###SYYSkeijut tiistaihin###
Kommentit (27)
Ompa ihana olo, kun sain nukuttua pitkään :)
Mua hieman huolestuttaa, kun ei ole pahoin vointi alkanu..
ekaa siis odottelen ja viikkoja huimat 4+6. Tällä hetkellä ei muita oireita, kun rintojen kipu, lämmöt normia ylempänä, ja väsymys. Millä viikolla teillä on pahoinvointi alkanu?
Frodo: (meniköhän nicci oikein)
Oon kuullu, että oksutaudita ei ole sikiölle haittaa. Saahan bulimiaakin sairastavat terveitä lapsia, mutta itse ovat huonossa kunnossa. Alkio/sikiö ottaa kyllä sen mitä tarvitsee. Varmaan pahin asia noin alkuvaiheessa on se stressi. Onneksi sain neuvola ajan jo ensi viikolle :)
Muuten tulisin hulluksi.
Pahaa oloa odottaen,
Ull-Maij & Pikku-Pupu rv 4+6
Ull-maij: Kiitos, näin olen minäkin ajatellut. Pakko kysyä kaikkea maan ja taivaan väliltä, jotta saan mielenrauhan =) Mulla alko esikkoa odottaessa pahoinvointi n. rv6 ja risat, nyt alko jo 4.raskausviikolla. Parin viime päivän pahaolo on ollut kuitenkin tämän oksutaudin aikaansaannosta, mutta ennen tautia pahoinvointia oli jo.
Piias: Olen sairaanhoitaja, teen myös äitiyslomansijaisuutta. On se pomolle NIIN kiva uutinen, kun joutuu hankkimaan äitiyslomansijaiselle äitiyslomansijaisen :) Olen 24v, mieheni 26v.
Minjuska: En ota äitiyspakkausta. En tykkää yhtään esim.potkareista ja kestovaipat jäisi käyttämättä. Meillä on esikoisen äityspakkauksen tuotteet täydellisessä kunnossa, joten emme tarvitse samoja tuotteita toistamiseen. Äitiyspakkauksessa on paljon hyvää, mutta ostan saamallani rahalla jotakin muuta hyödyllistä tässä tapauksessa.
Piias, Hemu80, Manteli-81 ja Danii: Meillä näyttäisi olevan sama laskettu aika 11.9 =)
Nyt aamupalalle, jos jotakin saisi alas...
-frodo toistamiseen-
Olin viime vuonna rv 30 oksennustaudissa ja ei siitä muuta haittaa ollut kuin alkoi supistelemaan, se meni kyllä ohitse. Näin alku viikoilla siitä tuskin mitään haittaa....
Mulla vuoto jatkuu....eilen illalla tuli taas verta pyyhkiessä ja vatsa oli tosi kipee. En tiedä mitä on....stressaa hieman, ens viikolla olis ultra yksityisellä.
Ultraan kannattaa mennä vasta rv 7, silloin näkyy syke varmimmin....joku vaan kyseli.
Meillä lapset kipeänä, isommalla kurkunpääntulehdus ja pienempi on korvatulehduksessa, jeee.
Leppoisaa päivää kaikille.
Tiistai, rv 5+2 tai 5+3 menossa, ihan miten se nyt lasketaan. Tänä aamuna tuli yhtäkkinen stoppi, kun söin aamiaista, siinä vedin pari kertaa syvään henkeä, pystyin kuitenkin jatkamaan syömistä, joten se oli tämän aamun pahoinvointi. Mutta kyllä tää tästä tuntuu vahvistuvan...
Jossun teki mieli mozzarellaa. Tsekkaa vain ensin, että maito on pastöroitua, ettei tule sitä listeriariskiä, vaikka pienihän se on. Kaiketi kaikkea suomalaista voi syödä, etenkin jos ne lämmittää. Mulle tuli eilen ihme oire: suklaa ei maistunut! Tai siis söin mä pari palaa, mut sit tuli stoppi senkin kanssa. Omituista!
Frodo kyseli oireiden lieventymisestä. Mulla ainakin rinnat eivät ole enää ihan yhtä arat/turvonneet kuin viime viikolla. Nännit olivat esim. viikonloppuna ihan tosi arat, tänä aamuna ei mitään, mutta nyt parin tunnin päästä ne olivat kuitenkin taas vähän arat. Oireet siis tulee ja menee.
