Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi pelkää joutuvansa Helvettiin, miten käsitellä asiaa?

24.07.2006 |

Kyse ei ole ihan pikkulapsesta vaan esiteini-ikäisestä, joka muutti meille noin vuosi sitten, kun välit isäpuolen kanssa menivät pahasti solmuun. Isäpuoli ja nykyisin kai äitikin ovat herätyskristittyjä ja varsinkin isäpuolen puheissa Helvetti vilahtelee yhtenään. Helvettiin joutumista on myös käytetty pelotteena kurinpidossa ja ilmeisesti myös suoraan ilmoitettu, että lapsi joutuu Helvettiin. Lapselle on myös kerrottu värikkäitä kuvauksia siitä, kuinka hänelle tärkeitä vainajia kituu tulijärvessä. Lapsi on aiemmin yrittänyt toimia niin, että ei Helvettiin joutuisi, mutta kun ei ikinä ole osannut olla tarpeeksi kiltti, on nyt luovuttanut ja tyytynyt kohtaloonsa, mutta tämä tietysti aiheuttaa kovaa kuolemanpelkoa ja muitakin pelkoja.

Me olemme itse epäileviä tapaluterilaisia ja täysin pihalla siitä, miten asiasta pitäisi lapsen kanssa puhua ja miten hänen pelkojaan käsitellä. Itseasiassa edes tiedot kirkon opista kadotuksesta ja pelastuksesta ovat päivittämättömiä sitten rippikoulun ja suurelta osalta unohtuneet. Tuntuu melko kädettömältä tämän asian suhteen. Löytyisikö täällä palstailevilta ideoita?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tuli mieleen sellainen paikka kuin Ystävyyden majatalo. Se löytyy netistä osoitteesta ystavyydenmajatalo.fi tai ainakin voi googlettaa tuolla nimellä ja helposti löytyy. Sieltä voisi löytyä apua, miten käsitellä tätä asiaa rakkaudella.

Tietysti ajatellen teidän taustaa helpoin tapa olisi sanoa, että helvettiä ei ole ja että hänen pelkonsa ovat turhia. Se on tietysti minun uskomustani vastaan, mutta kun ette itse usko asiaan, niin silloin asian nollaaminen luulisi olevan luonnollinen tapa hoitaa asia.

Tärkeitä kuitenkin on rakkaus eli te rakastatte hänet terveeksi nuoreksi.

Vierailija
2/42 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko apua siitä, että lukisitte yhdessä esim Luukkaan evankeliumia, joka on sieltä miedoimmasta päästä. Muualtakin kristinuskosta löytynee opastusta siitä, että vain Jumala (vai onko se teillä Jeesus) päättää kuka menee kuoltuaan minnekin, ja Jumalan rakkauteen voi luottaa. Että riittää kun tekee parhaansa ja ihminen on erehtyväinen. Itse en menisi puhumaan tieten tahtoen ihan täysin ristiin omien vanhempien kanssa, kun murrosikä on muutenkin niin raskas. Mutta tuo helvetin pelko ja toivottomuus saattavat ajaa teinin vaikka itsemurhaan, ja siksi on hienoa että haet ideoita vaikka täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotte lapselle ettei helvettiä ole niin vakuuttavasti, että lapsi uskoo teidän olevan sitä mieltä. Hirveä, jos lapsen pitää pelätä helvettiä!!!

Vierailija
4/42 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha hän tarkalleen on? Jos hän on varhaisteini niin suosittele että alkaa miettimään uskon asioita. Maailmassa on muitakin uskontoja kun Kristinusko.

Kurjaa että lasta oltii peloteltu tolleen. :(

Vierailija
5/42 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo esi-murrosikäinen on tarpeeksi vanha ymmärtämään tämän asian:) Minäkin tyhmä ymmärsin:)

On olemassa taivas ja on olemassa helvetti. Ihan ensimmäiseksi haluan mainita tuosta jälkimmäisestä, että se on tehty vihollista varten, ei ihmisiä varten!!! Taivas taas on paikka, jonne Jeesukseen uskovat ihmiset pääsevät ja ne, jotka eivät usko, joutuvat helvettiin.

Voithan varmistaa tämän asian lapseltasi hyvin yksinkertaisesti, Raamatun mukaisesti, jos haluat. Voin vakuuttaa, että sen jälkeen ei helvetillä pelottelu auta, sillä lapsesi on siirtynyt kuolemasta elämään, pimeyden valtakunnasta valkeuden valtakuntaan!!! Koska..

...Raamattu sanoo, että " Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi, ja uskot sydämessäsi, että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut." Room 10:8

That´s it!

Ensin tietenkin tulee ymmärtää, mitä ristillä tapahtui ja miksi Jeesuksen piti kärsiä ja kuolla.

