Onko sokerirasitus rutiinikoe?
Tehdäänkö se aina raskauden aikana vai pelkästään riskitapauksille?
Tytteli-83 rv 17+6
Kommentit (3)
Ainakin olen saanut käsityksen, että täälläpäin (Lpr) jos kaikki ok, niin ei tehdä rasitusta. Mutta heti jos on jotain seuraavista, niin tehdään: aikaisempien raskauksien sokeria, ylipainoa, sukurasitetta diabetekseen tai terkkari epäilee muutenvain isoa vauvaa.
Itse kävin testissä ja kiinni jäin paastosokereista, onneksi hoitona vain ruokavalio.
t: H rv 32
testin tehdään yleensä jos on hieman korkeampi BMI-indeksi sekä jos on jotain muita ongelmia esim. sokeritauti perheessä tai äidin pissassa.
Se tehdään myös jos sulla on ollut arvot kohollaan jonkun raskauden aikana varmuuden vuoksi.
Eka raskaudessa mulla arvot pikkasen kohollaan toisessa raskaudessa taas aivan erinomaiset arvot vaikka en ollut tehnyt sen kummenpaa ( toisiaan lähtöpaino oli 10 kg vähemmän nyt rv:lla 33 kuitenkin enemmän kuin eka raskaudessa... )
Sokerirasituskoetta ei tehdä kaikille. Ylipainoisille se tehdään automaattisesti. Muissa tapauksissa se tehdään jos neuvolakäynneillä ollaan havaittu sokerin olevan koholla virtsassa. Tämäkin vaihtelee asuinpaikan mukaan. Esim. ystävälleni se tehtiin heti (asuu Lahdessa), kun 1. ja viimeisen kerran oli arvot koholla. Minulla taas on arvot ollut kolme kertaa koholla, enkä ole käynyt testissä!! Se tehdään vain lapsen ja sinun hyvinvointiasi ajatellen!