voi jumankauta taas kelaa!
Pojalla todettiin astma lokakuussa. saatiin lääkäriltä todistus lääkkeiden korvaushakemusta varten, sekä hoitorahaa varten. No tiesin ettei hoitorahaa tulla saamaan, mut kuitenkin vein paprut samal kun vein lääkekorvauspaperit. Ei kuitenkaa päätöstä kuulunu...vein siis paperit lokakuussa. Ainakin viis kertaa soitin kelaan ja kyselin lääkekorvaushommaa, koska pojalle oli ostettava lääkkeet. Sanoivat sieltä, että voin mennä ostaa lääkkeet ja saan sitten jälkeenpäin korvaukset. no jee! Haettiin lääkkeet ja tähän mennes niihin menny rahaa reilu 400e. No sit tänään tuli päätös 4kk odottelun jälkee, ja yllätys lääkekorvaushakemus oli hylätty!!! Siis lääkärintodistukses lukee selkeesti että pojalla on todettu astma, mut se ei sitten kelalle riitäkkään. Soitin jo kelaan, ja sanovat että valituksen voi tehä, mut tuskimpa siihen päätökseen tulee muutosta. Miten voi olla mahollista ettei kela korvaa??? itelläni on pelkkä infektio astma joka tulee vaan kun oon sairaana n. kerran vuodessa ja saan täydet lääkekorvaukset. Pojalla jokapäivänen lääkitys, eikä saa! Vittu että vituttaa!
Kommentit (27)
Kysyin tosta rajasta, ja se kelan mamma selitti jotain, että se on vuodelle se maksukatto. Eli tästä vuodesta alkaa kertymään uusi, eikä siihen huomioida viimevuoden ostoja. Tää on kyllä tosi rassaavaa kun ei rahaa nyt muutenkaan oo niin kamalasti ylimäärästä. Siltihän se on pakko lapselle lääkkeet ostaa.
Kela korvaa kenenkää inmisen lääkkeitä tosta vaan vaikka lääkäri olisi todennu minkä sairauden tahansa. Aina pitää johonki tietyyn rajaan asti maksaa itse!
vakuutusta? Se voisi korvata ainakin jotain!
No, ajattelin ton lääkekorvauksen siitä, kun mulla on kelakortissa itelläni merkintä, että kela korvaa ikuisesti mun lääkkeet. Siis tietenkin maksan omavastuu osan, mutta kela korvaa loput lääkkeen hinnasta. Ja maksettavasi jää siis vain pieni osa kalliin lääkkeen hinnasta.Itse sain tämän heti kun toi infektio astma todettiin. Samoin toisella pojallamme on infektio astma ja saa samat korvaukset kun mä, vaikkei lääkkeet olekkaan jatkuvassa käytössä. En sitten tiedä miten tän vuoden puolella noi hommat sitten toimiikaan. Vitkuttelivat varmaan tahallaan päätöstä tänne saakka!
Singulairin 3kk annos maksaa 56¿, seretide maksaa 20,50¿/kk, ventoline onneks vaan 5¿, sitten rasvat atooppiselle iholle (iso rasvapurnukka saattaa maksaa vanhan tonnin) ja heinix allergioireisiin.... Ettei se nyt niin järin halpaa ole edes sen korvaavuuden kanssa.
Singulair ja Seretide maksais yli 200¿/lääke ilman korvausta.
kun toi maksukatto on mennyt ylitse. Meillä täyttyy noin neljässä kuukaudessa maksukatto ja sitten saadaan loppuvuoden lääkkeet hakea ilmaiseksi apteekista. Apteekki sitten hakee kelalta korvaukset. Mutta teillä on nyt tilanne se, että kun vuosi vaihtunut niin teillä on ns. nollaututnut tilanne. Ja maksukatto alkaa kertyä uudelleen 1.1.2006. Meillä menee tytön lääkkeisiin kuukaudessa 140 euroa. Ja koska meidän tytöllä harvinaisempi sairaus nefroosi(nefroottinen oireyhtymä)/glomerulonefriitti niin mitään ilmaisia 100% tai 75% korvattavia lääkkeitä ei saada. Vaan joka apteekki käynnillä tulee se peruskorvaus kun esittää kela kortin. Tytön sairaus kun ei ole siinä eduskunnan(?) laatimassa listassa, niin siksi ei tule 100% tai 75% korvausta
valitusta perään ja pyydät vielä ohjeet että miten voit tehdä valituksen pitkästä käsittelyaajasta ja sanot haluavasi sossuun lapun vielä siitä että kelan takia raha-asiat sotkussa! vaadi vaadi vaadi!
meilläpäin (etelä-Satakunnassa) on lääkkeitä pääsääntöisesti joutunut käyttämään n. puoli vuotta ennenkuin Kela on myöntänyt lääkekorvausta.