Lyhyesti tähän loppuun pienoisevankeliumi: " Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä!" Joh 3:16

Kirjoitan vielä uudella otsikolla, mitä tuo yllämainittu (evankeliumi) siis pitää sisällään:)

Vierailija
6/42 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan kukaan voi tietää, vaan kyse on nimenomaan uskosta. Kuulostaa ymmärrettävästi hänen korvissaan epävarmemmalta kuin isäpuolen vahvat tiedot, että asia on niin tai näin. Jos tekee syntiä joutuu helvettiin ja synneistä heti pahimmasta päästä on vanhempien kunnioittamattomuus ja siihen lasketaan niin vastaan väittäminen tai kiukuttelu kuin kaikenlainen muu tottelemattomuus. Meidän selitykset siitä, että kukaan ihminen ei ole synnitön ja näin ollen synnittömyyttään pelastuva vaan kaikki tarvitsevat Jumalan armoa ollakseen joutumatta kadotukseen ja kukaan ei voi tietää, miten Jumala armoaan jakelee, mutta lupauksien mukaan melko avokätisesti, kuulostavat tähän vahvaan tietoon verrattuna hyvin laimeilta ja päättämättömiltä.

Vierailija
7/42 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Taivas taas on paikka, jonne Jeesukseen uskovat ihmiset pääsevät ja ne, jotka eivät usko, joutuvat helvettiin."

Sen sijaan totuus on että Jeesus on profeetta ja Islam on oikea tie. Ei-muslimit joutuvat helvettiin, mutta kuten sanoin, lapset pääsee aina Jumalan luo.

Vierailija
8/42 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit, että jos tekee syntiä, joutuu helvettiin. Me kaikki ihmiset olisimme menossa kovaa kyytiä sinne, jollei Jeesusta olisi. Eli se, jos ja kun tekee syntiä, ei yksistään vie meitä helvettiin, aivan kuten kirjoititkin.

Raamatussa kerrotaan aivan selvästi, mitä ihmisen tulee tehdä jotta hän saisi iankaikkisen elämän. Pyydän että voisit lukea tuon Otsikon " Mikä on evankeliumi?" sillä siellä on varmasti vastauksia moniin kysymyksiisi koskien alkuperäistä ongelmaasi. Tottahan se on, että nämä ovat uskon asioita, eikä kukaan voi millään teorialla tai järkeispäätelmällä ketään saada/pakottaa uskomaan, mutta lapsellasi on oikeus kuulla mistä koko helvetillä pelottelemisessa on kyse. Ensinnäkään se ei ole Jumalan mielen mukaista toimintaa, sillä Jumala lähestyy meitä ihmisiä aina rakkaudesta käsin.

Jospa antaisit itsellesi ja lapsellesi mahdollisuuden ottaa selvää, mitä tuo evankeliumi oikeasti pitää sisällään. Ehkäpä sitä kautta hänen isäpuolensakin saisi oppia tuntemaan rakastavan Jumalan, tuomitsevan sijaan.

Fletch:

oikeastaan kukaan voi tietää, vaan kyse on nimenomaan uskosta. Kuulostaa ymmärrettävästi hänen korvissaan epävarmemmalta kuin isäpuolen vahvat tiedot, että asia on niin tai näin. Jos tekee syntiä joutuu helvettiin ja synneistä heti pahimmasta päästä on vanhempien kunnioittamattomuus ja siihen lasketaan niin vastaan väittäminen tai kiukuttelu kuin kaikenlainen muu tottelemattomuus. Meidän selitykset siitä, että kukaan ihminen ei ole synnitön ja näin ollen synnittömyyttään pelastuva vaan kaikki tarvitsevat Jumalan armoa ollakseen joutumatta kadotukseen ja kukaan ei voi tietää, miten Jumala armoaan jakelee, mutta lupauksien mukaan melko avokätisesti, kuulostavat tähän vahvaan tietoon verrattuna hyvin laimeilta ja päättämättömiltä.

Vierailija
9/42 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en nyt muista, kuka, että jos minun tieni on vaivaan vievä, niin ohjaa minut oikealle tielle.

Vierailija
10/42 |
27.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuolensa kyllä osaa sen ulkoa, ymmärtää vain hiukan toisin eli omat synnit saa anteeksi, mutta muut eivät saa omiaan ;) Omasta pelastuksestaan on kyllä varma. Lasten kohdalla voi tosin olla, että on vain huomannut helvetillä pelottelun tehokkaaksi kasvatuskeinoksi. Tuskin uskoo oikeasti, että sängynpetaamattomuus tai lelut lattialla olla anteeksiantamattomia kuolemansyntejä...

Vierailija
11/42 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muut ovat jo kertoneetkin, niin kristinuskon mukaan jokainen ihminen on tehnyt niin paljon syntiä, että on ansainnut omilla teoillaan paikan helvetissä. Mutta Jeesus on kuollut juuri ihmisten syntien sovittamiseksi ja taivaaseen pääsyyn riittää se, että pyytää syntejään anteeksi ja uskoo Jeesuksen sovitustyöhön.

Teidän uskonnollinen auktoriteetti ei silti välttämättä riitä vakuuttamaan lasta tästä, varsinkin kun omat tietonne kristinuskosta ovat ilmeisesti vajavaiset. Sen vuoksi ehdotan, että otatte yhteyttä kotiseurakuntanne pappiin. Hän voi näyttää lapselle Raamatusta kohdat, jotka kertovat saman kuin yllä. Lisäksi lapsen on varmaan helppo vakuuttua siitä, että pappi tuntee Raamatun ja kristinuskon paremmin kuin isäpuoli. Myös rukoilu yhdessä papin kanssa voi auttaa lasta.

En usko, että tässä tilanteessa auttaisi kertoa lapselle, että helvettiä ei ole olemassa ja kristinusko on pötyä. Jos lapsi on oppinut koko lapsuutensa uskomaan helvetin olemassaoloon ja kristinuskon totuuteen, ei tuota uskoa niin vain kitketä pois vakuuttamalla lapselle toista. Ainakin lapselle jää selvä epävarmuus siitä, kuka aikuisista on oikeassa. Mutta sen sijaan keskustelu papin kanssa voi hyvinkin toimia, koska se tavallaan tukeutuu siihen, mihin lapsi on jo aikaisemmin tottunut uskomaan. Lapselle pitää vain selittää, että hänen käsityksensä on joltain osin ollut väärä tai puutteellinen, mutta perustus pysyy kuitenkin samana. Uskon, että ihan psykologiselta kannalta lapsen on paljon helpompi uskoa tähän - ihan siitä riippumatta, mitä itse ajattelette uskonnosta.

Yhteydenottoa pappiin ei tarvitse mitenkään arkailla. Useimmat papit kokevat varmasti hyvin mielekkäänä työnä sen, että pääsevät keskustelemaan kristinuskon perusasioista niistä kiinnostuneen henkilön kanssa.

Vierailija
12/42 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos lapsi on vahvasti uskossa. Itsellä usko karisi juuri siihen paikkaan, kun ala-asteen ensimmäisellä luokalla rinnakkaisluokkalainen lestadiolaistyttö tuli kirjaimellisesti leuhottamaan ja ilkkumaan, että " mä pääsen taivaaseen, sä joudut helvettiin!" . Vssta 7-vuotiaana ihmettelin, että mitähän niin pahaa minä olen tehnyt, että joutuisin helvettiin ja tuo kiusantekijä pääsisi taivaaseen?

Samaa voisi sanoa lapselle. Antaa hänen itse määrittää oma uskonsa. Se ei missään tapauksessa saisi perustua pelkoon, vaan mielummin toiveikkuuteen! En osaa sanoa mitään järkevää neuvoa, itse (näin epäuskovaisena) kertoisin kyllä siitä, että maailma on täynnä erilaisia uskomuksia ja jos ainoastaan tätä TIETTYÄ uskontoa ja sen sääntöjä noudattavat ihmiset pääsisivät taivaaseen, olisi helvetissä jo aikamoinen ruuhka. :)

Vierailija
13/42 |
28.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli lapsi on todella vahvasti uskossa, hän todennäköisesti menee vain entistä enemmän sekaisin siitä, että hänelle antaa vaihtoehdon määrittää itse oma uskonsa. Joku mainitsi papin kanssa keskustelemisen, se voisi toimia. Vahvan uskonnollisen auktoriteetin (muun kuin isän) tuki voisi helpottaa lapsen pahaa oloa.

Vierailija
14/42 |
29.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosiaan sitä mieltä, että " Ei-muslimit joutuvat helvettiin" Olet siis uskovaisena ihmisenä laittamassa kaikki muut helvettiin paitsi itsesi ja pienen joukon muita meistä Suomalaisista. Taidat olla melko pahasti hukassa?! Otan osaa!

Jenni_äiti:

" Taivas taas on paikka, jonne Jeesukseen uskovat ihmiset pääsevät ja ne, jotka eivät usko, joutuvat helvettiin."

Sen sijaan totuus on että Jeesus on profeetta ja Islam on oikea tie. Ei-muslimit joutuvat helvettiin, mutta kuten sanoin, lapset pääsee aina Jumalan luo.

Vierailija
15/42 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin se vaan on.