No nyt takaisin töitten pariin.
Kylläpä säikähin, kun poika tuli herättämään klo 9.15. Kertoi nimittäin jo herättäneensä siskonkin. Ja mie vaan nukuin! Kurkku on ihan karseen kipeä ja räkä ei lopu koskaan.
Oli mulla kakkosta oottaessa mahatauti, oisko ollu puolen välin odotuksen jälkeen. Oksennuskouristelut pelotti eikä sekään tuntunut järin kivalle, kun masuvauva potki samalla. Mutta siitä selvittiin. Oon siis muuten selvinny edellisraskauksista ilman oksentelua.
Miten teillä on menny edelliset synnytykset laskettuun aikaan nähden? Mulla meni molemmat 10pv yli, poika käynnistyi itestään, tyttöä autettiin tipalla. Jännää, meneeköhän tämäkin sit aikanaan yli vai tuleekohan " ajallaan" ..
Tänään soitan neuvolaan, jos ääntä lähtee. -piias- rv 5+1
siitä vuodosta. Menen sitten huomenna näytille yksityiselle niin katsotaan onko siellä mitään ja jos on niin onko oikeassa paikassa yms. Nyt vain sitten odottelen huomista...huoh!
tinuli,toivottavasti vuotosi on ihan harmitonta!
Kärsiikö kukaan muu ilmavaivoista?Mulla vajaan viikon vääntäny mahaa ja kourii nii pirusti ku ilma ei meinaa tulla ulos ollenkaa.Oon iha tuskane välillä!Tänään vaihtu mulla viikko,nyt rv4+0...wauuu...viimeks pääsin 4+3 asti......toivottavasti tää kestää sen 40+0!Nyt on lievää kuvotusta havaittavissa.Ja päähän koskee jarinnat edelleen kipeet!
Voikaa hyvin!!!
Tulipas taas nukuttua pitkään. Ihanaa kun poitsukin on ihan pienestä asti ollut hyvä nukkumaan. Nukkuu aina yli 12 tunin yöunet kertaakaan heräämättä.
Mulla esikoinen syntyi rv 41+5 (meniköhän oikein). Laskettu aika oli 16.9.04, mutta tosiaan syntyi vasta 28.9.04. Itsestään lähti synnytys maanantai iltana käytiin. Keskiviikkona oltais käynnistetty, tajusi itsesi siis yksiöstään suosiolla luopua =)
Jaahas poitsu rupes huutelemaan. pitää mennä seuraa pitämään.
Öttis, poitsu 1v3kk.ta ja masuasukki rv 6+4
Kiva kun keskustelu syyskeijujen pinossa on vilkastunut :-)
En ole itse viikonlopun jälkeen kirjoitellut kun pieni tuhruvuoto lauantaina säikäytti perusteellisesti. Silloin illalla paperiin tuli ihan punaista vertakin, ja olin niin varma keskenmenosta (edellinen rv 6 10/05) että soitin jo naistenpolille ja meinasin jo irtisanoutua keijuistakin...Vuotoa ei ole kauantain jälkeen ollut mutta sydänsykkyrällä odotan ensi perjantaita ja ultraa yksityisellä. Silloin viikkoja omien arvioiden mukaan 6+4, joten toivottavasti sykekin saattaa jo näkyä. Oireet tuntuivat vähentyneen pariksi päiväksi, mutta eilen tuntui taas kuvotusta ja rinnatkin aristivat joten tässä hetkessä olen luottavaisin mielin.
Tinuli: Toivotaan että saat hyviä uutisia ultrasta, voimia sinulle tuossa epätietoisuudessa jaksamiseen!
On ollut keskustelua ammateista jne. Itse olen nyt reilu kolme vuotta kotona oltuani opiskellut iltapuolella ja tarkoitus olisi vaihtaa alaa, kun palaan työelämään. Kuitenkin on edelleen hoitovapaalta palatessani oma vaikipaikka odottamassa (takaporttina), joten en taida uskaltaa paljastaa sen enempää vanhasta työnkuvastasi ;-)
Moisku rv 6+1
Poden tänään flunssaa kotona, normaalisti olisin varmaan tässä kunnossa mennyt vielä töihin mutta nyt pitää ajatella muitakin kuin itseä :) Ammattia onkin kyselty, en viitsi sen tarkempaa paljastaa muttaa eräänlainen lääkinnällinen kuntouttaja.
