Miksi siitä ei puhuta, että epiduraali ei ehkä auta YHTÄÄN??
Heippa vaan,
Synnytin tyttäreni 25.9 Kätilöopiston Haikaranpesässä, ja vaikka kaikki noin lääketieteellisesti ajateltuna menikin hyvin, jäi minulle synnytyksestä aika traumaattinen olo. Kalvojen puhkaisun jälkeen supistukset yltyivät tuhottomiksi ja vaikka etukäteen olinkin toivonut, etten sitä tarvitsisi, pyysin epiduraalipuudutuksen. Kauhukseni huomasin, että sekin vähäinen teho, jonka siitä sain, kaikkosi KOKONAAN 15 minuutin kuluessa puudutteen laittamisesta! Olin hirvittävissä tuskissa ja rukoilin uutta annosta puudutetta, mutta hetihän sitä ei voi laittaa. No, sain uuden puudutteen tunnin päästä ja se ei auttanut yhtään! Eikä seuraavakaan annos...
No, tuli sitten synnytettyä " pakkoluomuna" jos näin voi sanoa. Sattui perkeleesti ja jäi pelokas olo. Kun juttelin kätilön kanssa tapahtuneesta., hän vakuutti että anestesialääkäri oli sairaalan paras, mutta että " joskus näin vain käy" . Kuulemma joskus jotkut hermonpäät ovat jotenkin hassusti ristissä, ja puudute voi paikallisesti jopa lisätä kipua jossain kohtaa. Näin tuntui kohdallani käyneen.
Ärsyttää eniten se, että en tiennyt, että näinkin voi käydä. Olin laskenut sen varaan, että epiduraali auttaa edes jonkin verran. Loppusynnytys oli pelottava ja avuton kokemus, joka sattui paljon enemmän kuin olin valmis käsittelemään.
Olen jutellut asiasta muiden synnyttäneiden kanssa, ja tavannut jopa pari kohtalotoveria. Moni on saanut epiduraalsita helpotuksen (kuulemma jopa nukkunut sen saatuaan) mutta kyllä meitäkin on, joille siitä ei ollut kuin harmia.
Uusimmassa Vauva-lehden numerossa (vai olisko toisiksi uusin) on iso juttu aiheella " uusin tieto synnytyskivusta" . Siinä kerrotaan eri kivunlievityskeinoista, myös epiduraalista, mutta ei mainita sanallakaan, ettei se aina onnistu. Sanotaan vain että " erittäin tehokas kivunlivitys" ...
Paskat.
Kohtalotovereita?
syyskeiju ja hymytyttö 3 1/2 kk
Kommentit (42)
Tälläkin palstalla asiasta on kirjoitettu vaikka kuinka monta kertaa. Täällä on ollut monta synnytyskertomusta, jossa asiasta on kerrottu, lisäksi olen asiasta kuullut ystäviltäni, sekä mm. mammajoogassa.
No joka tapauksessa, ikävää, että Syyskeiju kokemuksesi oli niin huono. Varmasti synnytyksessä pahimpia kokemuksia on se, että ei tunne hallitsevansa tilannetta. Sinänsä mulla särähtää korvaan tosi pahasti tollanen, että jos puudutus ei toimi, niin synnytys on " pakkoluomu" . Kun luomusynnytys ei todellakaan ole mikään ylikivulias sankaruutta tavoitteleva toiminta, jossa äiti kilpailee jonkun kumman tahon kanssa saadakseen marttyyrikruunun kutreilleen. Jos olette täältä lukeneet, niin yleensä luomusynnytys, ihan tarkoituksella sellainen on äidille tosi hyvä kokemus. Sen takia mua vituttaa tollanen " sankariäideiksi" haukkumien ja muu. Mutta yritän silti kirjoittaa asiallisesti : )
Mä olen täällä jo varsin monta kertaa kertonut omista kahdesta synnytyskokemuksestani, luomu-sellaisista. Mulle suurin syy todella valmistautua synnytyksiin muillakin keinoin kuin " no katotaan mitä eteen tulee" oli just se, että tiesin että puudutteet ei välttämättä toimi ja että niihin liittyy paljon muitakin pienempiä ja suurempia riskejä (vauvan sydänäänten romahduksia, tarjontavirheitä kun äidit nukkuu ja lapsi laskeutuu väärään asentoon jne.). Noi on siis ihan todellisia ja tutkittuja riskejä, ja mm. noiden tarjontavirheiden takia puudutteet altistaa myös imukuppisynnytyksille ja sektioille enemmän.
Joka tapauksessa, on olemassa ihan hirmuisesti todella tehokkaita luomukivunlievityskonsteja, joista lähes kaikki liittyvät hengitykseen ja liikkumiseen synnytyksessä. Mä ihmettelen, ettei niitä oikeasti opeteta synnyttämään meneville naisille, vaan annetaan se kuva, että kyllä henkilökunta hoitaa homman.
Tämä meni nyt sekavaksi, mutta ehkä tiivistettynä niin, että kannattaa valmistautua siihen synnytykseen, ja oikeasti alkaa käyttää niitä luomukonstejakin heti alkuunsa, eikä vasta siinä vaiheessa kun kivut on liikaa yltyneet. Siinä vaiheessa ei oikein ehdi enää saada niistä kiinni. Sitten on ainakin jotain, mihin tukeutua synnytyksessä, jos ei epiduraali auta.
Ja Syyskeijulle hyvää jatkoa, vaikka tyylisi kirjoittaa oikeasti välillä ärsyttääkin.
Kätilö vielä sanoi, kun epiduraali laitettin, että " kohta ne kivut häviävät."
Kakanmarjat. Kivut olivat ja pysyivät. Oli kyllä aikamoinen pettymys!
No mutta, hengissä selvittiin.
Miisis ja Jimi 3 kk