Enkä todellakaa ole hukassa.

16/42 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä simppeli tyyppi.

Vierailija
17/42 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanneksen evankeliumi:

14:6 Jeesus sanoi hänelle: " Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

siinä on suora vastaus raamatusta kuinka pääsee Isän luo, taivaasen.

1.Johanneksen kirje:

2:22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.

4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.

5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

Vierailija
18/42 |
04.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai nauraa. mitä tahansa täällä palstalla kysyykin, alkaa islam vs. kristinusko tappelu.

ketjun aloittajalle:

mä muistan myös ikuisesti kun pikkusiskoni kysyi multa pienenä että uskonko jumalaan. vastasin että en. pikkusisko alkoi itkemään ja sanoi että ei halua että mä joudun helvettiin. nää asiat on kauhean vaikeita. meidän lapsi on vasta 7 kk mutta ollaan pohdittu uskon asioita paljon. mies on kristitty ja minä buddhalainen. haluamme antaa lapselle mahdollisuuden turvata taivaan isään. paljon olemme pohtineet miten uskontojen hyvät puolet saisi välitettyä lapselle. se on vaan niin ikävää kun hyvät aikeet muuttuu pikkusieluisuudeksi. ja helvetillä pelottelu se on vihoviimeisintä

Vierailija
19/42 |
06.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiin tuomasi ongelma on mielestäni hyvä ottaa vakavasti, kuten olet tehnytkin. Lapsenne on nyt siinä iässä, jolloin paljon hyvää, tervettä ja kadehdittavaa kristillisyyttä voi turhaan tuhoutua. Näen itse tilanteessa kaksi vaaraa pidemmän päälle:

1. Lapsi alkaa pikku hiljaa vieroksumaan kristinuskoa, koska helvetillä pelottelu aiheuttaa liian suuren psykologisen kuorman ja ahdistuksen.

2. Joku kolmas henkilö tekee tyhjäksi lapsen uskon vähättelemällä helvetin pelkoa ja siten ollen hänen uskoaan. Näin hän häpeää ennen pitkään omia tunteitaan ja pakenee uskontoa.

Molemmat tavat ovat terveitä psyykkisiä reaktioita.

Olen itse luterilaisen kirkon pappi ja äiti. Helvetistä voisi tosiaan keskustella tuon lapsen kanssa perusteellisesti. Hän on jo sen ikäinen, että voisi ymmärtää, kuinka vähän Jumala on helvetistä ilmoittanut Raamatussa. Loppu on ihmisten omaa tulkintaa.

Ja käsitys synnistä on toinen keskeinen teema, josta kannattaa hänen kanssaan keskustella. Syntihän on ihmisen vieraantumista Jumalasta. Hän ei ole niin kiinnostunut erilaisista tottelevaisuuksista, joita me ihmiset teemme täällä maan päällä. Ihmisen perusasenne ja siitä kumpuavat teot ratkaisevat. Kukaan ihminen ei myöskään kykene elämään niin, että syntiä ei tulisi tehdyksi. Sen takia armo ja anteeksi pyytäminen ja anteeksi saaminen ovat keskeisellä sijalla kristityn elämässä.

Kolmas teema, josta voisi puhua lapselle, on Suomen kirkkoon kuuluvat erilaiset herätysliikkeet. Niitä on viisi, ja kuvailemasi herätyskristillisyys on vain osa kirkkoa. Esimerkiksi vuonna 2000 painettu ja kotitalouksiin jaettu Katekismus antaa kattavan kuvan sellaisesta kristillisyydestä, jossa jako pelastuviin ja ei pelastuviin ei ole tärkeällä sijalla. Suosittelen tuota opusta, jos teillä ei ole sitä, niin kotiseurakunnastasi varmaan annetaan se mielellään.

Jos haluat kysyä minulta lisää, niin voin vastata mielelläni. Oman kotiseurakuntasi papisto auttaa todennäköisesti myös mielellään.

Toivon ettei vastaukseni pahentanut kenenkään lukijan mieltä. Se ei luonnollisestikaan ole tarkoitukseni.

T. Maituliini

Vierailija
20/42 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetti kyllä on mutta ihmisten käsitykset missä se on ja mitä se tarkoittaa vaihteleevat erittäin paljon.

Entäpä jos helvetti onkin se suuri ahdistus ja pahamieli ym. jota jota itse tunnemme lopulta viimeisen tuomion tultua. Sen jälkeen kun meille on jälleen paljastettu ne pahat teot ja ajatukset joita olemme elämämme aikana menneet läpi. Entäpä jos tulikivi järvi josta kirjoitukset puhuvat on sisällämme. Mitä jos se helvetti onkin täten oma luomuksemme?!!