Älkää hyvät ihmiset ostako tytöille kaunoluistimia.
Jos tyttäresi ei harrasta taitoluistelua, niin älkää ostako silloin kaunoluistimia.
Oppivat luistelemaan hokkareilla paljon nopeammin, paremmin (heti oikea luistelutyyli), tukevat jalkaa paremmin.
Kommentit (35)
...tunnen MONIA yläasteikäisiä tyttöjä ja kenelläkään ei ole hokkareita! " Kaikki hyvät luistelijat ovat pääsääntöisesti hyviä pelaajia" , lapsetkin tietävät, ettei tuo pidä paikkaansa. Voi olla maailman huipulla taitoluistelussa, mutta silti ei tarvi olla pelisilmää yhtään.
Olen ikäni luistellut hokkareilla, viimeksi tänään. Tervetuloa katsomaan takapuoltani.
Nyt kun tyttö on kuusi, alkaa tietysti kiinnostamaan kaikki " tyttömäinen" juttu. Meillä olemassa uudehkot kaunarit ja tytär halusi niillä kokeilla - ei tullut sitten yhtään mitään! Veti nenälleen jatkuvasti. Totesi itsekin, etteivät ole hänen pelinsä kun ei niillä pääse edes luistelemaan.
Tyttäreni kaveri opetellu luistelun kaunareilla. Kun olimme yhtäaikaa jäällä ja tytöt luistelivat vierekkäin, kyllä huomasi eron luistelutekniikassa. Omani osaa luistella hokkareilla, ei tökkiä vauhtia terillä. Taito ja vauhti selvästi parempi.
Kaikki tuttuni, jotka luistelusta jotain ymmärtävät, mm. tasokkaita ringetten pelaajia, ovat sitä mieltä että hokkarit jalkaan ehdottomasti! Tukevat nilkkaa ja niillä oppii oikean luistelutekniikan.
entinen kilpatason taitoluistelija (nilkat on kunnossa, tosin mulla oli vähän paremmat luistimetkin)
samapa tuo on kummat ottaa, mutta tyttö joka jokatapauksessa ostaa myöhemmin kaunarit, niin kannattaa jo heti alkuun opettella kaunoluistimilla luistelemaan. muuten sitä tosiaan luistellaan perse pitkällä kaunareilla myöhemmin (eli luistellaan hokkareiden tyylillä kaunarit jalassa!)
ap:n aloitus oli muuten todella huono ja tietämättömän ihmisen kirjoitus.
niin, ettei vain pötkinyt terillä menemään ja kentän jäätä rei´ille. Tosin en nyt osaa sanoa, onko jälkimmäinen mikään suuremman luokan ongelma.
Tietysti vähän harmitti, kun ne terälliset tietysti olivat tosi " cool" ja niitä ei itsellä ollut ;)
mulla on itsellanikin molemmat, siis kaunarit ja hokkarit... on kiva, kun voi menna pelaamaan latkaa tai sitten tekemaan piruetteja. Ja lapset samoin !
t. pitaako sita olla aina niin musta-valkoinen, eiks voi tehda molempia !
Meillä luistellaan vaan siksi että se on kivaa, ei siksi että se näyttää hyvältä tai oikealta.
Itse siirryin hokkareihin murkkuna ja olen tykännyt paljon enemmän kuin piikkiluistimista. Ovat paremmat, lämpimämmät ja tukevammat.
Ärsyttävintä noissa taitoluistimissa on juuri se, että kun tytöt leikkivät prinsessaa kaunareineen, niin liikuntatunneilla ei pelata riittävästi.
Vierailija:
EI kaunoluistimia missään nimessä, nilkat niissä vaan menee kun ei ole mitään tukea!
Mieluummin halvimmat kunnon taitoluistimet ettei tule pysyviä vammoja.ex-taitoluistelija/valmentaja
Ainakin 100 lasta oli juuri jäällä, eikä yhtään tyttöä hokkareilla. Kaunoilla on meidän tytötkin ainakin vielä luistelleet ja ovat taitavia ja pääsevät kovaa.
En ymmärrä ongelmaa, miksi pitäisi olla niin hyvä pelaamaan?
Eikö enää hyvät luistelutaidot riitäkään. Itse en ole koskaan tykännyt mistään pelaamisista.
kaunarit on aikas vaarallisetkin; niissä on se " pitkä teräpiikki" siellä kantapään alla, meillä liikkatunnilla pari tyttöä kaatui peräkkäin luistellessa ja etummaisen tytön luistimen " peräpiikki" osui takimmaista otsaan - tuli ns. verilöyly...
kärkiterättömillä harjoitusluistimilla. Sitten kun jalka on kasvanut sinne 30 hujakoille, on hankittu kärkiterälliset taitoluistimet. Edelleenkään tytöt eivät ota vauhtia piikeillä ja pelaaminen onnistuu ihan hyvin niilläkin.
Itse tykkään luistella taitoluistimilla, koska ne tukevat mielestäni paljon paremmin jalkaani, kuin miesten leveille räpylöille suunnitellut hokkarit. Makuasioita.
Nämä markettien luistimet ovat todellisia jalanpilaajia, joilla ei ole mitään tekemistä oikeiden (kilpa)luistimien kanssa, muuta kuin ulkonäkö. Oikea luisin tukee jalkaa ja nilkaa aivan eri tavalla, mutta valitettavasti hintakin on aivan eri... Ne parinkympin luistimen voi mieluummin jätää kaupaan, ja ostaa ne hokkarit tytöllekin. Ellei sitten ole varaa laittaa liki kymmenkertainen summa " oikeisiin" luistimiin (esim. Risport).
Muutenkin koko koululiikunta pilasi luisteluharrastuksenKIN. Meidän tyttöjen piti AINA harjoitella taitoluistelua, vaikka kaikki olisivat tahtoneet pelata jääpalloa. Ehkä kerran vuodessa saatiin manguttua peli aikaiseksi - silloin kaikilla oli hauskaa ja rohkeutta pelata. Esteenä ei ollut edes välineiden puutos, koska pojat luonnollisesti pelasivat lätkää, eivätkä käyttäneet jääpallomailoja (sählymailoja?).
Lukiossa oli kaiken huippu: 17-vuotiaita tyttöjä kentällinen, tuskin kukaan edes pysyi pystyssä luistimilla. Oltaisiin taas tahdottu pelata, mutta ei, nyt oli aika opetella piruetit ja HYPYT! Kun yksikään ei hievahtanut opettajan komentamaan hyppyyn ja kysyimme, että miksi ihmeessä meidän pitäisi osata hypätä, kun emme osaa edes luistella. Opettaja kirkkain silmin: " pitäähän teidän osata opettaa omille pikkutytöillenne kaunoluistelu!" Helvetin sovinistiämmä.
Että meidän likat saavat ensiksi kunnon luistimet, ilman piikkejä. Aion myös viedä luistelukouluun, kun omat taidot eivät riitä. Koululiikuntaa aion tarkkailla, että moista sukupuolittavaa ja alistavaa käytäntöä ei enää harrasteta.
Ja nämä kokemukseni Helsingin keskustan kouluista.