koko koululaitosta. Peruskoululaitos on Suomessa kuitenkin niin paljon laajempi instituutio kuin steinerkoulu, joten niitä mätiä omenoita on varmasti monin verroin enemmän.

Se taas, etteivätkö steinerkoulun opettajat perustelleet tekemisiään, on kuitenkin aika suurta typeryyttä. Steinerkoulussa lapsiakin opetetaan etsimään tekemisilleen perusteita, ja tuntuu todella oudolta, ettei vaihtoehtopedagogiikkaa tarvitsisi perustella siksi, että se vaatisi niin paljon. Käsitysteni mukaan steinerkoulujen opettajat joutuvat - tai SAAVAT - perustella omia näkemyksiään erittäin usein. Varmasti jokaisessa steinerkoulussa on oppilaita sellaisista perheistä, joissa koko pedagogiikkaa ei niin hirveästi tunneta. Lapset halutaan steinerkouluun monista syistä (yksi suosituin syy on varmasti tämä " siellä korostetaan luovuutta" -myytti, luovuuttahan ei mitenkään erityisesti korosteta) eikä vanhempien toki tarvitsekaan kahlata Steinerin tekstejä alusta loppuun ennen koulupäätöstä. Tästä kuitenkin seuraa melko useinkin epäselvyyttä tavoitteiden ja tapojen suhteen. Opettajien tulee pystyä perustelemaan omaa pedagogiikkaansa ja oppimiskäsitystään riittävän yksinkertaisesti ja toisaalta riittävän laveasti, jotta mikään koulun tavoista ei jäisi vaille selitystä ja sitä kautta merkityksettömäksi. Suurin osa steinerkoululaisten vanhemmista on käynyt ihan tavallisen peruskoulun tai sitä edeltäviä koulumuotoja, ja heidänkin oppimiskäsityksensä edustavat yleensä tätä normilinjaa. Opettajalla täytyy olla keinot osoittaa, että hänen valitsemansa työtavat ovat lapsen edun mukaisia.

Olen itse elävä esimerkki siitä, ettei steinerpedagogiikka ja yliopistojen kasvatustiede sulje toisiaan pois. Myös useimmat aineenopettajat steinerkouluissa ovat ihan " tavallisia" aineenopettajia, joillakin on toki lisäopintoina suoritettuja snellman-korkeakoulun opintoja. Siksi on hieman loukkaavaa väittää, ettei luokanopettajaksi opiskeleva voisi ymmärtää mitä toisenlaisessa koulussa tapahtuu. Nämä koulumaailmat eivät voi elää toisistaan erillään vaan niiden täytyy pysyä keskusteluyhteydessä. Se vaatii molemmilta osapuolilta panostusta ja kiinnostusta.