Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lama, olen jo yhden kärsinyt ja taas työttömäksi. prkl.

Vierailija
19.12.2008 |

Tää ei voi olla totta. Valmistuin ekan lamaan, vuonna 1992. Siivosin siinä pari vuotta kun nuorella vastavalmistuneella ei ollut muuta töitä. Sittemmin sain oman alan töitä ja olen siitä asti ollut työelämässä ja edennytkin ihan hyvin tai siis siten kuin olen halunnut.

Kunnes, menin tekemään lapset ja nyt olen hoitovapaalla. Nykyinen työnantajani on antanut kaksi vaihtoehtoa. Joko itse irtisanoudun nyt tai sitten tulet elokuussa yhdeksi päiväksi irtisanottavaksi. Eli siis töitä ei ole mulle siinä firmassa kun elokuu koittaa, jolloin siis olen suunnitellut palaavani töihin. Ja nyt sitten taas tää perkeleen lama. En ala mitään. Ala tässä nyt sitten etsiä uutta työtä kun kaikki pistävät hanoja kiinni. Ja hoitovapaalta on niiiiiiiiiiiiiiin helppo palata työelmään. Enkä ole edes mitään hirveitä aikoja ollut kotona, nyt kuopus 1 v ja tarkoitus mennä elokuussa töihin. mutta mihin, onkin hyvä kysymys.....

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä hoitovapaata siihen kun lapsi on kolme. Tilanne voi olla ohi silloin.

Vierailija
2/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällöin eivät voi irtisanoa ja sinulla on oikeus olla hoitovapaalla kunnes kuopus on 3 vuotta.

Jopa äitiyslomalla, saati sitten hoitovapaalla olevan henkilön voi kyllä sanoa irti, ja nimenomaan tuotannollis-taloudellisista syistä, jos käydään yrityksessä yt-neuvottelut. On ihan urbaanilegenda, että äitiyslomalla tai hoitovapaalla oleva olisi täysin suojassa tällaisilta toimilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan hoitovapaan aikana etsiä itsellesi sopivaa työtä, kunnalla on velvollisuus osoittaa lapselle hoitopaikka kahdessa viikossa jos äkillisesti työllistyt. Näin sinulla olisi varalla kuitenkin vanha työsi, josta ei voi hoitovapaan ollessa päällä irtisanoakaan.

Vierailija
4/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällöin eivät voi irtisanoa ja sinulla on oikeus olla hoitovapaalla kunnes kuopus on 3 vuotta.

Vierailija
5/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis rahallisesti perustellumpaa tulla irtisanotuksi elokuussa kuin lykätä sitä kaksi vuotta ja kenties välttyä potkuilta?

Minä sain juuri tuolla keinoin pidettyä työpaikkani. Lykkäsin töihinpaluuta kaksi vuotta.

Vierailija
6/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se ap:n työnantajakin on tilanteen hahmottanut.

Vierailija
7/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan pukkaa hirveät karenssit työttömyysturvankin osalta.

Vierailija
8/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin tätä asiaa kunnalta. Kunnan on velvollisuus järjestää hoitopaikka 2 viikossa, jos työllistyn. Mutta tämä edellyttää sitä, että olen työtön työnhakija. Ei siis niin, että olen tässä hoitovapaalla ja sitten vain ilmoitan kunnalle, että 2 viikossa hoitopaikka kiitos.

Vierailija
9/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin tätä asiaa kunnalta. Kunnan on velvollisuus järjestää hoitopaikka 2 viikossa, jos työllistyn. Mutta tämä edellyttää sitä, että olen työtön työnhakija. Ei siis niin, että olen tässä hoitovapaalla ja sitten vain ilmoitan kunnalle, että 2 viikossa hoitopaikka kiitos.

Vierailija
10/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kyykähtää yleensä jo melkein koko yritys. Kyllä perhevapaiden aikaan on TODELLA kova irtisanomissuoja.

Vierailija
11/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pienempi on 3v voi taantuma olla jo helpottunut ja pääset takaisin töihin. Tai tee kolmas perään niin pääset suoraan äitiyslomalle, saat ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan jne;-). Ja oot hoitovapaalla niin kauan että töitä taas piisaa. Itse en ainakaan lopettais hoitovapaata jäädäkseni työttömäksi.

