Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joka Bona ja Pilttipurkkiin tungettu PERUNAA? Täähän on oikein pottulandia!

Vierailija
07.01.2006 |

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en oo koskaan oikeen tykännyt. Liika on liikaa. Jotkut vuuat ok, mutta ainakin mun lapsuudessa kaikki ruuat suorastaan rakentui perunan ympärille. Ihmeellinen pottulandia tosiaan.

Vierailija
2/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan totta, olisi kiva, jos purkkiruussakin olisi joskus vaihtelua. Ja ennen kuin joku älähtää, niin teen kyllä suurimman osan vauvani ruuista itse. Mutta esim. kyläillessä valmiit purkkiruuat on helppoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna vaan on useimmiten hyvin siedettyä ja sisältää hiilihydraatteja. Itse ihmettelen miksi perunan sekaan on tungettu perunaa ja omenaa, jota meillä ei vauva kestä.

Vierailija
4/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

me jotka siitä ei tykätä ollaan vaan huonoja kansalaisia ;)

Meilläkin lapsuuskodissa peruna oli tärkein ruoka ja silti en siitä ole oppinut pitämään.

Vierailija
5/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pottua pöytään vaan.

Vierailija
6/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä Eurooppaan saapunut ¿peruna¿, jota viljeltiin Espanjassa jo vuonna 1573, oli itse asiassa bataatti eli makea peruna, joka ei vieläkään ole kovin tavallinen eurooppalaisessa ruokavaliossa.

Ensimmäiset perunat saapuivat Suomeen 30-vuotisesta sodasta palaavien sotilaiden mukana. Suomessa perunasta tuli merkittävä ruoka-aine muun Euroopan tapaan 1760-luvulla. Uutta viljelykasvia ei tosin heti osattu käyttää oikein, sillä monet yrittivät ensin syödä perunan myrkyllisiä marjoja.

Peruna vei pian nauriin aseman suomalaisten tärkeimpänä viljelys- ja ruokajuureksena. Naurista on viljelty Suomessa jo esihistoriallisena aikana. Nykyisin peruna mielletään suomalaisten perinteiseksi perusravinnoksi.

Vierailija
7/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ymmärrän miksi sitä on paljon, mutta totta puhuen mitkään valmisruoka-purkit eivät minua ole jaksaneet pitemmän päälle houkuttaa ( poikkeuksena hedelmä ja marjasoseet) ja olen aika pitkälti tehnyt itse, mun mielestä ne liha ja kalasotkut on hirveän näköistä ja haisevaa mössöä...kivempi antaa lapselle mukavannäköistä sapuskaa joka ei ole muussattuna kaikki yhteen...

Vierailija
8/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä satakin vuotta sitten nauris päihitti potut mennen tullen, ainakin osassa Suomea. Peruna on suht' uusi tulokas (joku tässä ketjussa taisi jo asian tiimoilta valistaakin...?)

Peruna on tylsä ja mauton juures, hyviä puolia ilman jalostusta ranskanpotuksi tai sipseiksi tuskin on, jos silloinkaan.

Toisaalta nimenomaan noihin määritelmiin, tylsyyteen ja mauttomuuteen perustuen se lienee sopiva suomalaisen ruokavalion " ytimeksi" .... =D

Vierailija
9/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsenkaan vatsa ole perunakellari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän