Cipralex ja raskaus, apua!
Syötyäni noin puolisen vuotta Cipralexia, tulin yllättäen raskaaksi.
Olen syönyt lääkettä 10 mg/vrk. Lääkäri kehotti puolittamaan annoksen parina päivänä ja jättämään sen sitten kokonaan pois. Ymmärrän ettei lääkettä ei ole hyvä syödä raskaana, mutta kummastuttaa lääkkeen nopsa lopettamistahti. Apteekissa on neuvottu, ja lääkeselosteessakin lukee, että tuotetta ei saa missään nimessä lopettaa " kuin seinään" , vaan pikkuhiljaa parin viikon kuluessa, ja näin toimiessakin saattaa esiintyä sivuoireita.
Näitä sivuoireita juurikin pelkään, ja oloni on nytkin hieman outo, huippaa ja on " humalainen olo" . Lääkärille en halua soitella, hän ei ole ottanut minua vakavasti koskaan ja vähättelee olotilojani.
Onko kukaan ollut samassa tilanteessa, eli lopettanut Cipralexit raskauden aikana? Millaisia ohjeita olette saaneet? Entä millaisia oireita on tullut lääkkeen lopetettuanne?
Kommentit (3)
Olen käyttänyt Cipralexia, ja itse sekä aloitin että lopetin hyvin varovaisesti. Kun olin jättämässä lääkettä pois, käytin siihen 2-3 kk. Vähensin pikkuhiljaa välttyäkseni samoilta sivuoireilta joita nopea aloittaminenkin voi aiheuttaa. En tosin ollut raskaana silloin, joten tilanteesi on tietysti toinen. Suosittelisin että keskustelet apteekissa farmaseutin kanssa, tai hakeudut jos mahdollista toisen lääkärin vastaanotolle, joka auttaa sinua ammattitaidolla ja empatialla.
Toivon että saat avun pian ongelmaasi. Kaikkea hyvää sinulle toivottaen.
-heinätuuli-
ja sitä kautta neuvola lääkäriin. Heidän tulee kuitenkin tietää raskaudenaikana käyttämäsi lääkkeet ja osaa siten seurata raskautasi oikein. Cipralexia voi käyttää raskauden aikana, älä siis siitä huolehdi,mutta mieti annostus lääkärin kanssa. Myös 10mg on ok raskausaikana eli älä missään nimessä lopeta lääkkeen käyttäö muutamassa päivässä.
Ja annostus on ollut koko ajan 5mg. Eli sitä voi käyttää myös raskaana ollessa ja jos imettää. Tietenkin jos pärjää ilman lääkettä niin sen parempi, mutta jos äidin vointi vaatii sitä niin sitten kannattaa sitä ottaa...