Erityiskorvattavaan lääkehoitoon oikeuttavat sairaudet
Sairautta ennen on merkitty sairauden numerokoodi, joka merkitään Kela-korttiin.
Ylemmän erityiskorvausryhmän (100 %) sairaudet
101. Aivolisäkkeen etulohkon vajaatoiminta
102. Vesitystauti
103. Diabetes
104. Kilpirauhasen vajaatoiminta
105. Lisämunuaisten kuorikerroksen vajaatoiminta
106. Lisäkilpirauhasten vajaatoiminta
107. Pernisiöösi anemia ja muut B12-vitamiinin imeytymishäiriöt
108. Myasthenia gravis
109. MS-tauti
110. Parkinsonin tauti
111. Epilepsia ja siihen verrattavat kouristustilat
112. Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt
113. Henkisesti kehitysvammaisilla esiintyvät levottomuustilat
114. Glaukooma
115. Rintasyöpä
116. Eturauhassyöpä
117. Leukemiat, muut pahanlaatuiset veri- ja luuydintaudit sekä pahanlaatuiset imukudostaudit
119. Trigeminus- tai glossofaryngikusneuralgia
120. Gammaglobuliinin puutostila
121. Sukurauhasten vaikea vajaatoiminta
122. Aplastinen anemia
123. D-vitamiinin krooniset aineenvaihduntahäiriöt
124. Synnynnäiset aineenvaihduntahäiriöt
126. Krooniset hyytymishäiriöt
127. Elinsiirron tai kudossiirron jälkitila
128. Gynekologiset syövät
129. Itsenäinen verihiutaleiden tai granulosyyttien niukkuus
130. Pahanlaatuiset kasvaimet, joita ei ole edellä erikseen mainittu
132. Sarkoidoosi
133. Vaikea haiman krooninen vajaatoiminta
134. Yleinen erytrodermia
135. Rakkoihottuma
137. Dialyysihoitoa edellyttävä uremia
138. Munuaisten vajaatoimintaan liittyvä vaikea anemia
Alemman erityiskorvausryhmän (75 %) sairaudet
201. Krooninen sydämen vajaatoiminta
202. Hajapesäkkeiset sidekudostaudit, reumaattiset niveltulehdukset ja niihin verrattavat tilat
203. Krooninen keuhkoastma ja sitä läheisesti muistuttavat krooniset obstruktiiviset keuhkosairaudet
205. Krooninen verenpainetauti
206. Krooninen sepelvaltimotauti
207. Krooniset sydämen rytmihäiriöt
208. Haavainen paksunsuolentulehdus ja Crohnin tauti
211. Periytyvät rasva-aineenvaihdunnan vaikea-asteiset häiriöt
212. Kihti
213. Krooniseen sepelvaltimotautiin liittyvä rasva-aineenvaihdunnan häiriö
Sairaudet, joiden hoidossa tietyt kliiniset ravintovalmisteet voivat kuulua korvausten piiriin
Erityiskorvattavat (75 %)
501. Pienten lasten lehmänmaito- ja/tai soijaproteiiniallergia
503. Synnynnäiset aineenvaihdunnan häiriöt
504. Päivittäistä letkuruokintaa vaativat tilat
Peruskorvattavat (50%)
601. Ravintoaineiden, lähinnä rasvojen, vaikeat imeytymishäiriöt
602. Lasten vaikeat aliravitsemustilat
Sanoi,e ttä soittaa kelaan koska pojalle määrätyt lääkkeet kuuluu erityiskorvattaviin lääkkeisiin ja on määrätty jatkuvaan käyttöön, joten lääkärin mielestä korvaushakemusta ei voi hylätä. Jos ostaisin kaikki pojalle määrätyt lääkkeet niin että kuukauden riittäisi jokapäivälle kertamaksu olis apteekissa jo niin kova että mun omat tulot ei niihin riittäisi. Toivotaan nyt , että lääkärin soitto auttaa. t:ap
Kysy edes miksi olivat hylänneet tai olihan siinä päätöksessä varmaan hylkäyksen syy.
Ap sanoi että hänen kela kortissaan on teksti, että lääkkeet eivät maksa mitään. Mitäs jos ensi kerralla kun ap hakee lääkkeitä, niin ne lääkkeet maksavatkin. Osasta lääkkeistä tippui korvattavuus pois. Kelan päätös on varmaan juuri tämän suuntainen. Ja kelassahan on pitkät käsittelyajat.
tuo lista. Muuten ihan sivuhuomiona, miehelläni yksi noista erityiskorvattavista taudeista, mutta silti ei kaikista lääkkeistä saa korvausta. On pari lääkettä joita syö lähes jatkuvasti ja korvataan, ja sitten on useampi kallis lääke joita ei tarvitse joka päivä mutta usein kuitenkin ja niitä ei korvata koska eivät ole varsinaisesti kyseisen taudin hoitoon. Ilman kyseistä tautia ei mies kuitenkaan noita lääkkeitä tarvitsisi, eli tauti siis aiheuttaa tavallaan " sivutauteja" joiden lääkkeitä ei korvata. Tämä on käynyt meille välillä melkoisen kalliiksi
Mutta ei siis voinut. Kuitenkin, kelan sivulla, kohta kun sairastat ja sieltä lääkekorvaukset muuttuu 1.1.2006 siellä kerrotaan mikä on muuttunut vuoden alusta ja miten. Ja eikös se ole niin että kokonaan ilmaisia lääkkeitä ei enää olekaan, esim. syöpälääkkeet, insuliinit yms. ylempään erityiskorvausluokkaan kuuluvat lääkkeet. Niissä on lääkekohtainen omavastuu 3 euroa, eli jos ostaa kolmea eri syöpälääkettä joista numero kelakortissa, joutuu maksamaan 9 euroa omavastuuta. Näin olen ainakin minä ymmärtänyt.
Näin oli joskus 90-luvun lopulla astmalääkkeen kanssa ja jokunen vuosi sitten verenpainelääkkeen kanssa. Kela käyttää kyllä ihmeellistä valtaa, kun potilasta näkemättä päättää siitä, kuka tarvitsee lääkkeitä ja kuka ei. Itse pyydän erityiskorvauksesta huolimatta reseptin halvimpiin lääkkeisiin.
Itse sain 2/2005 reumalääkkeet ja kun vein kelaan b-todistuksen, sanoivat, että jos tulee myönteinen päätös oikeus alkaa siitä päivästä kun todistus saapui kelaan, ei takautuen kuin silloin joskus aikaisemmin. Ostin ensimmäiset lääkkeet kalliimmalla ja sen jälkeen vähän halvemmalla kun sain kela-korttiin numeron.
Tuossa kelan päätöksessä lukee hylkäämisen syynä, että lääkärin todistuksessa mainittu krooninen keuhkoastma on siis todettu, mutta keuhkofunktiokokeita ei ole tehty lapsen ollessa kooperoiva..mitähän lienee tarkoittaa, tietääkö joku?
Avopuolisolle korvataan 75% astmalääkkeiden hinnasta. Mulla on sitten taas epilepsia ja se kuuluu 100% erityiskorvattaviin. Maksan kolmen kuukauden lääkkeistä omavastuun eli 3 euroa. Ja mulla menee lääkkeitä 5kpl päivässä.
ymmärän sen jos lääkkeiden maksukatto on jo ylitetty, että kela maksaa loput.
Mutta jos lääkkeitä ole ostettu vielä rajan yli ymmärrän toki, että kela ei korvaa.
Säilytä kaikki kuitit ja ksy kelasta paljonko maksukatto on (Oisko joku reilu 1000e/vuosi) jonka ylimeneviä lääkkeitä kela korvaa.