Musta tuntuu että mullakin rintojen arkuus on lievittynyt ihan piirun verran ja heti iski epäusko onko sitä raskaana ollenkaan. kipaisin hakemaan apteekista surestepin ja haalea + tuli. Ohje sanoo että viivan voimakkudella ei ole väliä että kai se sittten ihan ok on. viime viikolla ennen menkkojen alkua testailin acon10 haalean viivan silloinkin joten ei kai se hormoonikaan vähentyny oo, toiset testit on tarkempia. Ja ekassa raskaudessa eka testi rv4+ oli neg ja vasta seuraava parin päivän päästä haalea + eli ehkä mulla on hitaasti nousevat hormoonit....tjtn..
pakkauksesta on kyselty, en usko että otan kun esikoiselta on kaikki vielä tallella.
Ja alku-ultrasta: olen varannut sen yksityisellle 1.2 eli sillon on viikkoja 7+ ja se sykkivä sydän olisi todellakin silloin toiveessa löytyvän. Kävin viime raskaudessakin ja oli tällaiselle stressaajalle kuin minä oikeen hyvä veto.
Nyt ei tuu muuta kommentoitavaa mieleen, jatkan loikoilua :)
Aura 4+4 ja typy 2v1kk
Oltiin esikoisen kanssa MLL:n vauvakahvilassa aamupäivä ja sen jälkeen vein hänet hoitoon. Yritän tässä itse lepäillä ja kerätä voimia ensi viikkoon, kun aloitan uudessa työpaikassa. Täytyykin muistaa napata salmiakkiaski työpaidan taskuun, jos meinaa pahaolo yllättää kesken kaiken.
Tää väsymys on jotain ihan hirveetä. Aamulla hyvä että pääsin ylös sängystä yhdeksältä, kun puoli kymmeneksi piti ehtiä vauvakahvilaan. Jos ei olisi ollut mitään menoa, tuskin olisin saanut itseäni ylös. Illalla olo on ihan vetämätön ja nukahdan lähes samantien kun menen sänkyyn. Neuvolan täti kielsi raudan aloittamisen ilman lupaa ja jos oikein väsyneeksi itseni tunnen, pitää mennä mittauttamaan hemppa ja sit katsotaan, mitä tehdään. Tosin muistan esikoisestakin, että ensimmäiset viikot olivat ihan järkyttävää väsymystä.
Huomenta kaikille! Täällä yksi ultimate-väsynyt mamma, joka 9 tunnin katkeamattomien yöunien jälkeen tartti vielä päikkärit pojan 7 kk kanssa. 8-O Olin jo vähän huolestunut, kun mullakin rintojen arkuus hävisi eikä ole vielä muita raskausoireita. Eilen sit iski tämä järkyttävä väsymys, joka nyt lienee raskauden aiheuttama. Toisaalta olisin hyvin tyytyväinen, jos tässä raskaudessa välttyisin kuuden viikon non-stop oksentelulta. Ei oikein ole mahdollisuutta kunnolla sairastaa pahoinvointia, kun pitää tuo pieni poika huolehtia kuitenkin. :)
Kai sitä pitäis neuvolaan soitella, vaikka jo etukäteen ahdistaa tutun neuvolatädin piruilu ja asenteet. Koko viime raskauden ajan joka käynnillä kuittaili, että mitä sä oikein syöt kun paino nousee ja yritä nyt kuntoilla edes (kävin punttiksella rv 30+ asti). Sit vihoviimeisellä käynnillä sanoi, että hei tää +14 kg ei ole yhtään liikaa, ihan hyvä määrä ja varmaan jo loppukesästä olet omissa mitoissa. Jotta näin.. kiitos vaan tuesta ja avusta. ;)
Hyvää tiistaita muille syyskeijuille ja energiaa väsymyksen voittoon!
Uiiui, poju 7 kk ja Tiitu rv 5+5
Täällä olisi ihan uusi syyskeiju, terve vaan kaikille!
Meillä on kuudes viikko menossa ja alkushokin jälkeen kaikki on sujunut oikein mainiosti, lukuunottamatta jatkuvia " kuukautiskipuja" . Onkohan muilla ollut vastaavaa?
Alavatsassa " kramppaa" välillä oikein toden teolla, saatan herätä siihen keskellä yötäkin. Vuotoa ei ole onneksi tullut. Pahoinvointiakaan ei ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt, toivottavasti ei tulekaan ;)
Sain tilattua ensimmäisen neuvola-ajan seitsemännelle viikolle, pettymykseksi silloin ei kuunnella edes sydänääniä. Jotenkin olin ajatellut että silloin jo saisi tietää onko kaikki kunnossa. Ilmeisesti pitäisi mennä yksityiselle..?
Hauskaa tiistaita kaikille!
Täällä sitä kärvistellään viikkoilla 6+3. Mä aivan ihmettelen ettei mulla ole lainkaan kuin vain lievää pahaaoloa ja rinnatkaan eivät ole yhtään kipeät. Esikoista kun odotin näillä viikoilla halailin vessanpönttöä 24h ja olo oli 4 kk aivan karsee. Onko muita joilla raskaudet olisi näin paljon eronneet toisista?
Ainiin ja Frodo mulla oli viimeksi kun olin raskaana (viikolla 22 muistaakseni) vatsatauti ja siihen liittyi kuume. Neuvolan täti sanoi ettei vauvalla ole mitään hätää.
Mami6+3
Tinuli ja Moisku75: toivottavasti vuotojen syy on vain alkuraskauteen liittyvää normaalia oireilua!
Mulla on ihmeen oireeton olo ollut viime päivät väsymystä lukuunottamatta. Joku kyselikin, että voiko raskaudet poiketa toisistaan. Samaa kyselen minäkin, sillä kahdessa edellisessä raskaudessa olen voinut todella pahoin jo tässä vaiheessa, mutta nyt olo on ollut ihan ok. Väsymyksen lisäksi ainoa oire on menkkamaiset kivut alavatsalla. No, enää reilu viikko niin pääsen ekaan ultraan, täytyy toivoa että kaikki on hyvin! Taitavat monet muutkin syyskeijut toivoa ja pohtia samaa asiaa...
Aamupäivä meni taas vauhdilla poikien kanssa, touhuttiin sisällä ja kerettiin vähäksi aikaa uloskin leikkimään. Nyt molemmat nukkuu päikkäreitä ja mulla on vihdoin omaa aikaa. En tosin malta väsystä huolimatta itse mennä nukkumaan, kivempaa on surffailla täällä netissä:)
Mäkimeirami, pojat 3,5 v ja 11kk sekä rv 6+0
kerion:mulla kans ihan jatkuvasti melkee " kuukautiskipuja" .Oon jo välillä miettyny et onkoha tää ihan normaalia vaikka jotkut näistä valittaakin.Koko ajan tuntuu että jos ei tän kouristuksen jälkee menkat ala ni jo on ihme.Nyt sit jo5-6 pv ollu näitä jumputuksia,vielä ei ainakaa verta tuu!
Kivasti alkaa meillä olla jo porukkaa kasassa ja juttu luistamaan, toivottavasti pysymme kaikki kyydissä mukana loppuun saakka (tihkuilijoille voimia ja tsemppiä, toivottavasti kaikki on hyvin. Samaa olen tässä kokenut viikonlopun itsekin, pelottavaa)!
Täällä ihmettelen myös raskausoireiden vähäisyyttä...rinnat on arat ja kun yskäsee, niin alavatsalla tuntuu paineen tunnetta, muttei muuta. Ei merkkiäkään pahoinvoinnista. Vaikka mulla se riesa on kyllä aina alkanukin vasta 10-12 viikoilla. Eikä erityisemmin väsymystä, vaikka aiemmin en ole kymppiuutisia nähny koko raskausiakana (paitsi maanantaisin, kun tulevat jo ysiltä ;) ) Nyt siis tasan 6vkoa kasassa. Epätodellinen olo siis.
Muita raskauden aikasia muutoksia huomasin tässä kyllä pari; pcon vuoksi akneen taipuvainen ihoni on parempana huomattavasti vähemmällä hoidolla ja tukka rasvottuu ennätysvauhtia, kiva.
Ankea arki alkoi siis työnmerkeissä taas. on vähän tuo motivaatio hukuksissa...pidän kyllä työstäni, mutta viime aikoina oon kovasti miettiny, että haluaisin jatkokoulutusta tai jotain...siksipä raskaus tuli oikein oivalliseen saumaan, saan olla esikoisen eskarivuoden kotosalla ja miettiä, mitä sitä oikein tahtos tehdä " isona" , haluanko palata vakipaikkaani vai lähenkö kouluttautumaan vai mitä ihmettä.
Nautin salaa ajatuksesta, että pääsen pois ja kummasti kävelen naama lewveenä töissä " tepä ette vielä tiedäkään,hahhaah" .
Täytyy vaan toivoa että kaikki menis nappiin, tulis terve hippunen ja ihana mammaloma...liekö muilla vastaavia tuntemuksia?
Meillä on isukki ihan sata varma että odotetaan poikaa...itse en ole vielä saanu mitään ajatusta sukupuolesta, saa nähä millon tulee aavistuksia. Olen nimittäin molemmissa edellisissä raskauksissa tiennyt kumpi tulee, vaikka lääkärit ei ole sitä suostuneet sanomaan, on vaan ollu tunne. Mitäs teillä veikataan?
Tinuli, Moisku: toivotaan, että vuoto olisi harmitonta. Pidän peukkuja bd bd
Piias: Mulla oli esikon la 27.9, syntyi pikkuinen sitten 30.9.
Sain varattua sitten ensi kuun 9. päiväksi ekan neuvolan. Tänään varaan yksityiselle myös alkuraskauden ultran. Paljonkohan maksaa nykyään...saa nähdä.
G: Te joilla on ennestään lapsi/lapsia ja ikäero jää suht pieneksi, aiotteko hankkia kaksostenrattaat/sisaristuimen/seisomalaudan, vai millaisilla menopeleillä liikutte?
Mä haaveilisin vierekkäin istuttavista rattaista, joihin hankkisin pehmeän kopan uudelle tulokkaalle. Taidan kuitenkin tyytyä seisomalautaan, halvempana vaihtoehtona. Meillä on Bora kombi -yhdistelmät, en tiedä tosin saako näihin lautaa kiinni. Tällä hetkellä esikkoa lykkäämme Emmaljungan Scootereilla, joihin ei ikävä kyllä saa pehmeää koppaa, jotta vauvalla niitä voisi käyttää.
-frodo taasen-
En ol pinoutunut sitten hetkeen, paha oksennustauti yllätti ja tämän raskauspahoinvoinnin rinnalla voitte kuvitella, kuinka hirveä olo on ollut! ONko kellään muulla ollut oksennustautia raskausaikana? Mietin vaan tässä, että voiko moisesta olla kasvavalle sikiölle haittaa? Olin tosi huonossa kunnossa, nestehukka melkoinen. Tosin monella tulee rankat pahoinvoinnit raskauden aikana jo ihan raskausoireena...
Tervetuloa uudet odottajat, kivasti keijujen määrä lähtenyt kasvuun! =) En vielä ehtinyt lukemaan eilistä pinoa, joten ei juuri kommentoitavaa toistaiseksi ole.
Rinnat ovat olleet tosi arat, mut nyt tuntuu että tuo oire olisi vähän hellittänyt..onko kellään muulla raskausoireet vähentyneet?
Sen verran vilkaisin eilistä pinoa, että joku kysyi (en muista nikkiä), aikooko mennä alkuraskauden ultraan. Me olemme ajatelleet mennä yksityiselle. Saan niin kaudean stressin, kun en tiedä, onko kyseessä normi raskaus, joten katsoin parhaaksi mennä asian tarkistuttamaan. Milläköhän rv:llä voisi jo mennä? Esikoista odottaessa kävin myös ja se oli mielestäni hyvä juttu =)
-toipilas frodo, toistaiseksi terve tyttö 1v 3kk ja vesku rv 5+1-