Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häälahjalista. Hyvä vai huono?

Vierailija
09.01.2006 |

Ollaan menossa tänä vuonna naimisiin ja ollaan mietitty häälahjalistan laatimista. Aika paljon tulee ihan perustavaraa pyydettyä, kuten lautasia ja kahvikuppeja. Jokaisen kukkarolle sopivaa tavaraa siis.

Mutta ei kai vieraat sitten ajattele, että pidetään häät lahjojen takia? Sehän ei ole tarkoitus, vaan se että moni kuitenkin lahjan haluaa antaa, niin saataisiin sitten sellaisia lahjoja, joille olisi oikeasti tarvetta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että moni on eri mieltä, mutta mun mielestäni häälahjalistat on junttia kerjäämistä. Menen naimisiin keväällä, eikä meille ole tullut mielenkään laittaa häälahjalistaa mihinkään. Mutta jokainen tyylillään - tai tyylittömyydellään:-)

Vierailija
2/19 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva tietää ostavansa jotakin tarpeellista. Ja se, joka ei halua lahjaa listalta ostaa, voi aivan hyvin niin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit sai häälahjaksi viisi Aalto-maljakkoa eikä minusta sekään kovin hyvä juttu ole...

T:Ap

Vierailija
4/19 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tiedän että moni on eri mieltä, mutta mun mielestäni häälahjalistat on junttia kerjäämistä. Menen naimisiin keväällä, eikä meille ole tullut mielenkään laittaa häälahjalistaa mihinkään. Mutta jokainen tyylillään - tai tyylittömyydellään:-)

Esim. niin että JOS joku kysyy lahjatoiveista,niin

silloin kertoo lahjalistasta.

On sitä törkeämpääkin kuin lahjalista.

Olen ollut häissä,joissa oli jo kutsuun laitettu tilinumero...

Vierailija
5/19 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat ostaa lahjoja joka tapauksessa (mielestäni kuuluu hyviin tapoihin mennä häihin lahjan kanssa), joten miksi ei auttaisi heitä päättämään mitä ostaa. Vieras pääsee helpommalla, eikä hääpari huku kolmeen silitysrautaan, parittomiin lakanoihin ja useampaan paahtimeen (siskoni sai miehensä kanssa aikoinaan kolme silitysrautaa).

Ei siinä mistään kerjäämisestä ole kyse. nykyään parit ovat useinkin asuneet pitempään yhdessä ennen häitä, eivätkä vieraat voi tietää, mitä parilla jo on.

Vierailija
6/19 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ä ostaisivat. Ja voihan olla ostamatta lahjalistalta jos ei halua. Pitää vaan varmistaa, että myös loppuvaiheessa lahjalistalta löytyy kaikenhintaisia lahjoja.

Vierailija
7/19 |
09.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos vieras ei pidä lahjalistasta, hän voi ostaa sitten sitä, mistä itse pitää tai olla ostamatta.

Vierailija
8/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin naimisiin viime vuonna ja tehtiin häälahjalista Wishsimplyyn. Kirjoitettiin kutsuun, että lahjaa ei tarvitse tuoda, mutta tässä on ideoita, jos sellaisia haluaa. Häissä tuli vain kiitoksia siitä listasta, ja eikä kukaan valittanut edes äitini kautta (yleensä sieltä kuulee aina sellaiset jutut, mitä sukulaiset ei kehtaa suoraan sanoa). Laitettiin sinne listalle myös lahjoitus hyvään tarkoitukseen (20 euroa WWF:lle tai Amnestylle) ja määräksi 99. Ei ainakaan loppunut kesken :), kun vieraita oli kutsuttu ~70

Vierailija
9/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan lahjalistaa. Vieraille vähemmän pähkäiltävää lahjan suhteen, jos sen voi vain poimia listalta. Helpompaa myös hääparille, kun ei tule viittä Aalto-maljakkoa.

Mielestäni se lahjalista ei myöskään sido, vaan voi myös ostaa listan ulkopuolelta.

Vierailija
10/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suht ärsyttävä jokeri ihmiseksi, mutta en itse asiassa haluaisi ihmisten valitsemia lahjoja ollenkaan. Rahan pyytäminen minusta taas on ärsyttävää, ärsyttää hääkutsut joissa tilinumero. Joten luultavasti pyytäisin häälahjaksi viinipulloja  (& mahdollisesti elintarvikkeita) etc.

Vierailija
11/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotta vanha ketju ja niin on myös lahjalistat historiaa.

Vierailija
12/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vieraista haluaa antaa lahjan. Ilman lahjalistaa oleminen on sama, kuin pyytäisi rahaa lahjaksi tai näin ainakin suurin osa ajattelee. Se siitä tyylistä.

Vierailija
13/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häälahjalista on paljon tyylikkäämpi vaihtoehto kuin tilinumero kutsukortissa. Ymmärrän toki käytännöllisyyden takia, miksi jotkut jälkimmäiseen päätyvät, mutta onhan se juntimpaa. Jos haluaa antaa hääparille rahaa, niin shekki tai setelinippu kortin välissä on paljon hienostuneempi tapa, joskin ehkä nykyihmiselle työläämpi.

Vierailija
14/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kutsukorttiin on tyylitöntä laittaa häälahjalistaa tai tilinumeroa.

Kutsukortin mukana tulevaan infolappuun sen sijaan voi laittaa. En halua antaa mitään tarpeetonta. Tiedän miten inhottava olo on saada tarpeeton lahja, tietäen toisen uhranneen siihen vaivaa, aikaa ja rahaa. Lisäksi olen aika köyhä ja antaisin mielummin vaikka kahvikipon kerättyä sarjaa, kuin säälittävän määrän rahaa. Edullinen tavara ei ole yhtä kiusallinen lahja.

Mielestäni infopaperiin on siis täysin ok, jopa toivottavaa! Asian voi muotoilla vielä niin, että lahja ei ole oletus, ja lista on vain vieraiden avuksi.

Jos joku tuosta suuttuu, niin suuttukoot. On vähän pipo silloin turhan kireällä ja pyhimyksen kaapu tiukalla. Turha esittää, ettei häihin olisi AINA tapana tuoda lahja. :D

Vierailija
15/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kerjäämistä, varsinkin kun lähes 50% todennäköisyydellä lahjat menee jakoon.

Vierailija
16/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kerjäämistä, varsinkin kun lähes 50% todennäköisyydellä lahjat menee jakoon.

Kuulostaa siltä, ettet ole kovin mukava ihminen. Mitä jos jättäisit häät kokonaan väliin, kaikilla kivempaa.

Vierailija
17/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjalista on kätevä, mutta pitää esitää kutsussa niin ettei tule tökerö olo.

Vierailija
18/19 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hyvä idea, mutta idea pitää tietysti esittää nätisti, että se on enemmänkin toivelista. Täältä muuten löytyy vertailua suomessa toimivista lahjalistoista. Itse olen käyttänyt myös tuota WishSimplyä lastenkutsuissa ja on ollut ihan näppärä.

Vierailija
19/19 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppeli oli tuo WishSimply lastenkutsuilla. Jouluna uudestaan käyttöön!