Vierailija
12/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tähän itse irtisanoutumiseen liittyy tietenkin tuntuva rahallinen korvaus (10 kk palkka). Ja sen ovat kaikki itse irtisanoutuneet saaneet, ei siis ole mitään tyhjiä lupauksia. Ja yritys ei todellakaan ole taloudellisessa ahdingossa kun voivat tuollaisia rahoja jaella. Nyt vaan tahkotaan suurempia rahoja pienemmällä jengillä. Firmassa on siis yt:t menossa. Rahallisesti en voi jatkaa hoitovapaata pidempään, koska taloudellinen tilanteemme on todella laskettu.

Lähinnä vain ihmettelen, että mistä löydän uuden työn. Ja tuollainen työnantaja on kyllä hyvin kyseenalainen, haluanko todellakaan mennä sinne takaisin, vaikka voisin olla pidempään kotona. Heippa, täällä mä taas oon, ettepä saaneet mua ulos...

Vierailija
13/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen kuulostaa sille, että eipä sinulla tosiaankaan taida olla vaihtoehtoja paitsi ehkä kehkeytyä raskaaksi elokuuhun mennessä... ;-) Ei vaan oikeasti tuo 10kk palkka taitaa tulla enemmän kuin tarpeeseen. Onko teillä mitään kuluja, mistä voisitte jatkossa vähentää? Onko mies stabiilimmalla alalla?

Vierailija
14/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta tällaista elämä on! Ei mitään varmuutta mistään. Mä nauttisin kyllä pienestä lapsesta jos olisin sinä ap...

Vierailija
15/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 10 kuukauden palkka ratkaisee kaiken?

Ja ihan normaali työnantaja on. Mistään et tule löytämään tuon kummallisempaa.

Vierailija
16/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

verotus on 50 % (jollet saa työnantajalta lappua, jossa todetaan palkkion perustuvan palkkaan jne), sinulle tulee karenssi ja tuolta ajalta et saa työttömyyskorvausta.

Juttele vaikka luottamusmiehen kanssa yksityiskohdista. Ehkä hänen kanssaan tulee kaikki seikat esille ja selkiää, mitä juuri sun tilanteessa kannattaa tehdä.

Vierailija
17/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomosi haluaa vaan päästä itse helpommalla ja pelotella tmv. että sanoutuisit itse irti.

Ilmoitat pomollesi kylmänviileästi että jatkat hoitovapaata.

Voivat irtisanoa sinut jos on vaarassa että koko firma menee nurin, olet hoitovapaalla ollessasi paremmassa asemassa siinä suhteessa kuin ne jotka ovat nyt siellä työmaalla.

Karenssia ei ansiosidonnaiseen muuten tule jos työnantaja irtisanoo sinut, mutta jos itse sanot itsesi irti niin 3kk karenssi lävähtää. Pitkä aika olla ilman mitään tuloja.

Eli pidä vaan kiinni siitä että pysyttelet hoitovapaalla.

Vierailija
18/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joidenkin elämä on 10kk:n palkasta kiinni.

Itselläni on elämä siitä kiinni kun joudun lomautetuksi tammikuun alusta ja laskeskelin että ensimmäinen ansiosidonnainen omavastuuajan jälkeen jne. maksetaan vasta joskus helmikuun loppupuolella.

Hyvä sun on omahyväisenä hurskastella jos itselläsi on asiat hyvin.

Ällöttää tuollaiset empatiakyvyttömät ääliöt!

Vierailija
19/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyt nyt vaan hoitovapaalla! Anna työnantajan irtisanoa sinut sitten vaikka syksyllä... Ehdit kyllä löytää uudenkin työpaikan siinä ajassa. Kai niitä töitä nytkin saa vaikka ajat muka ovat niin huonot? Itsellä ainakin on ollut kiireisempi joulu kuin koskaan, joten se niistä huonoista ajoista...

Vierailija
20/40 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistenoikeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi